Lammning 2008

Sv: Lammning 2008

Alltså det är ju det lilla lammet som vi fick utan att veta att någon av fåren va dräktiga.

När det går hasar det benet efetrsig men kan stödja på det lite, det är mycket svullen längst uppepå..Så vi tror att antingen är det ur led, eller så är det en liten blödning eller så är det nån muskel..

Om det är ur led borde det gå att dra rätt på något sätt. Men, hur man gör det vet jag inte. Du har ingen veterinär som är bra på får som du kan ringa och fråga? Om man är med i fårhälsovården så har de veterinärer som har telefontid varje vardagsförmiddag och de kan det mesta om får.

Och ja, här finns alla möjliga färger :love:
helbrunt
brunt med grå inslag på kroppen
helsvart
svart med grå inslag på kroppen
vitt

(funderar på om de grå inslagen på kroppen har med "roan"-anlag att göra, färgintresserad som jag är... alltså om de är "konstantskimlar"...)

Spännande det där med de olika färgerna! :) Vet inte om det är så mycket forskat på hur färgerna nedärvs när det gäller får? Det hade varit intressant att veta om det fanns ett roan-anlag. Jag har ju gotlandsfår så här går allt mest i grått. :smirk: Fast det finns många olika nyanser i alla fall. Jag har sparat. ull som jag tänkte skicka iväg på lönespinning. Vad gör du med ullen när ni klipper? Jag var på en fårklippningsvisning i höstas och då fick jag ta en kasse med brun och vit ull eftersom den skulle kastas annars. Tyvärr hade jag inte fler kassar för jag hade gärna velat ha lite mer av det bruna och vita. Det var väldigt stor skillnad på finullen och gotlandsullen. Spännande det där! :)

Lite "färgskadad" är man nog allt. Vi skaffade några höns i höstas och nu vill jag veta vad de olika färgerna heter och hur de nedärvs så att jag kan få fler grå (blå) hönor till exempel. Men, folk bara tittar konstigt på mig och undrar vad det spelar för roll. :angel: Jag menar ju fler färger desto roligare. :D

Vi har också en tjock Amanda här! Våra ska lamma i andra halvan av april. Jag hoppas det går bra för Amanda i år. Ifjol låg hennes första lamm med huvudet slaget bakåt på sidan. Vi fick dra ut det och det var inte helt enkelt. Inget av hennes två lamm klarade sig. Eftersom vi båda var nybörjare på lamning så fick hon en chans till. Så jag håller ett extra öga på henne i år. Vi har förhoppningsvis 24 tackor som ska lamma i år. Ett tacklamm löpte om i förra veckan. Så jag vet inte om det blir något där. Baggen går kvar hos dem så i så fall blir det inte förrän bortåt juli.

haha.. Amanda är fint namn! Hon fick trillingar förra året fast dom var pyttesmå så det var bara en som klarade sig då! hon har säkert trillingar i magen nu med!

vi har också gotlandsfår! såg att du bor i blekinge ligger ju inte långt från växjö! så om du skulle råka ha någon superbagge så kanske vi är intresserade! är alltid svårt att hitta en bra!

Spännande det där med de olika färgerna! :) Vet inte om det är så mycket forskat på hur färgerna nedärvs när det gäller får? Det hade varit intressant att veta om det fanns ett roan-anlag. Jag har ju gotlandsfår så här går allt mest i grått. :smirk: Fast det finns många olika nyanser i alla fall. Jag har sparat. ull som jag tänkte skicka iväg på lönespinning. Vad gör du med ullen när ni klipper? Jag var på en fårklippningsvisning i höstas och då fick jag ta en kasse med brun och vit ull eftersom den skulle kastas annars. Tyvärr hade jag inte fler kassar för jag hade gärna velat ha lite mer av det bruna och vita. Det var väldigt stor skillnad på finullen och gotlandsullen. Spännande det där! :)
Vitt är nog recessivt i alla fall, det är min tolkning av att de som har vita finullsfår BARA har vita....
Sen vete råttan vad som är dominant av brunt och svart, gissningsvis svart om jag ser till utfallet av mina tidigare lamningar.

Det är meningen att jag ska köra iväg min ull och sälja till ett spinneri, men jag kommer ju aldrig iväg. :smirk: Finull kan kan ju faktiskt få några kronor för, nästan så det täcker klippningen :rofl:
Har du vägarna häråt får du gärna komma förbi och knycka lite brunt och vitt.

vi har också gotlandsfår! såg att du bor i blekinge ligger ju inte långt från växjö! så om du skulle råka ha någon superbagge så kanske vi är intresserade! är alltid svårt att hitta en bra!

Ja, med lite tur blir det kanske några fina bagglamm i vår. De kommer i alla fall mönstras i augusti och de som är ok tar vi med på riksbedömning. Om några passerar nålsögat kan jag ha er i åtanke. :idea:

Det är meningen att jag ska köra iväg min ull och sälja till ett spinneri, men jag kommer ju aldrig iväg. :smirk: Finull kan kan ju faktiskt få några kronor för, nästan så det täcker klippningen :rofl:
Har du vägarna häråt får du gärna komma förbi och knycka lite brunt och vitt.

Känner igen det där med att inte komma iväg med ullen. Höstens ull ligger och väntar på att något ska hända. :angel: Jag knycker gärna lite ull om jag skulle ha vägarna förbi!:)

usch jo vi ska se hur det går annars ska vi ta den till en vet.
Lägger in lite bilder på underverket med, vi kallar henne Jesus, eftersom det är en jungfru födsel där ingen pappa är inblandad..

Bilder från när hon är 1 dag gammal.

18745911.jpg

18745910.jpg

18745909.jpg

Ja, med lite tur blir det kanske några fina bagglamm i vår. De kommer i alla fall mönstras i augusti och de som är ok tar vi med på riksbedömning. Om några passerar nålsögat kan jag ha er i åtanke. :idea:

Vi mönstrar också i augusti. Vi har inte haft fåren så länge. Var en bagge förra året som kom till riks men drömmen är ju att sälja en i Jönköping på aktionen. Vart brukar du åka någonstans för riksbedömning. Närmast för oss är Ingelstad.

Tekla har börjat genomgå förändringar "där bak", dock inget juver.
Ligger och urpar lite här och var. Lilla Yllva tycker det är roligt att använda henne som "terräng" och vill gärna klättra lite på henne. Då blir tant Tekla skitsur och föser vänligt men bestät bort henne till mamma.
Yllva har fått låna en orange boll (fender) av sin granne farbror Saffy (min unghäst).
Den lekte hon med för fullt i morse. En annan kul sak är att lägga in en klyfta halm i mitten av boxen. Det har hon att göra med en bra stund så mamma och Tekla får äta i fred.

Hur går det för Tekla? Amanda har börjat få juver nu! :bump: Hon kanske får lamm om en två veckor bara!! är inte så svullet i baken ännu men det borde börja snart!:banana:

Tekla se ungefär lika ut som sist jag rapporterade. Hon vill gärna ha mer kraftfoder och ligger ner mera nu. Inget juver och bara något lite störrre där bak.

Hon ska ju få lamma tillsammans med Beda och lilla Yllva. Jag tror att det kan gå bra för de är mest för sig själva.
Vi kanske får lamm samtidigt!

Vi mönstrar också i augusti. Vi har inte haft fåren så länge. Var en bagge förra året som kom till riks men drömmen är ju att sälja en i Jönköping på aktionen. Vart brukar du åka någonstans för riksbedömning. Närmast för oss är Ingelstad.

Vi har inte heller haft fåren så länge och än så länge hunnit med två riksbedömningar. Den första var i Osby (2006) och den andra (2007) var i Ingelstad. Den i Osby var mycket större och så hände det mer runt omkring. Vi bor ju lite mitt emellan de två riksbedömningarna och så den i Kalmar. Det skiljer inte såå mycket avståndsmässigt, så i år blir det den riksbedömningen som jag kan få med mig sällskap till.

Åkte själv -07 och det var lite stökigare även om bagglammen jag skulle ha med mig skötte sig exemplariskt. Hade backat släpet ända fram till stalldörren och fällt ner lämmen och satt upp grindar vid sidorna. Jag lockade alla fåren till mig och sen lyfte jag in de fem jag skulle ha med mig i hagen bredvid. Lockade med mig de fem upp i lösdriften och öppnade där in till stallet. Då sprang alla fem före mig upp i släpet och mumsade i havrehinken jag ställt där. :D

Jo, att sälja på Jönköpingsauktionen hade inte varit så dumt. Gärna till något av de högsta priserna. ;)

Trevligt du undrar.. Idag fyller "jesus" en vecka.. och hon lever:D.. har blvit mycket bättre i benet och stöttar mer på det..

Nu beter hon sig mer som en normal lammunge, är pigg och nyfiken.. så den kommer nog klara sig:D vilket känns underbart..

För det va ju ändå vi som räddade den..:D

Tekla se ungefär lika ut som sist jag rapporterade. Hon vill gärna ha mer kraftfoder och ligger ner mera nu. Inget juver och bara något lite störrre där bak.

Hon ska ju få lamma tillsammans med Beda och lilla Yllva. Jag tror att det kan gå bra för de är mest för sig själva.
Vi kanske får lamm samtidigt!

Okej! Ja vem vet de kanske passar på samtidigt! Amanda kan knappt gå hon rullar! :rofl:

Vi har inte heller haft fåren så länge och än så länge hunnit med två riksbedömningar. Den första var i Osby (2006) och den andra (2007) var i Ingelstad. Den i Osby var mycket större och så hände det mer runt omkring. Vi bor ju lite mitt emellan de två riksbedömningarna och så den i Kalmar. Det skiljer inte såå mycket avståndsmässigt, så i år blir det den riksbedömningen som jag kan få med mig sällskap till.

Åkte själv -07 och det var lite stökigare även om bagglammen jag skulle ha med mig skötte sig exemplariskt. Hade backat släpet ända fram till stalldörren och fällt ner lämmen och satt upp grindar vid sidorna. Jag lockade alla fåren till mig och sen lyfte jag in de fem jag skulle ha med mig i hagen bredvid. Lockade med mig de fem upp i lösdriften och öppnade där in till stallet. Då sprang alla fem före mig upp i släpet och mumsade i havrehinken jag ställt där. :D

Jo, att sälja på Jönköpingsauktionen hade inte varit så dumt. Gärna till något av de högsta priserna. ;)

Okej! vi hade bara en bagge i Ingelstad förra året. Han gick inte vidare, de är så :devil: petiga!! Hoppas på att de går bättre detta året fast vi använt samma bagge.. Men baggen ska till slakt nu, använd i två år och folk illsk!

Ja, sälja en för 30-40 000 hade ju vatt nått!

Trevligt du undrar.. Idag fyller "jesus" en vecka.. och hon lever:D.. har blvit mycket bättre i benet och stöttar mer på det..

Nu beter hon sig mer som en normal lammunge, är pigg och nyfiken.. så den kommer nog klara sig:D vilket känns underbart..

För det va ju ändå vi som räddade den..:D

Visst blir man glad när det går så pass bra!! Vi har gjort konstgjord andning på några lamm..

haha jadu:D jag känner mig stolt över henne.. Att födas ute i hagen och att hittas tilsm emd sina två döda syskon att hon lever är ett under:D

att hon sedan kämpat och kmäpat.. hon e värd att leva:D Tur både hon och jag och mamma va så envisa:D
Komemr emd nya bilder i morn tänkte jag:p hon ahr vuxit tills sig rejält..

Haha va ute och foade nu ikväll:D här komemr bilder på ett PIGGT och LYCKLIGT lamm, tyvärr inga lek kamrater då hon va helt oplanerad.. har inte hittat nttt bra nman än heller, så än kallas hon jesus..

18895643.jpg

18895645.jpg

18895647.jpg

18895648.jpg

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka