Lammning 2008

Sv: Lammning 2008

Titta, bägge kan le:)
DSCN0806.jpg

Här ser man färgerna bättre.
DSCN0813.jpg

Redan en liten terrorist.
DSCN0800.jpg

såå söt!! Borde vara förbjudet att vara en sådan sötnos! Nu längtar jag ännu mer tills våra får lammar blir väl 20-30 stycken i år!!

20-30:eek:
Det skulle mina nerver aldrig palla för:angel: Hur gör du, behåller du tackor?

Men visst är Yllva en sötnos, vilken tur jag haft att det dels gick så bra, att jag hann vara med och att hon är så otroligt söt.
Nu har jag rivit mellanväggen i boxen så Beda, Yllva och Tekla bor tillsammans. Ullbert har fått en egen kuppe nu när han ska bli punglös och allt. Sen när alla lamm är födda och Ullbert har hämtat sig, så kan alla var tillsammans igen.
Tekla är jätte avunds sjuk på Yllva. Hon ligger med nosen in i en hörna och deppar. Lilla Terror-Yllva tycker att det är jättekul och spännande med tant Tekla.

Tekla har inte satt något juver, men hon är rund tycker jag. Vi får väll se om Ullbert har gjort vad han ska där. Fast hon kan ju ha tagit sig senare.
Ullbert var faktiskt särskillt tänd på Beda.

Ojj, då! Men då jobbade ni väll med Fåren på heltid?

Kan man leva på det föresten?

Jag är så symbiotisk med mina djur, har 11 st nu och nästan all min lediga tid går åt till att umgås med dem. Tur att min gubbe jobbar mycket:p
Jag skulle få säga upp mig från jobbet om jag hade fler:smirk:

Senast ändrad:

Vi var ju några involverade min familj + mormor och morfar. Men det var inget man blev snuskigt rik på. Trappade ned och de sista åren hade vi 18tackor men det blev en hel del lamm på dom också.

20-30:eek:
Det skulle mina nerver aldrig palla för:angel: Hur gör du, behåller du tackor?

Det är min mamma som började med fåren 2003. Vi köpte fyra färdig betäkta takor, sen dess har vi behållt alla tackorna av förra årets lamm så fick vi 19 stycken lamm på 14 tackor. Vi behöll bara de fyra bästa tacklammen, nu vet jag inte om mamma hade tänkt behålla några men det blir det säkert hon har pratat om att ha 20-30stycken tackor som man betäcker.

Det tråkigaste är när man ska skicka till slakt för man är ju så fäst vid alla och vill ha kvar både tackor och baggar. Det var lite hårt att skicka tacklammen tycker jag för det var första gången på dessa åren.. Snart åker baggen Pappan till lammen som föddes förra året och som ska födas detta året. Han är dum och boxas och sen har vi använt honom i två år!

Visst finns det männsikor som lever på lammuppfödning, men då handlar det om hundratals tackor.... och minst dubbelt så många lamm! En sådan besättning kan ju skötas mera rationellt, precis som vilken bondgård som helst. De flesta av oss på denna sida har väl fåren av andra orsaker än vår egen försörjning och behöver ett "vanligt" jobb vid sidan om, för att försörja både oss själva och djuren! Detta betyder ju att vi jobbar mer än heltid under lamningsperioden, men sånt är livet på landet.....

Apropå slakt, så har jag vant mig vid att skicka lammen. Eftersom de tillbringar den största delen av sitt liv på bete, får jag inte så mycket kontakt med var och en. Ibland kan det t o m vara skönt att "bli av med dem", det finns ju alltid några busar som testar hållfasthet på staket o dyl. Däremot tycker jag att det är trist att skicka gamla tackor, som jag haft i många år och fäst mig vid.

Visst finns det männsikor som lever på lammuppfödning, men då handlar det om hundratals tackor.... och minst dubbelt så många lamm! En sådan besättning kan ju skötas mera rationellt, precis som vilken bondgård som helst. De flesta av oss på denna sida har väl fåren av andra orsaker än vår egen försörjning och behöver ett "vanligt" jobb vid sidan om, för att försörja både oss själva och djuren! Detta betyder ju att vi jobbar mer än heltid under lamningsperioden, men sånt är livet på landet.....

Apropå slakt, så har jag vant mig vid att skicka lammen. Eftersom de tillbringar den största delen av sitt liv på bete, får jag inte så mycket kontakt med var och en. Ibland kan det t o m vara skönt att "bli av med dem", det finns ju alltid några busar som testar hållfasthet på staket o dyl. Däremot tycker jag att det är trist att skicka gamla tackor, som jag haft i många år och fäst mig vid.

Min yngsta dotter(18år) är just nu iväg på en sådan gård i 2 veckor,APU!
Dom har 200 tackor,mest köttras,men även pälsfår,och ca 300 lamm/år!

Tekla, min andra tacka är stor, men inget juver ännu. Jag kollar varje dag. Hon hjälper nu till med att uppfostra lilla Yllva.
Så, jag har tyvärr inte mycket att rapportera härifrån.

Liten uppdatering. Yllva är nu en vecka och två dagar. Solen sken och det var 0 gradigt så alla fåren gick ut ett par timmar. Pappa Ullbert har egen kuppe, han var väldigt spännande att göra konster för!
DSC00068.jpg

Sen var det ju skönt att komma in igen och nanna.
DSC00054.jpg

Tekla är stor, men inget juver.
DSC00067.jpg

DSC00066.jpg

Ser ut som att hon ska få samtidigt som våra! Haha.. Amanda en utav våra takor är verkligen väldigt tjock hon rullar fram! Och då är det ca 1 månad kvar!

Yllva är en sådan söting! =)

Ja, mera lamm vill vi ha!

Har Amanda nått juver än? Du får slänga in en bild på henne. Kanske blir hon först ut hos dig!

Ja ska nog gå och fota henne idag! Amanda har inget juver ännu men det är ju en månad kvar så dröjer nog ett tag! Hon har säkert trillingar i sin mage.. hon är född trilling själv så finns en liten chans till det!

Senast ändrad:

Min bilddebut här, hoppas det fungerar!:bump:

Amanda bakifrån, är lite mer än en månad kvar..

Amanda framifrån

Tjockis! Blev inga jättebra bilder men hoppas du ser ändå kullerbytta!

Lotta är också tjock!

Senast ändrad:

Vilka tjockisar:Dsom håriga jätte fästingar:o

Så fina dom är! Tar du rätt på ullen från dina får?
Jag har aldrig tänkt så mycket på det innan, men grå ull är så vacker.
Jag har sparat ull från Tekla som jag ska tova dynor av. Den står och torkar sig nere i källaren. Bäst att kunna vara ute när man kardar tycker jag, helst i vårsolen.

Gulligt att Amanda är så mörk och så den "mjölkdoppade" rumpen och nosen.

Men ser inte Lotta större ut?

haha.. fästingar vet jag inte om de liknar de är äkliga! Alla våra får är ju gråa fast olika nyanser har en som heter Lina som är nästan svart!

Ja vi klipper fåren en gång på våren och en gång på hösten och de ska klippas snart nu innan lammningen.. fast vi brukar nästan aldrig hinna med det innan. Vi brukar mest se till att de inte är ull vid juvret. Ullen är i papperssäckar. Man kan skicka ull till spinneri och så gör de garn av det!

Jag tycker amanda är större, hon står i dum vinkel. När man ser henne i verkligheten går hon helt bredbent. Var inte lätt att fota amanda för hon är en kelgris och ska gå fram till en hela tiden och kela!

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Evolve
  • Atletix
  • Vi som letar häst II

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka