Lammning 2008

Sv: Lammning 2008

Här kommer några bilder från min dotters APU-plats!
18559847.jpg

18559846.jpg

18559845.jpg

Ååååh:love:
Precis såna där Lambi "toapappers lamm" trodde jag att jag skulle få.
Sånna ulltottar!

Jobbar din dotter där nu?

Tekla har börjat genomgå förändringar "där bak", dock inget juver.
Ligger och urpar lite här och var. Lilla Yllva tycker det är roligt att använda henne som "terräng" och vill gärna klättra lite på henne. Då blir tant Tekla skitsur och föser vänligt men bestät bort henne till mamma.
Yllva har fått låna en orange boll (fender) av sin granne farbror Saffy (min unghäst).
Den lekte hon med för fullt i morse. En annan kul sak är att lägga in en klyfta halm i mitten av boxen. Det har hon att göra med en bra stund så mamma och Tekla får äta i fred.

Förhoppningsvis 25 dräktiga! Vi får se hur det ser ut när de blir klippta om några veckor. De skall inte lamma förrän i slutet av april, så jag får längta (och våndas) ett bra tag till.

vi har förhoppningsvis 14 dräktiga! vi ska få slutet av mars och i april. brukar alltid bli någon eftersläntare i maj också!

*kl*

Vilken trevlig tråd! Jag återkommer med bilder när våra lamm kommer. De beräknas komma i April någon gång. Om den lilla baggen vi fick hem har gjort sitt jobb vill säga...

Här kommer en bild från en av förra årets småttingar.
18662073.jpg

Och så den obligatoriska på bästisarna.(Jag vet att den inte hör hemma här men jag kan inte låta bli.;))
18662072.jpg

Ser ut som att hon ska få samtidigt som våra! Haha.. Amanda en utav våra takor är verkligen väldigt tjock hon rullar fram! Och då är det ca 1 månad kvar!

Yllva är en sådan söting! =)

Vi har också en tjock Amanda här! Våra ska lamma i andra halvan av april. Jag hoppas det går bra för Amanda i år. Ifjol låg hennes första lamm med huvudet slaget bakåt på sidan. Vi fick dra ut det och det var inte helt enkelt. Inget av hennes två lamm klarade sig. Eftersom vi båda var nybörjare på lamning så fick hon en chans till. Så jag håller ett extra öga på henne i år. Vi har förhoppningsvis 24 tackor som ska lamma i år. Ett tacklamm löpte om i förra veckan. Så jag vet inte om det blir något där. Baggen går kvar hos dem så i så fall blir det inte förrän bortåt juli.

KL* i Morse när pappa skulle ge fåren mat, låg där nått vitt i vindskyddet, 3 stycken lamm! dock 2 döda men en va svag men levde.

Vi hade inte en aning om att det skulle komma några lamm, har ej haft bagge till de, så troligen på sommarebetet har det kommit in en rymmling.

lammet är svagt, men vi har mjölkat tackan och gett lammet, det har även nu fått lamex, mjölkersättning. Det är nämligen försvagt för att dia, men står dock upp:D... hopaps verkligen det överlever och att det kommer fler..

Planerade att betäcka i höstas, men sen belv det för sent...

Det är väl dags för mig att smyga in i den här tråden också.
Det är ännu en dryg månad kvar innan det ska börja lammas här, håll tummarna att jag får mindre strul än förra gången det begav sig. Men denna gången har jag i alla fall varit på "lamningskurs" för att ha lite mer kött på benen när det kör ihop sig...

Mina 13 finullstackor har herrbesök i hagen i form av "Mulle", en vit herre som jag köpt "begagnad"... (dvs han är 4 år eller så)
Lamning beräknad till april.

(baggen är den som står med sidan mot kameran)
farflocken.jpg

Vad fina dina får är ameo! Hade inte fattat att du hade flera färger på dem. Men, numera vet jag att alla finull inte är vita. :angel: Hoppas att allt går bra med lammningen. Jag hade den första här ifjol och det var en pärs. Jag hoppas att det går bättre i år.

Vad fina dina får är ameo! Hade inte fattat att du hade flera färger på dem. Men, numera vet jag att alla finull inte är vita. :angel:
De vita är tråkigast av alla, så jag är lite besviken att det var en vit bagge jag fick tag på... Men det får väl bli ändring på det till nästa gång, då SKA jag ha en färgad igen. (ännu tråkigare att han inte var klippt och är jättesmutsig i ullen - mina tanter är ju faktiskt ganska rena i ullen även vintertid)

Och ja, här finns alla möjliga färger :love:
helbrunt
brunt med grå inslag på kroppen
helsvart
svart med grå inslag på kroppen
vitt

(funderar på om de grå inslagen på kroppen har med "roan"-anlag att göra, färgintresserad som jag är... alltså om de är "konstantskimlar"...)

Senast ändrad:

Vår stackare har fått ett bakben som hoppat urled, går det attt fixera rätt igen eller e de kört?
Hur menar du då?
Jag hade en tacka som drog sönder ledbanden på bakknäets insida, så att det gick att vinkla det benet 90 grader utåt.
Det kunde möjligen spontanläka enligt den veterinär som tittade på henne (i samband med en hästbesiktning på gården), man kunde ge det en vecka eller två.
I detta fallet hade denna tiden redan gått, så det blev slakt.

Alltså det är ju det lilla lammet som vi fick utan att veta att någon av fåren va dräktiga.

När det går hasar det benet efetrsig men kan stödja på det lite, det är mycket svullen längst uppepå..Så vi tror att antingen är det ur led, eller så är det en liten blödning eller så är det nån muskel..

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Evolve
  • Atletix
  • Vi som letar häst II

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka