Lammning 2008

Sv: Lammning 2008

Nu har vi ändrat namnen på lammen lite så baggen heter Stellan, den ena tjejen heter stollan och minstingen heter stella!

Stollan var svår att fota för hon kunde inte vara stilla.

Stella är trött.

Och så stellan också.

Det var inte så lätt att fota lammen för det är väldigt mörkt i deras box så jag fick fota med blixt.. Men nu ser ni i alla fall hur söta de är!:) Dessutom kanske det är Amandas tur idag att lamma..

Nu har amanda också fått trillingar! :) Fast den ena av dem verkar vara lite borta, vi har inte sett den tutta någonting ännu även om den haft flera chanser till det och vi har även lyft den till tutten utan att den vill äta.. Vi funderar på att mjölka ut lite och mata i flaska... lammet står upp fast den ser paralyserad ut ungefär.... man får hoppas på att den klarar sig!

Apropå stora som hus så undrar jag om det är någon som vill vara med i årets virtuella vadslagsningstävling om hur många lamm jag får i år... 13 tackor varav de flesta med gigantiska magar - hur många nummerbrickor tror ni jag måste beställa?

Hmmm Jag såg på din hemsida att du har finullsfår. Visst får de ganska många lamm per tacka? Jag gissar att du har några yngre och några äldre, så det borde bli några trillingar. Hoppas på en lyckad lammning utan strul och satsar på att du behöver 32 brickor!

Nu har amanda också fått trillingar! :) Fast den ena av dem verkar vara lite borta, vi har inte sett den tutta någonting ännu även om den haft flera chanser till det och vi har även lyft den till tutten utan att den vill äta.. Vi funderar på att mjölka ut lite och mata i flaska... lammet står upp fast den ser paralyserad ut ungefär.... man får hoppas på att den klarar sig!

Grattis till alla bäbisar. Fortsätter det i den här takten så tar dina nummerbrickor slut långt innan alla tackor lammat.... Beträffande den lilla som inte vill dia, prova med nappflaska på en gång. Det är ju jätteviktigt att de får i sig råmjölk så fort som möjligt. Verkar den så medtagen att den inte orkar suga skulle jag prova att sonda den. Lycka till!

Ja om alla ska få trillingar kommer 30 stycken märken ta slut.. Fast de två tackorna som fått lamm nu är ibland de älsta, 5 år.

Det var nog bara vi som över reagerade lite angående den lilla.. vi misstänker att de lammet var de första, för de var helt torrt när vi kom och Amanda slickade på de andra två. Så lammet måste ha diat innan när vi inte såg på och var en smyg tuttare som bara gjorde det när vi inte såg. Lammet verkade medtagen igår och mamma försökte mjölka ur tackan men det gick inte så bra, Amanda släppte inte till och blev bara sur.. Och idag på morgonen när vi kom dit så tuttade de lilla lammet jättelänge och var glad och pigg! Alla tre mår superbra nu och hoppar runt, lika så stinas lamm!

Vi har 17 tackor som ska lamma och tror vi beställde 30 stycken märken. Om de är stora som hus borde man kunna räkna med att alla får tvillingar, är ju lite svårt att veta om de har trillingar.. annars kan man betälla till fler märken.
Inser att jag glömde skriva att det är finullsfår jag har, se nedan...
Hmmm Jag såg på din hemsida att du har finullsfår. Visst får de ganska många lamm per tacka? Jag gissar att du har några yngre och några äldre, så det borde bli några trillingar. Hoppas på en lyckad lammning utan strul och satsar på att du behöver 32 brickor!
Ja, de kan få många lamm/tacka, upp till 5-6 stycken som kan klara sig... Senast hade jag en kull fyrlingar, ett gäng tvillingar, några var dräktiga med trillingar men ingen hade tre levande.
Grejen är ju att jag i princip skulle kunna få 50 lamm ifall alla tanterna är superfertila och alla lamningar går som planerat... :eek:
Fast det tror jag ju inte att jag får, men det är ju lite spännande just med denna rasen, att det kan bli så många.
Baggen är för övrigt född och uppvuxen i kull på 5 lamm och har hög fertilitet - enligt snubben jag köpte honom av.

jag kan förstå dit problem nu hehe.. Det är inte lätt de här. Själv har vi Gotlandsfår som ni kanske sätt. De har ju också en tendens att få många minst två var, fast de två som lammat hittills har fått tre stycken.. hoppas att märkena räcker! Förra året hade vi beställt 18 märken och det blev 19 lamm så då fick vi beställa till ett, fast då behövde vi även beställa till två nya till en äldre tacka som tappar sina märken hela tiden :devil: Jag tror hon är allergisk mot metall märkerna... eller någonting sådant för det blir sårigt runt märkena och sen kliar hon av dem...

Har du provat om plastmärkena fungerar bättre? De är ju inte jättesnygga, men betydligt lättare att läsa av, tycker jag.

Inser att jag glömde skriva att det är finullsfår jag har, se nedan...

Ja, de kan få många lamm/tacka, upp till 5-6 stycken som kan klara sig... Senast hade jag en kull fyrlingar, ett gäng tvillingar, några var dräktiga med trillingar men ingen hade tre levande.
Grejen är ju att jag i princip skulle kunna få 50 lamm ifall alla tanterna är superfertila och alla lamningar går som planerat... :eek:
Fast det tror jag ju inte att jag får, men det är ju lite spännande just med denna rasen, att det kan bli så många.
Baggen är för övrigt född och uppvuxen i kull på 5 lamm och har hög fertilitet - enligt snubben jag köpte honom av.

Oj då, då satsade jag kanske för lågt! Klarar en tacka att producera tillräckligt med mjölk till en sådan stor kull, eller får man stödmata? Jag vill helst ha två lamm per tacka, för då har de varsin spene... Bland texel är det nog vanligast med två, även om det såklart förekommer enfödda och trillingar också. Själv undviker jag baggar som är födda annat än tvillingar, men det är säkert olika för olika raser.

Har du provat om plastmärkena fungerar bättre? De är ju inte jättesnygga, men betydligt lättare att läsa av, tycker jag.

Nej, inte ännu men mamma pratade om att skaffa plastmärken så man kunde ha en i metall och en gul i plast, för att man lättare ska kunna se numret och se vem som är vem.. de håller inte örat stilla när man ska kolla.. och nu när de blir tillökning blir det svårare och svårare att se direkt vem som är vem har jag märkt. Baggen som vi har köpt har ett metallmärke och ett gult plastmärke.

Oj då, då satsade jag kanske för lågt! Klarar en tacka att producera tillräckligt med mjölk till en sådan stor kull, eller får man stödmata? Jag vill helst ha två lamm per tacka, för då har de varsin spene... Bland texel är det nog vanligast med två, även om det såklart förekommer enfödda och trillingar också. Själv undviker jag baggar som är födda annat än tvillingar, men det är säkert olika för olika raser.
Jag har haft fyrlingar och dem behövde jag inte stödmata. De var jämnstora när de föddes och växte jämnt både jämfört med varandra och jämfört med de övriga lammen.
Jag hoppas jag slipper få nån kull som är fler än så :eek:

Blev surrogat mamma till två tacklamm som sorgligt nog förloade sin mamma när de var 1½ vecka. Jag blev störtkär i dessa otroligt söta varelser och har satsat en hel del tid sista tiden dels att läsa och försöka lära mej om fårraser, lamm i allmänhet och flasklamm isynnerhet och verkar hitta ett ställe där det är många kunniga på området. Jag har några frågor som jag hoppas nån kan besvara.
1. vad gör man om flasklammet inte vill acceptera varken flaska eller lammbar och vi tvångsmatar henne för att få i henne nån välling överhuvudtaget. Hon har ökat bara 0,8 kg i vikt på åtta dagar till skillnad från hennes syster kom kommit på vad gott det är med lammbaren (och lite kraftfoder och hö) och ökat 2,2 kg på samma tid. Jag vet inte födselvikten, men den var nog rätt normal och deras "kusiner" väger ca 10 kg (små lammen väger 6 resp. 7,9 kg). De får Pontus lammnäring som serveras kall, åsså lite kraftfoder (tackfor blandat med kornkross tror jag).
2. Hur vet man vilken ras det är? Jag ska försöka lägger upp bilder på tackan som dog och alla lammen. Jag tycker de ser ut som gotlandsfår eller finullsfår eller ryafår eller nåt i den stilen. Deras mamma hade jättevacker glänsande ull med ganska långa, raka "lockar". Hon var ljust brungrå med mörkare huvud. Lammen ser ut som "Athenalovers" lamm Stellan, Stollan och stella. ALLA tips mottages tacksamt

Apropå stora som hus så undrar jag om det är någon som vill vara med i årets virtuella vadslagsningstävling om hur många lamm jag får i år... 13 tackor varav de flesta med gigantiska magar - hur många nummerbrickor tror ni jag måste beställa?

Jag gissar på 39 st!

Funderar på hur många jag själv ska beställa? Har 25 tackor som ska lamma varav 7 ungtackor så det borde inte bli fler än 40 lamm max. Har gotlandsfår och de vuxna får oftast 2 lamm och de unga 1 lamm. Så det är ju liite skillnad på finullarna. :)

@Athenalover, grattis till de 6 (!) första lammen på de två tackorna.

Tack! Nej det är inte första gången de två tackorna får lamm men det är första gången någon av dom får trillingar! Alla lammen mår jättebra och busar som bara den i lammboxen!

Båda tackorna som har lammat är 5 år och det är fjärde gången de får lamm. Amanda som lammade i fredags, är uppväxt som trilling själv så henne väntade vi bara på att det skulle bli trillingar någon gång! Det ä
ända dumma är att det bara blivit en bagge hittills:devil: Fast i och för sig så är det en av de tackorna som brukar få fina lamm som fött honom, stellan! Det är bara att hoppas på att han blir fin. :)

Nu är det bara att vänta på att de 15 tackorna som är kvar ska lamma med lika lyckat resultat! Fast just nu verkar alla knipa!:mad:

Blev surrogat mamma till två tacklamm som sorgligt nog förloade sin mamma när de var 1½ vecka. Jag blev störtkär i dessa otroligt söta varelser och har satsat en hel del tid sista tiden dels att läsa och försöka lära mej om fårraser, lamm i allmänhet och flasklamm isynnerhet och verkar hitta ett ställe där det är många kunniga på området. Jag har några frågor som jag hoppas nån kan besvara.
1. vad gör man om flasklammet inte vill acceptera varken flaska eller lammbar och vi tvångsmatar henne för att få i henne nån välling överhuvudtaget. Hon har ökat bara 0,8 kg i vikt på åtta dagar till skillnad från hennes syster kom kommit på vad gott det är med lammbaren (och lite kraftfoder och hö) och ökat 2,2 kg på samma tid. Jag vet inte födselvikten, men den var nog rätt normal och deras "kusiner" väger ca 10 kg (små lammen väger 6 resp. 7,9 kg). De får Pontus lammnäring som serveras kall, åsså lite kraftfoder (tackfor blandat med kornkross tror jag).
2. Hur vet man vilken ras det är? Jag ska försöka lägger upp bilder på tackan som dog och alla lammen. Jag tycker de ser ut som gotlandsfår eller finullsfår eller ryafår eller nåt i den stilen. Deras mamma hade jättevacker glänsande ull med ganska långa, raka "lockar". Hon var ljust brungrå med mörkare huvud. Lammen ser ut som "Athenalovers" lamm Stellan, Stollan och stella. ALLA tips mottages tacksamt

Det är ju svårt att veta exakt vad det är för får om det är någon annorlunda ras eller en blandning.. Jag tror inte att denna tackan är ett gotlandsfår för de är bara gråa i olika nyanser med svart huvud och svarta ben. lammen föds alltid svarta. Din tacka kan ju vara en blandning med gotlandsfår i sig i så fall... Jag vet inte hur det är med andra raser, om det finns fler raser än gotlansfår som endast föder svarta lamm.

Idag har Loppan fått tvillingar! Två baggar blev det en Latjo och en Lajban!! :bump::banana: Så nu har vi 8 lamm och tre baggar som man får hoppas på är fina som kan säljas på aktion i jönköping! :)

Idag har Loppan fått tvillingar! Två baggar blev det en Latjo och en Lajban!! :bump::banana: Så nu har vi 8 lamm och tre baggar som man får hoppas på är fina som kan säljas på aktion i jönköping! :)

Grattis! Ifjol fick jag 16 baggar och bara 8 tackor och det kändes lite väl bra. En av tackorna visade sig dessutom vara tvekönad.

Här kniper alla fortfarande. Fast det är bara bra, jag håller på att mocka ut i halva fårhuset (avstängd del nu) för att strö om inför lamning och lite lammboxar.

Okej! när släppte du din bagge? Vi släppte 28 oktober tror jag och den första lammade 20 mars. 2007 släpptes baggen den 4 november och första lammen kom 31 mars. Det är nog bättre när de föds lite tidigare för då hinner för hoppningsvis lammen växa till sig och bli större. Förra året var det så regnigt och dåligt bete så de växte inte så bra.

*kl*

Mina verkar vara på G nu, släppte baggen den 2:a Nov, och nu har det gått 148 dagar. Så inom en vecka, tio dagar hoppas jag att det tittar ut några små. Snickrade ihop en lammningsgrind idag, så nu är allting klart.

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Banta/slimma ner shettis?
  • Evolve
  • Atletix

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka