Lammning 2008

Sv: Lammning 2008

Medans matte låg inne och sov middag pg av förkylning, så passade Tekla på att kläcka ett litet "toapappers lamm". Vitt som snö. Och mitt andra tacklamm! Tack och tack tackor för det!
DSC00181.jpg

DSC00167.jpg

Grattis! De ser ju välmående ut båda två. Här har det varit stora fårklippardagen, så nu har vi 25 "nakna" tackor i fårhuset. Även klövarna har blivit klippta, vilket var välbehövligt på vissa. Nyklippta får är inte särskilt vackra....tur att de ser bättre ut om ett par veckor. Det ser iallafall ut som om alla utom ett par ungtackor är dräktiga, så om en månad hoppas jag ha fårhuset fullt av små lambi-lamm!

Tack och tack:bow:
Jo allt verkar ok. Den lilla äter och har bajsat, mjölken flödar.

Jag har klippare på onsdag, då ska mina tanter bli fina och befrias från de oklädsamma polisonger som de utvecklat de sista veckorna.

det blir skönt för dem, för det är rätt varmt här nu i skåne.

Grattis!!! efter den långa väntan!! Stort lammet va, fått mycket bra mat i magen hehe.. vi har fyra tackor som ser ut att kunna sprika nu men de verkar inte som att de ska komma ut ännu! Idag släppte vi ihop de tre tackorna som lammat med bebisar, de har varit i lammboxar själva innan men nu behöver vi dem till de andra som ska få lamm.. Det blev kaos alla lammen skrek mamma försvann och loppan som lammade nu senast är dummast av tackorna och boxar bort alla som inte är hennes..

Tack!
Jag tycker nog att hon är i storlek som Yllva var, kanske något mindre.
Pigg och fin och nyfiken är hon. Jag har inte brytt mig om att flytta henne och Tekla till egen box. Beda och Yllva håller sig för sig själva. Yllva gör avancerade akrobatiska konster uppe i hö-krubban för att imponera på den lilla, men springer genast till mamma om nykomlingen rör på sig.

Lilla lammet ska heta "Bääbis":idea:
Det blir väll orginellt när hon är en stor och stadig tacka

Okej! när släppte du din bagge? Vi släppte 28 oktober tror jag och den första lammade 20 mars. 2007 släpptes baggen den 4 november och första lammen kom 31 mars. Det är nog bättre när de föds lite tidigare för då hinner för hoppningsvis lammen växa till sig och bli större. Förra året var det så regnigt och dåligt bete så de växte inte så bra.

Vi släppte inte baggen förrän den 12 november. Hade egentligen tänkt månadsskiftet oktober/november men, bagglammen som skulle till slakt var för klena och tog upp plats i ena hagen som ena betäckningsgruppen skulle hålla till i. Till slut beslöt vi att behålla baggarna över jul och då flyttade vi in baggarna i fårhuset istället. Regnet ställde ju till det rejält här ifjol så jag hoppas på betydligt mindre regn i år.

Jag gissar på att någon kanske lammar före mitten av april men, bagglammet som betäckte verkade inte riktigt ha fattat först vad han skulle göra så där kanske det dröjer lite längre. :smirk:

Tack!
Jag tycker nog att hon är i storlek som Yllva var, kanske något mindre.
Pigg och fin och nyfiken är hon. Jag har inte brytt mig om att flytta henne och Tekla till egen box. Beda och Yllva håller sig för sig själva. Yllva gör avancerade akrobatiska konster uppe i hö-krubban för att imponera på den lilla, men springer genast till mamma om nykomlingen rör på sig.

Lilla lammet ska heta "Bääbis":idea:
Det blir väll orginellt när hon är en stor och stadig tacka

Haha.. ja bääbis blir väl jättebra när den blir stor hehe..

Vi släppte inte baggen förrän den 12 november. Hade egentligen tänkt månadsskiftet oktober/november men, bagglammen som skulle till slakt var för klena och tog upp plats i ena hagen som ena betäckningsgruppen skulle hålla till i. Till slut beslöt vi att behålla baggarna över jul och då flyttade vi in baggarna i fårhuset istället. Regnet ställde ju till det rejält här ifjol så jag hoppas på betydligt mindre regn i år.

Jag gissar på att någon kanske lammar före mitten av april men, bagglammet som betäckte verkade inte riktigt ha fattat först vad han skulle göra så där kanske det dröjer lite längre. :smirk:

Okej! ja då dröjer det ju ett litet tag! Jag hoppas också på mindre regn detta året men det behöver inte bli för torrt heller lagom är bäst! Han som mönstrade våra lamm förra året sa att i alla besättningar var lammen mindre än normalt så det var antagligen pga vädret! vi får hålla tummarna för att det blir bättre detta året.

Jag är så glad för mina fina lamm och att allt gått så bra fast det var första gången för både mig och tackorna:)
Visst är dom fina!
2377646853_e6e19f38f9-1.jpg

Hoppas nu att det går lika bra med alla andra lamm här.

Eva

Lilla Jesus i Snön, hon har fått döpas till Jesus nu i med det skojiga nedkomsten:D

Hon är nu lite mer än en månad och Alldedes underbar:D

19552049.jpg

19552050.jpg

19552048.jpg

japp, men hon leker med sig själv, är duktg på att hitta på hyss och undhåller sig mycket bra själv:p Leker med gässen ibland:P

Åh, vilken superhärlig bild på "gänget" :D

Josssefine: Vilken sötnoooos! :love:

Ja, visst blev det en fin bild, årets julkort är hemma:)

I dag är dom dock inte lika snygga. Klipparen var här i morse och nu är de helt nakna mina tanter:p

ja hon har verkligen tagit för sig av livet, och dt är skoj att se, vi har nu bestämyt att betäcka några tackor nästa år så vi får några lamm och inte bara ett:P

Hon är uff som attans.. vi atr in henne och henes mamma på natten, tuff som hon är skuttar hon först in medan mama står ute och käkar, underbar liten flicka:D

Idag har Louise fått en lite tjej! =) Och en av stinas lamm stella har vi fått börja mata med Pontus lammnäring för hon äter inte själv och så är hon förskyld...

Grattis till lammet! :bump:
Hoppas att den lilla förkylda klarar sig. Hur ofta måste du mata den?
Har du många tackor kvar som ska lamma?

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Evolve
  • Atletix
  • Vi som letar häst II

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka