Läggningen from hell - eller helt normalt gränstestande tvååring?

Sv: Läggningen from hell - eller helt normalt gränstestande tvååring?

(Citatknappen funkade inte så jag kopierar istället...)

Läs själv vad du har skrivit:

"Så det är ingen fara att han blir sådär arg? Om jag lämnar honom en längre stund (jag låste dörren och ammade Isaac som skrek i vardagsrummet intill) så lägger han sig i sängen. När jag kom in nästa gång, efter kanske tio minuter låg han i sängen med sin katt, och då lämnade jag dörren på glänt. Funkade toppen trots att han var vaken. Visst är han inte för liten för att förstå detta? Att jag går om han inte tar det lugnt? Och att jag står utanför och kommer tillbaka igen?"

Detta verkar ju vara en ypperlig metod för Sam. Absolut värt att prova en period och se om det går åt rätt håll. Kanske är det så att han vet att du är där i närheten hela tiden och finns det något mera roligt än att få mammas uppmärksamhet?!?!
Jag är inget stort fan av "5 minuters" men jag känner att du har testat det mesta och har haft ett otroligt tålamod. Till slut får man försöka även saker man inte tänkt sig från början! Vad är alternativet? Nu har du en liten till som också måste ha din uppmärksamet..
Jag säger som så många andra, följ din känsla, går det inte så ta ett steg tillbaka och be om hjälp men det mesta är värt ett försök.
Det är inte farligt att han blir förbannad, det ingår i livet, en helt naturlig känsla, men han måste lära sig hantera den.. Samtidigt som han måste få testa vart han har dig!

Kämpa på!

(Citatknappen funkade inte så jag kopierar istället...)

Läs själv vad du har skrivit:

"Så det är ingen fara att han blir sådär arg? Om jag lämnar honom en längre stund (jag låste dörren och ammade Isaac som skrek i vardagsrummet intill) så lägger han sig i sängen. När jag kom in nästa gång, efter kanske tio minuter låg han i sängen med sin katt, och då lämnade jag dörren på glänt. Funkade toppen trots att han var vaken. Visst är han inte för liten för att förstå detta? Att jag går om han inte tar det lugnt? Och att jag står utanför och kommer tillbaka igen?"

Ja sant, men det magiska ögonblick då han självmant går och lägger sig i sängen kan ske efter fem minuter eller efter en och en halv timme med skrik. Hade det bara gått på ett håll hade jag nog känt mig säkrare i mitt tankesätt, men jag har aktivt jobbat på hans läggning sen i somras och det är inte alltid som det går åt rätt håll. Jag tycker alltid man läser "det tog tre dagar men sen dess har han somnat av sig själv" och jag har börjat inse att jag inte har något barn man tämjer lätt som en plätt. Jag brukar alltid tänka att det är en jättebra egenskap när han är större men inte när man är två och inte har vett att göra kloka val...

Vi kämpar på, tack för stödet.

Men har du verkligen varit superkonsekvent varenda laggning sedan i somras :confused:

For det ar det som kravs. Superkonsekvens alltsa. VARJE kvall. Jag fick ocksa hora det dar med "tre dagar" men for mina tog det inte tre dagar, snarare tre manader. Varje litet snedsteg kan gora att man maste borja om fran borjan igen...om man har ett envist barn...

Jag korde forresten inte med 5-minutersmetoden utan stannade i rummet utan ogonkontakt och sade inte mycket. Det ar mojligt att det gatt fortare med 5-minutersmetoden men den kandes inte bra for mig.

Har du testat att laborera med hans sömn på olika sätt? Sover han tex på dagen fortfarande och det är dags att sluta med det? Är han övertrött när du lägger honom, har du testat att lägga honom tidigare? Eller är han jättepigg och ni behöver lägga honom senare än vad ni gjort hittills? När vaknar han på morgonen, behöver han kanske väckas tidigare för att vara mer trött på kvällen?
Mina barn (1,5 och 3,5) är kvällspigga och har mer nytta av morgonrutiner som får upp dem än rutiner på kvällen (under semestern kan de lätt skjuta på dygnet och vakna vid 9-9.30). Min erfarenhet är att är de bara trötta så är de lätta att lägga.

Ja, sen vi slutade amma har jag styrt mer och mer. I början fick han göra vad han ville i sovrummet och jag låg tyst i sängen tills han tröttnade. När jag kände att det funkade att dra åt svångremmen lite till fick han bara vara i sängen och inte hoppa ner på golvet. När det funkade tog jag bort studsandet. Målet var att han själv skulle ligga avslappnad och därmed somna. Sen kom ju Isaac och jag hade faktiskt ingen plan innan han föddes för jag hade ju aldrig haft två barn på samma gång. Och eftersom det inte funkade att ligga i sängen och amma så var jag tvungen att hitta på något annat. Då stod jag upp i rummet, mörkt och tyst. Enda kravet var att han inte fick gå ner från sängen (som för övrig är 2.80 bred så det är ingen jätterestriktion). När han ändå gjorde det och det inte funkade att lägga upp honom igen så gick jag ut ur rummet. Så ja, jag tycker att jag varit jättekonsekvent. Jag ger till exempel aldrig upp och jag tycker att min strategi ändå tillåter mig att gå tillbaka in i rummet om han skulle bli ledsen på riktigt. Jag säger till exempel inte "nu kommer jag inte tillbaka förrän du ligger i din säng med ögonen stängda" utan jag säger att jag går ut en stund för jag vill inte vara där när han hoppar i sängen.

mino, vi har tagit bort hans middagssömn helt, undantaget om han somnar av sig själv, då får han sova 20-30 minuter innan vi väcker honom. Övertrött är han såklart men nä, det funkar inte att lägga tidigare. Vi går upp mellan 7 och 7.30 på morgonen, jag vill helst inte gå upp tidigare :D Men han hade gärna fått lägga sig 20.30 eller 21.00 om det bara hade gått smidigt. Försöker man hålla honom uppe så länge nu blir han som en tornado, förstör allt i sin väg och blir helt överjävlig, slåss och bits och ska bara hitta på dumma hyss hela tiden. Så när han är på vippen att bli sån där brukar jag lägga honom. Det är sant att trötta barn somnar men om man inte kan umgås med dem innan är det ingen jättehit.

Nu har han sovit en halvtimme idag och är precis på väg upp med pappan (vi är en timme bakom). Jag sitter här med Isaac i sjalen.

Kan du hitta nåt annat mönster i hur han beter sig som kan ge en ledtråd till hur det kan lösas? Tänker tex på om han går igång på att han får mat? Ibland äter vi middag för sent och då får barnen en extra energikick. Eller får han extra mycket odelad uppmärksamhet från dig just vid läggningen och det är det som gör honom så uppspelt? Eller är det så att du är trött själv vid den här tidpunkten och inte orkar vara så bestämd som du är annars under dagen? osv. Kanske går det att hitta något som gör att du kan komma på hur du kan förändra situationen för att få en bättre läggning.

Jag ska försöka se något mönster. Vi har testat att totalutesluta allt socker men märkte ingen skillnad så nu äter han en normalt nyttig kost. Uppmärksamhet får han mycket tycker jag, jag leker med honom så mycket jag kan, men det enda han är intresserad av just nu är att åka traktor med sin pappa eller gå runt och leka motorsåg med en pinne. Han gillar inte att läsa, bygga tågbana, leka med dockor eller köksredskap. Bilarna funkar ibland men bara ett par minuter. Bada älskar han och gör ofta flera gånger om dagen (lättast när han har bajsat, och när jag eller sambon ska duscha)

Jag tror sjäkv att han är alldeles för upptagen med att upptäcka saker för att sova. Han har inte tid helt enkelt! Tack för ditt engagemang, det hjälper att få höra andras synvinklar.

mino, vi har tagit bort hans middagssömn helt, undantaget om han somnar av sig själv, då får han sova 20-30 minuter innan vi väcker honom. Övertrött är han såklart men nä, det funkar inte att lägga tidigare. Vi går upp mellan 7 och 7.30 på morgonen, jag vill helst inte gå upp tidigare :D Men han hade gärna fått lägga sig 20.30 eller 21.00 om det bara hade gått smidigt.

Men vilken tid lägger ni honom nu?

Ett tips vi fick när Rasmus hade svårt att få ro när han fick sin nya säng var att låta honom lyssna på ljudbok, nu kom det aldrig så långt för han börja sova innan vi han köpa någon ljudbok. Men kanske de kan få honom att ligga kvar i sängen, pilla med något gosedjur och varva ner, få ro och somna?

För aktiva på dagarna verkar ni ju vara av att dömma av era bilder, betydligt mkt mer än oss latmaskar :o och Rasmus sover 20-07 och minst 1 timme på dagen, jag har börjat väcka honom nu efter 1½ timme och han drar sig i säkert 30-45 min innan han kliver upp!

Hur är det med barnomsorg hos er? Kanske han kan gå 15 timmar/veckan så han verkligen får härja av sig med en massa andra barn. Det är faktiskt skillnad, de kan leka lika mkt hos dagmamma/förskolan som hemma, men eftersom de är fler barn och stoj så blir man ju uttröttad av det oxå. De är ju faktiskt jobbigare att rida i ett ridhus med 15 andra ryttare än om man bara är 2-3 stycken. Fast man gör samma sak, om du förstår hur jag menar?

Så får ni "vila" lite ifrån varandra oxå, jag upplever det som att Rasmus uppskattar sin dagmamma och lek med sina kompisar mer nu efter att Tilde är född. Han frågar varje kväll om han får åka till Lilian och vill inte åka där ifrån. Sen säger han att bebisen låter illa ;) Hon som knappt piper!

Vi lägger honom runt 20-tiden. Är han dötrött och somnar 19.30 är det helt ok det också. Har han sovit middag somnaran oftast 20.30.

Så det är ingen fara att han blir sådär arg? Om jag lämnar honom en längre stund (jag låste dörren och ammade Isaac som skrek i vardagsrummet intill) så lägger han sig i sängen. När jag kom in nästa gång, efter kanske tio minuter låg han i sängen med sin katt, och då lämnade jag dörren på glänt. Funkade toppen trots att han var vaken. Visst är han inte för liten för att förstå detta? Att jag går om han inte tar det lugnt? Och att jag står utanför och kommer tillbaka igen?
Jag gör likadant med min Isak.
Han tar sig inte ur sängen och blir heller inte arg men det är inte alltid han vill sova. Vi läser saga och när den är slut släcker jag och då är det sovdags.
Hittills har jag suttit kvar tills han somnat.
Nu vill han gärna flytta runt i sängen, greja med kudden, leka med snuttisen osv istället. Så då har jag bara sagt att jag går om han inte är lugn, lagt på honom täcket och sagt godnatt. När jag gått så somnar han.

Ja vi har klart funderat på barnomsorg, dels för att han är så aktiv och dels för att han är så himla social och älskar andra barn. Tyvärr är det sjukt dyrt och man får räkna med att betala 100 kronor i timmen. På 15 timmar blir det 1500 i veckan... Inte direkt hållbart alltså, tyvärr! Jag har funderat att göra som min egen mamma gjorde när jag var liten - blev dagmamma själv. Här är det som det var i Sverige på 80-talet, inga långa utbildningar eller så. Nu har vi hägnat in tomten och bottenvåningen i huset är ju relativt barnsäker. Men frågan är om man orkar det med ett litet barn till som kräver sin tid. Dessutom är det rätt skönt att klä sig i normala kläder, ta på smink och gå iväg till sitt jobb, och luncha på stan precis som en vanlig vuxen :D

De har öppna förskolan en gång i veckan i två timmar i en möjlig högljudd lokal. Jag ska försöka ta mig dit igen. Sen har jag hittat en lekplats, wihoo, dit går vi också ibland. Annars är vi ute och rotar, går ner och sitter i grannens gamla traktor, hälsar på hästarna, kastar sten i bäcken, leker motorsåg mm. Och nu kan han ju vara i trädgården själv också, och gunga, hoppa studsmatta (inte själv) leka i sandlådan och en massa annat skoj. Så att han blir stimulerad är det ingen fråga om, vi åker ofta iväg också, till kompisen med hästen som även har en massa höns, till affären, till sambons föräldrar, till simhallen. Vi försöker trötta ut honom så mycket vi kan.

Nu har de somnat båda två :D och jag som skulle få massage..... men det går ju ändå inte med en snarkande bebis i sjalen. Nåja, vad är en bal på slottet :D

När våra sov på dagen i den ålder så gick de nog inte och la sig förrän 21.30-22:o. Nu lägger de sig vid 20.15-20.30 och går upp 7.30.

Anledningen till att jag frågar är att jag upplever att många som har läggproblem helt enkelt har det för att barnen inte är nog trötta när föräldrarna har bestämt att de ska sova.

Vi har ju inte haft några direkt läggproblem men sambons svåger körde med "pappas tunga arm" (d.v.s. la sig ner och höll om) och det fungerade för dem.
Något jag funderade om är om det är lite för stor yta för honom i sängen? För inbjudande att hoppa och springa?

Skulle det kanske kunna fungera om ni byggde ett litet bo som säng till sonen (givetvis med sonen som byggledare:laugh:) som bara var hans eller att han fick en egen säng i ert sovrum? Så att det blev lite spännande och lyxigt med bara hans säng? Och så vänta med att lägga honom tills han är riktigt trött.

Jag önskar dig all lycka, det måste vara väldigt tufft med svåra läggningar när man dessutom har ett kolikbarn. Du gör det bra!:love:

Skulle det kanske kunna fungera om ni byggde ett litet bo som säng till sonen (givetvis med sonen som byggledare:laugh:)

vilken bra ide!
han kanske tycker att det är mycket roligare att ligga i sängen och varva ner och han får ligga i "sin" säng som han själv har bestämt över och varit med och byggt?

eller är han för liten för det kanske.....

en av mina bästa vänner byggde en riddarborg till sina 3 småttingar och dom tokälska att sova där inne!
alla hade sitt egna lilla "rum" med mardass i borgen, dit ingen annan fick komma in.

Det finns ju "tält" man kan sätta upp, som en båge över sängen. (ser ut som en prärievagn, typ), det kanske ger lite mysfaktor?

Sen låg han och blinkade med ögonen jättefort innan han somnade inom ett par minuter eller så länge som han orkade blinka.

Haha, ja det gäller ju att röra det man kan röra på :rofl:

När det gäller vår son, vars läggning fungerade prickfritt tills vi bytte ut han spjälsäng, så har det i perioder fungerat bra, men sista tiden har det varit ett evigt spring ut o in till hans rum, så jag fick nog och la mig brevid honom och höll fast honom. Sedan dess fungerar läggningarna ok. Fast jag har haft superdåligt samvete, men han kan ju inte somna 23 när han ska till dagis dagen efter...

Hade det bara gått på ett håll hade jag nog känt mig säkrare i mitt tankesätt, men jag har aktivt jobbat på hans läggning sen i somras och det är inte alltid som det går åt rätt håll. Jag tycker alltid man läser "det tog tre dagar men sen dess har han somnat av sig själv".

Precis så har lillasyster varit hos oss också. Storebror hade också sin testperiod, men den känns nu som en liten bris i jämförelse. Det som till slut hjälpte var ju att vi lämnade bort dagsömnen (men det hade ni ju redan gjort), även om det blev (är) lite lättretligt före läggdags. I övrigt försökte vi med allt tyckte jag, funderade över hur vi skulle få henne att slappna av med hjälp av läsning, men det funkade bara under själva läsningen. Det var mest att hon ville ha uppmärksamhet, så vi försökte bara ignorera det mesta eller om hon gjorde något som att sparka i väggen lyfte jag bara bort benen från väggen utan att ens se på henne eller säga något. Fortfarande kan hon hitta på saker för att få uppmärksamhet, men hon har slutat gnälla om att hon vill ha vatten (hon får dricka före läggdags och då ska hon dricka så hon klarar sig - undantaget t.ex. om det är 30 grader varmt ute eller om hon är sjuk). Senast låg hon i stället och gnällde att hon INTE vill ha mera vatten... :crazy:

Det verkar vara viktigt för henne att få prata lite innan hon somnar, så vi pratar lite grann och sedan säger jag att det får räcka nu. Allt vidare prat ignorerar jag eller så kan jag svara helt kort om det är något som verkar jätteviktigt för henne (typ om att det inte finns monster, inte det vanliga vattengnället). Hon kan somna nästan mitt i en mening ibland :D Hon är alltså 3,5 nu och vi har kämpat från cirka två års ålder tills hon blev tre år och vi alltså lämnade bort dagsömnen. Ett tag verkade vår konsekvens ha gett resultat, men det borde alltså helt allvarligt vara föbjudet att ändra klockan varje höst och vår :devil:

Vet inte om jag kom med något nytt egentligen, som du inte vet från förut. Försökte bara kort beskriva hur vi tänkte och franför allt att jag bara känner igen mig i den där situationen att inget verkar fungera...

Jag har också funderat på om han vill ha en egen säng. Vi har ju en (oanvänd) spjälsäng som man skulle kunna operera bort sidan på/ett par av spjälorna så att han kan komma i och ur själv. För sen på natten tycker han om att ligga nära oss. Ska fundera vidare på den idén faktiskt.

Uppdatering.

Nu lägger vi honom klockan 20 (eller tidigare om han är jättetrött), säger godnatt, släcker alla lampor, låser dörren till klädkammaren, går ut och låser dörren. De första dagarna var han skitförbannad och jag gick in då och då och la honom i sängen och gick ut och låste igen. Nu försöker han inte ens utan somnar på stört.

Såååå jäääkla sköööönt!!!!

Skönt också att jag inte pressat fram detta utan han förstår att det är läggdags och att vi inte gör något annat. Han har inte varit ledsen utan att jag tröstat honom men han har varit jättearg. Nu verkar det mest som om han tycker det är skönt! Tack alla som stöttat mig!

Vad skönt att höra!! Det ska jag komma ihåg för egen del, min går ju att lägga men vaknar 4090 gånger på en natt istället...

Liknande trådar

• Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok Jag har blivit ombedd att omstrukturera min dagbok. Jag hoppas att det blir mer överskådligt. To 6 juni – Magkrasch och stugsittande...
2 3
Svar
42
· Visningar
3 141
Senast: IngelaH
·
Småbarn Huuuuur har du fått ditt barn att vilja äta sånt? Vår unge åt allt fram till typ 2 år. Nu är det bara barnmat typ pannkakor, hamburgare...
2 3
Svar
48
· Visningar
3 701
Hästhantering Hej alla, långt inlägg och jag ber om ursäkt men har mycket att skriva. Jag har redan ett konto här på buke, men då detta känns alltför...
2
Svar
20
· Visningar
2 021
Övr. Katt Hejsan, jag heter Jonas och har en blandras (50% ragdoll, 50% huskatt) vid namn Lizzy, hon är ett år gammal om ett par dagar och är...
Svar
8
· Visningar
2 317
Senast: Praefatio
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama