Lag ang att få ha hund...

B

Boan

Hörde på radion att dom kanske ska införskaffa någon typ av lag på vilka som ska få ha hundar.. Någon som hört något om det? Själv tycker jag att alla som har hund skulle få göra något typ av test för det finns så många människor som inte förstå sig på hundar. Eller att dom missköter dom eller tycker de är tufft..:bump:

Sv: Lag ang att få ha hund...

På sätt och vis håller jag med dig. Det hade varit bra med ett slags hundägar test. Tyvärr tror jag inte på att det är genomförbart i praktiken. Om ett sådant test skulle införas skulle det medföra alltför många hundar utan hem, alternativt skulle testet förlora sin funktion genom att te sig för enkelt. Men visst hade det varit underbart om man kunde vara säker på att alla hundar åtminstonne i Sverige hade det bra.

Men som sagt, jag tror nog inte riktigt på det där med att en liknande lag skall införas...

Kanske inte går att genomföra men det är bra tycker jag att dom i alla fall börjar prata om det framför allt eftersom det är så mycket skriverier i tidningarna om hundar som gått till anfall osv. Sen hur mycket som stämmer och hur klantiga folk är e ju en annan sak;)

Det låter som en väldigt bra idé. Alltför många människor som inte borde ha hund, skaffar ju tyvärr ändå... någon slags "körkort" kanske iallafall kan minska antalet.

Det låter som en väldigt bra idé. Alltför många människor som inte borde ha hund, skaffar ju tyvärr ändå... någon slags "körkort" kanske iallafall kan minska antalet.
Det stämmer!! Men vart ska man dra gränsen för vad man kallar för frihet och mänskliga rättigheter??
Ärligt talat så borde inte alla människor få skaffa barn heller, men det tillhör mänskliga rättigheter att få skaffa barn. Och jag tror minsann att människor gör fler otäckheter än vad hundarna gör. Det är dessutom människorna som är ägarna, det är inte hunden som är problemet.

Om vi ska ha en lagstiftning om vem som ska ha hund och inte i Sverige är jag bland de första som flyttar härifrån, för jag vill verkligen inte leva i ett sådant facistsamhälle!!
Jag skaffar så många hundar jag vill och så länge jag håller mej inom ramarna för vad som är lagligt och ok ska inte en djävel bry sej om vad jag sysslar med.

Dock ska det vara lättare att avliva hundar. När jag var liten bet grannens schäfer en förbipasserande fotgängare på trottoaren. Polisen kom ut på en gång och avlivade hunden!
Sånt händer inte numera. Varför har det blivit så slappt??

nej jag hörde på radion för ett par dagar sen att dom skulle ta upp de på nytt ang "körkort på hund"... Men de där va oxå intressant att läsa:banana:

Sa de varifrån de hade fått den uppgiften?

Lagrådsremissen lämnades ju in för bara 10 dagar sen och där skriver de:

"Regeringen tycker inte att det är lämpligt att införa ett så kallat hundkörkort för att få äga eller hantera hundar. Anledningen är att det vore en alltför ingripande åtgärd mot den stora majoriteten hundägare som sköter sina hundar på ett bra sätt. De allra flesta hundägare låter inte sina hundar orsaka skador eller olägenheter för omgivningen. Sådana hundägare som inte sköter om sina hundar på ett bra sätt för omgivningen ska polisen till exempel kunna förelägga att genomgå en hundägarutbildning. Skulle personen fortsätta att missköta sig kan han eller hon förbjudas att ha hand om hund."

Ne jag har ingen aning om vart dom fick uppgifterna ifrån bara att det va en intressan diskution:bump: :bump:

Alla måste ju ha en "första hund" nångång. Men jag tycker faktiskt att det vore en bra ide att ta ett test om kundskapen hos den blivande ägaren innan man säljer hunden, för det finns de som inte har den blekaste vad som väntar en när man skaffar hund, vilket är synd.

Alla måste ju ha en "första hund" nångång. Men jag tycker faktiskt att det vore en bra ide att ta ett test om kundskapen hos den blivande ägaren innan man säljer hunden, för det finns de som inte har den blekaste vad som väntar en när man skaffar hund, vilket är synd.
Ska vi göra likadant för folk som vill skaffa barn? Eller hus? Eller byta lägenhet?
Ska vi testa hur redo de är för att inleda ett seriöst förhållande med någon....bara för att se vilka kunskaper de har så att man eventuellt slipper se att en annan människa blir känslomässigt sårad ifall förhållandet skulle se ut?
Vad händer med de människorna som inte klarar testerna? Får de inte skaffa hus, barn, hund, förhållande etc då??

Alla måste få bestämma över sej själva så gott det går i samhället. Och de allra flesta hundarna i Sverige har det faktiskt väldigt bra!

Det du rabblade upp nyss låter bara ologiskt, Det skulle aldrig funka så och det vet du själv. Nu vare ju inte så att man skulle göra ett test för att få leva som en vanlig människa och hur man vill leva , utan att få äga en hund, jag tycker fortfarande att det vore en bra ide.

Men varför måste man ta körkort, varför just för att få köra bil ?

Men titta på de vanvårdade djuren också isåfall.

Frågan har diskuterats i massvis av trådar tidigare. Vem skulle tex utfärda "körkort" för hund? Staten, SKK? När det gäller djurskyddet anser jag att det är bättre att ha en bra tillsyn o bra möjligheter att utfärda djurförbud. Tack o lov så tycker lagstiftarna samma.
PL

man har tillsyn ja, men varför tror du att det finns djurpoliser ?, inte är det då för att bara folk som kan ha djur har det, utan det är för att man köpt en hund som man inte kan ta hand om.

Men hur skulle hundkörkort fungera utan tillsyn:confused:
Sen förstår jag inte varför folk stirrat sig blinda på djurpoliserna, gör folk inte annat än tittar på tv?
I stort har USA MKT sämre djurtillsyn o lagstiftning än vad vi har men variationerna är enorma!
PL

Hur ett hunkörkort skulle fungera har jag ingen aning om, Men jag tycker ändå att det låter som en bra ide om man har en logiskt lösning på det hela.

Liknande trådar

Hundträning Så, jag har aldrig lämnat mina hundar ensamma i bilen förutom en enda gång på 5-10 minuter. Jag vet ju inte hur dom var när jag var...
Svar
16
· Visningar
1 201
Senast: Lillefrun
·
Övr. Hund Hej, Jag och min sambo skaffade hund i mars, en springer spaniel hane. Vi har sen innan pratat om att vi gärna skulle ha två hundar. Vi...
2
Svar
25
· Visningar
1 922
R
Övr. Hund Dethär är kanske en dum och pinsam fråga. Och jag känner mig redan o kunnig och som en dålig matte för att det hände och för att jag...
Svar
13
· Visningar
1 248
Senast: Red_Chili
·
Övr. Hund Jag har idag fått ett mail från värden att de fått in klagomål på mina hundar, att de skäller när de är hemma själva. Jag vet inte vad...
4 5 6
Svar
107
· Visningar
7 113
Senast: Milosari
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar