Lämna sovande barn i bil

Sv: Lämna sovande barn i bil

Blev så glad när jag hittade den här posten för jag har som bilförare många gånger undrat varför föräldrar inte låter ungarna sitta kvar i bilen istället för att släppa runt dem på parkeringen i jakt på en kundvagn.

Så länge som föräldrarna bär sina barn eller håller dem i handen - fine!
Men det är många som inte gör det, de låter ungarna gå/springa själva utan att hålla stenkoll på barnen och bilarna som förflyttar sig på parkering.
Hur många gånger har jag sett barn som gör en sekundsnabb utflykt på egen hand när föräldrarn håller på och fipplar med kundvagn (kundvagnsgaraget är inte sällan placerad mitt bland parkeringsplatserna) och de där kronorna som skall stoppas i för att få loss dem.

Jag har det senaste året fått tacka gud för att jag haft backvarnare när jag planerat att lämna Ica Maxi.

Fast jag skrev bebisar - de lägger man sällan på marken på parkeringen. jag bar min.
Nu är hon två och ett halvt, jag håller henne och brukar lyfta upp henne på vagnens handtag medan jag lossar. När det gäller parkeringar är jag paranoid, hon går inte ett steg utan att jag håller henne.
 
Sv: Lämna sovande barn i bil

Tråden har ju handlat om att lämna sovande barn som kanske vaknar och blir rädd när den är ensam och instängd i bilen. Om man som i ditt nämnda fall har ett vaket barn som är stort nog att förstå innebörden av att sitta ensam i bilen en liten stund och själv gör det valet är det väl inga problem med det...
 
Sv: Lämna sovande barn i bil

Jag hör tydligen till de ovanliga i denna tråden.

Nejda, det finns fler ;)

Mina barn sov ofta i bilen nar de var mindre, parkerad pa uppfarten som jag ser fran mitt v-rumsfonster. Givetvis ingen nyckel i bilen. Om det var minusgrader eller for varmt ute sa bar jag in dem - nackdelen med det var att de vaknade alltid och somnade inte om (nu nar de ar lite aldre gar den biten faktiskt battre, nu nar jag inte vill att de ska sova sa mkt pa dagarna langre :D).
Vagnen har jag ocksa haft utanfor huset, precis utanfor vardagsrumsfonstret, som fatt sta oppet, hur manga ganger som helst.

De far sitta kvar i bilen nar jag har tankat och maste betala. Nar de var sma och somnade i bilen pa vag till stallet sa parkerade jag bilen precis utanfor stallbyggnaden - privat stall, uteboxar, elektrisk grind till stallplan och koll ca var 5:e minut gjorde att det kandes bra, fast stressigt blev det ju anda iom att man var tvungen att avbryta hela tiden for att kolla till och for att risken alltid fanns att nagon av dem skulle vakna.

Och som sagt, de far alltid sitta kvar i bilen medan jag hamtar/lamnar kundvagn pa affaren, eller betalar avgiften for parkeringen.
 
Sv: Lämna sovande barn i bil

Jag har lämnat honom sovandes och en gång nöjd och vaken för att gå in och betala på bensinmacken som "bor" granne med oss. Jag lämnar dörren öppen om det inte är iskallt. Men då står bilen precis vid ingången till macken, och kassan är vid glasväggen bredvid bilen. 4 meter till bilen kanske helt enkelt.

(Skulle inte gå så långt bort att jag någonsin behövde låsa bilen och inte kunde ha dörren öppen med honom ensam i den. Men i teorin skulle jag nog kunna rida i en (vanlig dressyr eller hopp) paddock (inte fältet jag normalt rider på) precis bredvid honom sovandes i en bil med öppen dörr. Men jag skulle inte kunna gå in i stallet och göra i ordning hästen. Men det har aldrig hänt. Dessutom har han aldrig sovit så regelbundet att jag ens skulle kommit på idén.)

Om vi åker och handlar och han somnar så sitter jag kvar i bilen och läser en bok medan min man handlar. Om jag åker och handlar med honom själv så åker vi buss ned på stan och kör barnvagn eller promenerar till lokal affär, det är enklare. (det är alltid jag som kör bilen så det är inte därför)
 
Senast ändrad:
Sv: Lämna sovande barn i bil

Tråden har ju handlat om att lämna sovande barn som kanske vaknar och blir rädd när den är ensam och instängd i bilen. Om man som i ditt nämnda fall har ett vaket barn som är stort nog att förstå innebörden av att sitta ensam i bilen en liten stund och själv gör det valet är det väl inga problem med det...

Trådar/diskussioner utvecklar sig allteftersom och det har ju även tagits upp om det är rätt eller fel att lämna vakna barn i bilen medan man hämtar en kundvagn. :)

Nu ska jag iofs passa på och vara lite besvärlig dessutom (allmänt forumlerat, inte riktat bara mot dig eyz): om barnet vaknar och inte blir rädd eller lessen, är det ok då? Det finns ju hur många variabler som helst, litet barn som vaknar och tycker livet är ok....stort barn som vaknar och skriker hysteriskt. Ett stort barn kan ju vara vaket och tycka det är ok till att börja med, men börja känna sig ensam och övergiven efter en kort stund (dålig tidsuppfattning kan ju spela in) och börja gråta och må dåligt av att ha blivit lämnad. Och ett stort barn som tycker det är ok att vänta i bilen och lyssnar på nån saga kan ju också råka illa ut om man nu ska blanda in att bilen kan bli påkörd av annat fordon, eller börja brinna i motorn eller what ever. Etc.
 
Senast ändrad:
Sv: Lämna sovande barn i bil

1. hemma på er gårdsplan?
Ja, absolut.
2. Om ni var ute, tex och fiskade el dyl och bilen fanns 50m bort? 100 meter bort? 200 meter bort?
Nej
3. På gatan utanför hemma om ni hade bilen utanför fönstret?
Beror på vilken våning jag bor på; hur snabbt jag kan ta mig dit när/om barnet skriker
4. I stan om ni gick in i en butik?
Nej, inte generellt
5. Om ovan nämnda butik var bara meter från bilen och ni såg ut?
Ja.

I alla exempel så förutsätter jag att det inte är varmt/soligt väder som kan göra det farligt. Dessutom säger du ju att det är en babyvakt med i bilden så då är det ju annat än om jag inte har sådan.

Jag har lämnat sonen i bilen när han var bebis för att t ex snabbt springa in på macken (med uppsikt över bilen o barnet genom fönstret).
 
Sv: Lämna sovande barn i bil

Min sambos avlägsna släkting lämnade sin 2-åriga son i bilen under ett restaurantbesök. I 3 timmar. Han var helt hysterisk när han blev "hittad" av sin mammaa svägerska. De andra som var med vid middagen trodde att pojken var hemma och det var inte förrän svägerskan skulle hämta en sak i bilen som de upptäckte att han hade varit med hela tiden.

Tar ett exempel i högen. Det är klart de blir desperata i såna lägen. Men TS skrev ju specifikt att det handlade om att en babyvakt fanns med i bilen.

Om jag är inne på en restaurang och bilen står direkt utanför (nu skulle aldrig jag lämna i ett sånt läge, men ....) och jag har en babyvakt så hör jag ju när barnet vaknar och kan gå ut direkt. Vilket ju är en milsvid skillnad mot att inte ha någon babyvakt.
 
Sv: Lämna sovande barn i bil

Den delen av mitt inlägg var inget svar på TS frågeställning.

Nej, jag förstod det. Tog bara ditt inlägg som ett exempel på när det inte handlat om babyvakt.

Och det är ju det som många tycks ha svarat på: att de inte skulle lämna barnet just på grund av att man inte har "kontroll". Men med en babyvakt så har man ju kontroll (förutsatt att man förstås inte är så långt borta att den inte räcker eller att det ändå tar lång tid innan man når barnet).
 
Sv: Lämna sovande barn i bil

Jag lämnar dörren öppen om det inte är iskallt.

Jag skulle daremot aldrig lamna dorren oppen. Det inbjuder verkligen till opportunistiska biltjuvar! Jag anvander ofta mojligheten att lasa bilen med begransat larm, dvs det gar bara om nagon forsoker ta sig IN i bilen, men reagerar inte pa rorelse inne i bilen.

Tank sa olika man kan resonera :)
 
Sv: Lämna sovande barn i bil

Är det ingen som varit med om att bilen börjar brinna? Eller känner någon?
Jag skulle ALDRIG kunna låsa in mitt barn om jag inte var på samma ställe. Det gäller både hus, bil och annat...
 
Sv: Lämna sovande barn i bil

Är det ingen som varit med om att bilen börjar brinna? Eller känner någon?
Jag skulle ALDRIG kunna låsa in mitt barn om jag inte var på samma ställe. Det gäller både hus, bil och annat...

ford explorer..
började ryka inne i kupén när vi stannat på en parkering..
Det tog bara någon minut innan det var gott med lågor och låset slutade funka ganska omedelbart så jag var tvungen att förstöra rutan till ena baksätet för att komma åt min laptop..
Knappt så jag hann göra detta dock för det var inte mer än någon minut till så var hela bilen övertänd.

Vem här kan påstå att de alltid är klara på toaletten inom 2-3 minuter? :/.

Detta hände för inte så länge sedan och tyvärr är det ganska lätt hänt om någon elektronik kortsluter och får tillräcklig värme på något som kan brinna lite.
Räcker egentligen att det skapar rök för att det ska vara livsfarligt.
 
Sv: Lämna sovande barn i bil

Förstår heller inte hur folk kan lämna sina barn i bilen och gå in och handla eller liknande.
Vad 17 som helst kan ju hända och idioter finns överallt. Sedan tror jag det kvittar om man bor på landet eller i stan faktiskt. Det är ingen garanti att inget händer.

Jag förstår inte hur man kan bo i hus, över 6000 bostadsbränder är det varje år och kring 150 personer dör.
Jag förstår inte hur man kan köra bil, för det är nästan 50.000 viltolyckor varje år.
Kring 150 personer dör för det krockar med rattonyktra, polisen tar över 10.000 förare varje vecka för fortkörning när de har sina insatsveckor!
Det är över 20.000 bostadsinbrott varje år, bara i vår lilla by har under dec-januari 5 familjer haft inbrott medans de låg och sov!


Nä, jag har betydligt mer andra saker att oroa mig för än att mitt barn dör när jag bär in matkassarna.
 
Sv: Lämna sovande barn i bil

Säg att du halkar och slår i huvudet eller dylikt. Visst, risken är inte stor, men OM det händer? Vad händer med ditt barn på parkeringen då?

Förhoppningsvis mer än om jag ramlar hemma. Det kommer finnas någon som kan larma 112/påbörja HLR på mig och nån kan ta mina bilnycklar/knacka rutan och plocka ut mitt barn tills någon anhörig kommer och hämtar barnet.

Blir jag medvetslös hemma kommer jag ju ligga tills maken kommer hem, kanske 10 timmar senare, eller inte ens samma dag.

Ni läste väl om flickan som låg vid sin döda mamma i flera dygn innan någon hittade dem?
 
Sv: Lämna sovande barn i bil

Jag måste vistas med min dotter i trafiken, men jag vidtar den säkerhet jag kan. Vi måste ju bo någonstans, men säkerheten är viktig så vi har dubbla brandvarnare osv.

Jag tycker det är lite konstigt att jämföra med att lämna barn i bilen vid handling för det är inget egentligt måste. Om du ramlar och blir medvetslös i affären tror jag det är få som skulle reagera med tanken att du har dina småbarn sittandes ensam i bilen och att det nog är bäst att knacka rutan.
 
Sv: Lämna sovande barn i bil

Men sa kan man ju resonera om mycket. Jag MASTE ju t.ex. inte flyga med mina sma barn hem till Sverige flera ganger om aret, mormor kommer ju hit och halsar pa ocksa, men det gor vi anda trots alla risker med att flyga (sarskilt harifran England, bombhot etc).

Jag MASTE inte ha en hast, det finns oandligt manga risker med att rida som skulle paverka mina barn negativt - jag sjalv brot nacken for nastan 10 ar sedan i en ridolycka - men hast har jag och rider gor jag, flera ganger i veckan.

Osv i all oandlighet.

Och nej, jag har faktiskt inte hort talas om nagon bil som statt parkerad med motorn avstangd och darefter sjalvantant. Daremot laser man ju ibland om bilar som antander under fard - men inte slutar man aka bil for det....
 
Sv: Lämna sovande barn i bil

Ja visst, det var bara ett svar till Jerseyko som jämförde att vistas i trafiken och att bo med att lämna barnet i bilen ensam vid handling. Hela livet är fylld av risker så då behöver vi inte kalkylera och räkna bort något ? Man kan ju halka och slå ihjäl sig när man kliver ner för en trottoarkant så...

Att som 1½ årigt barn vakna ensam i bilen fastspänd, mamma och pappa syns inte till ( för dom handlar ) kan vara rätt läskigt så nej det är inte bara stora tragiska händelser jag har i åtanke.

Men jag inser också att vi ser olika på det här med att lämna barn i bilen när man handlar och då får det väl vara så.

Jag har inte tagit upp bildbrand med stillastående bil förövrigt :)
 
Senast ändrad:
Sv: Lämna sovande barn i bil

Skulle ni lämna ert sovande barn själv i låst/olåst bil med baby watch...

1. hemma på er gårdsplan?
2. Om ni var ute, tex och fiskade el dyl och bilen fanns 50m bort? 100 meter bort? 200 meter bort?
3. På gatan utanför hemma om ni hade bilen utanför fönstret?
4. I stan om ni gick in i en butik?
5. Om ovan nämnda butik var bara meter från bilen och ni såg ut?

Om ni gör det - varför/varför inte? SKulle ni lämna motorn på om det var kallt ute?

Jag vet vad jag tycker, men sambon är inte överrens med mig :)

Nu är mina barn 10 och 5 år men skulle aldrig lämnat dom när dom var små i bilen. Lämnar aldrig 5-åringen själv heller om man ska in och handla.
 
Sv: Lämna sovande barn i bil

Skulle ni lämna ert sovande barn själv i låst/olåst bil med baby watch...

1. hemma på er gårdsplan? Bor i lägenhet, men på föräldrarnas gård där jag kan se bilen och barnet från fönstret: Ja. Även utan babyvakt.

2. Om ni var ute, tex och fiskade el dyl och bilen fanns 50m bort? 100 meter bort? 200 meter bort? Nej, tror inte det.

3. På gatan utanför hemma om ni hade bilen utanför fönstret? Nej, bor på 6:e våning. Tar för lång tid att ta sig ner och ut.

4. I stan om ni gick in i en butik? Nej.

5. Om ovan nämnda butik var bara meter från bilen och ni såg ut? Nej.
 
Sv: Lämna sovande barn i bil

Är det ingen som varit med om att bilen börjar brinna? Eller känner någon?

Faktiskt inte. När bilen är igång och kör är den en betydligt farligare plats att vara på. För bilar som krockar eller barn som blir påkörda har jag däremot både råkat ut för och känner folk som råkat ut för. Det är en ytterst minimal risk att en bil spontant självantänder, jag är ungefär lika orolig för det som för att ett plan skulle störta på vårt hus. Dvs inte alls. Man kan inte leta upp precis allt som skulle kunna gå fel och oroa sig för det, så jag ägnar tiden åt att försöka förebygga de stora riskerna. Sånt som att hålla barnen säkra ute i trafiken, i närheten av vatten och undvika olyckor i hemmet. För det är trots allt det som är farligast för småttingar.
 

Liknande trådar

Hundträning Något luddig trådstart kanske men jag har ett problem med att min ena hund har gjort utfall mot barn i koppel. Med utfall menar jag att...
2
Svar
38
· Visningar
4 190
Senast: Liran
·
  • Låst
Övr. Hund Jag har problem med min hund. Att flytta hit var det bästa beslutet för mig, men från att vara relativt okomplicerad, om en husky kan...
20 21 22
Svar
425
· Visningar
33 546
Senast: Snurrfian
·
Hundträning Hej på er! Vill egentligen bara bolla med er om ni tror jag kan få bukt med valpens beteenden eller om jag ska byta inställning dvs lära...
2
Svar
24
· Visningar
7 959
Senast: Migo
·
Övr. Katt Har varit sjuk och inte varit ute i trädgården på tre dagar. Vilket också innebär att jag på tre dagar inte har tagit den dagliga...
2 3
Svar
46
· Visningar
7 403
Senast: Breaktown
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

  • Valet i USA
  • Störiga saker vi stör oss på, del 36.
  • Bästa film

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp