Lämna sovande barn i bil

Sv: Lämna sovande barn i bil

Jag har aldrig hört talas om att de sitter förskolepersonal och passar på sovande barn ute??:o
På dom ställen jag jobbat har barnen stått utanför ett fönster, under tak där personal hela tiden uppehåller sig innanför fönstret.
OM man missar att någon vaknar, ser/hör alltid något annat barn att det finns någon vaken.
Att sen barn vaknar och skriker tycker jag hör till undantagen. Oftast vill dom ju ligga och filusa en stund innan dom är redo för nya upptåg.
Jag kan faktiskt inte på rak arm räkna upp fler en 2 som vanemässigt brukade skrika då dom vaknat. och ändå har jag jobbat i 28 år i barnomsorgen. :crazy:

Här i vår skyddade värld lämnas barn ofta i bil, vagn, skoterpulka, sparklåda utanför affären, eller på gården hemma.
Nu är det 20 år sedan min son var liten, men jag minns aldrig att jag tvekade att lämna honom en stund.

*Jenny*
 
Sv: Lämna sovande barn i bil

Oftast är barnen ute samtidigt som småttingarna sover i "sovavdelningen" annars som jag skrev så är det inga obehöriga som passerar där, bara förskolepersonalen som har koll.

Jag har sett några föräldrar som lämnar sina barn sovande i vagnar utanför affären, men så har jag många vänninor i norra norrland ( det du kallar skyddade världen ) som aldrig någonsin skulle lämna barn sovande utanför affären. Så jag vet inte, kanske har världen ändrats eller så är det helt enkelt olika oavsett vart man bor. :)
 
Sv: Lämna sovande barn i bil

Oj vad präktiga alla i tråden är, men jag gissar dom flesta är förstagångsföräldrar med med endast ett barn :). Vi bor på landet och kör många mil per dag bara för en sådan enkel sak som att handla eller hämta paket. Har alltid lämnat dottern (3år) sovandes i bilen för olika korta ärenden, aldrig varit några problem och hon gråter inte dom få gånger hon råkat vakna. Känns extremt osmidigt att rycka upp ett barn som sover gott i bilen för att handla fem minuter på macken. Då tycker jag man är lite väl hysterisk/överbeskyddande faktiskt :angel:. Även på dagis lämnas ju barnen sovandes utomhus utan uppsikt.

Hysterisk? För att man inte känner sig bekväm med att lämna sitt barn ensam i bilen? Varför skall man göra saker man inte känner sig bekväm med? Jag har inget att bevisa. Och jag har all respekt för de som känner sig trygga med att lämna barnen i bilen, fine, jag dömer ingen för det. Men jag uppskattar heller inte att kallas hysterisk. Det beror ju på barn också? Mitt barn vaknar så snart bilen stannar. Så det har aldrig funnits som alternativ att lämna henne ändå. Och JAG känner mig inte trygg med det.
 
Sv: Lämna sovande barn i bil

På sonens förskola är det en "vakt" ute, dessutom brukar de stora barnen vara ute och leka under denna tid, då är det ju även personal ute med dem så jag antar att det inte är stentrist även om man åker på vaktpasset.

Så gör man även på en annan förskola i kommunen som jag vikarierat på. Jag vet inte hur sonen gör på förskolan men här hemma vaknar han rätt ofta och gråter. Ibland för att han inte hittar nappen, ibland på grund av mardrömmar eller liknande.
 
Sv: Lämna sovande barn i bil

Här i vår skyddade värld lämnas barn ofta i bil, vagn, skoterpulka, sparklåda utanför affären, eller på gården hemma.
Nu är det 20 år sedan min son var liten, men jag minns aldrig att jag tvekade att lämna honom en stund.

*Jenny*

Hm ja, verkar helt klart vara annorlunda här uppe (bor också högst upp i Sverige).
 
Sv: Lämna sovande barn i bil

Delvis knapplån

Mina barn är 19 och 21 år och jag lämnade dem aldrig ensamma varken i bilen eller i vagnen utan någon som kollade dem. Då sov barnen inne så de blev inte lämnade ensamma ute på dagis heller.
För mej har det inte bara med att göra hur mitt barn är eller hur de reagerar utan även att det finns så många andra mänsikor som gör saker som jag aldrig skulle kunna leva med.
Så, svaret på alla frågorna är nej. Jag lämnade dem inte ensamma varken när jag hade ett eller två barn.
 
Sv: Lämna sovande barn i bil

Hm ja, verkar helt klart vara annorlunda här uppe (bor också högst upp i Sverige).

Som jag skrev till Kamomillo så är det inte alls annorlunda uppe i norr enligt min erfarenhet. Det är ingen av de mammor jag känner som skulle lämna sina barn på dom premisserna ( utan uppsikt ). Så att det skulle vara någon form av "söders påhitt" tror jag inte ett dugg på.
 
Sv: Lämna sovande barn i bil

Som jag skrev till Kamomillo så är det inte alls annorlunda uppe i norr enligt min erfarenhet. Det är ingen av de mammor jag känner som skulle lämna sina barn på dom premisserna ( utan uppsikt ). Så att det skulle vara någon form av "söders påhitt" tror jag inte ett dugg på.

Om jag får berätta hur jag bor, kanske du vill förstå skillnaden i hur vi har det?
Jag bor i en by med 50-60 hushåll, vi har ALLA här känt varandra sen faan va länsman dvs alltid!
Byn är ingen genomfart, utan vägen slutar här vintertid.
affären brukar ha 1-2 kunder i timmen, det är stora glasfönster åt 2 håll, dvs kassörskan ser hela uppfarten hela tiden.
Ett barn i en vagn lämnas närmast fönstret.
affären med dess storlek och sortiment gör att man ledigt på 5 minuter plockar åt sig dom varor man ska ha.

Skulle någon bov eller bandit vistas i våra trakter så vet "Alla" att en okänd bil passerat Saxnäs, dvs 3 mil bort. Ingen risk att vi blir överraskade av tex. jehovas vittnen:angel:

Jag är en människa som litar på andra!!!! jag vägrar att falla i fällan att se faror i allt. jag skulle inte orka leva så. DET ÄR MITT VAL!
Jag har min hund lös på gården, jag låser inte min ytterdörr, jag lånar ut och delar med mej de mesta... JAG LITAR PÅ MÄNNISKOR!!!
däremot har jag inte min häst ute på natten, för att jag litar inte på mina staket:o
Men hästen skulle klara sig finfint!

De här har nog mer att göra med VAR på kartan man bor, än i vilket väderstreck, Men så länge jag vaknar trygg och somnar trygg så mår jag bra:)

min 20 år gamla skuld att lämna mitt stackars barn utanför nämda affär, eller i bil måtte härmed vara preskiberad????

*Jenny *
 
Sv: Lämna sovande barn i bil

Som jag skrev till Kamomillo så är det inte alls annorlunda uppe i norr enligt min erfarenhet. Det är ingen av de mammor jag känner som skulle lämna sina barn på dom premisserna ( utan uppsikt ). Så att det skulle vara någon form av "söders påhitt" tror jag inte ett dugg på.

Om jag får berätta hur jag bor, kanske du vill förstå skillnaden i hur vi har det?
Jag bor i en by med 50-60 hushåll, vi har ALLA här känt varandra sen faan va länsman dvs alltid!
Byn är ingen genomfart, utan vägen slutar här vintertid.
affären brukar ha 1-2 kunder i timmen, det är stora glasfönster åt 2 håll, dvs kassörskan ser hela uppfarten hela tiden.
Ett barn i en vagn lämnas närmast fönstret.
affären med dess storlek och sortiment gör att man ledigt på 5 minuter plockar åt sig dom varor man ska ha.

Skulle någon bov eller bandit vistas i våra trakter så vet "Alla" att en okänd bil passerat Saxnäs, dvs 3 mil bort. Ingen risk att vi blir överraskade av tex. jehovas vittnen:angel:

Jag är en människa som litar på andra!!!! jag vägrar att falla i fällan att se faror i allt. jag skulle inte orka leva så. DET ÄR MITT VAL!
Jag har min hund lös på gården, jag låser inte min ytterdörr, jag lånar ut och delar med mej de mesta... JAG LITAR PÅ MÄNNISKOR!!!
däremot har jag inte min häst ute på natten, för att jag litar inte på mina staket:o
Men hästen skulle klara sig finfint!

De här har nog mer att göra med VAR på kartan man bor, än i vilket väderstreck, Men så länge jag vaknar trygg och somnar trygg så mår jag bra:)

min 20 år gamla skuld att lämna mitt stackars barn utanför nämda affär, eller i bil måtte härmed vara preskiberad????:angel:

*Jenny *
 
Sv: Lämna sovande barn i bil

Jag har redan en uppfattning om hur du bor ( iom en liknande tråd på hund ). Fortfarande så har jag väninnor i mindre norrländska orter som absolut inte skulle lämna barn så. Jag tror helt enkelt det är olika från förälder till förälder om man tar den ( för mig ) risken

Jag tycker inte att jag faller i en fälla och ser faror överallt, men jag vill tycka att jag är mer realist och undviker sådant som jag anser kan utsätta mitt barn för obehag eller skada.

Jag litar också på människor, som jag känner. Okända människor har jag således ingen uppfattning om.

Din skuld och ditt stackars barn ? Äsch nu överdriver du.
 
Sv: Lämna sovande barn i bil

kl

Innan min mamma dog pratade vi lite om det här att lämna barn sovande i vagn ute. Mamma berättade att när min syster var liten (hon blir 22 i år) lämnade mamma och "alla" andra sovande bebisar i vagnen ute på öppna förskolan. Det var en våning upp och barnen låg alltså ute och det var bara fönstet man kunde titta på barnen. Huset låg inte alls skyddad. Mamma sa att hon inte förstog hur dom hade vågat det, det skulle hon aldrig vågat nu.

Vi bor i en väldigt lugn by (landet med österrikiska mått, by utanför stan med svenska). På framsidan skulle jag inte våga lämna barnen sovade, baksidan är vår uteplats och den ligger mot dom andra grannarnas uteplats, där kan jag lämna sovande barn med dörren lite öppen (och nät som skydd för katter).
 
Sv: Lämna sovande barn i bil

Jag litar också på människor, känns lite konstigt att känna att de jag inte känner är barntjuvar. Jag är nog för framåt och social för att gå runt och tänka så hemska tankar om folk.

När vi går ut, minst 2 ggr om dagen. Så klär jag först på 3 åringen och skickar ut honom med hunden (9 mån) sen klär jag på 1 åringen och sätter fast henne i vagnen och ställer ut henne på trappen.
Efter det klär jag på mig och släcker ner. Går ut, låser, klättrar ner med vagnen och kopplar hunden.
 
Sv: Lämna sovande barn i bil

Som om jag skulle vara asocial och traska runt i livet rädd och tänka hemska tankar om folk, baserat på att jag inte vill lämna min dotter sovande utom synhåll :/

Nej den här tråden börjar bli rejält bisarr!
 
Senast ändrad:
Sv: Lämna sovande barn i bil

Men man ska väl lita på folk även fast man inte känner dem? Vad är det som säger att bara för man känner personen är den helt grön?

Samåkte med en kollega sommaren 05 då tågen inte passade. Hämtade honom, skjutsa hem, åkte och handla efter jobbet (han hade inget körkort) m.m. 4 månader in på hösten/vintern åkte han in 1 år för att sexuellt förgripit sig på båda sina barn, dotter 5 år och son 3 år!
En annan kollega fick frispel och högg ihjäl sin granne :crazy:


Nä jag skulle inte må bra av att tro att alla jag inte känner kan göra mig illa.
 
Sv: Lämna sovande barn i bil

Men du lägger hela tiden ord och värdering i min ( och andras ) mun, jag uppskattar att du inte gör sådant mer.

Jag går inte runt och misstror och jag går inte runt och är rädd för okända, men jag lämnar inte mitt sovande barn utom synhåll på parkeringar osv.
 
Sv: Lämna sovande barn i bil

Jag litar också på människor, känns lite konstigt att känna att de jag inte känner är barntjuvar. Jag är nog för framåt och social för att gå runt och tänka så hemska tankar om folk.
:rofl: :rofl:

Vilka otroliga slutsatser du drar :D
 
Sv: Lämna sovande barn i bil

Men man ska väl lita på folk även fast man inte känner dem? Vad är det som säger att bara för man känner personen är den helt grön?


Nä jag skulle inte må bra av att tro att alla jag inte känner kan göra mig illa.

Ska man? :confused: Det gör inte jag. Jag litar på folk jag känner. Varför skulle jag lita på nån jag inte känner?

Därmed inte sagt att jag tror att alla jag inte känner kan göra mig illa, men jag litar definitvit inte på folk jag inte känner. Det är väl ändå upp till var och en och inget som man SKA göra?
 
Sv: Lämna sovande barn i bil

kl

Jag är också öppen och social och går inte omkring och tänker hemska tankar om folk... men jag skulle ALDRIG lämna mina barn sovandes obevakade på någon allmän plats! Inte så mycket för att jag egentligen tror att något ska hända dem, utan mest för att jag vill finnas i deras direkta närhet om de skulle vakna.

Diskussionen i den här tråden känns lite snedvriden faktiskt...

//Julia
 
Sv: Lämna sovande barn i bil

Nej, jag skulle inte lämna min dotter i bilen på någon av dessa punkter.

Jag anser att barnet sover bättre i sin vagn, än sittandes i bilen. Vagnen är så gott som alltid med och det positiva med den, är samtidigt att jag kan dra den med - och på så vis också ha henne i närheten. För mig finns det ingen anledning att låta dottern sova kvar i bilen.

Varför?
Jo, närvaro - kontroll och säkerhet.

Om någon just därför anser mig som hysterisk eller alltför överambitiös - helt fine. :grin:
 

Liknande trådar

Hundträning Något luddig trådstart kanske men jag har ett problem med att min ena hund har gjort utfall mot barn i koppel. Med utfall menar jag att...
2
Svar
38
· Visningar
4 190
Senast: Liran
·
  • Låst
Övr. Hund Jag har problem med min hund. Att flytta hit var det bästa beslutet för mig, men från att vara relativt okomplicerad, om en husky kan...
20 21 22
Svar
425
· Visningar
33 545
Senast: Snurrfian
·
Hundträning Hej på er! Vill egentligen bara bolla med er om ni tror jag kan få bukt med valpens beteenden eller om jag ska byta inställning dvs lära...
2
Svar
24
· Visningar
7 959
Senast: Migo
·
Övr. Katt Har varit sjuk och inte varit ute i trädgården på tre dagar. Vilket också innebär att jag på tre dagar inte har tagit den dagliga...
2 3
Svar
46
· Visningar
7 403
Senast: Breaktown
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp