Lämna sovande barn i bil

Sv: Lämna sovande barn i bil

KL

Tackar för intressant läsning. SJälv är jag inte bekväm med att lämna mitt barn i bilen, möjligtvis i fall 1 då vi bor på landet och det inte är många som rör sig omkring här, men nä. Jag har oftast suttit kvar i bilen. Bära ingår inte, då vaknar liten.
 
Sv: Lämna sovande barn i bil

OMG jag blev typ rädd bara av att läsa det där! Skulle renlige. Aldrig aldrig aldrig i livet lämna min dotter ensam i bilen!
 
Sv: Lämna sovande barn i bil

Vi har bara en affär här jag bor, det är affären farfar jobbar i. Skulle aldrig åka in till byn och parkera på gatan och passa på att gå in i barnboden, färgaffären, skobutiken. Ska man shoppa så sover ju barnet lika bra i vagnen medans man knallar runt.

Jag har ingen båt så jag fiskar från land.
 
Sv: Lämna sovande barn i bil

Var väl en 2 årig pojke i malmö som blev knivhotad och tagen som gisslan mitt framför sin mamma i höstas?


Gå (inte...) in på BRÅ och läs statistiken för brott :crazy:
2539 st misshandel mot barn 0-6 år
4 st barndråp
5875 st olaga hot mot barn
1736 st våldtäkter (under 15 år)

Vad vet jag, medans jag sitter här kan de stå nån utanför å tutta på mitt hus!
 
Sv: Lämna sovande barn i bil

"kl"

Antar att det beror på lite vart man bor och allt sånt.
Men själv skulle jag inte känna mig bekväm med att lämna barnet i bilen om jag inte kunde ha uppsikt över den.
Och särskillt inte efter att ha läst detta:

http://www.corren.se/ostergotland/linkoping/?articleId=5507022&date&menuids

:eek::eek::eek:

Hur sjutton tänker man där? Förhoppningsvis är sexåringen klädd så h*n klarar sig ute på rasterna, nog borde h*n då kunna vänta i bilen med motorn avslagen! :crazy: Jag förstår om ett så pass stort barn inte vill följa med in för att bara lämna lillasyskonet men då hade jag som förälder låst och visat barnet hur det tar sig ut om det skulle behövas.

Det värsta är väl ändå att det inte var en ensam förälders urkorkade idé, tydligen var det ju fler som gjorde (gör) så. :(
 
Sv: Lämna sovande barn i bil

Vi har bara en affär här jag bor, det är affären farfar jobbar i. Skulle aldrig åka in till byn och parkera på gatan och passa på att gå in i barnboden, färgaffären, skobutiken. Ska man shoppa så sover ju barnet lika bra i vagnen medans man knallar runt.

Jag har ingen båt så jag fiskar från land.


Det har ar ju problemet med traden, alla diskuterar utifran sin egen situation ;)

Haromdagen akte jag till stallet med barnen, de somnade i bilen och fick sitta kvar medan jag tankade och betalade, sedan parkerade jag utanfor stalldorren och lat dem sova klart i bilen medan jag holl min hast at tandlakaren - barnen kollades var 5:e minut av stallpersonalen och sen av mig nar jag var klar.
 
Sv: Lämna sovande barn i bil

Jag tänker nog mer allmänt. Jag hade inte lämnat E i bilen ensam utanför en affär när hon sov, oavsett om farfar jobbar i affären eller inte :)
 
Sv: Lämna sovande barn i bil

KL delvis

Men vart dras gränsen?

Jag skulle heller aldrig lämna kvar i bilen utanför en mataffär/mack oavsett om jag kände alla i byn/stan. Nu har vi inte ens affär här så....

Men när jag åker till kvarnen och köper hästfoder, så kan jag göra det. Kvarnen ligger avsides och man parkerar bilen 1 m från dörren. Man går in och betalar och beställer. Det är fönster ut mot parkeringen och man ser bilen hela tiden. Sen går man ut och Kvarnisse kommer ut med det man har köpt...
Men där drar jag min gräns.
Jag lämnar inte ens barnvagnen med sovande bebis utanför dagis när jag hämtar storasyster. Utan då tar jag loss liggdelen och tar med den in.
I min by har det varit ett inbrott sen vi flyttade hit för 3 1/2 år sen och det var i ett obebott hus. Men jag känner mig inte säker ändå.
 
Sv: Lämna sovande barn i bil

Alla har olika gränser, det visar ju tråden.

Jag tror barn känner tydlig skillnad på att sitta själv bak i bilen med en förälder som kör och att lämnas helt ensamma i bilen medan en förälder handlar, men vissa tycker att det är samma sak exempelvis.

Om man kan se bilen hela tiden, man kan parkera i direkt anslutning till där man själv ska befinna sig och stället är avsides ( dvs att det inte passerar människor konstant ), så är det för mig samma som att låta barnet sova i vagn direkt utanför fönstret där jag också har ständig koll. Men så fort det handlar om längre avstånd där man inte ser bilen/barnet så drar jag min tydliga gräns. Då skulle jag inte lämna.
 
Sv: Lämna sovande barn i bil

Oj vad präktiga alla i tråden är, men jag gissar dom flesta är förstagångsföräldrar med med endast ett barn :). Vi bor på landet och kör många mil per dag bara för en sådan enkel sak som att handla eller hämta paket. Har alltid lämnat dottern (3år) sovandes i bilen för olika korta ärenden, aldrig varit några problem och hon gråter inte dom få gånger hon råkat vakna. Känns extremt osmidigt att rycka upp ett barn som sover gott i bilen för att handla fem minuter på macken. Då tycker jag man är lite väl hysterisk/överbeskyddande faktiskt :angel:. Även på dagis lämnas ju barnen sovandes utomhus utan uppsikt.
 
Sv: Lämna sovande barn i bil

Mina svar har inget med präktighet att göra öht ( varför tror du att det har med präktighet att göra )?

Jag gör det som känns bäst för mig och mitt barn, jag kallar ju inte er som lämnar barn utan uppsikt för oansvariga men jag tycker inte heller att jag är överdrivet hysterisk.
 
Sv: Lämna sovande barn i bil

Jag är två-barnsmamma och skulle inte kalla mig själv för präktig. Jag bor också på landet men jag anpassar mig efter situationen. Jag har nästan alltid en backup plan när jag ska in till stan (2 mil), har jag något att passa så får barnen väckas/lyftas över i vagn. Det har inget med präktighet att göra för mig, utan vad som PASSAR oss.

Här lämnas inte barnen utan uppsikt utomhus på dagis oavsett om de är vakna eller sover!
Vad bra att du har ett sätt som passar dig!
 
Sv: Lämna sovande barn i bil

Här lämnas inte barnen utan uppsikt utomhus på dagis oavsett om de är vakna eller sover!

Aha, hur gör dom då med småttingarna som sover ute i vagn? Sitter alltid en i personalen utomhus och vaktar, mitt i vintern? Nyfiken fråga bara.
 
Sv: Lämna sovande barn i bil

Aha, hur gör dom då med småttingarna som sover ute i vagn? Sitter alltid en i personalen utomhus och vaktar, mitt i vintern? Nyfiken fråga bara.

Ja, så gör de på min sons dagis i alla fall.

Verkar osmidigt att inte passa omedelbart på det barn som vaknar. Börjar det barnet då gråta vaknar väl de flesta andra barn också...
 
Sv: Lämna sovande barn i bil

På dotterns förskola har dom också "vakt" ute, sedan har dom uteplats för vagnarna där inga andra kommer åt ( baksidan av förskolan ).
 

Liknande trådar

Hundträning Något luddig trådstart kanske men jag har ett problem med att min ena hund har gjort utfall mot barn i koppel. Med utfall menar jag att...
2
Svar
38
· Visningar
4 190
Senast: Liran
·
  • Låst
Övr. Hund Jag har problem med min hund. Att flytta hit var det bästa beslutet för mig, men från att vara relativt okomplicerad, om en husky kan...
20 21 22
Svar
425
· Visningar
33 545
Senast: Snurrfian
·
Hundträning Hej på er! Vill egentligen bara bolla med er om ni tror jag kan få bukt med valpens beteenden eller om jag ska byta inställning dvs lära...
2
Svar
24
· Visningar
7 959
Senast: Migo
·
Övr. Katt Har varit sjuk och inte varit ute i trädgården på tre dagar. Vilket också innebär att jag på tre dagar inte har tagit den dagliga...
2 3
Svar
46
· Visningar
7 403
Senast: Breaktown
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp