Lämna sovande barn i bil

Sv: Lämna sovande barn i bil

Faktiskt inte. När bilen är igång och kör är den en betydligt farligare plats att vara på. För bilar som krockar eller barn som blir påkörda har jag däremot både råkat ut för och känner folk som råkat ut för. Det är en ytterst minimal risk att en bil spontant självantänder, jag är ungefär lika orolig för det som för att ett plan skulle störta på vårt hus. Dvs inte alls. Man kan inte leta upp precis allt som skulle kunna gå fel och oroa sig för det, så jag ägnar tiden åt att försöka förebygga de stora riskerna. Sånt som att hålla barnen säkra ute i trafiken, i närheten av vatten och undvika olyckor i hemmet. För det är trots allt det som är farligast för småttingar.

Måste bara inflika att jag brukar ligga vaken på natten (och amma) och kommer det ett flygplan (de går ned för landning över vårt hus) så brukar jag få för mig att det ska störta in genom fönstret. :eek::D
 
Sv: Lämna sovande barn i bil

Jag förstår inte hur man kan bo i hus, över 6000 bostadsbränder är det varje år och kring 150 personer dör.
Jag förstår inte hur man kan köra bil, för det är nästan 50.000 viltolyckor varje år.
Kring 150 personer dör för det krockar med rattonyktra, polisen tar över 10.000 förare varje vecka för fortkörning när de har sina insatsveckor!
Det är över 20.000 bostadsinbrott varje år, bara i vår lilla by har under dec-januari 5 familjer haft inbrott medans de låg och sov!

.

Kan du förklara hur du tänkte här, med att jämföra att lämna sovande barn, själva i bil?
 
Sv: Lämna sovande barn i bil

Är det ingen som varit med om att bilen börjar brinna? Eller känner någon?
Jag skulle ALDRIG kunna låsa in mitt barn om jag inte var på samma ställe. Det gäller både hus, bil och annat...

Min mammas bil fattade eld precis utanför hennes hus, där den stått parkerad ett tag. Rätt läskigt...

Annars skulle jag vilja tillägga att jag inte dömer någon som lämnar sina barn i bilen under kontrollerade former, men jag klarar inte av det. Mitt barn har iofs aldrig sovit då heller, hon vaknade alltid så snart motorn slogs av. Ibland räckte det med att man stannade för rött ljus så vaknade hon :D. Hon skulle bli jättelessen om jag lämnade henne i bilen själv.
 
Sv: Lämna sovande barn i bil

Måste bara inflika att jag brukar ligga vaken på natten (och amma) och kommer det ett flygplan (de går ned för landning över vårt hus) så brukar jag få för mig att det ska störta in genom fönstret. :eek::D

Privatplan brukar åka över vårt hus och ibland låter det som om de stänger av motorn och slår igång den igen och ofta flyger de väldigt lågt. Många gånger har jag trott att de ska störta in i vårt hus :o
 
Sv: Lämna sovande barn i bil

nyfödd-7månader kan jag lämna i bilen ca1minut(under uppsikt om jag ska tanka bilen), 1-3år i bilen max 5min men då e det under uppsikt(ej under sommaren), sen skulle jag aldrig lämna ett barn i bilen om jag ska (handla på maxi, willys,coop, där det tar tid)
 
Sv: Lämna sovande barn i bil

Det undrar lite jag med.. Livet är ju livsfarligt överallt men varför göra det värre än man måste?
jag lämnar ju mitt barn i bilen sovandes på gårdspalnen så jag gör ju själv "fel"

O helt ärligt är det nog större risk att katten hoppar upp i vagnen än att bilen börjar brinna. Men JAG vågar inte lämna bilen utan uppsikt med mitt barn i. Iofs har ju TS fört frågan med babywatcher... Det gör jag ju på morgonen i barnets säng. Men vaknar hon så pratar jag med henne i walkietalkien den också är... Då blir hon iaf lugn tills jag kan gå in igen. 25m har jag in...

Och ja- det är ju möjligt att jag får ett elfil ch huset börjar brinna men det får jag nog försöka se bort från... Annars hade jag nog fått ha barnet i knät ch inte gå ut för att vara nästan säker...
 
Sv: Lämna sovande barn i bil

Jag förstår inte hur man kan bo i hus, över 6000 bostadsbränder är det varje år och kring 150 personer dör.
Jag förstår inte hur man kan köra bil, för det är nästan 50.000 viltolyckor varje år.
Kring 150 personer dör för det krockar med rattonyktra, polisen tar över 10.000 förare varje vecka för fortkörning när de har sina insatsveckor!
Det är över 20.000 bostadsinbrott varje år, bara i vår lilla by har under dec-januari 5 familjer haft inbrott medans de låg och sov!


Nä, jag har betydligt mer andra saker att oroa mig för än att mitt barn dör när jag bär in matkassarna.


Det enda jag har riktigt svårt att förstå är varför vissa är så mycket mer tröga än andra.
 
Sv: Lämna sovande barn i bil

Att som 1½ årigt barn vakna ensam i bilen fastspänd, mamma och pappa syns inte till ( för dom handlar ) kan vara rätt läskigt så nej det är inte bara stora tragiska händelser jag har i åtanke.

Men varför ska mamma OCH pappa med och handla ett pkt mjölk om barnet sover?
Föräldrarna syns väl inte när man kör, i alla fall har jag noll koll på om mina barn sover eller är vakna när jag kör bil. Min 1 åring säger ingenting, min 3 åring kan snacka så man får skavsår men likaväl sitta vaken och bara kika ut genom föstret.

Kör jag på motorvägen och barnet får panik är det väl lika hemskt för det kan ju vara långt till nästa avfart.
 
Sv: Lämna sovande barn i bil

Men då finns du ju i alla fall där och kan verbalt bekräfta barnet och visa att h*n inte är ensam till skillnad mot om du står i kön på Ica, för då är du ju faktiskt inte där.
 
Sv: Lämna sovande barn i bil

Kan du förklara hur du tänkte här, med att jämföra att lämna sovande barn, själva i bil?

Tog upp en del händelser som kan hända, att råka ut för att krocka med en rattfull eller få inbrott är mkt större än att det händer barnet något hemskt under de max 5 minuter det tar att springa in på affären.

Det tar lika lång tid att lämna ett sovande barn i bilen och köpa ett pkt mjölk som att bli bajsnödig när barnet sover i vagnen och gå och sätta sig på toa. Eller är ni supermammor och tjejer som inte bajsar :idea:

Åker man och fiskar och barnet somnar, vad är skillnaden att då låta barnet sova klart än väcka den och lägga barnet i vagnen och söva om barnet? Eller om man är i stallet. Barnvakten räcker väl inte kortare för den är i bilen?
 
Sv: Lämna sovande barn i bil

No shit Sherlock, det krävs inte två föräldrar för att handla mjölk, det var väl inte själva poängen. Poängen var ju att lämna barnet själv i bilen, det hänger du med på?

Jag förstår verkligen inte hur du tänker när du upprepar dina konstiga jämförelser faktiskt.
Menar du på allvar att det är samma sak att lämna småbarn ensam i bilen med att sitta i framsätet och köra, att barn upplever den ensamheten likvärdig?
Har du ingen röst, kan du inte förmedla per röst att du är i närheten även om ditt barn är ledsen så blir den trygg av att höra att mamma är nära?

Vad detta har med att dina barn pratar vs är tyst i bilen begriper jag inte heller :)
 
Sv: Lämna sovande barn i bil

Dina barns farfar jobbar väl inte i varje affär du är inne i? och som eyz skrev, skillnaden är att du är DÄR då, barnet är inte själv.

Jag är ledsen men jag förstår fortfarande inte hur man kan jämför situationer där man måste ha med barnet, tex barnet måste transporteras, då förösker man ju göra det på säkraste sättet ÄVEN om massa personer dör i trafiken varje år? Att lämna ett sovande barn själv i bilen när man går in för att handla och är borta, som jag anser det, en längre stund, är inte att tänka på barnets bästa och säkerhet. :) (anser jag )

Och nej, jag skulel inte låta barnet ligga kvar i en vagn medan jag satt i en båt på sjön heller (om det var det du syftade på? )

Och ja, jag går på toaletten, tackar som frågar. :)
 
Sv: Lämna sovande barn i bil

Jag har faktiskt aldrig varit i en sån situation, hur mkt jag än tänker efter. Det har aldrig hänt i bilen för där är de som sagt tysta och jag har ingen koll alls på om de är vakna eller sover. (Och jag pratar ju inte med mig själv när jag kör bilen själv utan lyssnar på radio)
Samma sak när de ligger i vagnen så har de aldrig vaknat och vart ledsna. De har vaknat och bara legat och kikat och sen när man tittat till så ser man att de är vakna eller så prasslar de i barnvakten.
Sonen har drömt mardrömmar, men då har det absolut inte funkat att ligga kvar i min säng och prata med honom utan gå in, se till att han vaknar och märker att det var en dröm.

Är barnet själv i bilen är de väl lika ensamma som när det ligger ute på altanen i vagnen när man sitter på skithuset eller är i tvättstugan?

YorkWann VARJE affär? Nu snackar vi väl om att springa in på ica och handla en liter mjölk och inte springa runt på någon gågata och prova kläder?

Och båt på sjön? Jag äger inte ens en båt så jag fiskar från land, och många ställen går det inte att köra barnvagnen ända fram pga stenar och rötter så då lär vagnen stå kvar på stigen en bit bort.

Och ang risktagande så anser jag det mycket farligare att hämta en häst i hagen med barnen/barn i vagnen. Barnet kan bli ihjälsparkat eller få skador för resten av livet. Kan bli helt förlamad. Men ett barn som vaknar och kanske är ledsen i bilen kan jag trösta OM det skulle hända så är det bra sen.
 
Sv: Lämna sovande barn i bil

JAg skulle iofs inte leda hästen med mit barn heller :)
Och många gånger får jag allt asa med mitt barn in på toa...
Men såklart blir de äldre och jag kommer våga mer...
 
Sv: Lämna sovande barn i bil

Jag har redan svarat för hur jag ser på skillnaden mellan att lämna ett barn i bilen medan man handlar utan tillsyn och att låta barnet sova på altan direkt vid fönstret med med tillsyn.
 
Sv: Lämna sovande barn i bil

Jag kan inte veta att du köper mjölk i exakt samma affär varje gång elelr hur?

Åka och fiska, det är , för mig, en tur med båten.
 
Sv: Lämna sovande barn i bil

Skulle ni lämna ert sovande barn själv i låst/olåst bil med baby watch...

1. hemma på er gårdsplan?
Kanske, om det inte var för varmt och inte var för kallt, och jag kunde ställa bilen i skuggan. Och om jag bodde så att risken att någon främling skulle kunna närma sig utan jag märkte det var minimal.
2. Om ni var ute, tex och fiskade el dyl och bilen fanns 50m bort? 100 meter bort? 200 meter bort?
Möjligtvis 50 meter, om det var en så enslig plats att det var minimal risk att någon annan skulle komma förbi. Givetis skulle jag bara fiska från kanten, inte ge mig ut med båt.
3. På gatan utanför hemma om ni hade bilen utanför fönstret?
Aldrig
4. I stan om ni gick in i en butik?
Aldrig
5. Om ovan nämnda butik var bara meter från bilen och ni såg ut?
Snabbt springa in på macken och betala bensinen kanske.Fast det skulle aldrig hända mig, jag tankar alltid på kortet

Om ni gör det - varför/varför inte? SKulle ni lämna motorn på om det var kallt ute?

Jag vet vad jag tycker, men sambon är inte överrens med mig :)

Jag skulle aldrig lämna motorn på, snacka om miljöovänligt. Dessutom skulle ju någon kunna sno bilen med barnet i då.

Det som gör att jag inte vill lämna Tuva i bilen är dels att hon skulle bli rädd om hon vaknade och jag inte fanns där, och dels att det skulle kunna komma någon galning och skada henne. Främst det sistnämda. Däremot lämnar jag henne ibland i bilen för att hämta kundvagn eller lösa parkeringsbiljett. Det går skitsnabbt och jag har full uppsikt över bilen hela tiden.
 

Liknande trådar

Hundträning Något luddig trådstart kanske men jag har ett problem med att min ena hund har gjort utfall mot barn i koppel. Med utfall menar jag att...
2
Svar
38
· Visningar
4 190
Senast: Liran
·
  • Låst
Övr. Hund Jag har problem med min hund. Att flytta hit var det bästa beslutet för mig, men från att vara relativt okomplicerad, om en husky kan...
20 21 22
Svar
425
· Visningar
33 546
Senast: Snurrfian
·
Hundträning Hej på er! Vill egentligen bara bolla med er om ni tror jag kan få bukt med valpens beteenden eller om jag ska byta inställning dvs lära...
2
Svar
24
· Visningar
7 959
Senast: Migo
·
Övr. Katt Har varit sjuk och inte varit ute i trädgården på tre dagar. Vilket också innebär att jag på tre dagar inte har tagit den dagliga...
2 3
Svar
46
· Visningar
7 403
Senast: Breaktown
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

  • Valet i USA
  • Störiga saker vi stör oss på, del 36.
  • Bästa film

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp