Lämna sovande barn i bil

Sv: Lämna sovande barn i bil

Det är ju helt galet farligt, bilar utan backvarnare och små barn som inte syns i backspegeln :(


Ja men faktiskt!
Det senaste året har backvarnaren skrikit rätt många gånger på dvärgar som inte syns i backspegeln.
Kan det vara 5-6 gånger?
Börjar bli förbannad.
Jag vill varken köra på ett barn eller få skit för att jag råkade göra det.
 
Sv: Lämna sovande barn i bil

Skulle ni lämna ert sovande barn själv i låst/olåst bil med baby watch...

1. hemma på er gårdsplan?

Har barnen somnat i bilen skulle jag nog bära in kassarna i huset innan jag väckte och tog in dem.

2. Om ni var ute, tex och fiskade el dyl och bilen fanns 50m bort? 100 meter bort? 200 meter bort?

Nä, över 100m bort känns som att det är lite för långt bort om jag skulle höra ljud i babywatchen och ngn främmande höll på att bryta sig in i bilen. Utan babywatch hade jag inte ens funderat över saken utan tagit med mig barnet ut.

3. På gatan utanför hemma om ni hade bilen utanför fönstret?

Vi har ju en lång uppfart (på vår egen tomt) upp till huset men hittills har det inte skett att jag lämnat barnen i bilen, känns mer bekvämt att de får lägga sig i sin egen säng.

4. I stan om ni gick in i en butik?

Nä, i så fall ska barnet vara så stort att det är "pratbart" och är helt med på att jag ska gå iväg. Det är dock lätt att tiden rinner iväg så det är något jag undviker, att springa in och betala bensin gör jag dock med barnen i bilen men även där väcker jag först och berättar att jag går in. Vill inte att barnet ska vakna och vara ensamt och inte få svar om det ropar.

5. Om ovan nämnda butik var bara meter från bilen och ni såg ut?

Se ovanstående.

Vidar sover ibland i bilen (om det inte är för kallt) när jag är i stallet (parkering 10 m ifrån). Har på babywatch där jag också kan prata.
Känns betydligt tryggare att ha honom där eller uppe på läktaren än någon annanstans på stallet.
 
Sv: Lämna sovande barn i bil

En mamma hälsade på hos en vännina och ställde då barnvagnen med sovande bebis utom synhåll, kollade dock till med ca 10 min mellanrum. När hon kom ut för att kolla var barnvagnen tom. Det blev världens pådrag och tillslut hittades bebisen en bit från platsen under snön ( övertäckt). Nedkyld men överlevde.
 
Sv: Lämna sovande barn i bil

Det har jag aldrig reflekterat över, den lilla biten kan man väl bära barnen alt låta gå själv kan man tycka.

Prova att ha tva barn, da blir det genast betydligt lattare att lata barnen sitta kvar i bilen medan man hamtar en kundvagn. Sakrare ocksa. Med endast ETT barn forstar jag att det ar latt att ta med overallt ;)
 
Sv: Lämna sovande barn i bil

Tänker på vad som hände i Finland förra året :/ skräckscenariot.

För mig är skillnaden att vi inte ser vår parkering från huset.

Kan man ha bilen så som vindvissla och freyja_bus så är det ingen skillnad, dvs direkt utanför fönstret med ev babyvakt. Det som för mig ej är jämförbart är att lämna på på en parkering där man lämnar utom synhåll för att handla. Att likställa det med att man inte skulle kunna sova, eller att man måste sova i skift blir ju bara löjligt tycker jag :). Då blir diskussionen lite laddad eftersom man blir kallad hönsig för att man inte håller med.

Det är som de jag menar att jag gör o tycker är OK o ingen skillnad från vagnen :).
 
Sv: Lämna sovande barn i bil

Nej på alla frågor utom ettan.

Lämnar J i bilen kortare stunder om hon sover och är i stallet eller hemma. Men då är hon så pass nära att jag ser och hör henne. I stallet har jag ställt bilen utanför boxen och hemma precis utanför dörren.
Lämna i bilen och gå in och handla känns ju galet dumt!
 
Sv: Lämna sovande barn i bil

Jag lämnar alltid kvar i bilen när jag hämtar kundvagnen. Låser bilen om jag måste gå så jag inte har ögonen på den hela tiden.
 
Sv: Lämna sovande barn i bil

Prova att ha tva barn, da blir det genast betydligt lattare att lata barnen sitta kvar i bilen medan man hamtar en kundvagn. Sakrare ocksa. Med endast ETT barn forstar jag att det ar latt att ta med overallt ;)

Som jag skrev så har jag inte reflekterat över scenariot öht. Det har varit självklart för mig eftersom jag bara har ett barn. Men det No1 skrev fick mig att tänka om när det gäller barn och parkeringar.
 
Sv: Lämna sovande barn i bil

Nej det tycker nog ingen i tråden skulle jag tro ?

Det var mer påståendet om att det är samma sak att ha barnen i bak när man kör och lämna när man går in i affär m.m som iaf jag inte tycker är jämförbart.
 
Sv: Lämna sovande barn i bil

Nej det tycker nog ingen i tråden skulle jag tro ?

Det var mer påståendet om att det är samma sak att ha barnen i bak när man kör och lämna när man går in i affär m.m som iaf jag inte tycker är jämförbart.

Fast många skrev ju att de inte kunde tänka sig att göra något av alternativen, och hemma utanför dörren var väl med bland dem? Ja, ja, vi är nog ganska överens :)
 
Sv: Lämna sovande barn i bil

Jag svarade ju nej på den frågan eftersom vår parkering inte är synbar från huset, man kanske utgick ifrån sitt eget boende/parkering när man svarade på just den frågan tänker jag mig :)
Men ja vi är nog överens.
 
Sv: Lämna sovande barn i bil

Jag har det senaste året fått tacka gud för att jag haft backvarnare när jag planerat att lämna Ica Maxi.
Backparkera. Då ser du redan när du vrider om nyckeln om det är småbarn i närheten av din färdväg. :idea: Dock lite meckigt om man ska in med många kassar i bagaget och ska krånga sig förbi trångt parkerade bilar först. :angel:
 
Sv: Lämna sovande barn i bil

Backparkera. Då ser du redan när du vrider om nyckeln om det är småbarn i närheten av din färdväg. :idea: Dock lite meckigt om man ska in med många kassar i bagaget och ska krånga sig förbi trångt parkerade bilar först. :angel:

Det gör jag ofta men när jag är och handlar mat behöver jag i regel använda bagageutrymmet ;)
 
Sv: Lämna sovande barn i bil

Jag hör tydligen till de ovanliga i denna tråden.

Lämna sovande i bil är självklart för oss hemmavid. Vi har skafttomt och lång uppfart och gårdsplanen syns bara lite från vägen. När stora tjejen var mindre åkte vi nästan alltid en tur, enkom för att hon skulle somna och lät henne sen sova de 2-3 timmarna som sovpasset varade. Självklart med babyvakt (något annat vore otänkbart för mig, särskilt som min stora tjej alltid blir ledsen när hon vaknar. Min lilla kan ligga vaken i en 30 minuter utan att bli ledsen, men jag har vakt med henne också).

Jag parkerar ofta både vagn o bil så jag inte kan se dem hemma, men jag litar blint på vakten (vi använder vakten inne vid varje sovpass och jag vet därför att vakten är tillförlitlig). Känner mig alltså 100 procent trygg med det.

En gång har jag gjort undantag, lilla fick sova kvar vid en dagishämtning, men eftersom jag vet att hon aldrig är ledsen när hon vaknar o jag såg bilen från dagisgården så kändes det ok ( men inget jag ville göra regelbundet).

Härom veckan var jag på väg att lämna min lilla (1,5) utanför en liten butik, med babyvakt, men hon vaknade när jag stängde dörren.
 
Sv: Lämna sovande barn i bil

Nej på alla frågorna... av många anledningar. För mig är det otänkbart, jag lämnade henne inte i bilen för att hämta kundvagn heller (som jag sett andra föräldrar med bebisar göra).

Det är svårare när man har handlat färdig tycker jag. Femton kassar och ett barn som inte vill sitta i kundvagnen men inte heller står stilla och väntar på att jag lassar in i bilen. Det känns ju tryggare att sätta in honom i bilen, sätta in varorna i bilen och sen gå och lämna vagnen.

Fast detta har faktiskt lett till att jag kommit på att man kan stoppa in en 20-centare i myntutrymmet och lämna vagnen bredvid bilen istället, så slipper jag lämna barnen i bilen. Någon annan hittar vagnen och blir glad.
 
Sv: Lämna sovande barn i bil

1. hemma på er gårdsplan?
Nej, jag flyttar barnet till barnvagnen och sätter på babyvakten.
2. Om ni var ute, tex och fiskade el dyl och bilen fanns 50m bort? 100 meter bort? 200 meter bort?
Nej, även här skulle jag ha med mig en barnvagn och ha barnet i med babyvakt.
3. På gatan utanför hemma om ni hade bilen utanför fönstret?
Nej
4. I stan om ni gick in i en butik?
Nej
5. Om ovan nämnda butik var bara meter från bilen och ni såg ut?
Helst inte, men det har hänt.

Om ni gör det - varför/varför inte? SKulle ni lämna motorn på om det var kallt ute?
Nej jag skulle inte lämna motorn på, för så kallt hinner det inte bli på den minut jag skulle vara borta.


Det har som sagt hänt att jag tex sprungit in på pizzerian och lämnat barnen kvar i bilen, men det är verkligen något jag ogillar. Särskilt efter att en släkting berättat att de fick se sin bil ta eld när de satt på altanen och drack kaffe. Hua, hemska tanke om det skulle suttit inlåsta små barn där i.
 
Sv: Lämna sovande barn i bil

En mamma hälsade på hos en vännina och ställde då barnvagnen med sovande bebis utom synhåll, kollade dock till med ca 10 min mellanrum. När hon kom ut för att kolla var barnvagnen tom. Det blev världens pådrag och tillslut hittades bebisen en bit från platsen under snön ( övertäckt). Nedkyld men överlevde.

Nu minns jag! Fruktansvärd historia. :crazy:

Det var väl en ganska liten bebis, typ två-tre månader? De sitter i babyskydd och ska inte vara i dem någon längre stund - heter det i alla fall, sen kan det ju bli annat om man kör en längre sträcka, men det tror jag bebisen klarar av. Värre med de som använder babyskyddet inte bara för transport, utan som förvaring och ännu ännu värre, ställer babyskydd + bebis på ett bord under tiden. :eek: Tack och lov är det nog inte så vanligt.

Åter till min reflektion ang ålder på barn som lämnas i bilen: Var går då gränsen? Hur gammal ska barnet vara för att det ska anses vara ok att lämna i bilen? Jag har en son på snart 5 (april) och det har hänt vid några få (3-4 max) tillfällen att han hellre velat sitta kvar i bilen och lyssna på Bamsesaga (eller annan saga) och det har han fått göra om jag varit 100% på att mitt ärende bara är väldigt kort. Han har varit väldigt nöjd med det, men han har å andra sidan varit vaken när jag lämnat och en gång sov han när jag kom tillbaka.

Vg de andra frågorna, så har det hänt att lillplutten (20 mån nu) fått sova klart i bilen, på min egen parkering vid huset. Med motorn av och låst bil och enbart om temperaturen och vädret har tillåtit det.

När lillebror började på förskolan för ett par månader sedan så hände det vid några få tillfällen att lillebror fick vänta i bilen medan jag lämnade storebror (de har olika dagis fram till sommaren) och det funkade bra. Men jag gillade det inte riktigt, så jag har på eget bevåg börjat lämna lillebror först istället och då får storebror vänta i bilen istället. Men han är som sagt snart 5 och tycker inte det är något och han vill inte följa med in heller.
 

Liknande trådar

Hundträning Något luddig trådstart kanske men jag har ett problem med att min ena hund har gjort utfall mot barn i koppel. Med utfall menar jag att...
2
Svar
38
· Visningar
4 190
Senast: Liran
·
  • Låst
Övr. Hund Jag har problem med min hund. Att flytta hit var det bästa beslutet för mig, men från att vara relativt okomplicerad, om en husky kan...
20 21 22
Svar
425
· Visningar
33 546
Senast: Snurrfian
·
Hundträning Hej på er! Vill egentligen bara bolla med er om ni tror jag kan få bukt med valpens beteenden eller om jag ska byta inställning dvs lära...
2
Svar
24
· Visningar
7 959
Senast: Migo
·
Övr. Katt Har varit sjuk och inte varit ute i trädgården på tre dagar. Vilket också innebär att jag på tre dagar inte har tagit den dagliga...
2 3
Svar
46
· Visningar
7 403
Senast: Breaktown
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp