Lämna sovande barn i bil

Sv: Lämna sovande barn i bil

Näää, jag fattar inte heller. För några år sen parkerade jag och en kollega bredvid en bil på Ica maxis parkering. Inne i bilen satt en 6-7åring och grät häjdlöst. Vi lyckades få tjejen att veva ned rutan och då förklarade hon att hon vaknat och inte kom ut. Hon var ordentligt rädd och vi satt och höll henne sällskap tills mamman kom. Behöver jag säga att hon skämdes rätt ordentligt?? Jag som då var totalt clueless när det gällde barn och brydde mig föga om allt vad barn hette tyckte så sjukt synd om tjejen och blev verkligen berörd. Stackarn!

En annan sak. Ni som lämnar era barn för att handla. Vad gör ni om det skulle hända er ngnting i affären?? Hur ska den som ev hittar ert barn ledsen i bilen kunna veta vem du är? Säg att du halkar och slår i huvudet eller dylikt. Visst, risken är inte stor, men OM det händer? Vad händer med ditt barn på parkeringen då?
 
Sv: Lämna sovande barn i bil

Fast det här hurvida man lämnar sitt barn i bilen eller ej medans man handlar beror väll lite på hur man bor också? Skulle jag springa in på ica och halka så illa att jag tuppar av så vet iaf hälten av personalen där inne vem jag är och vem Milton är och vilken bil som är min och hur dom snabbast möjliga får tag på min sambo(m's pappa)! Eftersom vi bor i en liten kommun! Men jag skulle Aldrig lämna honom i bilen utanför maxi i grannstaden där ingen vet vem jag är! Dessutom bra mkt mer folk utanför!

Hemma lämnar jag honom inte i bilen då jag bor på tredjevåningen men skulle jag bo på landet skulle jag göra det! Dock aldrig på sommaren då det blir alldeles för varmt fort i en bil!

Så mkt beror nog på vart och hur man bor!
 
Sv: Lämna sovande barn i bil

Nej på allt.

Ser ingen anledning till det och skulle barnet vakna och vara själv så
skulle det bli skrämt, ledset och stressat. Otroligt onödigt att utsätta ett barn för det.

Sover sonen i bilen så stannar antingen nån av oss kvar med honom eller så väcker vi honom
 
Sv: Lämna sovande barn i bil

knapplånar mig själv :P

Förstår heller inte hur folk kan lämna sina barn i bilen och gå in och handla eller liknande.
Vad 17 som helst kan ju hända och idioter finns överallt. Sedan tror jag det kvittar om man bor på landet eller i stan faktiskt. Det är ingen garanti att inget händer.

Föräldrarna hittade en liten ettåring ensam i en stekhet bil förra sommaren där föräldern gått in och handlat.
Barnet var hysteriskt och alldeles för varm. Helt galet.
 
Sv: Lämna sovande barn i bil

Jag har lämnat i låst bil med babywatch i vår carport. Oftast med ytterdörren öppen med. Likaså utanför stallet när jag lite kvickt mockat + matat, absolut inte för att rida eller något sådant. Och jag lämnar vid bensinstationen för att gå in och betala kvickt, inte när det är köer. Jag har barn som sover dåligt och inte kan somna om även om de behöver sova mer. Håller dessutom med jerseyko om att bilen är ett betydligt säkrare plats än t ex vagn i stallmiljö. Blir mörkrädd när jag ser föräldrar med en häst i ena handen och barnvagn i andra - vad ska de göra om hästen slänger sig och trasslar in sig i vagnen? :cry: Eller när man kommer in i stallar och hittar barnvagnar i gången - även om man har stenkoll på sin häst (eller tror man har det) så kanske inte alla andra har det. Jag har varit med om att hästar kommit hem utan ryttare och bränt in i stallet i hundratrettio, då vill jag inte tänka på vad som hänt med en barnvagn som kommit ivägen.

Däremot skulle jag absolut inte lämna bilen igång. Tala om att bjuda in för biltjuvar, och dessutom miljödumt.
 
Sv: Lämna sovande barn i bil

kl

Lämnar endast dottern sovandes i bilen om jag är i stallet. Då har jag alltid babyvakten på och är i närheten. Rider inte undertiden, mest för att jag oftast är ensam i stallet och händer det mig ngt så är hon helt ensam :crazy:
Lämnar aldrig nyckeln i!

Skulle aldrig lämna henne i bilen i andra situationer.

I vagnen lämnar jag henne på altanen, precis utanför köksfönstret och med dörren öppen.

Ang jämförelsen vagn/bil - vagnen kan man oftast parkera mkt närmare tex köksfönstret/stalldörren och man har mer uppsikt, däri ligger nog den största skillnaden i de flesta fallen.
 
Sv: Lämna sovande barn i bil

kl

Vi skulle aldrig lämna vår dotter i bilen om vi inte befann oss i dess omedelbara närhet (typ sitta bredvid och läsa en bok eller nåt). Vår dotter kan vakna väldigt tvärt och blir då jätteledsen om hon är ensam.

Min sambos avlägsna släkting lämnade sin 2-åriga son i bilen under ett restaurantbesök. I 3 timmar. Han var helt hysterisk när han blev "hittad" av sin mammaa svägerska. De andra som var med vid middagen trodde att pojken var hemma och det var inte förrän svägerskan skulle hämta en sak i bilen som de upptäckte att han hade varit med hela tiden.
 
Sv: Lämna sovande barn i bil

kl

Enda tillfället jag lämnat min dotter i bilen är om hon sover och jag har handlat. Då springer jag upp med väska och påsar. Det tar max 30 sekunder och jag bor i villa på landet.
Om hon sover och jag inte vill väcka henne när vi kommit fram nånstans - sitter jag kvar med henne.
 
Sv: Lämna sovande barn i bil

Mina nerver skulle aldrig klara en sån ständig oro över mina barn.
Sover ni inte heller då? Eller sover ni i skift?
Hur fixar ni att ha barnen på dagis? Här sover de utomhus, även nere i centrum. Alla på rad.


För mig är det absolut ingen skillnad på om jag parkerar bilen med sovande barn på platsen X eller om jag ställer barnvagnen på platsen X. Kan inte förstå hur barnvagnen är bättre än bilen? Eller att det ska va bättre att ställa bilen på X och 50 cm där ifrån ställa barnvagnen?

Mina barn åker i baksätet och jag ser dem inte när jag kör, det gör jag inte heller om jag springer in och handlar. Det som kan hända när jag är i affären kan ju lika väl hända när jag kör det där extra varvet runt kvarteret? Eller är vi där igen att inget händer när bilen är under färd?
PSD t.ex. finns ju barn som dött i sin mammas arm efter de blivit ammade utan att de märkt nått.

Men det handlar inte om att vara orolig hela tiden, det skrev jag ju att man inte kan vara. Det handlar om att skapa bästa förutsättningarna för att det ska gå bra.

Jag har en spegel som gör att jag ser honom i baksätet när jag kör bil. Den kostade inte många kr och den har varit väldigt bra att slänga ett öga i ibland.

Som sagt - skapa de bästa förutsättningarna för att det ska gå bra! Sen kan ju allt givetvis hända ändå, vilket jag redan har skrivit.
 
Senast ändrad:
Sv: Lämna sovande barn i bil

Nej på alla frågorna... av många anledningar. För mig är det otänkbart, jag lämnade henne inte i bilen för att hämta kundvagn heller (som jag sett andra föräldrar med bebisar göra).
 
Sv: Lämna sovande barn i bil

Det har jag aldrig reflekterat över, den lilla biten kan man väl bära barnen alt låta gå själv kan man tycka.
 
Sv: Lämna sovande barn i bil

Fast å andra sidan - vad är farligast på en parkeringsplats? Att barnet väntar i bilen, eller att försöka hålla koll på en (eller flera) icke trafiksäkra småttingar med inte fullt utvecklad impulskontroll medan man ska stoppa i pengar, dra loss kundvagn och fälla ner barnsitsen för att få upp en av dem i vagnen? Det räcker ju med ett ögonblicks distraktion för att en småtting ska kunna pinna iväg rakt framför en bil, och jag har bara två händer att ta till.
 
Sv: Lämna sovande barn i bil

Jag ser inte riktigt varför ämnet skulle vara så laddat? Att lämna barnet kvar att sova i den såklart avstängda bilen hemma på gårdsplan med lagom med kläder och babyvakt likställer jag med att ha honom sovande i vagnen ute. Ni som absolut inte kan tänka er något dylikt; vad är det ni ser som värre med att få sova klart i bilen jämfört med att göra det i vagnen?

I mitt fall parkerar jag bilen precis utanför dörren och är där inom 20 sekunder när han vaknar. Jag kan faktist inte tycka att det är dumt eller oansvarigt på något sätt. Självklart skulle jag inte lämna honom ensam i varken bil eller vagn mitt i stan eller dylikt. Historien om pojken som lämnats i bilen vid restaurangen i flera timmar är ju helt makaber!!
 
Senast ändrad:
Sv: Lämna sovande barn i bil

*kl*

Svarar NEJ på samtliga frågor.

Finns inte i min värld att låta mina barn sitta ensamma i en bil på en parkering om jag springer in och handlar. Enda stället dom får fortsätta sova i bilen är om dom somnat när jag är i stallet. Bilen står då 10 meter från stalldörren och jag springer och kollar dom hela tiden då. OBS! Skulle aldrig få för mig att rida när barnen sover i bilen.
 
Sv: Lämna sovande barn i bil

Man kan ju undra hur fort det går att ta sig från våning 1 till våning 2 om man har barnet sovandes på annat våningsplan och barnet sedan vaknar när man är sysselsatt med något, t.ex. toalettbesök, ta ut mjölkpaket ur kylen osv.

Borde inte gå rasande mycket fortare än att hinna ut till ett barn som sover i bilen nära huset med babyvakt... :confused:
 
Sv: Lämna sovande barn i bil

Tänker på vad som hände i Finland förra året :/ skräckscenariot.

För mig är skillnaden att vi inte ser vår parkering från huset.

Kan man ha bilen så som vindvissla och freyja_bus så är det ingen skillnad, dvs direkt utanför fönstret med ev babyvakt. Det som för mig ej är jämförbart är att lämna på på en parkering där man lämnar utom synhåll för att handla. Att likställa det med att man inte skulle kunna sova, eller att man måste sova i skift blir ju bara löjligt tycker jag :). Då blir diskussionen lite laddad eftersom man blir kallad hönsig för att man inte håller med.
 
Senast ändrad:
Sv: Lämna sovande barn i bil

Fast å andra sidan - vad är farligast på en parkeringsplats? Att barnet väntar i bilen, eller att försöka hålla koll på en (eller flera) icke trafiksäkra småttingar med inte fullt utvecklad impulskontroll medan man ska stoppa i pengar, dra loss kundvagn och fälla ner barnsitsen för att få upp en av dem i vagnen? Det räcker ju med ett ögonblicks distraktion för att en småtting ska kunna pinna iväg rakt framför en bil, och jag har bara två händer att ta till.


Blev så glad när jag hittade den här posten för jag har som bilförare många gånger undrat varför föräldrar inte låter ungarna sitta kvar i bilen istället för att släppa runt dem på parkeringen i jakt på en kundvagn.

Så länge som föräldrarna bär sina barn eller håller dem i handen - fine!
Men det är många som inte gör det, de låter ungarna gå/springa själva utan att hålla stenkoll på barnen och bilarna som förflyttar sig på parkering.
Hur många gånger har jag sett barn som gör en sekundsnabb utflykt på egen hand när föräldrarn håller på och fipplar med kundvagn (kundvagnsgaraget är inte sällan placerad mitt bland parkeringsplatserna) och de där kronorna som skall stoppas i för att få loss dem.

Jag har det senaste året fått tacka gud för att jag haft backvarnare när jag planerat att lämna Ica Maxi.
 
Sv: Lämna sovande barn i bil

Det är ju helt galet farligt, bilar utan backvarnare och små barn som inte syns i backspegeln :(
 
Sv: Lämna sovande barn i bil

Man kan ju undra hur fort det går att ta sig från våning 1 till våning 2 om man har barnet sovandes på annat våningsplan och barnet sedan vaknar när man är sysselsatt med något, t.ex. toalettbesök, ta ut mjölkpaket ur kylen osv.

Borde inte gå rasande mycket fortare än att hinna ut till ett barn som sover i bilen nära huset med babyvakt... :confused:


Tänker lika här.
En del frågor är väldigt laddade men gör man en risk-kalkyl kan jag känna att det är betydligt mer otryggt att låta småkottar vistas i stallar med spiltor och passerande hästar, eller vara ute och gå med häst/barnvagn eller...osv

Det verkar som att om bara föräldern är närvarande ja då är allt ok och under kontroll - eller?
 

Liknande trådar

Hundträning Något luddig trådstart kanske men jag har ett problem med att min ena hund har gjort utfall mot barn i koppel. Med utfall menar jag att...
2
Svar
38
· Visningar
4 190
Senast: Liran
·
  • Låst
Övr. Hund Jag har problem med min hund. Att flytta hit var det bästa beslutet för mig, men från att vara relativt okomplicerad, om en husky kan...
20 21 22
Svar
425
· Visningar
33 546
Senast: Snurrfian
·
Hundträning Hej på er! Vill egentligen bara bolla med er om ni tror jag kan få bukt med valpens beteenden eller om jag ska byta inställning dvs lära...
2
Svar
24
· Visningar
7 959
Senast: Migo
·
Övr. Katt Har varit sjuk och inte varit ute i trädgården på tre dagar. Vilket också innebär att jag på tre dagar inte har tagit den dagliga...
2 3
Svar
46
· Visningar
7 403
Senast: Breaktown
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

  • Valet i USA
  • Störiga saker vi stör oss på, del 36.
  • Bästa film

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp