Lämna sovande barn i bil

Sv: Lämna sovande barn i bil

Det är väl ingen konstig jämförelse? Det är väl lika enkelt att titta på barnet när det sover i bilen som när det ligger i vagnen?
Det handlar ju om korta stunder. Så korta som att du alltså inte lämnar dottern sovandes i vagnen för att gå på toa?
Och ang ryggen, är det bättre för ryggen om man åker ett extra varv än bilen står stilla? :confused: Barnet sover 1 timme i bilen, men det är inte bra för ryggen om 5-10 min av den timmen är i en parkerad bil.


Dempe: Löst på annat vis? Ex. be hovslagaren åka hem för bebis råka somna i bilen helt oplanerat så du kan inte springa ut i hagen och hämta hästen?
 
Sv: Lämna sovande barn i bil

Jo det är en konstig jämförelse.

Som jag skrev, jag lämnar inte mitt barn sovande i en vagn utanför affären och jag lämnar inte mitt barn sovande i bilen utan uppsikt ( dvs om jag inte är utanför vid bilen ).
Nej det är inte lika enkelt att kolla till barnet som sover i bilen om man jämför med hur mitt barn sover ute i vagn. Eller ska jag köra upp bilen in på altanen så jag ser henne från köksbordet?

Jag har inte ens diskuterat ryggen så varför tar du upp det? Jag tror inte ryggen tar skada av att sova några gånger i bilen ( oavsett om bilen rullar eller står still ). Lägg inte ord och värdering i min mun som jag inte skrivit om tack :)

Jag lovar dig att min kiss på toan går betydligt fortare än att springa in en snabbis på affärer.
 
Sv: Lämna sovande barn i bil

Dempe: Löst på annat vis? Ex. be hovslagaren åka hem för bebis råka somna i bilen helt oplanerat så du kan inte springa ut i hagen och hämta hästen?

Jag skrev antagligen av en anledning ;).
Det beror på situationen, platsen, hur länge, avstånd osv osv osv...
Jag svarade på 5 situationer, inte på de 9 miljarder andra variationer som finns.
 
Sv: Lämna sovande barn i bil

Jag lämnar dottern ofta ensam, sovandes i bilen. Dagligen, typ.

Hon är 5 mån.

Hon sover väldigt bra i bilen. Om vi är hemma en heldag slumrar hon bara, men i bilen sover hon 1-2h, vilket är tiden i stallet, eller en snabbis in på mataffären (eller båda). Låser bilen om det är på främmande mark.

De dagar vi inte åker blir det ganska dåligt med sömn och hon är mer gnällig.

När jag är i stallet tittar jag regelbundet till henne. Det händer att hon vaknar till, ligger och studerar händerna eller liknande, för att sen somna om.

Med tiden kommer hon bli mer medveten om omvärlden, och antagligen bli ledsen om hon vaknar ensam. Men ännu går det.

Ah, jag tkr verkligen inte man lämnar ett sånt litet barn utan uppsikt... Vad som helst kan hända med dom små liven och det är bara en "vuxen" som kan få rätsida på det om det är nåt allvarligt.
 
Sv: Lämna sovande barn i bil

Ja sover barnen i bilen när jag kommer hem ställer jag bilen utanför köksfönstret så jag ser barnet, och håller på i köket tills barnet vaknar (brukar inte vara några problem :D) Någon annanstans än hemma - nope. Antingen väcker jag barnet eller så ändrar jag planen. Jag kan tänka mig minst 40 möjliga negativa händelser som skulle kunna inträffa medan jag inte ser barnet.
 
Sv: Lämna sovande barn i bil

Ja sover barnen i bilen när jag kommer hem ställer jag bilen utanför köksfönstret så jag ser barnet, och håller på i köket tills barnet vaknar (brukar inte vara några problem :D) Någon annanstans än hemma - nope. Antingen väcker jag barnet eller så ändrar jag planen. Jag kan tänka mig minst 40 möjliga negativa händelser som skulle kunna inträffa medan jag inte ser barnet.

Utanför köksfönstret :eek: Jag kör in bilen i vardagsrummet....
 
Sv: Lämna sovande barn i bil

Den står på altanen utan någon insyn från förbipasserande.

Måste jag verkligen gå på toa så går jag på toaletten, lämnar dörren öppen så jag hör om någon händer på altanen. Det är fortfarande inte jämförbart i min värld med att lämna barnen i bilen medan man springer in och snabbhandlar när du saknar full uppsyn över barnet.
 
Sv: Lämna sovande barn i bil

Det tror jag inte, du kunde ju lämna dina barn 50, 100 o 200 meter bort när du "fiskade" ;)

Enda anledningen till att man klarar av att lämna sina barn i bilen en bit bort är för att man har varit så nonchalant och gjort det tidgare o det har gått bra. Därför kör man vidare för att det "har ju gått bra förrut" och tycker att alla borde ju göra så. Egentligen är man ju dum och mesig om man inte vågar lämna sina barn utan uppsikt.....
 
Sv: Lämna sovande barn i bil

Det tror jag inte, du kunde ju lämna dina barn 50, 100 o 200 meter bort när du "fiskade" ;)

Enda anledningen till att man klarar av att lämna sina barn i bilen en bit bort är för att man har varit så nonchalant och gjort det tidgare o det har gått bra. Därför kör man vidare för att det "har ju gått bra förrut" och tycker att alla borde ju göra så. Egentligen är man ju dum och mesig om man inte vågar lämna sina barn utan uppsikt.....

Det finns många fall av rökare, knarkare, alkolister osv som fött fullt friska bebisar..
Betyder ju inte att det är nyttigt att utsätta barnet för risken.
(detta var mest för att understryka vad jag tolkade i det lamborghini sa :P. )

Det är vanligt i korruptions historier att man börjar med något litet, kaffepengar.
Sedan ökar det tills man står med tömda företag.
Lite så funkar ju människor lätt om de tillåter sig det.

Barn är inga leksaker och extremt mycket kan gå fel, man kan inte gå och oroa sig över alla möjliga saker hela tiden men man kan ju försöka att inte riskera de små liven :).
 
Sv: Lämna sovande barn i bil

Det finns många fall av rökare, knarkare, alkolister osv som fött fullt friska bebisar..
Betyder ju inte att det är nyttigt att utsätta barnet för risken.
(detta var mest för att understryka vad jag tolkade i det lamborghini sa :P. )

Det är vanligt i korruptions historier att man börjar med något litet, kaffepengar.
Sedan ökar det tills man står med tömda företag.
Lite så funkar ju människor lätt om de tillåter sig det.

Barn är inga leksaker och extremt mycket kan gå fel, man kan inte gå och oroa sig över alla möjliga saker hela tiden men man kan ju försöka att inte riskera de små liven :).

Nej visst kan man inte oroa sig hela tiden, det mår ingen bra av.
Exakt, man ska ge de bästa förutsättningarna och sen kan allt hända ändå.
 
Sv: Lämna sovande barn i bil

Mina nerver skulle aldrig klara en sån ständig oro över mina barn.
Sover ni inte heller då? Eller sover ni i skift?
Hur fixar ni att ha barnen på dagis? Här sover de utomhus, även nere i centrum. Alla på rad.


För mig är det absolut ingen skillnad på om jag parkerar bilen med sovande barn på platsen X eller om jag ställer barnvagnen på platsen X. Kan inte förstå hur barnvagnen är bättre än bilen? Eller att det ska va bättre att ställa bilen på X och 50 cm där ifrån ställa barnvagnen?

Mina barn åker i baksätet och jag ser dem inte när jag kör, det gör jag inte heller om jag springer in och handlar. Det som kan hända när jag är i affären kan ju lika väl hända när jag kör det där extra varvet runt kvarteret? Eller är vi där igen att inget händer när bilen är under färd?
PSD t.ex. finns ju barn som dött i sin mammas arm efter de blivit ammade utan att de märkt nått.
 
Sv: Lämna sovande barn i bil

Självklart sover jag och nej vi sover absolut inte i skift. Varför skulle vi sova i skift?
På förskolan sover små barnen i vagn i ett vagnsrum som förskolelärarna har koll på.

Du jämför äpplen och päron mest hela tiden, att dina barn sitter i baksätet är väl inte detsamma som att lämna dom på en parkering och gå in för att handla?

Detta handlar inte om enbart psd.
Jag är inte ständigt oroad över mitt barn, ytterligare något som du lagt till.
 
Sv: Lämna sovande barn i bil

Mina nerver skulle aldrig klara en sån ständig oro över mina barn.
Sover ni inte heller då? Eller sover ni i skift?
Hur fixar ni att ha barnen på dagis? Här sover de utomhus, även nere i centrum. Alla på rad.


För mig är det absolut ingen skillnad på om jag parkerar bilen med sovande barn på platsen X eller om jag ställer barnvagnen på platsen X. Kan inte förstå hur barnvagnen är bättre än bilen? Eller att det ska va bättre att ställa bilen på X och 50 cm där ifrån ställa barnvagnen?

Mina barn åker i baksätet och jag ser dem inte när jag kör, det gör jag inte heller om jag springer in och handlar. Det som kan hända när jag är i affären kan ju lika väl hända när jag kör det där extra varvet runt kvarteret? Eller är vi där igen att inget händer när bilen är under färd?
PSD t.ex. finns ju barn som dött i sin mammas arm efter de blivit ammade utan att de märkt nått.

lägga ord i munnen och äpplen och päron, känns som 2 passande svar på det :/.

Ganska stor skillnad på barn i baksätet när du är i bilen och barn i baksätet när du är inne i affären.

Och jag sa väl ändå att man inte kan gå och oroa sig hela tiden?
Och sedan sa jag en till del i den meningen ;).

Men vi är alla olika, jag tycker dock inte att vinsten (inte behöva krångla lika mycket med barnet in och ut ur bilen?) är värt risken.
Betyder ju inte att jag behöver gå och oroa mig för allt som kan hända, snarare att man är riskmedveten och barn bör sällan lämnas utan uppsyn.
Då räknas att du är rummet bredvid för ofta så hör man.
 
Sv: Lämna sovande barn i bil

Skulle aldrig lämna min dotter i bilen de situationer du nämner... Ser nog ingen anledning att någonsin göra det faktiskt! Om hon är trött sommar hon om igen vid nästa tillfälle som ges! Har henne oxå i baksätet som någon nämnde och skulle ändå aldrig lämna henne själv i bilen. Förutom de uppenbara skälen, att jag inte tycker att hon ska vara själv, utan uppsikt, så handlar det oxå om att det på vintern blir snorkallt fort i bilen och på sommaren alldeles för varmt.

Och tänk om det skulle hända ngt, typ att ngn försöker sno bilen, den blir påkörd eller ngt annat yttre. Nä, hon får somna om senare! :)
 
Sv: Lämna sovande barn i bil

För mig är det absolut ingen skillnad på om jag parkerar bilen med sovande barn på platsen X eller om jag ställer barnvagnen på platsen X. Kan inte förstå hur barnvagnen är bättre än bilen? Eller att det ska va bättre att ställa bilen på X och 50 cm där ifrån ställa barnvagnen?

Men det är väl ingen i tråden som skulle ställa sitt barn i en barnvagn på en parkering utan uppsikt heller? :crazy:

Jag fattarinte vart det är du vill komma med dina inlägg?
 
Sv: Lämna sovande barn i bil

Ja på alternativ 1, nej på övriga.
Här hemma hos oss har barnen fått sova i bilen då det är ca 10 m mellan hus och bil, alltså har uppsikt väldigt bra.

Motorn är avstängd. Är det svinkallt ute bär jag/vi in.
 
Sv: Lämna sovande barn i bil

Jag svarar nej på samtliga utom möjligen den första för om sonen somnat i bilen på vägen hem och det ändå börjar dra ihop sig för att det är dags att vakna igen så brukar jag låta sonen sova vidare medans jag plockar t.ex. matvaror ur bilen, låser upp dörren och ställer in vad det nu vara som jag tog ur bilen i hallen, därefter väcker och bär jag in sonen. Mellan bil och ytterdörr är det max 10 meter. Bilen avstängd men olåst och en dörr öppen med nyckeln i min ficka.

Där går min gräns och där har den gått sedan sonen föddes. Jag kan inte ens föreställa mig att det finns föräldrar som lämnar sitt barn sovandes i bilen medans föräldern går och handlar! :eek:
 

Liknande trådar

Hundträning Något luddig trådstart kanske men jag har ett problem med att min ena hund har gjort utfall mot barn i koppel. Med utfall menar jag att...
2
Svar
38
· Visningar
4 190
Senast: Liran
·
  • Låst
Övr. Hund Jag har problem med min hund. Att flytta hit var det bästa beslutet för mig, men från att vara relativt okomplicerad, om en husky kan...
20 21 22
Svar
425
· Visningar
33 546
Senast: Snurrfian
·
Hundträning Hej på er! Vill egentligen bara bolla med er om ni tror jag kan få bukt med valpens beteenden eller om jag ska byta inställning dvs lära...
2
Svar
24
· Visningar
7 959
Senast: Migo
·
Övr. Katt Har varit sjuk och inte varit ute i trädgården på tre dagar. Vilket också innebär att jag på tre dagar inte har tagit den dagliga...
2 3
Svar
46
· Visningar
7 403
Senast: Breaktown
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

  • Valet i USA
  • Störiga saker vi stör oss på, del 36.
  • Bästa film

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp