Läderutrustning i olika färg

Miljon

Trådstartare
Hur gräsligt tycker ni att det är?
Om sadeln är svart och allt annat (sadelgjord, träns, skydd) är brunt :crazy:
Stövlar och hjälm är svart.
Tävlar hoppning på lokal nivå, kanske ska tilläggas. Hade jag ridit dressyr hade jag inte ens övervägt det :D

Inte alls. Faktiskt.

Viktigaste är att det är välanpassat, rent och väl underhållet.

(PS, se RGB och Casall, svart träns - brun sadel....)

Man kommer undan med mer när man är proffs, tycker jag :D

Det är såklart viktigast att utrustningen passar och är välskött, men förutsatt att den gör det så undrar jag om det ser helknasigt ut med blandat läder.

Bryr mig inte det minsta så länge man inte har t ex naturfärgat träns svarta tyglar röd sadel och chokladbrun gjord ;).

Har man det mesta svart så lägger man inte märke till att gjorden är mörkbrun eller att tyglarna är det.

Jag har mörkbrunt läder till träns och tyglar och hoppgjorden blev en lite röd tabaco färg då dåvarande sadeln var det. Men sadlarna har varit allt ifrån tabacco, choklad, ljusbrun och svart till mörkbrun. Och då övrig utrustning passar så tänker jag inte byta ut allt varje gång sadeln får underkänt :p.

Man kommer undan med mer när man är proffs, tycker jag :D

Det är såklart viktigast att utrustningen passar och är välskött, men förutsatt att den gör det så undrar jag om det ser helknasigt ut med blandat läder.
Varför skulle man komma undan mer för att man är proffs? De om några har väl ögonen på sig och sen är de väl förebilder med?

Jag rider med svart sadel och brunt träns, ingen som säger något, inte ens på tävling.

Om sadel och träns är i olika färg tycker jag inte gör nåt men det är inte snyggt när tränset är olikfärgat och inte matchar sig själv. Men självklart tycker jag inte sämre om någon eller deras prestation för det. Men om vi ska tala om det rent estetiska så.

Håller med @Lingon, Jag tycker att sadeln med stigläder och sadelgjord skall vara i samma färg (olika nyanser spelar ingen roll) Samma med träns. Där hade jag inte velat blanda bruna sidostycken med svart pannband. Där skall huvudlaget vara i samma färg och gärna i en likvärdig nyans. Tyglar i samma färg men där tycker jag inte att nyansen är riktigt lika viktig. Förbygel i samma färg som sadel eller träns.

Jag är väldigt försiktig och noggrann med nyanser av brunt, men skulle någon plocka ihop och rida med utrustning enligt ovan skulle det inte bekomma mig alls.
Däremot skulle ett londonfärgat pannband på ett oxblodsfärgat träns svida rejält i mina ögon:angel:

Jag bryr mig inte ett smack, ser inte ens sådant när jag är ute på tävlingar. Jag lägger märke till ridning, hur hästarna rör sig o.s.v. Gällande utrustning lägger jag också märke till nosgrimmor och bett, ryser när jag ser hårt spända nosgrimmor och för långa bett som glider hit och dit i munnen, blir glad när jag ser god anpassad utrustning och "less is more". Färger tänker jag inte alls på. Möjligtvis om någon har gälla färger på t.ex. kavaj och schabrak, eller ett sånt där träns i plast(?) som är blått, grönt, orange eller liknande. Jag har dock aldrig tänkt att det sett fult ut, utan bara lagt märke till det i så fall. Sedan återgår mitt fokus till ridningen.

Men jag har själv tänkt tanken kring min egen utrustning, då jag verkligen är sämst på att matcha ihop färger. Jag passar på att köpa stigläder, sadelgjord, tyglar m.m. på mässor och reor och av någon märklig anledning brukar jag aldrig tänka till gällande färgen. När jag väl kommer hem ser jag att jag har rödbrun sadel, svarta stigläder, brun sadelgjord o.s.v... :D Men det syns helt ärligt talat inte när jag sitter i sadeln, och skulle någon se det och störa sig på det så vet jag inte... då känns det som att den personen inte har särskilt mycket vettigt för sig. ;)

Håller med @Lingon, Jag tycker att sadeln med stigläder och sadelgjord skall vara i samma färg (olika nyanser spelar ingen roll) Samma med träns. Där hade jag inte velat blanda bruna sidostycken med svart pannband. Där skall huvudlaget vara i samma färg och gärna i en likvärdig nyans. Tyglar i samma färg men där tycker jag inte att nyansen är riktigt lika viktig. Förbygel i samma färg som sadel eller träns.

Jag är väldigt försiktig och noggrann med nyanser av brunt, men skulle någon plocka ihop och rida med utrustning enligt ovan skulle det inte bekomma mig alls.
Däremot skulle ett londonfärgat pannband på ett oxblodsfärgat träns svida rejält i mina ögon:angel:

Jag är också petig med brunt. Nu är all vår bruna utrustning i exakt samma nyans :up:

Jag har kommit fram till att brun sadel och svart träns ser helt okej ut, men tvärtom verkar inte vara lika vanligt och svårare att hitta bilder på :cautious: Så jag vet inte vad jag tycker om det än.

Skulle dessutom behöva ha brun sadelgjord till en svart sadel isåfall. Egentligen spelar det ju ingen roll och kommer inte påverka vår prestation, det är mer för min egen estetiska petighet :D:o

Har helt slutat bry mig om sånt. I flera år har jag tävlat med svarta stigläder, svart sadelgjord och svarta tyglar till i övrigt brun utrustning. Tvivlar på att nån ens sett och reflekterat över det :p.
11011034_10205610807021401_4489135271260050088_n.jpg

Har helt slutat bry mig om sånt. I flera år har jag tävlat med svarta stigläder, svart sadelgjord och svarta tyglar till i övrigt brun utrustning. Tvivlar på att nån ens sett och reflekterat över det :p.
11011034_10205610807021401_4489135271260050088_n.jpg
Det där tycker jag att det ser snyggt ut med olika nyanser med lagom skillnad i toner och ljushet. :love:

Det är snyggast när allt har samma färg såklart, men jag bryr mig inte om hur andra ser ut. Om man är en bra ryttare eller ej ligger inte i hur bra man är på att matcha...

Jag tycker mörkbrunt är den finaste färgen, har haft brunt i väldigt många år. Men hade en svart Childeric ett tag, den var så bra att rida i att jag struntade i hur omatchade vi var haha. Tyckte den passade mig bättre än vår måttade Childeric, den var en tum mindre och jag har nog krympt sen min måttades. Här är den, allt är brunt förutom sadeln: https://scontent.xx.fbcdn.net/v/t1....=56079da09392b47f39c1eafb8dff9151&oe=58DA4642

På kort sikt stör det mig inte att ha svart sadel men på lång sikt vill jag ha samma färg. Men som sagt, tänker inte direkt på vad andra har för färg. Tror inte du behöver oroa dig över att någon tycker du är dum som inte matchar. :)

Hur gräsligt tycker ni att det är?
Om sadeln är svart och allt annat (sadelgjord, träns, skydd) är brunt :crazy:
Stövlar och hjälm är svart.
Tävlar hoppning på lokal nivå, kanske ska tilläggas. Hade jag ridit dressyr hade jag inte ens övervägt det :D

Jag skulle inte vilja ha det så själv stadigvarande men jag är matchningsnörd. Vad andra har bryr jag mig inte om :) Eller jo, det gör jag: jag uppskattar verkligen snygga och genomtänkta matchningar :D

På en regional dressyrtävling någonstans i Södermanland, sommaren 2016..... :p
- New Tan färgat träns med mässingfärgade spännen.
- Mörkt rödbruna tyglar med silverfärgade spännen.
- Silverfärgat bett.
- Svart sadel.
- Svarta (blekta-grönaktiga) stigläder.
- Mörkbrun sadelgjord.
-------------
- Brun/guld hjälm.
- Brun/rosa kavaj.
- Ljusgul skjorta.
- Kritvita byxor.
- Knallrosa strumpor som stack upp ovanför stövlarna.
- Svarta stövlar.

Jag har "absolut ingen aning" om vem som såg ut som ovanstående. Men "denne någon" tyckte iaf att "hen" var väldigt snygg i det. :D

Intressant tråd det här! Sitter precis och funderar på om jag bör sälja mitt bruna PS High Jump eftersom jag förra veckan fick en svart sadel utprovad till hästen. Jag har ångrat mig hela helgen för att jag var så snål att jag nöjde mig med den begagnade svarta sadeln istället för att beställa en ny brun. Jag stör mig verkligen på att ha en häst med brunt träns och svart sadel, men jag stör mig nästan ännu mer på att jag faktiskt stör mig på något så banalt...
Jag kanske kan vänja mig.

Stör mig mer om grejerna sitter illa, var jättepetig förr men äsch. Till mig egen får jag pilla och vara hur noga som helst men har aldrig reagerat på nån annan om det inte är superskrikigt och det är det sällan. Typ superljust träns med svart sadel eller nåt. Men med allt i brunt vill jag gärna att allt ska vara samma brun. Min yngsta ska ha brunt har jag bestämt, om det går, så kommer börja med att hitta bra sadel och sen jaga/beställa träns i samma färg, är planen.

Nu rider jag ju mest på hemmaplan, men även när jag tävlade hade jag ungefär samma inställning.
Min vanligaste utrustning numera är svart dressyrsadel (svart gjord, schabrak i allehanda skiftande kulörer, beroende på vilket som är rent) och brunt träns med pullarnosgrimma och jaktkandar...
Kulturkrock? jajjemen!
Bryr jag mig? Inte ett smack... :D

Se det som utsmyckning att där är lite olika färger.
Inte springer du själv omkring med alla kläderna i lika färg.

Jag var extrem matchningsnörd förr. Nu har jag ritualmördat matchningsnörden. Har svart dressyrsadel - där är lätt matcha.
Hoppsadeln är brun i flera nyanser och hopplösa nyanser att matcha. Ingen av dem är lätt att matcha. Så där blev det olika nyanser av brunt på allt. Tills hästen behövde PS high jump-träns. Hell no jag köper TVÅ träns för det priset.

Så nu är tränset svart till hoppsadeln. Har bruna tyglar (vill inte köpa svindyra nya tyglar bara för att byta färg).

Ingen har sagt något.

Jag vill ha svart men när man köper sadel brun så skiter jag i vilket. Den behöver säkert bytas snart ändå :rofl:

Annars är jag sjukt petig. Kan tex nog knappt byta nosgrimma mellan träns för det är olika känsla o kvalité i lädret tex, inte samma yta o "stil". O då har jag bara helt plaina, svarta träns med silverspännen. Kan knappt ha olika tyglar om de inte "passar" ihop.

Liknande trådar

Hästmänniskan Gammal användare - nytt nick för att få helt utomstående åsikter på problemet, som inte grundar sig på inlägg jag skrivit tidigare...
2
Svar
38
· Visningar
12 354
Senast: QueenLilith
·
Ridning I stället för att kapa en annan tråd så startar jag en egen. Skillnaden är jag är betydligt äldre än den andra trådstartaren. Jag är 45...
7 8 9
Svar
176
· Visningar
14 756
Senast: svea
·
Ridning Hej! Jag har ett sto på åtta år som jag haft i ganska precis två år. Innan jag köpte henne hade hon haft fem hem på tre år och lärt sig...
2
Svar
21
· Visningar
8 341
Utrustning Behöver lite input! Har en svart häst med frieser i sig. Vi kommer börja tävla dressyr i vår. Hon har brun sadel och brunt träns...
Svar
18
· Visningar
2 394
Senast: Amanda_F
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka