Läcker som såll

Centaur

Trådstartare
Nästan alla mina täcken läcker som såll, kunde lika gärna haft innetäcken ute. Har givetvis försökt impregnera dem men det funkar ungefär en dag och så läcker de lika mycket igen. :arghh:

De höll tät första månaderna och sen har de läckt. Har Horseware, Shires och Premier Equine täcken. Finns det någon impregnering som verkligen fungerar?

Använder den från Springyard, kanonbra! En flaska räcker till 2-3 storhästtäcken och jag brukar spreja täckena efter varje tvätt och mina täcken håller alltid tätt, även efter en heldags regn.

Nästan alla mina täcken läcker som såll, kunde lika gärna haft innetäcken ute. Har givetvis försökt impregnera dem men det funkar ungefär en dag och så läcker de lika mycket igen. :arghh:

De höll tät första månaderna och sen har de läckt. Har Horseware, Shires och Premier Equine täcken. Finns det någon impregnering som verkligen fungerar?

Jag är benägen att hålla med dig. Det finns ingen impregnering som fungerar. Ska bli intressant att se fler svar här om just detta.

Jag har, med tanke på just att tvättningen förstör impregneringen väntat i nästan två år innan jag tvättat. Men, de börjar läcka bara någon månad in i användandet.

Vissa har börjat läcka redan innan jag tvättat dem... Räcker att det regnar mycket och att de rullar sig. Men jag måste ju tvätta efter ett tag, de blir jätteäckliga inuti. Tillverkarna säger också att de kan tvättas och jag följer alltid tvättråden i täcket. Det måste ju finnas ett sätt att bevara vattentätheten?

I går var det 1 grad och kraftigt regn, min häst hade stalltäcke, vintertäcke och regntäcke i hopp om att han skulle hålla sig torr. Stalltäcket var väldigt blött och hade det inte varit för tjockt foder som stoppade vätan hade hästen varit blöt och iskall. Det har alltså regnat rakt igenom två utetäcken! Ponnyns Amigo är fortfarande vattentät men det är helt säkert bara en tidsfråga innan det också läcker.

Jag har provat spray, minns inte vad det är för märke men köpte den på Hööks. Funkar som sagt en regnig dag sen läcker det igen.
Har också provat den sorten man tvättar in, från nikwax. Den håller lite bättre, men stinker bensin och det känns mindre lyckat att impregnera insidan av täcket. Väldigt dyr.

Nu har jag för första gången ett HW Rhino, än så länge håller det tätt. Hoppas det fortsätter så!! Annars har Bucas som jag alltid tvättar med deras eget tvättmedel och det ena är ca 10 år och håller fortfarande tätt, kan möjligen släppa in lite vid gjordfästena men det tycker jag är helt ok för ett 10 år gammalt täcke! Min går på lösdrift så ett täcke måste hålla tätt 24/7. Jag hade ett Bucas som läckte efter 1,5 år men det klagade jag på och fick då ett helt nytt täcke. :D Dom har suverän kundservice!!

Nu har jag för första gången ett HW Rhino, än så länge håller det tätt. Hoppas det fortsätter så!! Annars har Bucas som jag alltid tvättar med deras eget tvättmedel och det ena är ca 10 år och håller fortfarande tätt, kan möjligen släppa in lite vid gjordfästena men det tycker jag är helt ok för ett 10 år gammalt täcke! Min går på lösdrift så ett täcke måste hålla tätt 24/7. Jag hade ett Bucas som läckte efter 1,5 år men det klagade jag på och fick då ett helt nytt täcke. :D Dom har suverän kundservice!!

Enig, har också bucas som håller tätt för heldagar med regn! Pälsen blir inte jättevacker om vintern pga fleecefodret men hästen är torr vilket är det viktigaste!

Undrar vad det är som påverkar sånt här? Vi har massor av Horseware-täcken i stallet, många över 7 år gamla. Inga problem att hålla tätt. Har hittills bara varit med om ett sådant som läckte.

Mina Bucas och Amigotäcken (heter dom det?) följde med min gamla dam och används än. Dom är mellan 5 och 10 år gamla och håller än. Användes bla på lösdrift.

Tvättade i maskin flertalet gånger men bara med speciellt tvättmedel. Kanske har det även med hårdheten i vattnet att göra?

Ja vad kan påverka? Tvättade täcken upplever jag läcker trots impregnering.
Men jag hade ett tvättat, lappat och lagat gammalt horseware som utan bekymmer höll tätt en dag i blötsnö.

Jag har oxå haft Rambotäcken i över tio år som blivit tvättade med jämna mellanrum och de har aldrig läckt. Läcker de även om du bara har ett täcke på hästen? Min erfarenhet säger att det måste komma värme underifrån får att de skall vara täta.

• Gilla
Reactions: Ray
Mina drar åt sig så mycket väta att jag faktiskt inte orkar lyfta dem in i torkrummet, jag släpar dem och lyfter bara det sista jag gör när de hängs upp.

En undran; vad anser ni vara vattentätt? För mig är det att de ska vara som de första dagarna, dvs vattnet ska pärla sig och rinna av, inte sugas upp alls av täcket. Så ska impregnering också fungera anser jag.

Jag får för mig att några, inte nödvändigtvis någon av er, tycker att ett täcke är vattentätt bara det inte går genom fodret och ner på hästen.

Det fungerar för ca 3-4 timmar men sedan är det kört och går genom till hästen.

En undran; vad anser ni vara vattentätt? För mig är det att de ska vara som de första dagarna, dvs vattnet ska pärla sig och rinna av, inte sugas upp alls av täcket. Så ska impregnering också fungera anser jag.

Jag får för mig att några, inte nödvändigtvis någon av er, tycker att ett täcke är vattentätt bara det inte går genom fodret och ner på hästen.

Då är det ju galon som gäller och då andas ju inte täcket alls. Är samma med regnkläder tycker jag. Man blir antingen blöt utifrån eller inifrån...

Fast både HWs lite dyrare täcken och Bucas dyrare har membran. Dom är inte gjorda för att vara vattentäta på ytan som du beskriver så då är det inte så konstigt att du tycker dom läcker. Om det skulle vara vattetätt på ytan som du beskriver så skulle täckena andas väldigt dåligt! Jag anser att ett täcke är vattentätt så länge det är torrt mot hästen.

Men jag måste ju tvätta efter ett tag, de blir jätteäckliga inuti. Tillverkarna säger också att de kan tvättas och jag följer alltid tvättråden i täcket. Det måste ju finnas ett sätt att bevara vattentätheten?

Jag lägger ut dem på gräsmattan och tvättar insidan med en svamp + medel. Sköljer sen med vattenslangen. Utsidan får vara hur skitig den vill! (Är den mer bajsig än lerig brukar jag dock försöka få bort det värsta. Ibland lägger jag dem i regnvattentunnorna ett tag för att få bort det värsta :p )

Liknande trådar

Hundträning (OBS! Långt inlägg) Hej! Jag har en border collie tik på över 1 år som jag har fått lite problem med i vallningen, annan träning och...
2 3
Svar
57
· Visningar
5 623
Senast: Ragdoll
·
Hästmänniskan Hej! Jag är 14 år och älskar hästar över allt annat (förstås);) Jag behöver tips och råd om hur vida jag ska göra med en svårhanterlig...
2
Svar
28
· Visningar
2 581
Senast: Ceta
·
Hundhälsa Hej där, Jag har en shiba som är okastrerad på nästan så exakt 2 år, han har betett sig väldigt konstigt de senaste 2 veckorna. Vi...
Svar
0
· Visningar
828
Senast: ryujaneiro
·
Övr. Grenar Hej jag köpte 2019 en travare. 155cm hög på 16 år. såhär när jag ser tillbaka på det, så stod Trollet alltid inne i ladugården när jag...
2
Svar
34
· Visningar
4 973
Senast: Mia_R
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Dressyrsnack nummer 18