Läcker som såll

Nästan alla mina täcken läcker som såll, kunde lika gärna haft innetäcken ute. Har givetvis försökt impregnera dem men det funkar ungefär en dag och så läcker de lika mycket igen. :arghh:

De höll tät första månaderna och sen har de läckt. Har Horseware, Shires och Premier Equine täcken. Finns det någon impregnering som verkligen fungerar?

Jag har haft två Rambo vintertäcken som aldrig blivit blöta igenom trots ihållande blötsnöande/regn. På sommaren har jag haft Amigo (1200 D, de med 600D läker som såll) till båda mina hästar, det äldsta är nog 6-7 år nu och håller fortfarande tätt.

Jag har haft regntäcken och vintertäcken av typen "billigast på Börjes" eller "reakorgen på granngården". Alltså inga märkestäcken och av typen "läcker igenom på en halv dag".
Köpte ett täcke från Globus för att det var fint (med flames!), och sedan dess har jag bara Globus! Hästen är aldrig blöt längre även om han är ute dygnet runt. Och även om diverse spännen åker ibland pga tuffa tag i hagen så är det inte hål i själva täcket.
Har 100 g höst och vår (dvs för det mesta), 300g i snöstorm. Det där med tjockare ryggplatta verkar bra, men jag har lämnat vinterpäls på ryggen istället. :)

Samma här, använder i princip bara Globus halvhalstäcken nuförtiden. Främst 100-grams och regntäcken, men även 300 g om det är riktigt kallt eller snöar på tvären.

Jag har haft två Rambo vintertäcken som aldrig blivit blöta igenom trots ihållande blötsnöande/regn. På sommaren har jag haft Amigo (1200 D, de med 600D läker som såll) till båda mina hästar, det äldsta är nog 6-7 år nu och håller fortfarande tätt.

Jag upplever inte att jag har samma problem med vinterdäcken som med regntäcken.

HW's all-in-one är mkt riktigt deras täcken med fast hals.

De har dock något som kallas 'vari-layer' som är mkt tjockare på ryggen och sedan tunnas fodret ut längs sidorna och blir tunnare och tunnare.

@pews1972 nej Gud jag förstår såklart att du inte kan veta garanterat
! Var inte meningen alls att du skulle behöva känna så :o
Blev bara så nyfiken och hade gärna vetat vilken modell det är som vi diskuterat anledningen till :)

@pews1972 nej Gud jag förstår såklart att du inte kan veta garanterat
! Var inte meningen alls att du skulle behöva känna så :o
Blev bara så nyfiken och hade gärna vetat vilken modell det är som vi diskuterat anledningen till :)
Nej det förstår jag - grejen är ju att även jag vill veta. Jag skulle vilja köpa sådana täcken själv. Jag verkligen gillar att de är superlätt även när det regnat hela dagen. Måste vara väldigt bekvämt för hästen.

Jag och flera stycken i stallet kör kapellimpregnering. Vi har aldrig haft problem med täcken som regnar igenom. Oavsett märke på täcke och hur mycket det än regnar. :)

Vad trist att det verkar som det bara finns på Rambo-täckena. Måste ha varit en begränsad utgåva som min inackordering köpte. :mad:
Rambo är ju så mycket dyrare än Mio.

Helt sant

Dock är mitt Mio täcke inte fodrat alls de sista 30 cm på sidorna. Så fortfarande fodrade en bit, men inte hela vägen ner. Tycker också de är rätt smidiga och lätta, även när de blir blöta.

Helt sant

Dock är mitt Mio täcke inte fodrat alls de sista 30 cm på sidorna. Så fortfarande fodrade en bit, men inte hela vägen ner. Tycker också de är rätt smidiga och lätta, även när de blir blöta.
Nej, så är det på inackeringens täcke också. Är fodrat med 200gr i ryggen men bara skal ner på sidorna. Vilket bidrar till att täcket nästan inte väger något alls. Jag vill också ha ett sådan täcke ... surt, men det är väl bara att bita i det sura och köpa ett Rambo.

Nej, så är det på inackeringens täcke också. Är fodrat med 200gr i ryggen men bara skal ner på sidorna. Vilket bidrar till att täcket nästan inte väger något alls. Jag vill också ha ett sådan täcke ... surt, men det är väl bara att bita i det sura och köpa ett Rambo.

Det jag försökte säga är att Mio-täckena är så i original. Så köper du ett kommer det att vara så

Liknande trådar

Hundträning (OBS! Långt inlägg) Hej! Jag har en border collie tik på över 1 år som jag har fått lite problem med i vallningen, annan träning och...
2 3
Svar
57
· Visningar
5 623
Senast: Ragdoll
·
Hästmänniskan Hej! Jag är 14 år och älskar hästar över allt annat (förstås);) Jag behöver tips och råd om hur vida jag ska göra med en svårhanterlig...
2
Svar
28
· Visningar
2 581
Senast: Ceta
·
Hundhälsa Hej där, Jag har en shiba som är okastrerad på nästan så exakt 2 år, han har betett sig väldigt konstigt de senaste 2 veckorna. Vi...
Svar
0
· Visningar
828
Senast: ryujaneiro
·
Övr. Grenar Hej jag köpte 2019 en travare. 155cm hög på 16 år. såhär när jag ser tillbaka på det, så stod Trollet alltid inne i ladugården när jag...
2
Svar
34
· Visningar
4 973
Senast: Mia_R
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Dressyrsnack nummer 18