Läcker som såll

Fast både HWs lite dyrare täcken och Bucas dyrare har membran. Dom är inte gjorda för att vara vattentäta på ytan som du beskriver så då är det inte så konstigt att du tycker dom läcker. Om det skulle vara vattetätt på ytan som du beskriver så skulle täckena andas väldigt dåligt! Jag anser att ett täcke är vattentätt så länge det är torrt mot hästen.

Håller med. Min måttstock är om hästen är torr. Det är ju liksom det som är syftet.

Har HW Rhino, Amigo Bravo och Hero. Har aldrig varit med om att något har läckt! Däremot händer det ibland vid långvarigt regn att det rinner in framme vid halsen så hästen är blöt vid bogen.

Då är det ju galon som gäller och då andas ju inte täcket alls. Är samma med regnkläder tycker jag. Man blir antingen blöt utifrån eller inifrån...

Nä, det är inte alls galon som gäller. Jag har haft vaxade bomullstäcken, typ New Zeland som andades och aldrig läckte in något, eller så vaxar man om dem igen vilket är betydligt bättre än impregnering man köper numer. De går inte att köpa längre, tyvärr.

Dessutom säger både beskrivningen på impregneringsprudukten och bilden på densamma att det ska pärla sig och rinna av.
Det gör det på de nya täckena också så det är inte alls omöjligt. Det är vi som accepterat lägre nivå på sakerna bara.

Jag har oxå haft Rambotäcken i över tio år som blivit tvättade med jämna mellanrum och de har aldrig läckt. Läcker de även om du bara har ett täcke på hästen? Min erfarenhet säger att det måste komma värme underifrån får att de skall vara täta.

Ja det gör de, med bara ett täcke blir hästen dyblöt. :(

Min definition av vattentät är att hästen ska vara torr.

Fast både HWs lite dyrare täcken och Bucas dyrare har membran. Dom är inte gjorda för att vara vattentäta på ytan som du beskriver så då är det inte så konstigt att du tycker dom läcker. Om det skulle vara vattetätt på ytan som du beskriver så skulle täckena andas väldigt dåligt! Jag anser att ett täcke är vattentätt så länge det är torrt mot hästen.

Fast man kan inte kalla något vattentätt om det enda som skyddar dig från att bli blöt är hur mycket foder det är på täcket.

Att inte vara vattentät på ytan hade varit en betydlig förbättring. Här läcker de in genom foder och allt. Högst fyra timmar ihållande regn fungerar, sedan är det att byta täcken om jag vill ha dem ute mer.

Har precis använt nikwax till mitt täcke och impregnerat. täcket är noggrannt sköljt ändå känns det nästan kladdigt på insidan. Känns sådär att lägga på hästen nu :cautious:

kanske hade varit bättre att bara spraya från utsidan?

Nä, det är inte alls galon som gäller. Jag har haft vaxade bomullstäcken, typ New Zeland som andades och aldrig läckte in något, eller så vaxar man om dem igen vilket är betydligt bättre än impregnering man köper numer. De går inte att köpa längre, tyvärr.

Dessutom säger både beskrivningen på impregneringsprudukten och bilden på densamma att det ska pärla sig och rinna av.
Det gör det på de nya täckena också så det är inte alls omöjligt. Det är vi som accepterat lägre nivå på sakerna bara.
Men var inte de lite tunga och klumpiga?

Himalaya-täcken....:love::love::love::love:
Det äldsta är nog 5-6 år gammalt, aldrig maskintvättat. I går efter en dag med blåst, snöstorm, piskande blötsnö/regn kom Pållen in och var snustorr under täcket. :bow:

Ja jag funderar faktiskt på att köpa några täcken från börjes. Aldrig haft det själv men jag minns att de höll tät bättre än mina Rambotäcken. Det var nog Himalaya, fast på den tiden kallades den Macpro.

Jag vill dock ha med hals så det skulle bli Tyfon. Vet någon hur den modellen är? :)
Om jag endast använder de vid kraftigt regn så kanske jag sparar den vattentäta ytan från slitage.

Har precis använt nikwax till mitt täcke och impregnerat. täcket är noggrannt sköljt ändå känns det nästan kladdigt på insidan. Känns sådär att lägga på hästen nu :cautious:

kanske hade varit bättre att bara spraya från utsidan?

Det var så jag upplevde att det blev också. Insidan blev impregnerad.

Ja det gör de, med bara ett täcke blir hästen dyblöt. :(

Min definition av vattentät är att hästen ska vara torr.
Det är ju skit att de inte är täta! Jag har haft Rhinotäcke som inte var tätt men aldrig Rambotäckena. Vilken modell av dina Horseware täcke är det som läcker?

Absolut att man vill att hästen ska vara torr under täcket. Att det läcker in lite vid halsen tycker inte jag är något jätteproblem.

Håller med, det pärlar sig inte längre på mitt bucas men hästen är alltid torr under och har aldrig upplevt att själva fleecefodret blir genomblött. För min del kvittar det om yttersidan blir blöt, så länge fodret är torrt och hästen då också är torr så är jag nöjd. Och ja, hästen har varit ute i mer än 3-4 h med ihållande regn och rusk.

Det är ju skit att de inte är täta! Jag har haft Rhinotäcke som inte var tätt men aldrig Rambotäckena. Vilken modell av dina Horseware täcke är det som läcker?

Absolut att man vill att hästen ska vara torr under täcket. Att det läcker in lite vid halsen tycker inte jag är något jätteproblem.

Har alla varianter, alla läcker efter ett tag.

Jag tvättar inte i maskin (balja med såpa på sommaren, sprayar impregnering om jag tror det behövs) och mina håller väta bra.
Mina hästar går ute 24/7 och har täcke på sig hela vintern, det är enstaka täcken som har läckt (HW), men mina Shires (1680 D, aldrig lägre!) håller. PE är för nytt för att veta, men det höll för blötsnö häromdagen.

Det enda jag inte litar på är ofodrade regntäcken, de håller inte för ösregn under en hel dag. Eller så blir hästen så kall av det kalla täcket att det blir motsatt effekt ändå.

Min ponny har bara utetäcken från horsewere som aldrig läckt. Efter en hel dag (7-15) i spöregn i hage utan regnskydd så är täcket blött på utsidan, men inte insidan. En gång om året skickar vi iväg våra yttertäcken till en tjej som tvättar och impregnerar dom. Vårt bästa täcke är ca 1,5 år och har aldrig läckt, klarar flera dagar på rad utan torkskåp. Ett täcke som vi fick läckte hela tiden men klarar nu en hel dag med duggregn efter vi skickat iväg det till henne :)

Det är bara två av mina täcken, som dessutom är jättegamla (och billiga), som läcker. Dvs pälsen blir blöt , det har runnit igenom hela täcket.

Alla mina andra, främst rhinos, blir aldrig blöta igenom oavsett fodertjocklek. Nya täcken krullar sej ju vattnet på men efter ett tag blir själva yttertyget blött men det stannar så. Inte ens mitt gamla skaltäcke (rhino) läcker igenom.
Ungefär som mina egen jacka, den blir blöt i yttertyget men aldrig igenom.

Mina hästar går ute minst 10h/dag och har visserligen vindskydd men det är sällan de står där, ffa int om det regnar..

Det är bara två av mina täcken, som dessutom är jättegamla (och billiga), som läcker. Dvs pälsen blir blöt , det har runnit igenom hela täcket.

Alla mina andra, främst rhinos, blir aldrig blöta igenom oavsett fodertjocklek. Nya täcken krullar sej ju vattnet på men efter ett tag blir själva yttertyget blött men det stannar så. Inte ens mitt gamla skaltäcke (rhino) läcker igenom.
Ungefär som mina egen jacka, den blir blöt i yttertyget men aldrig igenom.

Mina hästar går ute minst 10h/dag och har visserligen vindskydd men det är sällan de står där, ffa int om det regnar..

Har du tvättat dina?

Fattar inte hur det kan vara så stor skillnad. Numera tvättar jag visserligen i maskin men tills för två år sen tvättade jag för hand.

Nästan alla mina täcken läcker som såll, kunde lika gärna haft innetäcken ute. Har givetvis försökt impregnera dem men det funkar ungefär en dag och så läcker de lika mycket igen. :arghh:

De höll tät första månaderna och sen har de läckt. Har Horseware, Shires och Premier Equine täcken. Finns det någon impregnering som verkligen fungerar?
Jag har HW, tvättar regelbundet och täckena håller tätt.
Vilken modell har du? Välj ett täcke med så få sömmar på ovansidan som möjligt.

Liknande trådar

Hundträning (OBS! Långt inlägg) Hej! Jag har en border collie tik på över 1 år som jag har fått lite problem med i vallningen, annan träning och...
2 3
Svar
57
· Visningar
5 623
Senast: Ragdoll
·
Hästmänniskan Hej! Jag är 14 år och älskar hästar över allt annat (förstås);) Jag behöver tips och råd om hur vida jag ska göra med en svårhanterlig...
2
Svar
28
· Visningar
2 585
Senast: Ceta
·
Hundhälsa Hej där, Jag har en shiba som är okastrerad på nästan så exakt 2 år, han har betett sig väldigt konstigt de senaste 2 veckorna. Vi...
Svar
0
· Visningar
828
Senast: ryujaneiro
·
Övr. Grenar Hej jag köpte 2019 en travare. 155cm hög på 16 år. såhär när jag ser tillbaka på det, så stod Trollet alltid inne i ladugården när jag...
2
Svar
34
· Visningar
4 973
Senast: Mia_R
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Dressyrsnack nummer 18