Läcker som såll

Har du tvättat dina?

Fattar inte hur det kan vara så stor skillnad. Numera tvättar jag visserligen i maskin men tills för två år sen tvättade jag för hand.

Mina Börjes-täcken tvättas i maskin ca. 3-5 ggr/säsong beroende av behov. Inget av de läcker. De flesta köpta 2015 och då alltså använda ett litet tag ändå.

Har du tvättat dina?

Fattar inte hur det kan vara så stor skillnad. Numera tvättar jag visserligen i maskin men tills för två år sen tvättade jag för hand.
Iofs inte, jag högtryckstvättar ibland bara.

Håller med om att det är konstigt, det borde ju rimligen fungera att tvätta då och då utan att man 'tvättar bort' funktionen.

Mina Börjes-täcken tvättas i maskin ca. 3-5 ggr/säsong beroende av behov. Inget av de läcker. De flesta köpta 2015 och då alltså använda ett litet tag ändå.

Vad tvättar du med? :)

Klickade hem två täcken från Börjes rea, de var så billiga och ponnyn behövde ändå ett nytt vintertäcke. Väldigt spänd på att se hur länge de är vattentäta!

Två av de täckena jag har haft de senaste 11 åren har börjat läcka. Ett hw och ett billigt från gekås. Övriga täcken från börjes, hööks och pessoa har aldrig börjat läcka utan om de har kasserats har det berott på andra orsaker som att de har varit så slitna i övrigt och jag har inte tyckt att de har varit värt att lägga tid och arbete på att laga ett 7-8 år gammalt täcke. Jag har alltså täcken som är 11 år gamla som fortfarande håller tätt. Med hålla tätt menar jag att hästarna är torra under även efter 16 timmar ute i regn. Det har hänt ett par gånger att hästarna har haft en liten fläck där de är blöta men då har det varit extremväder.

Jag trodde när vi grusade upp vinterhagen att täckena skulle gå åt som smör eftersom gruset sliter när de rullar sig men så har det förvånande nog inte blivit. Jag tvättar täckena vid behov i maskin och ibland med slang eller högtryck och impregnerar alltid efteråt. Jag vet att en bekant fick problem med läckande täcken men det kom fram att hon inte bara använde sköljmedel utan dessutom överdoserade rejält "för det luktar så gott" och sköljmedel är ett sätt att verkligen förstöra allt som ska hålla vätan ute.

Två av de täckena jag har haft de senaste 11 åren har börjat läcka. Ett hw och ett billigt från gekås. Övriga täcken från börjes, hööks och pessoa har aldrig börjat läcka utan om de har kasserats har det berott på andra orsaker som att de har varit så slitna i övrigt och jag har inte tyckt att de har varit värt att lägga tid och arbete på att laga ett 7-8 år gammalt täcke. Jag har alltså täcken som är 11 år gamla som fortfarande håller tätt. Med hålla tätt menar jag att hästarna är torra under även efter 16 timmar ute i regn. Det har hänt ett par gånger att hästarna har haft en liten fläck där de är blöta men då har det varit extremväder.

Jag trodde när vi grusade upp vinterhagen att täckena skulle gå åt som smör eftersom gruset sliter när de rullar sig men så har det förvånande nog inte blivit. Jag tvättar täckena vid behov i maskin och ibland med slang eller högtryck och impregnerar alltid efteråt. Jag vet att en bekant fick problem med läckande täcken men det kom fram att hon inte bara använde sköljmedel utan dessutom överdoserade rejält "för det luktar så gott" och sköljmedel är ett sätt att verkligen förstöra allt som ska hålla vätan ute.

Hur impregnerar du?

Det har hänt att jag använt vanligt tvättmedel när täckestvätten varit slut, men jag tycker de läcker lika mycket med täckestvätt. Sköljmedel har jag dock aldrig använt, endast på fleecetäcken.

Hur impregnerar du?

Det har hänt att jag använt vanligt tvättmedel när täckestvätten varit slut, men jag tycker de läcker lika mycket med täckestvätt. Sköljmedel har jag dock aldrig använt, endast på fleecetäcken.

Jag hänger täcket över en ganska bred spalje, sprayar hela täcket väldigt noga och låter det torka i minst 3 dygn i minst 10-12 grader innan det används igen. Jag tycker att impregneringen luktar så illa att jag inte vill låta hästarna ha på sig täckena innan lukten har försvunnit och jag har fått för mig att impregneringen går in bättre om täckena bara får hänga i några dygn.

Jag använder vanligt tvättmedel. Ariel color är det jag har hemma så det är vad jag har använt.

Ibland tror jag att det bara är slumpen som avgör om ett täcke håller tätt eller inte. Det har ju iallafall inte med priset att göra då jag inte köper några dyra täcken.

Jag har näsan bara HW. Har fått för mig att det äldre täckena har bättre kvalitet än de nya.:meh: Sen tycker jag generellt att det täckena som har foder i sig håller mkt bättre mot regn än skaltäcken. Jag gillar Amigo med 1200D bäst, tycker de håller bättre mot regn än Rambo och är dessutom inte lika tunga.

Har nog aldrig haft ett Rambo eller rhino som läckt igenom. Trots hällregn. Bucas likaså. Shires har jag också bra erfarenhet av!
Vi har inackorderingsstall och jag märker verkligen skillnad på de lite dyrare täckena, att de dels håller hästarna torra men även att de inte väger bly....som många billigare täcken gör!

Har bara billiga täcken och inga har läckt om dom inte har varit riktigt gamla, bortåt en 10 år och eextremväder. Med undantag för tunnare täcken

Jag har ett ofodrat Rhino som jag köpte bättre begagnat = tvättat minst en gång och jag har tvättat det en gång utan impregnering. Har lösdriftshäst så han går med det 24/7 ca nov-april. Har aldrig läckt trots ett litet hål i yttertyget:)
Ofodrat rambo orginal läckte som ett såll efter en säsong, fick reklamerat men har inte använt nya utan han fick ett rhino i reserv.
Impregnerade ett läckande sverigetäcke i somras men endast använt under en kort period och då höll det tätt. Använde någon sprayvariant för typ tält har jag för mig.
Börjes täcket ca 8år gammalt håller också tätt efter tvätt men tyvärr är passformen kass till mina ponnys.:(

Har inte läst hela tråden men har en teori. På människors regnkläder (vissa material) ska man efter tvätt låta dem torka i torkskåp. Kan det vara grejen även på häst-täcken?
Jag har mängder med mycket täcken som är täta (dvs håller hästen torr) och jag tvättar mina täcken ofta och med vanligt tvättmedel och sedan torkar jag dem i vårt tork-rum som har en värmefläkt och en avfuktare - det blir lite som ett torkskåp.
Jag vet inte - en teori jag har bara.

Bara en liten fråga: När ni menar att täcket läcker, är det då att hästen kommer in och är dyngblöt under täcket?

För meningen är ju att hästens egen kroppsvärme också håller hästen torr tillsammans med täcken, Jag har aldrig haft en häst som kommit in och varit blöt helt genom men täcket har ju varit dyngsurt men hästen torr. Och så fort man tar av täcket och värmen från hästen försvinner så går vätan igenom till insidan av täcket också och man får hänga upp och torka 1-2 dagar. Men själva hästen har ju vart torr och jag har alltid tänkt att då har täcket gjort sitt jobb?

Men ni har alltså alla dessa kvalitetstäcken och får in era hästar dyngblöta under?

I går var det 1 grad och kraftigt regn, min häst hade stalltäcke, vintertäcke och regntäcke i hopp om att han skulle hålla sig torr. Stalltäcket var väldigt blött och hade det inte varit för tjockt foder som stoppade vätan hade hästen varit blöt och iskall. Det har alltså regnat rakt igenom två utetäcken!

Låter som helt vansinnigt mycket täcken i mina öron. Otroligt att hästen inte var svettig istället..
Aldrig haft något större problem faktiskt, mitt Hööks-täcke kan väl vara lite fuktigt under efter flera dagars regn (häst på lösdrift) men inga av de andra trots att de är ärvda och riktigt gamla täcken. Har tvättat mina själv någon gång men annars lämnat in för tvätt och impregnering.

Låter som helt vansinnigt mycket täcken i mina öron. Otroligt att hästen inte var svettig istället..
Aldrig haft något större problem faktiskt, mitt Hööks-täcke kan väl vara lite fuktigt under efter flera dagars regn (häst på lösdrift) men inga av de andra trots att de är ärvda och riktigt gamla täcken. Har tvättat mina själv någon gång men annars lämnat in för tvätt och impregnering.

Haha det tänkte jag också när jag läste det :rofl:

Som du kanske vet finns det inget kallare väder för en häst än 1 grad, vind och spöregn. Han är även frusen och som du läste regnar det genom utetäckena. Hade han inte haft 3 lag hade han varit blöt in på huden. Regntäcket var dessutom ofodrat så det tillförde ingen värme. Stalltäcke+utetäcke är knappast mycket på en helklippt häst i det vädret.
Svettig under täcket har han aldrig varit på 15 år, så du behöver inte oroa dig för att min häst är för varm.

Som du kanske vet finns det inget kallare väder för en häst än 1 grad, vind och spöregn. Han är även frusen och som du läste regnar det genom utetäckena. Hade han inte haft 3 lag hade han varit blöt in på huden. Regntäcket var dessutom ofodrat så det tillförde ingen värme. Stalltäcke+utetäcke är knappast mycket på en helklippt häst i det vädret.
Svettig under täcket har han aldrig varit på 15 år, så du behöver inte oroa dig för att min häst är för varm.

Det är såklart en öm tå att kritisera någons hästhållning. Nej 1 grad, vind och blåst är inte kallt för det mest primära i hårda förhållanden är att en häst har stråfoder att tugga. Hästen värms upp inifrån när den äter. Och är det hårt väder kan man lätt kompensera med att slänga till dom mer mat dom dagarna.
Självklart ska man kompensera med täcke också om man tagit ifrån hästen dess päls.

Men nog om hästkunskap nu och tillbaka till dina täcken:

Läste du mitt inlägg ovan om min fråga; att du menar alltså att din häst är dyngsur under de täckena du skrev i ditt första inlägg? Eller är det att täckena läcker igenom (som jag skrev det sker oftast efter att man tar av täckena men hästen har vart torr)?
Om din häst verkligen är dyngsur under alla olika täcken du provat så känns det ju mer som att du gör något fel eller att din häst kanske har ett beteende som gör att detta händer?

Till exempel:
1. Om du lägger på täcke efter täcke efter täcke så fungerar det inte som det är tänkt, tex det jag skrev med kroppsvärme. (detta gäller mest utetäcke på utetäcke då det kan bli kondens emellan täckena)

2. Om hagen din häst lever, hur den ser ut och om det är vattensamlingar som din häst kanske rullar sig i? Ligger i?

Om icke, att du anser att det är fel på täckena, skulle jag ha reklamerat.

Jag lägger faktiskt ofta ett skal-regntäcke ovanpå vintertäcket när det är blötsnö alt. regn. Det tar mycket kortare tid att torka ett skal-regntäcke än ett tjockt vintertäcke.

Liknande trådar

Hundträning (OBS! Långt inlägg) Hej! Jag har en border collie tik på över 1 år som jag har fått lite problem med i vallningen, annan träning och...
2 3
Svar
57
· Visningar
5 623
Senast: Ragdoll
·
Hästmänniskan Hej! Jag är 14 år och älskar hästar över allt annat (förstås);) Jag behöver tips och råd om hur vida jag ska göra med en svårhanterlig...
2
Svar
28
· Visningar
2 581
Senast: Ceta
·
Hundhälsa Hej där, Jag har en shiba som är okastrerad på nästan så exakt 2 år, han har betett sig väldigt konstigt de senaste 2 veckorna. Vi...
Svar
0
· Visningar
828
Senast: ryujaneiro
·
Övr. Grenar Hej jag köpte 2019 en travare. 155cm hög på 16 år. såhär när jag ser tillbaka på det, så stod Trollet alltid inne i ladugården när jag...
2
Svar
34
· Visningar
4 973
Senast: Mia_R
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Dressyrsnack nummer 18