Som du kanske vet finns det inget kallare väder för en häst än 1 grad, vind och spöregn. Han är även frusen och som du läste regnar det genom utetäckena. Hade han inte haft 3 lag hade han varit blöt in på huden. Regntäcket var dessutom ofodrat så det tillförde ingen värme. Stalltäcke+utetäcke är knappast mycket på en helklippt häst i det vädret.
Svettig under täcket har han aldrig varit på 15 år, så du behöver inte oroa dig för att min häst är för varm.
Det är såklart en öm tå att kritisera någons hästhållning. Nej 1 grad, vind och blåst är inte kallt för det mest primära i hårda förhållanden är att en häst har stråfoder att tugga. Hästen värms upp inifrån när den äter. Och är det hårt väder kan man lätt kompensera med att slänga till dom mer mat dom dagarna.
Självklart ska man kompensera med täcke också om man tagit ifrån hästen dess päls.
Men nog om hästkunskap nu och tillbaka till dina täcken:
Läste du mitt inlägg ovan om min fråga; att du menar alltså att din häst är dyngsur under de täckena du skrev i ditt första inlägg? Eller är det att täckena läcker igenom (som jag skrev det sker oftast efter att man tar av täckena men hästen har vart torr)?
Om din häst verkligen är dyngsur under alla olika täcken du provat så känns det ju mer som att du gör något fel eller att din häst kanske har ett beteende som gör att detta händer?
Till exempel:
1. Om du lägger på täcke efter täcke efter täcke så fungerar det inte som det är tänkt, tex det jag skrev med kroppsvärme. (detta gäller mest utetäcke på utetäcke då det kan bli kondens emellan täckena)
2. Om hagen din häst lever, hur den ser ut och om det är vattensamlingar som din häst kanske rullar sig i? Ligger i?
Om icke, att du anser att det är fel på täckena, skulle jag ha reklamerat.