Läcker som såll

Alltså utetäcken tål inte för mycket tvätt ...
jag tvättar mina bara om jag absolut måste och då helst med bara vatten i maskintvätten inget medel.
Övriga tiden spolar jag/borstar av det värsta . Sen tvättar jag dem med att lämna till täckestvätt efter våren så de är fräscha och rena till höstsäsongen.

Har HW (till 90% Amigo serien) och haft typ 2 måndagsexemplar genom 12+ år jag använt märket . Dessa har jag fått utbytta via garantin HW har.

Jag kan stå och spola mina täcken med slang i spolspiltan och högt tryck medans de ligger kvar på hästen för att få bort blöt lera (har en riktig gris som fullkomligt vältrar sig i lera) och täckena blir inte blött igenom ens då .

Har inte läst hela tråden men har en teori. På människors regnkläder (vissa material) ska man efter tvätt låta dem torka i torkskåp. Kan det vara grejen även på häst-täcken?
Jag har mängder med mycket täcken som är täta (dvs håller hästen torr) och jag tvättar mina täcken ofta och med vanligt tvättmedel och sedan torkar jag dem i vårt tork-rum som har en värmefläkt och en avfuktare - det blir lite som ett torkskåp.
Jag vet inte - en teori jag har bara.

Stämmer ! Det står även som rekommendation för många täcken när man läser tvätt och torkråd.

Tunga, klumpiga och snuskiga och låg ofta väldigt illa också, inte minst de som saknade bensnören. Insidan var av filt, jättemysigt när de fällde...

Det som var bra med dem om jag ska hitta ngt utöver att de per automatik pga materialet definitivt höll tätt ;) var att fodret på insidan var som en rygg/länd/korsplatta, dvs fodret täckte endast rygg/länd/kors dvs de primära områden på hästen där värme isolering /värmereglage sker.
Det kan jag sakna gällande nutidens utetäcken . Tror det hade varit kanon för väldigt många hästar av flera anledningar - övertäckning och för mycket täcken en av dem...

Fö så ska inte nutida moderna utetäcken impregneras mer än de redan är när de tillverkas och säljs. Än mindre använda vanligt tvättmedel :eek:
Det förstör andas och kondensfiltreringen på dem så som de tagits fram att fungera .
Detta trodde jag att typ alla vet . Det brukar stå med även det eller gjorde iallafall förr i rekommendationerna för hur man sköter sina utetäcken ...

Senast ändrad:
Rambo har ju en variant vintertäcke med tjockare foder på ryggen, men helst skulle man vilja ha ett regntäcke med 100 gram på ryggen och ofodrat på sidorna.

Rambo har ju en variant vintertäcke med tjockare foder på ryggen, men helst skulle man vilja ha ett regntäcke med 100 gram på ryggen och ofodrat på sidorna.
Men det finns ju - HW har sådana. Tror de kallas All-in-one. De har bara fyllning på ryggen och ofodrat på sidorna. En av mina inack. har ett sådant och det är sjukt lätt!

Hade ett sådant till gammeltanten tror jag. Men det var på början av 90-talet;)

Ja precis. De första började dyka upp i Sverige sent 80 tal . Inte många som hade sina hästar täckade ute då och hade de det hade man de gamla gjutetäckena ...
New Zealand täckena var ju revolutionerande pga materialet och hur de skulle prepareras med tillhörande impregnering innan de användes .
Har kvar mitt i någon låda på vinden . Med tillhörande täckesgjord med avlastnings skumplatta över manken .

Det gick FORT sen med marknaden !
Passformen och materialet på dessa hade ju aldrig någonsin funkat idag utifrån hur mycket och permanent hästarna täckas, och hur förståelsen för vikten av bog och rörelsefrihet för att inte tala om skav finns som högsta prioritet.

Väldigt intressant att minnas och se tillbaka på :)

Senast ändrad:
@pews1972 Rambo är HW .

Mig veterligen finns bara All in one som endera 0 gram eller 250 och uppåt ?
På 0 grammaren finns det ju då ingen ryggplatta ?
250 g är ju mycket - då kan det lika gärna vara vilket som helst 250 g täcke känner jag .

Dessutom så tyvärr har ju dessa fast helhals . Sån vill jag aldrig ha .

Nu har jag kollat och jag hade fel - täcket är ett HW Mio All-In-One med 200gr fyllning. Dock lätt som en fjäder och känns ungefär som "vanliga" 100-grams täcken. Ingen hals!

Alltså, man vill ju ha lite foder precis uppe på ryggen för att hålla tyget lite från ryggen när det regnar. 50-gramstäcken är för tunna för att göra det jobbet, 100-gramstäcken är för tjocka för dagar med enstaka störtskurar på senvåren eller tidiga hösten. Så 100 gram bara över ryggen hade varit det ultimata.

Var hittar du det täcket till försäljning ?

Jag hittar inga all in one som sagt som är unika just pga enbart extra fodrad ryggplatta ? All in one säljs ju som tex helt ofodrat i en variant ?

De "all in one" modeller jag hittar på nätet hos de största ÅF som säljer HW i Sverige så finns inga täcken i den serien utan permanent hals ?

När jag skriver att täckena läcker så är det i sömmarna vid sidan av magen och bakkanten samt att svanslappen alltid är blöt rakt igenom. Antingen ser man på hästens päls alla dessa ställen eller på täcket under. Ja o så sprider sig ju det blöta såklart. HW har varit jättekass för mig (reklamerat ett gäng), Shires o PE bra. Inackorderingens Hansbo/Hööks har alltid varit torra, inkl de med revor i....

Var hittar du det täcket till försäljning ?

Jag hittar inga all in one som sagt som är unika just pga enbart extra fodrad ryggplatta ? All in one säljs ju som tex helt ofodrat i en variant ?

De "all in one" modeller jag hittar på nätet hos de största ÅF som säljer HW i Sverige så finns inga täcken i den serien utan permanent hals ?
Täcket köptes typ i höstas ... en av mina inackorderingar som har det. Men köptes från den där stora åf som finns lite norr om Sthlm. Jag letade också på deras hemsida igår när vi började diskutera detta men hittade då inget. Kanske något som bara fanns under en begränsad tid. Supertrist isf för täcket är verkligen helt optimalt.

@pews1972 vad konstigt , jag kollade tillochmed HWs egna sida men inte heller där finns det ? Att även S-bergs som är största ÅF inte har en viss modell kan jag köpa , de har inte alla, men så konstigt att den modellen inte finns hos tillverkaren när modellen köpts så sent ?
I övrigt så just "all in one" så har iallafall jag förstått det som att "all in one" just avser fast hals ?

Ang i övrigt med ryggplatta osv : när HW först började hinta om sin nya innovation "Liners" innan de släpptes, så tolkade jag det först som att YES - det är en just rygg/länd/korsplatta som kommer kunna läggas på under täcket .
Men tyvärr istället var det ett innetäcke att fästa i yttertäcket .... :confused:
aldrig fattat grejen med det . Då har man ju otaliga andra vanliga innetäcken att lägga under liksom om man vill ha det .

Jag har haft regntäcken och vintertäcken av typen "billigast på Börjes" eller "reakorgen på granngården". Alltså inga märkestäcken och av typen "läcker igenom på en halv dag".
Köpte ett täcke från Globus för att det var fint (med flames!), och sedan dess har jag bara Globus! Hästen är aldrig blöt längre även om han är ute dygnet runt. Och även om diverse spännen åker ibland pga tuffa tag i hagen så är det inte hål i själva täcket.
Har 100 g höst och vår (dvs för det mesta), 300g i snöstorm. Det där med tjockare ryggplatta verkar bra, men jag har lämnat vinterpäls på ryggen istället. :)

@mackan - alltså när du skriver så där blir jag så osäker. Det är ju inte jag som har köpt täcket utan min inackorderinga. Hon sa att täcket heter all-in-one ... det står ju inte på täcket, där står att det är ett mio och att det är 200gr. Resten är ju andrahandsuppgifter. Men jag vet att hon kom med det nytt till stallet i höstas och att det är ett hw mio ... resten får jag nog reservera mig för.

Liknande trådar

Hundträning (OBS! Långt inlägg) Hej! Jag har en border collie tik på över 1 år som jag har fått lite problem med i vallningen, annan träning och...
2 3
Svar
57
· Visningar
5 623
Senast: Ragdoll
·
Hästmänniskan Hej! Jag är 14 år och älskar hästar över allt annat (förstås);) Jag behöver tips och råd om hur vida jag ska göra med en svårhanterlig...
2
Svar
28
· Visningar
2 581
Senast: Ceta
·
Hundhälsa Hej där, Jag har en shiba som är okastrerad på nästan så exakt 2 år, han har betett sig väldigt konstigt de senaste 2 veckorna. Vi...
Svar
0
· Visningar
828
Senast: ryujaneiro
·
Övr. Grenar Hej jag köpte 2019 en travare. 155cm hög på 16 år. såhär när jag ser tillbaka på det, så stod Trollet alltid inne i ladugården när jag...
2
Svar
34
· Visningar
4 973
Senast: Mia_R
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Dressyrsnack nummer 18