Labbeblandis som käkar upp huset.

Sv: Labbeblandis som käkar upp huset.

No shit. Jag är rätt härdad vid det här laget. Han har ätit massor med livsfarliga saker i sitt liv och har inte ens haft vett att må särskilt dåligt av det.

Man ska väl inte ge ben på F = får, fisk, fläsk o fågel.

En myt. Min hund äter nästan bara fågel. Rå. Frusen.

kl

Jag tror att vissa hundar bara är såna. Man får motionera och aktivera dem tills de nästan dör om man vill att de ska låta bli bordsbenen. Min var en riktig supertermit. Hon åt alla hörn på mitt soffbord, vadden ur soffan. Hon älskar vadd ännu idag. Sen älskade hon att öppna lådor och dörrar också. Och hon hade och har fortfarande inte några som helst problem med att vara ensam. Hon hade skitkul.

Det gick om, som tur är. Den värsta åldern var nog kring halvåret/året. Om folk bara visste allt detta innan de skaffade hund, så kanske mängden hundar på blocket skulle minska.

Jag hade försökt ge hunden smaskiga och långvariga ben att fokusera och gnaga på.

Sen hade jag renoverat.

Jag skulle ge hunden en liten utmaning istället för att bara servera godsaker, t ex binda fast ett köttstycke (Bröstkorg från lamm eller ryggrad från älg t ex) någon halvmeter upp, fritt hängande i ett träd så hunden får slita, dra och balansera för varje tugga.

Hängna in trädgården och släpa hem några träd hunden kan tugga på. Hundgård när den är ensam, eller söka dispens för bur. Tuggar hunden när dom är hemma skulle jag införa en strikt plats-policy. Inne ligger man still. Ett särskilt rum där hunden har sina grejer som den får förstöra, i övriga huset ligger man still och sköter sig.

Så var en av mina hundar. Hon fick sitta i bur de gånger hon var ensam. Det slutade vid ca 1.5 år tror jag. Jag vet att flera av hennes kullsyskon också var så. Ö h t rätt vanligt samtalsämne när jag umgicks med labradorfolk.

En annan av mina hundar rev bara huset i protest. Hon kunde vara ensam. Men kom jag hem och försökte lämna henne igen åt hon upp allt! Så hon fick följa med i duschen när jag kom hem från jobbet!

Våran jämte åt visserligen inga väggar men kökslådor och GOLV! Dock viste vi att det berodde till stor del på understimmulans då vi precis flyttade till lägenhet från hus över vintern. Men de avvändes med att tillfälligt ha hunden i bur när han vart lämnad ensam bara till ätarvanan var bruten och sedan sågad vi upp älghorn åt honom. Älghornen är magiska, de bitar han har fått har räckt i över ett år och han ligger och gnager på dem i timmar varje dag och ingen risk för dålig mage :laugh:

Men tydligen var sambons gammtik ett helvete när hon var ung, hon åt allt från koppel till glödlampor( endast sockeln var hittades) med glas och allt. Men hon växte ifrån sig det helt hon är idag 11år och skulle nog aldrig få tanken att ta något. Här lämnas mat framme dagligen och ingen av hundarna rör det så det kanske kan vara en tröst.

Mina föräldrars schäfrar har alla haft ganska stort tuggbehov under uppväxte. Vissa värre än andra och dem har väl nästan aldrig varit ensam inne ( har STOR hundgård och valpar kan vara med på jobbet) men dem har nog ändå lyckats stulit ett otaligt antal skor, kläder, toarullar matter osv men även där kan jag trösta med att alla har växtifrån det förr eller senare och underligt nog inga vetrinärbesök.

Det man alltid ska komma ihåg är att Tillfället gör tjuven. Hur jobbigt det än är så får man nog lov att ha en "nagel i ögat" ständigt på dem under den värsta tiden så att otygen inte hinner bli en fruktansvärd ovana.

Hoppas det är en snabbt övergående period för dem allas skull.

:crazy::eek::eek: Och den hunden lever än? Både kakao och vindruvor är ju giftigt för hundar

Äh, min mattjuv är likadan. Det finns inget stopp på dem och som Cilla skriver mår de inte ens dåligt. Min har tillochmed käkat rakblad och överlevt...

Man ska väl inte ge ben på F = får, fisk, fläsk o fågel.

Foder med lamm o ris ska ju vara skonsamt.

Så undrar jag: Är man helt säker på att mamman är enbart labbe? Jag har hört flera gånger att schäfer+labbe ska vara helt ok i första generationen, men om man parar schäfer+labbe med schäfer+labbe så kan det bli tokigt på olika sätt i andra generationen.

Det där hade nog mest med ärftligheten i tex hd osv att göra. Första generationen blev friska, men kom tillbaka igen i led två och to m mer..

Jämt när jag hört talas om dessa problem, så är det labbe eller schäfer det handlar om...

Jag hade också som nån annan skrev, börjat med bur och se hur hunden kopplar av osv..

Jämt när jag hört talas om dessa problem, så är det labbe eller schäfer det handlar om...

Jag hade också som nån annan skrev, börjat med bur och se hur hunden kopplar av osv..

Du kan även stoppa in wachtel bland "raser där det är vanligt" kompisens wachteltik var de på klinik med 4 gånger under hennes första år för att hon hade stoppat i sig mer eller mindre lämpliga saker. Sen tror de även att hon har stoppat i sig mer saker som är försvunna. :angel: På kliniken så konstatera de att wachtel låg med i toppen på "äter allt"

Våran har tack och lov skött sig inne, ute har han provat allt från plastkrukor, keramikkrukor, div grenar, stenar osv.. Hans "räddning" har nog varit att han inte har kunnat öppna munnen och dels att han fick tillbringa närmare 6 mån i väldig avgränsad yta och strikta koppelpromenader i och med operation.

Lite OT men kom på att om inte hundägaren redan vet så kan det vara snällt att tipsa dem om att alltid ha en eller två burkar sparris hemma. En sådan här basgrej som alla med matglada hundar får lära sig förr eller senare men tänker att det är bra att veta det före hunden hunnit äta i sig något vasst så att man alltid är beredd liksom. :angel:

(Tror de flesta här vet om det men för den ovetande så är sparris bra att ge till hundar som ätit vassa saker då sparris har en förmåga att linda sig kring föremålen och liksom vardera, detta har nog räddat många hundar)

När de väl "fått smak" för att massakera saker kan det nästan kännas helt hopplöst. Camaro var visserligen aldrig på väggar när hon var ung men i övrigt är det mycket som fått stryka med.

Jag tänker:
- Aktivering
- Passivitetsträning
- Tillåtna tuggföremål. Och då inte någon torr gammal hudgrej utan finfina köttben.
- Hundgård/inhägnad trädgård så den kan vara ute och greja istället för att ligga inne.
- Övervakning. Om de nu inte lämnar den ensam så skulle jag se till att ha koll på den hemma.

Du kan även stoppa in wachtel bland "raser där det är vanligt" kompisens wachteltik var de på klinik med 4 gånger under hennes första år för att hon hade stoppat i sig mer eller mindre lämpliga saker. Sen tror de även att hon har stoppat i sig mer saker som är försvunna. :angel: På kliniken så konstatera de att wachtel låg med i toppen på "äter allt"

+1 på den...

Ipod har käkat skor för drygt 5000:-, en piasawakvast (stavning?) där ett av spröten försökte komma ut på tvären, en plastkula från Licktreat och han har svalt säkert 10-15 strumpor.
Julgranskulor var väldigt populära ett år.

En halvbror till honom äter allt han kommer över, t ex har husse inte längre några reglage kvar på instrumentbrädan i sin bil...

På Ipod växte det bort, och man får väl hoppas att det gör det på den andra också, så småningom :p I halvbroderns fall är det nog mest otillräcklig ensamträning dock, det är i regel när han är ensam som han massakerar allt i sin väg.

Jag hade fasen provat ;) Sen är ju frågan hur det står till med passivitetsträningen? Även om hunden inte visar några tecken på över- eller understimulans, så hade jag funderat lite kring hur mycket passivitet man tränat. Jag tycker ju att en hund som fått vara ute och röra på sig, träna och sen tuggat på ett ben en stund faktiskt ska kunna koppla av en stund efteråt..

Svårt att säga, de gånger jag har varit där har han legat och slappat i köket med oss. Hundar med dålig passivitet brukar vara mer "på", särkilt med nån ny i huset.

Så undrar jag: Är man helt säker på att mamman är enbart labbe? Jag har hört flera gånger att schäfer+labbe ska vara helt ok i första generationen, men om man parar schäfer+labbe med schäfer+labbe så kan det bli tokigt på olika sätt i andra generationen.

Nä, de har träffat mamman hon såg i och för sig ut som en labbe, men det säger ju inte så mycket. Hunden i sig själv skulle jag säga är en labbe utan att blinka, om jag inte hade vetat att det var en blandning. Den har labbe-beteende, hälsar med stora svansen och en sko i munnen. Ser ut som en labbe och ingenting annat. Så schäfern är väl dold.

När de väl "fått smak" för att massakera saker kan det nästan kännas helt hopplöst. Camaro var visserligen aldrig på väggar när hon var ung men i övrigt är det mycket som fått stryka med.

Jag tänker:
- Aktivering
- Passivitetsträning
- Tillåtna tuggföremål. Och då inte någon torr gammal hudgrej utan finfina köttben.
- Hundgård/inhägnad trädgård så den kan vara ute och greja istället för att ligga inne.
- Övervakning. Om de nu inte lämnar den ensam så skulle jag se till att ha koll på den hemma.

Känns som en bra sammanställning på de tips ni skrivit. Det är väl bara att kavla upp ärmarna och hoppas att de inte tar bort hunden.

Jag hade nog gjort en gastroskopi på den hunden.
Min Leonberger har ju ätit det mesta genom åren. Dock har han aldrig tuggat sönder något, men det kanske inte behövs när man är så stor.
Det är enl vet omöjligt att avgöra om han hade magkatarr pga allt han svalde eller om han svalde saker för att han hade magkatarr. Oavsett vilket så har han inte tagit någonting på länge nu, efter en kur med Losec och foderbyte.
Det kan ju vara värt att kolla upp i alla fall.

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka