Kvoter för människor vs hästar

the_connemara

Trådstartare
Jag har bara hört att äter man varierat och dricker mjölk (kalcium) så blir det bra på ett ungefär. Blir Ca/P alltid bra för oss då eller spelar det mindre roll eller hur är det?

/ Lite uppgiven efter att ha ringt runt efter hö med önskan om analys för första gången i mitt liv

Sv: Kvoter för människor vs hästar

Fast nya rön påstår att det inte är laktosen som är problemet utan mjölkfettet.

Ca/P-kvoten går ju så gott som alltid att rätta till med mineraler eller tillskott. Bättre leta efter ett hö med bra energi och protein.

Sen vet jag inte hur ni gör, men jag äter då verkligen inte så noga som jag fodrar djuren... :angel:
Jag tål inte mjölk heller så det dricker jag inte. (använder inga mjölkprodukter alls i maten)

Jag har bara hört att äter man varierat och dricker mjölk (kalcium) så blir det bra på ett ungefär. Blir Ca/P alltid bra för oss då eller spelar det mindre roll eller hur är det?

/ Lite uppgiven efter att ha ringt runt efter hö med önskan om analys för första gången i mitt liv

Ca/P kvoten behöver inte vara perfekt hela tiden för vi klarar oss alldeles utmärkt ändå. Det är vid långvarig brist på det ena eller det andra som vi får bristsjukdomar. Äter man varierat så är detta inte något problem.

Kalcium finns ju som sagt även i andra livsmedel som t ex gröna bladgrönsaker (spenat, broccoli mm). Man bör också se till att få i sig D-vitamin eftersom det hjälper kroppen att ta upp kalcium så ät fet fisk regelbundet och se till att gå ut i solen (brukar inte vara något problem för oss hästmänniskor :)).

Tamhästar äter ju väldigt lite varierad kost över året. Under vintern blir det ju samma hö med kanske 3-5 olika sorters gräs i och något färdigfoder med exakt samma innehåll. På sommaren betar de i en eller kanske två beteshagar med samma gräs.

Du skulle nog inte heller må så bra om du bara åt 3-4 sorters mat.

Fast nya rön påstår att det inte är laktosen som är problemet utan mjölkfettet.

Länka gärna till dessa rön. Man misstänker i alla fall ett samband mellan ulcerös colit och mjölkfett men man har bara gjort försök på möss.

Hur som haver är det inte mjölk som täcker upp ca-behovet för de flesta människor.

Som sagt så är det sällan något problem att rätta till en skev C/P kvot. Jag har tom haft hö med (knapt) mer fosfor än kalcium. När betfor och lusern lades till fanns det ändå inget behov av att ge kalciumtillskott.
Svårare att få till spårmineralerna tycker jag! Och magnesium.

Som sagt så är det sällan något problem att rätta till en skev C/P kvot. Jag har tom haft hö med (knapt) mer fosfor än kalcium. När betfor och lusern lades till fanns det ändå inget behov av att ge kalciumtillskott.
Svårare att få till spårmineralerna tycker jag! Och magnesium.

Jag var mer nyfiken på hur det är för oss människor. Råkade ringa till några försäljare som verkligen tog avstånd från att analyser och jag blev ganska paff :p

Ibland är det inte bra att hänga för mycket på buke och anta att det representerar IRL :cool:

Precis. En klassiker är "Men vi har bra hö, vi behöver ingen analys!" Jaha, vad innebär bra?:p

Jag har läst digestion och nutrition ganska nyligen men har tyvärr inget minne av kalcium/fosfat-balans för människa :(. Har ingen litteratur tillgänglig från de avsnitten heller, men du borde kunna mejla någon forskare :D. Tror att det är ganska många hormoner inblandade (parathormon, calcitreol, FGF-23, calcitonin) och eftersom fosfor och kalcium till stora delar går samma "vägar" i kroppen, då de båda bla. har viktiga roller i benbildning, så bör det absolut finnas bättre eller sämre kvoter för människa.

Kolla upp någon institution för nutrition eller så och hugg på första bästa mejladress! Tror det finns många människor i foskarvärlden som gillar att hjälpa. Annars kan du gå till något universitetsbibliotek och hitta något stor bok som berör nutrition också :).

Eller "analysen är inte så exakt" och så får man en från en annan skörd än den som saluförs, för de spelar ändå ingen roll pga oexaktheten :D

Hihi, sååå noga behöver jag inte veta man tack ändå :D

Jag är uppväxt med att man räknar foderstat, att ta representativa analysprov och ha vettiga höbönder (och självklart - tittar på HÄSTEN!).

Nu har jag dock bytt landskap och ska för första gången själv fixa allt sådant och jag blev bara så paff när de jag ringde runt och frågade och vissa av de jag ringde var så inte alls inne på samma linje som jag :o

Därav min tanke på människans motsvarighet. Om det helt enkelt löser sig till det bättre om man bara äter hyfsat vettigt och varierat :)

Jag tror man i många fall märker om man har brister som människa framför allt :D. Hästar är ju så dåliga på att prata :mad: :D. Sedan är väl just ca/P-balansen allra viktigast för växande hästar, just för att det är så viktigt för benbildningen? Jag skulle tro att vuxna hästars ben remodelleras genom hela livet (människans gör det och grundläggande däggdjursfysiologi har ofta väldigt mycket beröringspunkter) så det är klart att man ska ha en bra balans även då, men jag tror inte den är riktigt lika kritisk? Je ne sais pas :D!!!

Senast ändrad:

Ha ha. Sen frågar man "Hur mycket protein?" Och de svarar fortfarande "Höet är bra." :rofl:

I mitt första stall när jag frågade efter analys (jag vet inte hur jag visste det) så säger stallägaren att då blir bonden sur om vi frågar :eek:

Lite så kände jag också i vissa samtal ;)

Men en jag ringde till var jättetrevlig och gav mig massa info och hade dessutom analysvärdena utskrivna i annonsen, vilket jag såklart påpekade och tackade mycket för :D

Precis. En klassiker är "Men vi har bra hö, vi behöver ingen analys!" Jaha, vad innebär bra?:p
hehe, mitt bästa exempel på det där är bonden som erbjöd mig "kanonhö" till ett ganska högt pris. Han var till och med beredd att analysera det åt mig för att bebvisa hur superbra höet var...

Nån vecka senare ringde han glatt upp med sitt analysresultat i handen - han hade garanterat ingen aning om vad siffrorna stod för...
Jag minns inte vad energin låg på, men den brukar ju inte variera så mycket. Men proteinet låg på 10 g smältbart/kg foder...

Tack för att du analyserade, sa jag, och talade om att jag då lika gärna kan köpa halm till en bråkdel av priset...

Liknande trådar

Foder & Strö Hej, är rätt ny/okunnig på detta med hästens foder. har bla använt mig av olika foderstatsprogram för att få till rätt foder och rätt...
Svar
5
· Visningar
539
Senast: Cattis_E
·
Foder & Strö Har precis fått hem mitt fina Pre sto, hon har tappat en hel del muskler och hull efter resan från spanien. Gjorde analys på mitt hö och...
Svar
8
· Visningar
1 784
Senast: Jiovedi
·
Skola & Jobb 15 år i vården blev det men nu säger kroppen tvärstopp, ALLT gör ont, hela tiden. 3 omgångar av vad jag förstått i efterhand var...
2 3
Svar
47
· Visningar
7 873
Senast: fejko
·
Anläggning Nytt användarnamn på Buke, då jag vill vara anonym och inte skriva det här under mitt vanliga användarnamn ifall någon skulle känna igen...
2
Svar
36
· Visningar
7 634
Senast: Karamello30
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar