BernT
Trådstartare
Men seriöst. Hur vanligt är detta? Att kvinnan låtsas äta p-piller, mannen använder kondom och så blir det barn ändå? På riktigt?
Jag vågar påstå att det aldrig hänt.
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
OBS: This feature may not be available in some browsers.
Men seriöst. Hur vanligt är detta? Att kvinnan låtsas äta p-piller, mannen använder kondom och så blir det barn ändå? På riktigt?
Alltså en kvinna har rätt att ta beslut om ingrepp på och i sin egen kropp (det har alla män också). När det sedan finns ett barn i mammans kropp kan hon faktiskt förlora en del av den rätten. T ex kan man omhändertas enligt LVM om ett missbruk hotar det ofödda barnets hälsa.Fast om den ena föräldern inte vill ha barnet och den andre skaffar barnet "med tvång" så väljer man ju indirekt att bara ge barnet en förälder och då kan man gott ta hand om barnet själv också.
Läser lite då och då på ett ''mammaforum'' på facebook, och blir emellanåt lite konfunderad. Tex var det en kvinna som fått barn med en man som inte ville ha barnet och som skickat sin kompis för att göra DNA-testet (med pappans id då) så att det inte skulle bli träff och så att han skulle ''klara sig''.
Flera (kvinnor allihopa) skriver att det är rätt, att det är kvinnan som propsat på barn mot mannens vilja, att han borde fått göra juridisk abort, att hon ska glömma och gå vidare, att hon om hon anger den rätta mannen som pappa så bör hon avstå från underhåll för något annat är inte ''rätt''.
Alltså jag blir helt mållös. Resonerar människor såhär? Varför anser man att svensk lagstiftning helt plötsligt inte ska gälla i detta fall? Vet man inte om att det finns lagar, är man så okunnig? Hur kan kvinnor sitta och skriva sånt här? Ja det är illa när män gör det, men jag tycker det är snäppet värre när kvinnor beter sig såhär skuldbeläggande mot andra kvinnor.
Läser lite då och då på ett ''mammaforum'' på facebook, och blir emellanåt lite konfunderad. Tex var det en kvinna som fått barn med en man som inte ville ha barnet och som skickat sin kompis för att göra DNA-testet (med pappans id då) så att det inte skulle bli träff och så att han skulle ''klara sig''.
Flera (kvinnor allihopa) skriver att det är rätt, att det är kvinnan som propsat på barn mot mannens vilja, att han borde fått göra juridisk abort, att hon ska glömma och gå vidare, att hon om hon anger den rätta mannen som pappa så bör hon avstå från underhåll för något annat är inte ''rätt''.
Alltså jag blir helt mållös. Resonerar människor såhär? Varför anser man att svensk lagstiftning helt plötsligt inte ska gälla i detta fall? Vet man inte om att det finns lagar, är man så okunnig? Hur kan kvinnor sitta och skriva sånt här? Ja det är illa när män gör det, men jag tycker det är snäppet värre när kvinnor beter sig såhär skuldbeläggande mot andra kvinnor.
Jag menar det låter ju så enkelt. Men i praktiken är det ju inte detVill en absolut inte ha barn - så är det bara att låta bli att ligga. Svårare än så är det inte.
Jag menar det låter ju så enkelt. Men i praktiken är det ju inte det
Jag har bara så svårt att tänka mig ett sexfritt liv bara för att den jag (inte) ligger med inte vill ha barn...
Eller att inte ligga bara för att jag inte vill ha barn. Det har liksom aldrig slagit mig att inte ligga pga det..
Men är du kvinna? Då kan du ju göra abort om du känner dig ok med det.Jag menar det låter ju så enkelt. Men i praktiken är det ju inte det
Jag har bara så svårt att tänka mig ett sexfritt liv bara för att den jag (inte) ligger med inte vill ha barn...
Eller att inte ligga bara för att jag inte vill ha barn. Det har liksom aldrig slagit mig att inte ligga pga det..
Jag menar det låter ju så enkelt. Men i praktiken är det ju inte det
Det vill jag inteDu kan sterilisera dig.
Javisst, men jag ligger ju med män. Om alla män som inte vill ha barn slutar ha sex (lär väl knappast hända) vem ska jag ligga med då? Det känns ju lite dumt att ligga med de som vill ha barn när man inte vill ha det själv tänker jag. Därför jag menar att det låter ju så enkelt att -vill du inte ha barn, ligg inte!Men är du kvinna? Då kan du ju göra abort om du känner dig ok med det.
Nej men du har du ju gjort ett aktivt val. Samma som män som har sex oskyddat/inte tar ansvar för sin fertilitet, de har också gjort ett aktivt val.Det vill jag inte
Vill man absolut inte ha barn kan man ju sterilisera sig.
Sen är det väl ingen som direkt har hävdat att folk som inte vill ha barn inte ska "få" ha sex. Däremot måste man vara medveten om de risker som finns.
Nej kanske inte hävdat, men jag tycker att det ofta skrivs, vill karln inte ha barn så får han låta bli att ligga. Vem ska jag då ligga med Måste jag byta karl till en som vill ha barn?Vill man absolut inte ha barn kan man ju sterilisera sig.
Sen är det väl ingen som direkt har hävdat att folk som inte vill ha barn inte ska "få" ha sex. Däremot måste man vara medveten om de risker som finns.
Javisst, men jag ligger ju med män. Om alla män som inte vill ha barn slutar ha sex (lär väl knappast hända) vem ska jag ligga med då? Det känns ju lite dumt att ligga med de som vill ha barn när man inte vill ha det själv tänker jag. Därför jag menar att det låter ju så enkelt att -vill du inte ha barn, ligg inte!
Nä, jag tramsar inte. Vem har jag skuldbelagt nu? Är det bara okej för dig att skriva dina åsikter? Jag får inte fråga saker för att försöka lära mig? Eller om jag inte vill lära mig, jag har rätt att framföra min åsikt precis som din?@bollen__
Jag kan inte ta dina inlägg på allvar. Det känns mest som att du vill tramsa, samma sort av åsikter (och skuldbeläggande) körde du med i @Singoalla s tråd om hennes kompis.
Det är en icke-fråga för det kommer inte att hända. Någonsin.Om alla män som inte vill ha barn slutar ha sex (lär väl knappast hända) vem ska jag ligga med då
Fast jag tycker inte att det är svar på min frågeställning Men visst vore det perfekt om de gjorde det, verkar som att det skulle bli mycket enklare då om de tog ansvar för den biten.Fast är det här en realistisk frågeställning relativt problemet "män som inte tar ansvar för sina handlingar" och "barn som inte får rätt till båda sina föräldrar"?
Som lösning på din frågeställning kan ju förslagsvis alla de där männen sterilisera sig istället för att sluta ha sex. Om de vill det då. Annars är det väl att vita i det sura äpplet som gäller.
Nej kanske inte hävdat, men jag tycker att det ofta skrivs, vill karln inte ha barn så får han låta bli att ligga. Vem ska jag då ligga med Måste jag byta karl till en som vill ha barn?
Det förstår väl jag med, men man kan väl prata i teorin? Varför tar man annars upp den kommentaren varje gång?Det är en icke-fråga för det kommer inte att hända. Någonsin.
Problemet är att jag uppenbarligen inte kan uttrycka mig så det jag tänker kommer fram, märker jag. Tack för att du försökteVet knappt varför jag svarar...
Du vill inte ha barn och dessa män vill inte ha barn.
Gör allt det ni kan för att skydda er och om den mikroskopiska risken trots allt är framme, gör abort.
Vad är problemet?
En steriliserad karl i så fall?Nej kanske inte hävdat, men jag tycker att det ofta skrivs, vill karln inte ha barn så får han låta bli att ligga. Vem ska jag då ligga med Måste jag byta karl till en som vill ha barn?