Kvinnor som skuldbelägger kvinnor

Om du läser skrev jag såhär:

Absolut, med ALL respekt för dig och för att jag inte vet vad som hänt så ber jag om ursäkt om jag sårar eller kränker dig när jag skriver om detta.
Nu skrev jag verkligen bara om en manlig synvinkel, inte om din personliga situation. Det har jag inget med o göra och kan bara tänka mig att det har varit en fruktansvärd upplevelse.

Men alltså, du hade visat större prov på respekt om du inte hade kommenterat som du gjorde på inlägget som tydligt beskriver att att @BernT tvingats till abort av sitt ex.

Jo men det inlägget kom senare. Och jättebra att du bad om ursäkt. Men jag tycker ändå att om någon skriver om tex abort eller något jobbigt kan man ta det lite lugnt.

Absolut. Men jag skrev inget om henne. Jag skrev bara att mannen har rätt att känna att han inte vill ha barn och borde ha något att säga till om.

Likväl som mannen borde tänka på skydd om han inte vill ha barn så ska ju kvinnan tänka på skydd för att slippa genomgå abort. Rent krasst är det ju bådas ansvar att skydda både sig själva och varandra.

Men alltså, du hade visat större prov på respekt om du inte hade kommenterat som du gjorde på inlägget som tydligt beskriver att att @BernT tvingats till abort av sitt ex.

Ja det är mycket möjlighet men det är fortfarande öppet för diskussion och skriver hon om det borde hon kunna ta ett svar på det och dessutom la jag till ett inlägg där jag verkligen påpekar att det inte var ang henne eller hennes känslor jag la någon åsikt.

Jag förstår absolut vad du menar. Och jag håller till viss del med, allt handlar om situation.

Om två personer har sex och killen inte är så noga med skydd = barn = upp till kvinnan, skydd finns av en anledning.

Om två personer har sex och mannen ÄR noga med skydd just för att det inte ska bli ett barn = barn = Pappan borde ha rättigheter.

Vilket skydd menar du är 100 % tillförlitligt och därmed bör ge en person (mannen) bestämmanderätt över vilka medicinska ingrepp som ska utföras på en annan person (kvinnan). Alternativ bestämmanderätt över vad en tredje person (barnet) ska få växa upp med för vetskap om sitt ursprung.

Och var går gränsen för att vara "noga" med skydd? Tänk om mannen är supernoga med att alltid använda kondom men den sprack? Eller om mannen ser hur kvinnan varje dag äter p-piller men det blev barn ändå?

Vad annat än avhållsamhet är "tillräckligt noga"?

Nej, det är inte rättvist som lagen ser ut idag men det är så pass rättvist det kan bli så länge cis-män inte kan bli gravida. Det ekonomiska ansvaret, vilket är det enda man kan tvinga en man att ta, är till för barnet. Alternativet vore väl att samhället i större utsträckning gick in och betalade underhåll för "pappalösa" barn och då kan man ju diskutera det rättvisa i det.

Fast vadå blivit lurad? HUR vanligt är det? Och som du säger, hur bevisar man det?

Enligt lag ska pappan betala underhåll oavsett hur han blivit pappa han blivit så varför ska lagstiftningen inte gälla vissa män? Man får ju stå för konsekvenserna för sina handlingar.

Inget säger förresten att kvinnan det handlade om hade lurat mannen. Varför tror du det? Fräscht antagande.
Tja jag skrev det fåtal och jag vet att det finns killar som blivit lurade. Hur många har jag ingen aning om men gissningsvis någonstans mellan få och försumbar, och som vi båda konstaterat så är det svårbevisat. Men jag tycker allt det är ordentligt synd om killar som blivit grundlurade och blivit föräldrar helt mot sin vilja. I de fåtal fall borde tjejen stå sitt kast och ensam ta hans om sitt barn. Men om det går att bevisa - högst tveksamt och går det inte så är mannen trots allt ansvarig för vad denne gör med sin sperma.

Jag vet vad lagstiftningen säger men det hindrar inte att jag tycker att skitstövlar oavsett kön borde ta sitt ansvar.

En annan situation när det ekonomiska ansvaret borde ligga på ena parten är när den andra förvägras kontakt men är en helt okej förälder som vill ha kontakt (mer ovanligt idag när praxis är delad vårdnad dock). Jag har en släkting som betalde underhåll i 10-15 år för barn där mamman gjorde allt för att förhindra kontakten. Han orkade inte kämpa. Han har idag bra kontakt med barnen då de är vuxna och kan välja. Kanske det hade hjälpt honom att få umgänge om det var ett krav för att få understöd. Och samtidigt blir också det fel för det finns ett fåtal skitstövlar och psykopater som barnen mår bäst av att inte träffa. Det blir klart enklast med att alla föräldrar ska ha ekonomiskt ansvar. Undantag är jobbiga att hantera.

Men NÄR kvinnor lurar män eller om man har kondom för att man uttryckligen absolut inte vill ha barn/fylleragg men den går sönder och kvinnan känner att varför inte jag är ändå 35? :down:

Då tycker jag absolut att alternativet juridisk abort skall finnas.

Gillar man jämställdhet skall det vara det åt båda hållen, så gott det går, där det går.
Om kondomen går sönder då är det en risk producenten av spermier får ta och bita i det sura äpplet. Men om man blir lurad och kvinnan ser till att bli gravid medvetet och använder manen som en ofrivillig spermadonator (och plånbok) genom att medvetet luras då håller jag med,

Alltså det där är ju bara stört. Vet du vad, detta är nog första gången på Buke som jag blir förbannad på riktigt. Jag blev själv gravid med en kille som tvingade mig at göra abort. Jag är varken manipulativ eller sjuk på något sätt. Vi hade otur med att skydd inte funkade som det ska och sen vände han och visade vilket patrask han var.
I slutändan är det ditt beslut att ta abort om nu inte manen misshandlade dig eller bokstavligen gjorde abort åt dig. Missförstå mig inte, jag inser hur jävla svårt det kan vara att stå emot och har full förståelse för att man kan ge efter helt mot sin vilja om påtryckningen blir stor nog, men trots allt är det den som är gravid som så gott som alltid har sista ordet, eller skulle haft det om denne orkat/vågat.

Om två personer har sex och mannen ÄR noga med skydd just för att det inte ska bli ett barn = barn = Pappan borde ha rättigheter.
Inte ens det. Lagen drar gränsen vid barn. Jag drar gränsen vid att kvinnan medvetet ska ha lurats, inte att det är en olycka eller bara blir så hur noga mannen än skyddar sig. Manen får allt inse att det kan bli barn även om man skyddar sig. Det enda 100% säkra är att inte ha sex/sterilisera sig.

Fy sjutton vad elakt, skuldbeläggande och okänsligt :turd:

Ja jag borde börjat med att han är ett as, glömde att det är Buke och här hatar vi män :cool:

Det rättfärdigar dock inte om denna man har gjort något fysiskt eller hotat TS, det är oförlåtligt oavsett anledning.

Ja jag borde börjat med att han är ett as, glömde att det är Buke och här hatar vi män :cool:

Det rättfärdigar dock inte om denna man har gjort något fysiskt eller hotat TS, det är oförlåtligt oavsett anledning.
Det du skrev var ordentligt elakt oavsett om man hatar män. Varför skuldbelägga någon för att ha gjort abort överhuvudtaget? Vad är poängen med att så uppenbart vara ute efter att såra folk, eller ser du inte hur elakt det är?

Det du skrev var ordentligt elakt oavsett om man hatar män. Varför skuldbelägga någon för att ha gjort abort överhuvudtaget? Vad är poängen med att så uppenbart vara ute efter att såra folk, eller ser du inte hur elakt det är?

Min mening var öht inte att skuldbelägga. Hade inte en tanke på att det skulle uppfattas så, verkligen inte. Sen hur man tolkar är en sak, men att skriva vad JAG menar är inte okej.

Min mening var öht inte att skuldbelägga. Hade inte en tanke på att det skulle uppfattas så, verkligen inte. Sen hur man tolkar är en sak, men att skriva vad JAG menar är inte okej.
Nu var jag förmodligen inte ensam om uppfatta det som starkt skuldbeläggande. Du kanske ska tänka en del på hur det kommer att uppfattas när du skriver saker så att du inte blir missförstådd.

Men alltså ...

Underhållet är till för barnet. Det är ju skitkonstigt att sitta och diskutera att barnet inte ska få ett bidrag som är till för att det ska få ett drägligare liv när bara den ena föräldern närvarar? Eller ska då staten gå in och betala för att en man inte vill?

Men alltså ...

Underhållet är till för barnet. Det är ju skitkonstigt att sitta och diskutera att barnet inte ska få ett bidrag som är till för att det ska få ett drägligare liv när bara den ena föräldern närvarar? Eller ska då staten gå in och betala för att en man inte vill?

Fast om den ena föräldern inte vill ha barnet och den andre skaffar barnet "med tvång" så väljer man ju indirekt att bara ge barnet en förälder och då kan man gott ta hand om barnet själv också.

Liknande trådar

Samhälle Har precis läst en låst artikel i Göteborgs-Posten där de intervjuat tre kvinnor som fått kontaktförbud utfärdade mot män". Männen har...
Svar
14
· Visningar
1 528
Övr. Barn Hej på er alla kloka! Förlåt för ett långt inlägg men jag har verkligen ett behov av råd och tips. Jag har sen en tid tillbaka...
2
Svar
26
· Visningar
3 777
Senast: Anonymisten
·
Juridik & Ekonomi Tidigt i våras startade jag en tråd (med mitt andranamn Hanna) där beskrev jag mitt juridiska läge med mitt ex som försökte snuva mig på...
Svar
1
· Visningar
1 795
Senast: Josseliten
·
Gravid - 1år Hej! Jag skulle behöva lite tankar kring den situation jag nu hamnat i. Jag behöver få skriva av mig, vill inte berätta om detta för...
2
Svar
26
· Visningar
4 747
Senast: Snö
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar