Kvarka..?!

Vita_N_6520

Trådstartare
Hur stor är egentligen smittorisken..?
Om vi säger att det kommer ett stort gäng hästar från ett stall där dom har kvarka, men ingen av dem visar ngra tecken på att ha det, och hade enligt ägarna stått avskilt från kvarkahästarna, kan det då ändå vara stor risk för att Min häst blir smittad av kvarka...?
Och hur lång tid efter isf.?!
För hästarna kom i början av augusti, och dom har inte varit sjuka någon av dem, men nu är ju min häst lite snorig o sådär.
Är lite rädd att hon ska få kvarka nämligen.

Hon gick i samma hage som de hästarna de första dagarna, men har efter det gått rätt avskilt från dem.
Dom kan ha nosat på varandra vid ut/insläpp då de hästarna går förbi våra hästars hage då.
Jag tvivlar på att det är kvarka, men tänkte ändå höra med er om det skulle kunna vara risk för at hon skulle kunna bli smittad..!?
:crazy:

Sv: Kvarka..?!

Kvarka är mkt smittsamt, och stall där man misstänker kvarka i skall isoleras tills faran är över, dvs att ingen häst får lämmna gården förrens faran är över. Man måste vara noga själv med att byta kläder och undvika kontakt med andra hästar, för att inte sprida smittan vidare. Kvarka är vanligast på unghästar, men kan även drabba äldre hästar. Men är det kvarka borde du märka det, för de blir otroligt dåliga, kan bli så dåliga att de inte klarar sig om man inte behandlar dem.... Så hör med dem som tog dit hästarna hur det låg till i deras stall, hur länge de va isolerade m.m Och e du minsta osäker så är du skyldig att kontakta vet, så att smittan inte sprids vidare.
Hoppas för din skull (och hästens) att det bara e en vanlig förkylning på G

Liknande trådar

Hästmänniskan Jag har min fjording utlånad på foder sedan augusti. Jag gjorde ett spontanbesök för att hälsa på henne och möter en välskött häst vad...
5 6 7
Svar
128
· Visningar
14 912
Senast: warg
·
Hästvård Hejsan! Jag tror att jag skriver här för att kunna bolla min oro med någon som har nya tankar och idéer att ta upp med veterinären:)...
9 10 11
Svar
216
· Visningar
22 301
Relationer Varning för vääääldigt långt inlägg! Jag skriver sällan personliga saker här men nu känner jag att jag skulle behöva andras syn på...
2 3 4
Svar
74
· Visningar
26 104
Senast: alazzi
·
Hundhälsa Jag behöver råd.. Det blev ett långt inlägg, men jag hoppas någon orkar läsa det ändå. Har en schäferhane på fem år, som kort och gott...
2
Svar
20
· Visningar
7 426

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka