Kvalen till Breeders, hur långt har ni kommit?

Sv: Kvalen till Breeders, hur långt har ni kommit?

Om det bara blir bra domare så tycker jag också att det är bättre med bedömning än tävling då det annars i så "lätt" klass bara blir en ryttartävling. En annan förutsättning är naturligtvis att man bygger terrängdelen med rejäla typ-hinder som ställer ordentliga frågor till hästarna och inte en massa rullar, kulvertar, häckar etc men det får vi väl hoppas att TD:n ser till

Jag tro att ju mer bedömning man har desto större risk att man "vinner" på att ha rätt ryttare, det ser man väldigt tydligt även i hoppningens semifinaler för 4-åringar, där mer okända ryttare har svårt att hävda sig även med en bra häst. Jag tror att det är svårt att ta bort faktorn att en begränsad häst kan vinna Breeders i fälttävlan, oavsett hur vi gör. Det finns det några exempel på utan att nämna namn. Även om några vinnare blivit riktigt bra, så finns det lika många som inte tar sig över 1*. Man vet ju aldrig förrän hästen gått minst 2* om den kommer att räcka till, hur många tror att Monaghan hade vunnit en bedömning som unghäst? Jag vet en häst som rev ALLA hindren i 6-årsfinalen som nu går 4* klass. Det är omöjligt att vet med dessa unghästar... men vi behöver fler starter, samtidigt som man inte vill ha in "vad som helst" så vi får väl se hur det slår ut. Tror liksom någon sa, att vi aldrig skulle släppt de andra grenarna, det ger för litet när vi är i någon egen håla med vårt lilla championat!

För att återvända till huvudsaken i denna tråd så kan jag meddela att Pållen idag har fått sin 2:a kvalstämpel protokollet. Denna gång i LB:1 dressyr. Inga bländande poäng men han gjorde det han skulle. Behöver fila lite på farten i traven men annars är jag nöjd!:D

Va kul!

knapp (kanske?)

Hur är det med kvalen, vad sjutton är en utbildningstävling i fälttävlan? LB dressyr och 1.10 hoppning får de göras på lokal nivå eller är det minst regional som gäller?

LB dressyren och 110 hoppning får göras regional eller lokalt.

En utbildningstävling i FT är när man kör terrängen enbart en dag och sen kan man komplettera med dressyr och hoppningen vid andra tillfällen. Det var några platser som körde utbildningstävling i terräng förra året. Någon hade t om en kvällstävling i terräng, vet inte hur det blev med starter men det slog säkert väl ut.

Med komplettera dressyr och hoppningen menar du LB dressyren och 110 hoppningen som står utskrivna i kvalreglerna? Eller måste man rida ytterligare dressyr och hoppning till utbildningstävlingen? Vart hittar man utbildningstävlingar?

Jag uppfattar regeln som att man måste komplettera ytterligare med dressyr och hopp. Alltså dressyr LC och hopp 0,90 då om man ska kvala en 5-åring. Lite rörigt men läs reglerna på www.swedehorse.se

Det hela går ju ut på att du ska ha i princip gjort 1 debutant och 1 lätt klass eller motsvarande då som kval. Eftersom jag tycker att Lätt klass är bra mycket svårare än att hoppa 110 cm och rida 1 LB så valde jag att kvala så istället. Lätt klass ska han visserligen gå snart men då vill jag inte ha kvalpress på mig utan kunna lotsa runt honom snyggt och prydligt.

Utbildningstävlingar kommer nog att stå som vanliga propositioner på förbundets hemsida. Det gjorde de iaf förra året. Har för mig att det var 2 st i din region, var iaf inga i Västergötland.

Jag tolkar det som att man har 4 olika möjligheter att kvala.
1. En debutant och en lätt klass.
2. En debutant och en LB, 110 och utb.t.
3. En LC, 1m och utb.t. och en lätt klass.
4. En LC, 1m och utb.t. och LB, 110 och utb.t.

Med godkända resultat såklart. Är vi inne på samma banor?
Har kvalreglerna utskrivna men blir inte klokare för det. Den här utbildningstävlingen, är det ENDAST terräng just då? Bortsett från att man måste göra de andra kvalen med LB och 110 respektive LC och 1m också?

Jag tolkar det som att man har 4 olika möjligheter att kvala.
1. En debutant och en lätt klass.
2. En debutant och en LB, 110 och utb.t.
3. En LC, 1m och utb.t. och en lätt klass.
4. En LC, 1m och utb.t. och LB, 110 och utb.t.

Med godkända resultat såklart. Är vi inne på samma banor?
Har kvalreglerna utskrivna men blir inte klokare för det. Den här utbildningstävlingen, är det ENDAST terräng just då? Bortsett från att man måste göra de andra kvalen med LB och 110 respektive LC och 1m också?

Jag tror du har fel på punkt 2. Man behöver inte 1 debutant OCH en utbildningstävling utan antingen eller. Jag är nästan säker på att det är så här:
1. 1 godkänd debutant och 1 godkänd Lätt klass
2. 1 godkänd debutant ELLER godkänd utbildningstävling inklusive LC Dressyr och 1 m hoppning. OCH 1 godkänd Lätt klass ELLER 1 LB dressyr OCH 1 110 hopp.

men jisses vad krångligt det blir när man börjar försöka nysta i det hela..tyckte att jag hade det hela klart för mig innan du började fråga!! *skratt*:rofl:

Herregud nu hänger jag inte med alls längre. Tror att jag gör det enkelt för mig och bara gör deb och lätt.:p

Men du har väl skrivit samma som mig förutom att du skrivit det i ett och samma alternativ och utan utbild.t. i den alternativa lätt klassen.
Men jag tolkade det som ftnisse och att man måste göra utb.t. också för alt. lätt klass.

Om man går tillbaka till mina alternativ så är ju nr. 3 värdelöst. Förmodligen måste man starta debutant (om man inte redan är kvalad till lätt) innan man kan rida lätt och då kan man ju rida nr. 1 ändå.
Bara en onödig anekdot :D

Hej ni som verkar ha koll!

Hur kan man kvala med en 4-åring?

Fyraåringar
Ett godkänt resultat i Fälttävlan 0.90 m med lägst 50 % i dressyr, högst 4 hinderfel (=1 nedslag) i hoppning, högst en olydnad i terrängen, tidsfel ej inräknade
eller Dressyr LC med 50 % och felfri 1.00 m hoppning.
Kvalificering av terrängmoment kan också ske vid försöksverksamhet med dressyr LC och hoppning 1.00 m enligt ovan.

(hämtat på swedehorse.se)

Kvaltävling i Södermanland är det hos Stall Nilslund (Julita) Mathias Gustafsson 10 och 24 juli prel.start kl.17.30

ska du kvala i LB dres och 110 hopp måste du ändå ha en utbildningstävling i lätt klass.

Nej, det tror jag inte. Så står det iaf inte på hemsidan se nedan:
"eller 1 godkänt resultat i dressyr LB samt felfri ritt i hoppning 1,10 m och 1 resultat från fälttävlan/utbildningstävling 0,90 m enligt ovan"

Min kille har klarat LB dressyr nu. Har gått (sin första?) 1,10 också och bjöd fint utan att tveka hela långa banan men var rejält trött och petade en del. Nya tag!

Grattis! Min buse gick 2 st innan han på 3:e försöket fick sin nolla. Efter det har vi fått 1 till och ska nu starta 120 till helgen. Håll tummarna!

Sen hoppas jag på ett godkänt resultat redan i Tranemo så är saken biff sen...*håller tummarna allt vad jag orkar*:o

Va kul! Spännande!

Håller tveksamt en tumme till tranemo, efter att jag ridit kanske :angel: ;)

Öhh, men ska du till Tranemo??? Trodde du skulle till Kinda?:confused:

Men det blir ju jättekul isåfall! JAG håller iaf BÅDA tummarna för dig att du också(!) får ett godkänt resultat!

Ju fler som startar i Breeders desto mer pengar till mig när vi vinner....:devil: :devil: (skrattar så jag trillar av stolen...);)

Nej, det blev ändrat. Åker till Tranemo med båda istället.

Det kommer säkert gå prima för både dig och mig! Inte behöver vi några tummar :D :banana:

Liknande trådar

Kropp & Själ Tänkte skriva i den andra tråden men det fick bli en egen tråd . Jag ska åka på semester och i samband med det så vill jag snorkla...
2
Svar
29
· Visningar
1 143
Senast: MiniLi
·
Hundavel & Ras Ny på forumet så har inte koll på hur detta funkar men jag ger det ett försök. Jag och sambon planerar att skaffa en till hund framöver...
4 5 6
Svar
106
· Visningar
4 925
Senast: Kajsalisa
·
Katthälsa Hej, Letat bland andra trådar, men försöker med en ny fråga. Katten kom in i går morse och var förlamad i svansen. Akutbesök till...
Svar
19
· Visningar
1 350
Senast: Googlarn
·
Gravid - 1år Det känns fortfarande overkligt, men ni här vet ju redan om det iallafall! Jag hoppas på att få sällskap i tråden, men annars får jag...
2
Svar
27
· Visningar
1 706

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Liten fodertunna?
  • Valp 2024
  • Storlek röd Kong?

Hästrelaterat