Kvalen till Breeders, hur långt har ni kommit?

Sv: Kvalen till Breeders, hur långt har ni kommit?

Eller hur?!:rofl:

Kul ska det iaf bli att få se er "live"! Speciellt din "gamle"....:love:

Vi får ha en "bukemiddag" kanske på fredagen?! :D

Detsamma!
Jag hoppas den gamle herrn känner att han leker runt!

Vart ska du sen?
Jag tar båda till Qvinnersta. Debutan för Lasse och lätt för Sigge en gång till. Sedan blir det förhoppningsvis Bollnäs * för Sigge och har Lasse gått jättebra behöver han inte följa med utan gåt kanske lätt klass senare. Om inte får han gå en debutant till i Bollnäs.

Lämnar man deltagarbeviset till arrangören när man gjort ett godkänt kval ? För några år sedan var man tvungen att lämna in innan tävlingsstart. :confused:

Ifjor lämnade jag det efter att jag klarde ett kval. Vet innte om det förr var så att man bara hade ett bestämmt antal gånger på sig att kvala ( tex falsterbo) och att man då skulle lämna in i förväg.

Ja, bukemiddag hade ju varit roligt men vi kommer inte ner förrän på lördag morron så det går bort...:(

Jag ska till Vinslöv, debutant, har bestämt att han får gå debutant hela vårsäsongen. Har inte bråttom upp i Lätt, han är bara 5 och ska hålla många år.
Efter Vinslöv, blir det Mariestad sen får vi se.

Lämnar man deltagarbeviset till arrangören när man gjort ett godkänt kval ? För några år sedan var man tvungen att lämna in innan tävlingsstart. :confused:

Det är så fiffigt numera att man FÖRST rider tävlingen och ser om det går bra och SEN om det gjort det så går man och får domarens påskrift...:bump:

Lördag går också bort antar jag, eftersom ni åker hem då?
Själv blir man ju kvar där fre-sön och har minst 40 mil hem efter terräng på söndagen :crazy:
Dessutom ska kanske klassresan vara på måndagen. Hejja.

Ja, vi åker hem men kommer tillbaka med ponnyn på söndag! Men om vi kan få ihop det kan vi väl ta en fika ihop på lördagen? Och gå banan nån gång tillsammans? Jag PM:ar mitt mobilnr så kan vi höras.

Ja, det skulle vara jättekul! Jag är ju "ledig" så länge jag inte rider. (skönt att bara behöva bry sig om en häst i taget eftersom sigge går söndagen)

Jag får komma o hejja på dig om du ska till Qvinnersta!!!

Jag bor ju i Örebro!!:bump:

Så du menar att jag inte är nervös så det räcker och blir över?! :eek: ;)

Jag hoppas/planerar komma med både unghästen och Sigge.

Det är så fiffigt numera att man FÖRST rider tävlingen och ser om det går bra och SEN om det gjort det så går man och får domarens påskrift...:bump:

Jag förstår inte syftet med det egentligen , dom begränsade ju antalet kval för att folk inte skulle försöka tävla ihjäl sina unghästar och för att om dom inte klarade kvalen med begränsat antal har man inte i en final att göra överhuvudtaget

Jag förstår inte syftet med det egentligen , dom begränsade ju antalet kval för att folk inte skulle försöka tävla ihjäl sina unghästar och för att om dom inte klarade kvalen med begränsat antal har man inte i en final att göra överhuvudtaget

Orsaken är nog att det inte är så många som kvalar till breeders i fälttävlan.

Däremot så till Falsterbo (dock Hoppning) är ju kraven betydligt högre i år för tex 6åringar så får man bara 5st försök på sig i 130cm och skall ha två felfria :crazy: Papprena lämnas dessutom in i förväg!!

Orsaken är nog att det inte är så många som kvalar till breeders i fälttävlan.

Däremot så till Falsterbo (dock Hoppning) är ju kraven betydligt högre i år för tex 6åringar så får man bara 5st försök på sig i 130cm och skall ha två felfria :crazy: Papprena lämnas dessutom in i förväg!!

Nej men då kanske det finns en bra orsak till att det inte är så många som kvalar = dom är helt enkelt inte redo jag menar anmälningen går ut den 2 september eller något och har man inte lyckats ta sig runt EN debutant och EN lätt klass med godkänt resultat som 5 åring och TVÅ lätta klasser med en 6 åring på den tiden bör man nog fundera på om ens häst ens skall gå en final.

Jag har en suuuuperfin tysk 5 årig hopphäst Accord II som ev. skall kvala till falsterbo i år om jag lyckas sitta kvar i sprången på den höjden vill säga inte kul när dom lämnar en meter över hindret han har redan gått 120 i tyskland men med en man, han är 177 hög fast enbart långa ben fast han är kort i kroppen så det är ju ok. men som sagt jag skall sitta kvar.... :o

Fast med tanke på att de sänkt kraven på 5-åringarna i år eftersom de infört bedömningsform istället för en "vanlig" FT så måste ju meningen med det hela vara att de vill få fler att kvala? Du behöver ju inte ens starta Lätt klass för att kvala. Och att dessutom vi får lämna in pappren efter klassen är ju säkert en eftergift till det med.

Men en tanke jag har för att öka deltagande ocn publik måste ju vara att även Fälttävlan Breeders får vara med på Flyinge som det var förr. Det lockar ju dessutom en större publik och drar in pengar till sporten. Är det någon som har en bra förklaring på varför fälttävlan togs bort från Flyinge?

.

Men en tanke jag har för att öka deltagande ocn publik måste ju vara att även Fälttävlan Breeders får vara med på Flyinge som det var förr. Det lockar ju dessutom en större publik och drar in pengar till sporten. Är det någon som har en bra förklaring på varför fälttävlan togs bort från Flyinge?

Ja det blev lite väl klafsigt och blött att rida finalen i oktober dessutom fanns det knappt en enda åskadare som ville ge sig ut på banan i oktober kylan, det funkade helt enkelt inte.

När Barcelona gick sin final som 6 åring låg den ju i slutet av juli och alla grenar hölls på Flyinge dessutom var det final i Msv A och jag kan inte säga att det var mindre hästar på den tiden i startfältet än det är idag. Kanske var det så då (även om det bara är 7 år sedan) att man hyrde in dom etablerade ryttarna till att kvala och finala istället för att göra det själv :confused:

Jag tycker man kan gå tillbaka till den tidpunkten resonemanget att tillräckligt många inte lyckas kvala och därför skapar man en massa eftergifter så att fler och fler skall kvala tycker jag faktiskt inte gynnar någon på något vis. BT - finalen skall ju innehålla dom bästa hästarna i respektive årgång och inte en final där alla som vill ska delta det är ju en uppfödar och avelstävling för guds skull.
Som du säger man behöver inte ens starta lätt klass med 5 åringarna längre för att kvala :confused:

Döden för sporten är inte att för få kvalar , döden för sporten är att vår final inte får ligga tillsammans med dom andra grenarna och när dom valde att lägga BT finalen i oktober var det som vanligt dvs Swede horse skiter fullständigt i ft- delen och vad som händer med den, för deras del verkar ft-finalen mest vara ett gissel som dom mer än gärna vill bli av med :mad:
Fan ett år var det 5 åringarna på Falkenberg och 4 och 6 åringarna på Ribban.

Det är väl kul att alla årgångar kommer tävla tillsammans i år men ärligt talat , vem sjutton kommer åka och besöka plönninge förutom dom närmast hästen ?

Döden för sporten är inte att för få kvalar , döden för sporten är att vår final inte får ligga tillsammans med dom andra grenarna och när dom valde att lägga BT finalen i oktober var det som vanligt dvs Swede horse skiter fullständigt i ft- delen och vad som händer med den, för deras del verkar ft-finalen mest vara ett gissel som dom mer än gärna vill bli av med :mad:
Fan ett år var det 5 åringarna på Falkenberg och 4 och 6 åringarna på Ribban.

Det är väl kul att alla årgångar kommer tävla tillsammans i år men ärligt talat , vem sjutton kommer åka och besöka plönninge förutom dom närmast hästen ?

:bow: Håller med fullständigt på detta!

Liknande trådar

Kropp & Själ Tänkte skriva i den andra tråden men det fick bli en egen tråd . Jag ska åka på semester och i samband med det så vill jag snorkla...
2
Svar
29
· Visningar
1 143
Senast: MiniLi
·
Hundavel & Ras Ny på forumet så har inte koll på hur detta funkar men jag ger det ett försök. Jag och sambon planerar att skaffa en till hund framöver...
4 5 6
Svar
106
· Visningar
4 925
Senast: Kajsalisa
·
Katthälsa Hej, Letat bland andra trådar, men försöker med en ny fråga. Katten kom in i går morse och var förlamad i svansen. Akutbesök till...
Svar
19
· Visningar
1 349
Senast: Googlarn
·
Gravid - 1år Det känns fortfarande overkligt, men ni här vet ju redan om det iallafall! Jag hoppas på att få sällskap i tråden, men annars får jag...
2
Svar
27
· Visningar
1 705

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka