Kvalen till Breeders, hur långt har ni kommit?

Novali01

Trådstartare
Ja, jag vet att jag är tidigt ute men jag tänkte vi kunde ha denna tråden och följa fram tills kvaltiden är ute och se hur det går för alla!:banana:

Sv: Kvalen till Breeders, hur långt har ni kommit?

Börjar väl själv då...:devil:

5-åringen har tagit sin nolla i 110 hopp i helgen, första rutan är kryssad och klar på deltagarbeviset!:bump:

För oss som inte vet men gärna läser...kan inte du lista vilka kav det finns för att få kvala?

TACK!

GRATTIS förresten:)

För oss som inte vet men gärna läser...kan inte du lista vilka kav det finns för att få kvala?

TACK!

GRATTIS förresten:)

Tack själv!

Kval till 5-års breeders är ju det som jag håller på med:
1 st nolla i 110 hopp, + minst 50% i 1 st LB dressyr, + en debutant FT med minst 50% i dressyren, max 4 fel i hoppningen och max 20 straff i terrängen undantaget tidsfel.
ELLER:
1 st debutant FT enligt ovan och 1 st Lätt FT samma fel som debutant.

Eftersom min pålle förra året råkade ut för en långdragen förkylning och inte kom igång med tävlingar förrän väldigt sent på säsongen så hann jag givetvis inte kvala honom. I år tänkte jag förebygga detta och börja så tidigt som möjligt med att kvala för att sen lugnt rida igenom säsongen utan att tänka på det mer!:devil:

*knapplån*

Tänkte höra era komentarer på att det även har gjort 5-åringarnas klass. Med en gångartsdel och sedan hopp och terrängmomentet sitter ihop presic som 4 åringarna har det.

*knapplån*

Tänkte höra era komentarer på att det även har gjort 5-åringarnas klass. Med en gångartsdel och sedan hopp och terrängmomentet sitter ihop presic som 4 åringarna har det.

Va??? Har de ändrat det i år? Förra året var det ju en "vanlig" FT? Var har du läst det? Måste kolla på Swedehorse....

Jaha, där ser man. Det tycker jag är helt fel!:mad: Det är ju en bedömning som är bra för 4-åringar men som 5-åring anser jag att Breeders ska gå som en "vanlig" fälttävlan...vad tycker ni andra?

Jag blev faktisk ganska sur. Tycker att 5 åringarna ska ha en riktig terräng bana och att den ska vara mest avgörande. Nu blir det väll ca 6-7 språng i terrängen och bara vad genom vatten.

Jag tycker det är en bra idé. Förhoppningsvis blir det fler deltagande hästar iom de lättare kvalen och de kommer att bli bedömda efter hur lovande de är till sporten eftersom det inte är en "ren tävling" utan var gren bedöms istället.

Men kvalen är inte lättare?:confused: De är precis samma som de var förra året. Man kunde kvala genom hoppning och dressyr även då, den enda skillnaden i år är finalen.

Jag tycker nog att 5-åringar ska få gå en vanlig FT, det är ju ändå det som de sen ska lämpa sig till, att kunna hålla sig i skinnet i dressyren, genomföra en hoppbana och sen en terrängritt i bra tempo. Eller?

Jag kan ha fel i kvalen, men hade för mig att bara 4-åringarna kunde kvala på detta viset förra året, och att 5-åringarna då fick kvala med 2 godkända lättklasser.
I vilket fall som så tycker jag att det är värt ett försök med denna bedömningen. Något måste göras åt det låga deltagarantalet och bedömningen bör gynna de som är byggda som och rör sig som en fälttävlanshäst (med kunniga domare då givetvis). :)

Tror du har rätt ,är nästan helt säker på att det bara var godkända lättklasser som var kvalificerande för 5 -åringarna förra året

Jag tycker det verkar bättre, det är ju ändå Sveriges mest lovande 5 -åriga fälttävlanshäst man vill ha som vinnare. En lättklass kan vilken mediåker häst som helst ta sig runt felfritt, bara de fått tillräcklig utbildning. Så risken finns att en häst vinner som kanske har sitt kapacitetstak i just lättklass..

Som sagt kvalen är desamma som förra året men nu får du utveckla dina tankar lite mer, på vilket sätt menar du att denna bedömning gynnar en häst som är byggd som en FT-häst?

Jag är väldigt intresserad av att höra dina åsikter. :banana:

Sen tycker jag givetvis att statusen ska upp på FT-breeders och att vi behöver fler som deltar. Men där är min teori att enda sättet att få det är att vi får vara med samtidigt som Breeders i hoppning och dressyr. Jag har ansett hela tiden att det var helt fel att separera oss från de andra. Både publik och deltagar mässigt fel. :cry:

Som sagt kvalen är desamma som förra året men nu får du utveckla dina tankar lite mer, på vilket sätt menar du att denna bedömning gynnar en häst som är byggd som en FT-häst?

Prins_rollos svar här ovan är ett mkt bra svar tex!

Sen tycker jag givetvis att statusen ska upp på FT-breeders och att vi behöver fler som deltar. Men där är min teori att enda sättet att få det är att vi får vara med samtidigt som Breeders i hoppning och dressyr. Jag har ansett hela tiden att det var helt fel att separera oss från de andra. Både publik och deltagar mässigt fel. :cry:

Jag håller oxå med Pooh och prins rollo att man bedömer 5 åringarna till att bli just ft hästar annars blir risken att det är dressyrhästar som vinner hela tiden och som knappt tar sig runt * sedan i sina äldre dar och det blir lite trist i längden.

Jag håller oxå med Pooh och prins rollo att man bedömer 5 åringarna till att bli just ft hästar annars blir risken att det är dressyrhästar som knappt kan hoppa som vinner hela tiden och som knappt tar sig runt * sedan i sina äldre dar och det blir lite trist i längden.

Man bör ju premiera hopp och terrängtekniken istället för vem som trimmat mest dressyr, det är ju inte värst svårt att klättra över hopp och terrängdelen felfritt om man sparkar tillräckligt mkt på hästen och för att få fram lovande unghästar till just ft och att gynna ft- aveln så är detta ett utmärkt sätt med bedömningarna tycker jag.

Det är ju inte en slump att Poohs hästar har haft stor framgång i dessa bedömningar som 4 åringar.

absolut inte, men de har ju även varit framgångsrika som 5 och 6 åringar där det varit riktig klass.

absolut inte, men de har ju även varit framgångsrika som 5 och 6 åringar där det varit riktig klass.

Jo men nu när finalerna blir lättare kommer det ju öppna upp mer för "dressyrhästarna" eller vad jag skall kalla dom och därför är det ju bra att det blir en bedömning för 5 åringarna, i * klass krävs det ju lite hoppning iallafall.

Givetvis bör den häst som vinner Breeders ha större kapacitet än den klass den går för dagen. Det gäller väl alla disciplinerna, inte vinner en dressyrhäst sitt Breeders om den bara har kapacitet för LA och inte mer? Samma sak med en hopphäst.

Och om detta sätt att bedöma en fälttävlanshäst ger mer än om den får gå en vanlig klass det återstår ju att se. Vi lär ju ha facit i hand om ett par år när denna årskull och nästa har kommit en bit på vägen.

Jag hoppas iaf på goda domare med bra ögon!:banana:

Liknande trådar

Kropp & Själ Tänkte skriva i den andra tråden men det fick bli en egen tråd . Jag ska åka på semester och i samband med det så vill jag snorkla...
2
Svar
29
· Visningar
1 143
Senast: MiniLi
·
Hundavel & Ras Ny på forumet så har inte koll på hur detta funkar men jag ger det ett försök. Jag och sambon planerar att skaffa en till hund framöver...
4 5 6
Svar
106
· Visningar
4 925
Senast: Kajsalisa
·
Katthälsa Hej, Letat bland andra trådar, men försöker med en ny fråga. Katten kom in i går morse och var förlamad i svansen. Akutbesök till...
Svar
19
· Visningar
1 349
Senast: Googlarn
·
Gravid - 1år Det känns fortfarande overkligt, men ni här vet ju redan om det iallafall! Jag hoppas på att få sällskap i tråden, men annars får jag...
2
Svar
27
· Visningar
1 705

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Liten fodertunna?
  • Valp 2024
  • Kattsnack 11 🐈‍⬛🐈

Hästrelaterat