EmmaElina95

Trådstartare
Kanske fått in detta på fel forum?

Jag vill bli kusk, men kan man försörja sig på det? Eller måste man ha ett "sidan-om-arbete"? Hur mkt tjänar man på ett ungefär?

Och även om jag aldrig kört innan, kan jag läsa till kusk på gymnasiet och, kan inte förklara ordenligt, men ngn här som aldrig kört innan gymnasiet, och nu arbetar som kusk? :)
Vad läste ni för linje då?

eller alla kuskar här, berätta hur länge ni har arbetart som kusk, när ni började köra m.m, och om ni klarar er bra på den lönen ni får för det! :)

Jag har ingen tidigare erfarenhet av detta som kanske märks.
Tacksam för svar :) :bow:
ps. ursäkta den röriga texten ;) .ds.

Sv: Kusk?

Jag tar studenten i år. Jag läser Travsport på Plönningegymnasiet där dom har erbjudit mig både tränarlicens och körlicens. Hade aldrig rört ett sele innan jag började där.
Jag är nu nybliven lärling, fick ut mitt licens för nån månad sen. Har bara kört ett provlopp än så länge.

För att kunna klara sig som enbart kusk är det inte många som gör, oftast måste man ha ett arbete på sidan om. För att du ska kunna arbeta som kusk så måste du vara i klass som Erik Adielsson och Björn Goop (finns fler av den kalibern, men orkar inte räkna upp alla).
Dessutom är vägen låååååång till toppen och det är mkt som du måste gå igenom innan du är där.
Dessutom måste du, om du vill nå till toppen, ha ett psyke av stål och vara beredd att offra både de enda och andra.

Senast ändrad:

tack för svar (:
det var väl det jag tänkte, att man behöver ett extraarbete ..
men om man jobbar i ett travstall och tränar travhästar samtidigt som man tävlar,
klarar man sig på den lönen då?
Finns ju inte så mkt tid över till extraarbete annars väl?

Att du kör 10 lopp per dag är så troligt. Men ett sätt att komma ut på den långa vägen till toppen är att skaffa jobb i travstall. Funkar de nog så kan du vara lärling hos tränaren. Då finns de iaf chans till att få köra något lopp per månad.

Som sagt, du måste verkligen vara stenhård för att komma dit upp. Det är bara ett fåtal som lyckas, ha de i åtanke. Mitt tips till dig är att skaffa häftet om olika licenbestämmelser, då kommer du nog förstå hur mkt arbete det verkligen ligger bakom.

Att jobba som kusk är inte många som kan, vissa har ju en liten tränarrörelse (se profftränare), typ som Ulf Ohlsson, Robert Bergh, Torbjörn Jansson, och klarar sig på det. Men då förutsatt att du har bra kunder och fina hästar.
Men det går inte att bli proffstränare bara sådär, du ska ha varit framgångsrik som amatörtränare först för att kunna bli antagen till proffstränarkurs.

Tack för all hjälp :P
nu har jag fått mig en ordentlig funderare..
Mim moster är en av sveriges bästa amatörtränare har jag för mig,
och har ju sett att det inte gått så bra för henne trots allt. Knappt några pengar och blir utnyttjad hela tiden.
Ska nog skaffa mig ett häfte om licensbestämmelser. Vet du vart man kan hitta det?

Pm:ar ;)

men alltså jag vet inte om hon är bland dom bättre amatörtränarna, min farmor har sagt det till mig och hon kan vara lite virrig xD

Liknande trådar

Hundavel & Ras Ber först om ursäkt för en vägg av text men jag känner att jag vill få lite extern input. Jag har medvetet inte nämnt namnet på ras...
2 3
Svar
47
· Visningar
9 417
Senast: dobbis
·
Relationer Varning för vääääldigt långt inlägg! Jag skriver sällan personliga saker här men nu känner jag att jag skulle behöva andras syn på...
2 3 4
Svar
74
· Visningar
26 366
Senast: alazzi
·
Hästmänniskan Hej! Jag är 21-årig medryttare/skötare till en D-ponny sedan drygt ett år tillbaka. Innan den här hästen så har jag arbetat ideellt som...
2
Svar
26
· Visningar
4 806
Senast: Grazing
·
  • Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok Kan ni fatta? Jag har hunnit fylla 30. Det är helt galet så fort tiden går. Något annat som också är galet är att jag fortfarande inte...
2 3
Svar
49
· Visningar
12 701
Senast: Saeta
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Akvarietråden V
  • Valp 2025