EmmaElina95

Trådstartare
Kanske fått in detta på fel forum?

Jag vill bli kusk, men kan man försörja sig på det? Eller måste man ha ett "sidan-om-arbete"? Hur mkt tjänar man på ett ungefär?

Och även om jag aldrig kört innan, kan jag läsa till kusk på gymnasiet och, kan inte förklara ordenligt, men ngn här som aldrig kört innan gymnasiet, och nu arbetar som kusk? :)
Vad läste ni för linje då?

eller alla kuskar här, berätta hur länge ni har arbetart som kusk, när ni började köra m.m, och om ni klarar er bra på den lönen ni får för det! :)

Jag har ingen tidigare erfarenhet av detta som kanske märks.
Tacksam för svar :) :bow:
ps. ursäkta den röriga texten ;) .ds.

Sv: Kusk?

Jag tar studenten i år. Jag läser Travsport på Plönningegymnasiet där dom har erbjudit mig både tränarlicens och körlicens. Hade aldrig rört ett sele innan jag började där.
Jag är nu nybliven lärling, fick ut mitt licens för nån månad sen. Har bara kört ett provlopp än så länge.

För att kunna klara sig som enbart kusk är det inte många som gör, oftast måste man ha ett arbete på sidan om. För att du ska kunna arbeta som kusk så måste du vara i klass som Erik Adielsson och Björn Goop (finns fler av den kalibern, men orkar inte räkna upp alla).
Dessutom är vägen låååååång till toppen och det är mkt som du måste gå igenom innan du är där.
Dessutom måste du, om du vill nå till toppen, ha ett psyke av stål och vara beredd att offra både de enda och andra.

Senast ändrad:

tack för svar (:
det var väl det jag tänkte, att man behöver ett extraarbete ..
men om man jobbar i ett travstall och tränar travhästar samtidigt som man tävlar,
klarar man sig på den lönen då?
Finns ju inte så mkt tid över till extraarbete annars väl?

Att du kör 10 lopp per dag är så troligt. Men ett sätt att komma ut på den långa vägen till toppen är att skaffa jobb i travstall. Funkar de nog så kan du vara lärling hos tränaren. Då finns de iaf chans till att få köra något lopp per månad.