Kunna skaffa barn tidigare än planerat

T

Tulpan

Hej! Är ny här, Tulpan "heter" jag :)

Jag och min sambo fick för några månader sedan veta att vi eventuellt inte skulle kunna skaffa barn på egen hand då min mens har varit utebliven i över ett år, vi har varit in och ut på en massa undersökningar och kommit fram till att mina äggstockar tillverkar en del manliga hormoner.. :crazy:..

MEN.. Idag fick jag mens! :banana:

Ringde min BM och våran behandling har antagligen gett resultat så nu tänkte vi ligga i med barntillverkningen!

Det tråkiga är att jag hade sålt mina hästarn m.m för ca 10 månader sedan då vi var som allra mest inne på att skaffa barn.. men medans tiden gick och ingenting ville fungera så köpte jag mig en ny häst för ca 2 månader sedan då vi fick besked om att det skulle ta åtminstonde ett par år för min att bli befrukt bar..

Vad rörigt allt blev, hoppas ni förstår vad jag skrivit :)

Min fråga är dock, hur har ni som har häst gjort när ni blev gravida? Ni som lämnat bort den, ifrån när och hur länge? Förstår att detta är olika men är ändå nyfiken :)

Sv: Kunna skaffa barn tidigare än planerat

Hej och välkommen:)
Men varför skulle du sälja hästarna?
Visst, det kanske blir lite mindre ridning under en period, men ingenting är ju omöjligt;)
/LillaMy- med 3 (eller ja, numera är dom ju bara 2:() hundar, häst och en 9 månaders bebis

Gör inget förhastat bara. Det kan ju ta tid att bli gravid :)

Har två hästar (en häst jag rider o tränar och en shettis) + en inackordering (vi sköter in+ utsläpp + fodringar) här hemma.

Har en son som är snart 1 1/2 och en till "på väg". Rider fortfarande (v.27). Har en man som hjälpte till med mockning och utsläpp när sonen var bebis (mitt i vintern) o det var jobbigt med amning o vaknätter. Mannen hjälper fortfarande till o stöttar när det behövs. När denna bebis föds kommer det vara mitt i sommaren och jag räknar med att hästarna ska gå på bete.

Hästarna och stallet är den bästa stunden på dagen (förutom när jag hämtar sonen på förskolan efter jobbet :love:), för där kan jag rensa huvudet o samla ny energi och ork.

Sedan instämmer jag med föregående.. gör inget förhastat, sonen tog ett år o "tillverka" medan denna blev till innan det hade startat någon tillverkning. De kommer när de kommer de små knytena, lycka till :)

O jag har 5 egna hästar och 2-3 inackorderingar, jobbar 85% natt, har 4 egna barn + 2 kontaktbarn, det funkar!! Ridit har jag väl gjort som längst till v 32, men det finns de som rider klart längre. Efter förlossningen har jag varit iväg på träning efter 2,5 vecka. Stallet har jag mockat själv varje dag, med värkar och nyförlöst, för jag är så petig... :p

Alla barn och alla relationer är olika. Om du vill och din partner har möjlighet att ställa upp (alla vill väl, men tex vissa gör FN-tjänst i afganistan o då är det lite svårt) så kommer du kunna ha häst hela tiden. Vill du låna ut så är det ju ingen som tycker du är konstig. Om du säljer kanske du ångrar dig? Eller blir helnöjd!

Vänta lite o se vad som händer! Det kan ju gå på ett kick, eller så tar det 2 år. Lycka till iaf!! :)

När jag blev gravid hade jag en häst inackorderad i stall med "halvservice" men möjlighet till helservice. Jag planerade att rida i stort sett hela graviditeten och tänkte vara igång igen efter några veckor. Så blev det dock inte. På grund av foglossning, lågt blodvärde och lågt blodtryck orkade jag inte mer än till ca v. 20, sedan red jag allt mindre. Runt v. 24-25 bytte jag ridhästen mot en åring som stallades på lösdrift på en gång. Att åka dit en gång om dagen, fodra kraftfoder och mocka lite var precis vad jag orkade med resten av graviditeten.

När Kotten kom gick det med nöd och näppe att middagsfodra hästarna och mocka lösdriften 1g/d. Och det var under förutsättning att jag lyckades få honom att sova den lilla stunden, annars gallskrek han som en stucken gris i vagnen. Det var när han var ca 4 månader jag tog upp ridningen lite sporadiskt, sonen var då hemma med sin pappa när jag red.

Idag är han 7 månader och jag har precis börjat rida lite mer. Han kan nu sitta i vagnen och vara nöjd där en stund men jag måste ha någon med (hästägare) som kan underhålla honom eller ta upp honom om han blir kinkig.

Du kan ju börja fundera, men fatta inga beslut fören du är gravid. Sedan är den ena graviditeten inte den andra lik och alla bebisar är olika.

Jag hade medryttare under en kort tid sen ställde jag av den vuxna hästen. jag var helt inställd på att behålla dem och forsätta rida men när barnet väl kom kände jag att jag absolut inte ville fortsätta ÄGA mina hästar utan vill ägna mer tid åt familjen/barnet under några år.
Jag blev väldigt förvånad över min egen reaktion. Rid på du och behåll hästen så länge du känner att du vill och kan.

Önskar er all lycka till. :)

Tack för bra svar allihopa! :laugh:

Jag står i ett stall med helservice.. Och självklart vill jag ha kvar min häst!
Har allt stöd som behövs både ifrån familj och partner för att detta ska gå.. Är dock nervös för att när man väl står där med en bebis i famnen att man hellre tänker om och vill spendera all tid med familjen..
Men som Mirifax sa, att stallet är en plats att samla tankar och må bra på, som jag är rädd att man kommer välja bort :(..

Får hålla tummar för att få turen att kunna rida långt in i graviditet och att snabbt vara tillbaka i sadeln :) Och att vi blir gravida hyffsat snart.. :banana:

Tack för alla svar! :bow:

Jag fick barn i somras och har en häst i ett kollektivstall. Det har gått jättebra, jag har inte behövt avsäga mig några pass eller mockning. Det som har varit svårast tycker jag är att acceptera att jag varit "tvungen" att sänka min ambitionsnivå med ridningen. Jag har inte tävlat eller så på många år men ändå ridit ca 6 dagar i veckan och haft min häst (fullblod) i hög kondition. Nu är mitt mål att rida fyra dagar i veckan och jag försöker verkligen intala mig att jag inte ska ha dåligt samvete för det :)

Jag mår så bra av att vara i stallet och rida så det har aldrig varit aktuellt att göra mig av med hästen. Om inte annat hade nog min man satt sig på tvären rejält då :p han vet hur jag är om jag inte har häst.

Bebisen är med i stallet och om jag inte har någon stress så är det mysigt. Nu när han är äldre (10 mån) så tycker han det är kul och spännande. Och nåt ska man ju göra - vi bli skogstokiga båda två om vi inte kommer iväg på nåt en dag så stallet är bara bra.

Det blir säkert bra hur du än gör. Men fatta inget beslut om att sälja hästen första månaden efter att bebisen tittat ut - då är man kanske lite enkelspårig ;)

För mig funkade det inte alls med barn och häst.
Jag blev snittad och fick inte rida alls på tre månader. Jag hade förlorat all styrka i magen och bebis ville absolut äta en gång i timmen och tog inte flaskan, hon ville inte heller ligga i vagnen. Det är inte lätt att låna ut eller sälja en häst som stått ett tag och som man inte kan visa ordentligt (det var så jag blev tvungen att göra).
För mig hade det kunnat funka att ha häst från det att lillan var ca 1,5 år.

Mitt råd är att sälj hästen så snart du blivit gravid.

Menar du att TS ska sälja sin häst i förebyggande syfte, för att det eventuellt kan bli komplikationer?

Tänk om TS nu säljer sin häst, så blir det som för mig? Bebis sov i vagnen hela dagarna, del-ammades och accepterade flaskan. Jag snittades och var uppe och gick samma kväll, ut på långtur veckan efter osv.

Tja ja det är upp till TS såklart, men jag tycker för allt i världen inte att man ska sälja hästen rent generellt direkt man plussar på stickan. Kanske det faktum att jag har många hästvänner som fixat graviditet och småbarnsår som hästägare spelar in :)

För mig funkade det inte alls med barn och häst.
Jag blev snittad och fick inte rida alls på tre månader..

Jag fick foglossning och får inte rida förän jag har varit symptomfri i sex månader. det är NIO månader sen jag födde barn och jag har inte varit symptomfri än....

Men jag skulle aldrig råda någon att sälja sin häst utifall att det ska bli som för mig.

Men jag sålde mina hästar och det blev jättebra för alla - mig, hästarna och köparna. Men det betyder inte att det är rätt för andra.

Vi hade 17 hästar och jag var uppe sadeln när sonen var 2 veckor gammal. Jag började jobba som turledare när sonen var 1 mån och blev delammad under tiden. Jag red 6 timmar per dag i 4-7 dgr i veckan och höll kurser, men jag kanske skulle ha sålt alla hästar istället.... bara för att det inte fungerade för dig så innebär det ju inte att det är så för alla! Jag tror ju inte att alla andra har samma tur som jag hade heller...

Gör inget förhastat bara. Det kan ju ta tid att bli gravid :)

Sedan är det ju inte säkert att det blir en bebis bara för att man blir gravid, ganska många graviditeter slutar tyvärr med missfall. (jag har själv haft 4...) Så jag håller med Gimlan, att gör inget förhastat!

Hurvida det fungerar med häst och graviditet och sedan bebis varierar ju väldigt. Det beror ju mycket på hur du mår, vad ni får för bebis och hur engagerad pappan är, mm. Du har j bra förutsättningar iom att hästen står helinackorderad också1

Jag har mått väldigt dåligt som gravid men har haft tur med en man som hjälpt mig med hästarna då. Under 1:a barnets första år, hade jag mellan 2 och 4 hästar och det fungerade bra. Sedan startade vi upp lantbruket och tiden blev plötsligt ett problem. Efter andra barnets födelse valde jag att sälja hästarna. Jag var och är, inte frisk,och Hon var inte heller riktigt frisk och därmed lite mer krävande, och vi hade så mycket annat arbete runt omkring. Hoppas att jag kan ta upp hästeriet igen någon gång, kanske när yngsta börjar skolan?

Vi har två barn, 3½ år respektive 4 månader. Jag har mått bra och ridit till ca v 30 båda graviditeterna, och varit i sadeln efter sådär 3 veckor efter förlossning. Jag har varit fullt i gång och tränat o tävlat mellan graviditeterna, dock att jag bara jobbat 60 procent o det friställer ju extra tid, men det hade funkat med heltidsjobb oxå, mycket handlar ju om motivation!

Nu ska jag faktiskt låna ut min häst en period för att få mer barntid, men det beror bara på att jag har fått ett jobb (halvtid till att börja med) som jag gärna vill ha och känner mig mycket motiverad för, och som jag börjar på redan om några veckor när den lilla är 4½ månad. Eftersom det händer så himla mycket i barnens utveckling när de är så små vill jag lägga tiden jag inte jobbar på familjen. Pålle kommer dock tillbaka i februari då dottern är drygt ett år, och det förutsätter jag kommer att funka fint. Det hade fungerat att ha hästen själv även nu med halvtidsjobb och pendling, men jag vill för min egen skull lägga fritiden på att "vara mamma". Hästar får jag dessutom träffa ändå, eftersom jag är ridlärare.

De flesta jag umgås med har både häst/ar och barn. Det fungerar alldeles utmärkt, så sälj för 17 inte hästen i förebyggande syfte! Lycka till!

Liknande trådar

Övr. Barn Hej på er alla kloka! Förlåt för ett långt inlägg men jag har verkligen ett behov av råd och tips. Jag har sen en tid tillbaka...
2
Svar
26
· Visningar
3 831
Senast: Anonymisten
·
Kropp & Själ Även ni som funderar kring sterilisering, eller funderat men valt att vänta/låta bli är högst intressant att höra tankar ifrån. Grejen...
2 3 4
Svar
65
· Visningar
6 994
Senast: Girasol
·
Gravid - 1år Vad ska man göra när man planerat livet efter ETT barn och ett till knackar på? Misstänker att jag är gravid. Vi har skyddat oss med...
2
Svar
21
· Visningar
3 822
Senast: ako
·
Kropp & Själ Hej. Jag skulle vilja prata med fler som lider av samma/liknande som jag. Sen 4 år sen slutade jag äta ppiller, jag och min man börjar...
Svar
12
· Visningar
1 680
Senast: sofiaspel
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Dagens nagellack!
  • Hiss och diss del 5
  • Sodastream

Hund, Katt, Andra Djur