Kropp efter avlivning?

• Hästvård
  • Trådstartare Trådstartare delavdig
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 126
  • Visningar Visningar 11 081
Sv: Kropp efter avlivning?

Håller med Lovisa, har du ens varit i den situationen som hästägare att du som inackorderad behövt avliva en häst? Var skall du göra av kroppen gräva ner den utanför lägenheten?

Det handlar inte om att mina hästar inte varit speciella för mig, en älskar/älskade jag definitivt mer än den andra men då jag som inackorderad inte kan kräva av stallägaren att han skulle grävas ner på deras mark så var jag tvungen att skicka honom med kadaverbilen.

Tycker faktiskt att du är lite respektlös mot oss som inte haft något val, vad vill du med att ge oss dåligt samvete? Jag har hittills tagit mitt ansvar som hästägare varje gång det varit aktuellt, detta trots att jag inte kunnat gräva ner någon häst utanför lägenheten. Borde veta bättre än att säga detta, men snälla VÄX upp och sätt dig in i andra situation.

/B

Ps Glimfeater, Nordens Ark tar inte emot döda djur, men dom hjälper dig gärna med avlivningen mot att dom får kroppen.

Visst kan man kremera hästen om man vill, det kostar mellan 6000-6500 kr för detta jobb. Sedan tillkommer en urna och i detta fall en enkel pappurna som kostar ungefär 1400 kr, bor man inte närheten av krematoriet så skickas urnan med post till en kostnad av 450-500 kr. Sedan tillkommer förstås kostnaden för avlivning och transport till krematoriet, den kostnaden kan varierar beroende på var man bor.;)

Ja det förstår och vet jag.
Men om du skulle ha ekonomin och möjligheten att göra det, och inte ta den.. Då är det enligt mig ansvarslöst.. Förstår ni ??:)

Jag tycker inte att man tar sitt ansvar

Men om man skulle ha det och inte göra det, Då tycker jag att det är ansvarslöst. Hänger du med ? :confused:

Du anser att man är en ansvarslös hästägare om man tar bort hästen och inte ger den en mänsklig begravning.

När anser du att man är friskriven från detta kostsamma ansvar, är det vid en viss årsinkomst eller sätts det i relation till vilken disponibel inkomst man har efter kostnader, eller beror det på annat som jag inte känner till?

Det lät väldigt fint! Då vet man vad som händer med kroppen.
Jag skulle aldrig livet skicka iväg min häst med en stor container, Fy. Min åsikt är att man inte tar ansvar som hästägare.
Det värdigaste och säkraste för då vet man vad som händer, det är Kremering. Efter det kommer begravning hemma/ på annans mark.
Att skicka iväg sin häst i en container tycker inte jag är okej, att skicka sin kära vän som har gett en så mycket kärlek, styrka.
Men såklart, detta är mina åsikter, alla har full rätt att tycka och tänka vad de vill :)

Då tycker jag att du är oförskämd. Jag fick ta bort min kroniskt sjuka häst i juni i år. Hon var 22 år, och jag hade ägt henne i 15 år. Hon var min bästa vän, många gånger var hon den som gav mig styrka att fortsätta leva, jag kunde lägga mitt och mitt barns liv i hennes hovar för jag litade så på henne.
Jag snålade in på allt för att ha råd med hennes medicin.
Jag tog det slutgiltiga beslutet för att hon skulle slippa stå inne på box och inte få äta gräs sin sista sommar. Jag tog inte bort min hand från hennes panna förrän bultpistolen sattes dit, då var hon redan "borta" av lugnande medel (huvudskygg).
Det tog mig över ett halvår att kunna gå in i "hennes" box igen, i torsdags rörde jag vid "hennes" krubba och gick ut till bilen och grät. Jag saknar henne så fruktansvärt mycket så att jag ibland tror att jag ska gå sönder.
Att påstå att jag inte tog ansvar för att jag lät hennes döda kropp, ett tomt skal, åka iväg på en lastbil, det är som sagt rent oförskämt.
Jag tog mitt ansvar under alla de år hon var min och jag tog mitt ansvar till hennes sista andetag. Det som var HON försvann med den sista lugnande sprutan, hon finns på något bättre ställe nu och bryr sig inte ett dyft om var hennes avlagda trasiga gamla kropp tog vägen.

(Ja, jag blir upprörd)

Ja det förstår och vet jag.
Men om du skulle ha ekonomin och möjligheten att göra det, och inte ta den.. Då är det enligt mig ansvarslöst.. Förstår ni ??:)

Men varför då? Då måste du ju tycka att de som människor som hamnar i minneslund har anhöriga som är ansvarslösa och inte bryr sig?

Det skulle ha varit ansvarslöst om jag struntat i att avliva trots att ett sådant behov är nödvändigt, vad som sker sedan kvittar ju. Hästen kremeras även om jag inte får tillbaka askan, och för mig innebär det att min häst alltid kommer att finnas där jag finns eftersom mycket går ut i luften vid kremering.

Du anser att man är en ansvarslös hästägare om man tar bort hästen och inte ger den en mänsklig begravning.

När anser du att man är friskriven från detta kostsamma ansvar, är det vid en viss årsinkomst eller sätts det i relation till vilken disponibel inkomst man har efter kostnader, eller beror det på annat som jag inte känner till?

Nej men ska förklara mig så gott det går.

Jag, kanske inte du, men jag vet att alla inte har möjlighet att kremera/begrava sin häst, Då har man ju inget alternativ, det vet jag. Då kan man inte hjälpa det och då är det INTE ansvarslöst.
Men om du hade både ekonomi och möjlighet att begrava/kremera din häst men inte gör det, Då är det enligt mig ansvarslöst.

Kom ihåg att detta är MINA åsikter, inte dina. Jag säger inte till andra vad deras åsikter ska vara. Jag undrade bara hur man tänker. Peace? :confused:

Nej, du säger inte åt mig att tycka som du. Men du säger åt mig att du anser mig vara en ansvarslös hästägare. Och när anses man ha råd med att kremera/begrava sin häst?

Hur många hästar har du tagit bort och kremerat/begravt, och vad har du betalt för detta?

Men varför då? Då måste du ju tycka att de som människor som hamnar i minneslund har anhöriga som är ansvarslösa och inte bryr sig?

Det skulle ha varit ansvarslöst om jag struntat i att avliva trots att ett sådant behov är nödvändigt, vad som sker sedan kvittar ju. Hästen kremeras även om jag inte får tillbaka askan, och för mig innebär det att min häst alltid kommer att finnas där jag finns eftersom mycket går ut i luften vid kremering.

Jag pratar om hästar, inte människor.

Självklart, så avlivar man om det är nödvändigt, det är helt rätt.

Ja du tänker så, men jag tänker på ett annat vis. Det är bra att folk tänker olika :)

Nej, du säger inte åt mig att tycka som du. Men du säger åt mig att du anser mig vara en ansvarslös hästägare. Och när anses man ha råd med att kremera/begrava sin häst?

Hur många hästar har du tagit bort och kremerat/begravt, och vad har du betalt för detta?

Det beror väl på. Jag anser att man har råd att göra det när man har råd att försörja sin familj, ha lite över. Hänger du med? :)

1 häst. Jag betalade drygt 8.000. Jag hade lite överpris eftersom jag beställde urnor,hästskor osv.

kl

Jag äter kött, men ville inte att min häst skulle köras iväg i en container. För mig känns det inte värdigt, visst han skulle varit död.. men nej, det var inget alternativ för min bästa vän.

Jag pratar om hästar, inte människor.

Självklart, så avlivar man om det är nödvändigt, det är helt rätt.

Ja du tänker så, men jag tänker på ett annat vis. Det är bra att folk tänker olika :)

Ja skit samma faktiskt, du förmänskliga situationen, så då blir det fullt jämförbart med människan.

Så om din människovän gick bort, skulle du då vara oansvarig om du inte fick urnan med aska att begrava i en egen grav. Istället så grävs askan ner i minneslund?

De flesta kommer nog inte under 10 000 kr med transport. Ska det begravas så blir det rätt mycket mer om man inte har tillgång till grävare och någon som ställer upp och kör för mindre än listpris.

Om jag har råd att försörja min familj ska jag alltså automatiskt ha råd att begrava en häst?

Nä, jag är lyckligare om folk tar sitt ansvar medan hästen lever, där är så mycket kvar att göra (med människor som anser att de har rätt att utsätta sina hästar för lidande för de inte orkar ta sitt ansvar och avliva). Vad som händer med folk och fä efter döden handlar uteslutande om de efterlevande. Inte om den som gått bort.

Ja skit samma faktiskt, du förmänskliga situationen, så då blir det fullt jämförbart med människan.

Så om din människovän gick bort, skulle du då vara oansvarig om du inte fick urnan med aska att begrava i en egen grav. Istället så grävs askan ner i minneslund?

Människor kan tala, och säga vad de vill begravas. Endel vill ha sin aska strödd, andra vill begravas. Hästar kan inte det, som du säkert vet.

Nä, jag är lyckligare om folk tar sitt ansvar medan hästen lever, där är så mycket kvar att göra (med människor som anser att de har rätt att utsätta sina hästar för lidande för de inte orkar ta sitt ansvar och avliva). Vad som händer med folk och fä efter döden handlar uteslutande om de efterlevande. Inte om den som gått bort.

Jag brukar inte göra så, men nu så: :bow::bow::bow:

De flesta kommer nog inte under 10 000 kr med transport. Ska det begravas så blir det rätt mycket mer om man inte har tillgång till grävare och någon som ställer upp och kör för mindre än listpris.

Om jag har råd att försörja min familj ska jag alltså automatiskt ha råd att begrava en häst?

Jag skrev att man även borde ha pengar över! Pengar över till hästen. Kanske formulerade mig otydligt.

Ta det inte personligt alla ni, jag förstår att alla inte har möjlighet pga avstånd,ekonomi osv. Alla har inte ett alternativ, men några har det.

När man har kommit fram till att hästen inte kan leva ett liv där den får vara häst och då tar det enormt svåra beslutet att avsluta det ovärdiga liv den lever så är man väldigt ansvarsfull.
Och det är man oavsett hur man väljer att göra med det som är kvar;

om man låter det gå till livsmedelsproduktion (vilket gör att många kommer ha nytta av hästen efter dennes död)
eller begrava den på sin gård (som man senare kan bli tvungen att sälja och då gör graven ingen "nytta" för mig som person ändå, utan då får de nya ägarna dras med att det ligger en häst begravd på deras mark)
Skicka den döda hästen till zoo för att bli djurmat.
Låta den brännas i ugn för att kremeras så att man kan få hem den i en liten urna.
O.s.v. o.s.v.

Allt detta är bättre än att låta den gå med slaktbil till utlandet där man inte ens vet om den faktiskt avlivas, eller kommer gå som drogad turisthäst på någon strand...

Jag tycker faktiskt inte du har någon som helst rätt att kalla hästägare som tvingats ta bort sina högt älskade hästar som respektlösa!
Oavsett deras ekonomi eller val att göra det på. Hästen fick slut på sitt lidande och det är den värdigaste avslutningen för den.
Sedan kan man tycka att hanteringen av en död kropp ser läskig ut, men kom igen? Hur tror du man som människa kan hantera en 500kg+ tung kropp som dessutom är otymplig?

:mad:

Senast ändrad:

Jag har pengar till hästen, men tänker aldrig i livet lägga de pengarna på att kremera och/eller begrava för att någon annan har värderingar om det.

Detta är ett i-landsproblem utan dess like, och jag skäms att vara en del av de lyckligt lottade när det ställs krav på att man - för att anses vara ansvarstagande hästägare - ska hålla "begravning" för en häst.

Alla gör som de vill, men påtvinga inte andra några moralkakor om hur och vad man ska göra. Djurskyddslagen är verkligen en lägstanivå, och den är det tydligen otroligt svårt att respektera för många. Att börja diskutera tvingande begravningar för hästar känns på gränsen till löjligt.

Jag tycker faktiskt inte du har någon som helst rätt att kalla hästägare som tvingats ta bort sina högt älskade hästar som respektlösa!
:mad:

Tack! Jag tog faktiskt illa upp, dumt kanske att gå in i såna här trådar när det fortfarande är känsligt, men jag trodde det var en fråga och inte en "alla som inte tänker som jag är dumma i huvet"-tråd.

Tack! Jag tog faktiskt illa upp, dumt kanske att gå in i såna här trådar när det fortfarande är känsligt, men jag trodde det var en fråga och inte en "alla som inte tänker som jag är dumma i huvet"-tråd.

Men du, det har jag absolut inte gjort!
Jag sa att detta bara var mina åsikter, och alla får gärna tycka och tänka vad de vill.. Det upprepade jag ett x antal gånger. Förlåt alla som blev upprörda.:(

Liknande trådar

Övr. Katt Jag har en katt som är sjuk, som antagligen inte blir så mycket bättre. Vi ger henne ett sista försök med en ny medicin, men blir hon...
Svar
6
· Visningar
479
Senast: Krålus
·
Hästvård Hej, Jag är mitt uppe i en utredning hos veterinär av min häst som har ett släpande bakben. Han visar ingen reaktion på böjprov, visade...
Svar
11
· Visningar
1 053
Hästvård Står just nu i ett jäkla mysterium. Tankarna går som en studsboll. Tänker jag berättar händelseförloppet så får vi se vad ni har o säga...
2 3 4
Svar
74
· Visningar
4 725
Kropp & Själ Jag har alltid haft kalla händer och fötter, och har en släng av Raynauds syndrom, dvs blodcirkulationen stänger av i fingrar och tår...
Svar
6
· Visningar
272

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka