Kropp efter avlivning?

• Hästvård
  • Trådstartare Trådstartare delavdig
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 126
  • Visningar Visningar 11 081
Sv: Kropp efter avlivning?

Det verkar som du pratar om två olika saker.

1) skicka en häst med slaktbil (då måste hästen vara leverande)
2) skicka kropp med kadavertransport (kropp = död häst)

Har lämnat häst på slakteri för livsmedelsproduktion, verkligen fin service. Följde självklart med hästen hela vägen så jag visste hur det gått till och att allt gick som det skulle. För detta får jag en liten slant.

Har också bultat hemma, och fått kroppen transporterad av den som bultat. Då går kroppen till destruktion. För det får jag betala en medelstor slant.

Däremot skulle jag inte sätta någon häst på en slakttransport, jag kör själv och ser till att inget konstigt händer, att hästen slipper stress och väntan.

När djur eller människa har gått bort så har själen gått vidare till nästa liv, kvar finns bara skalet. Det är min uppfattning i saken, därför är det inte svårt för mig att skicka iväg min avlivade häst till destruktion eller livsmedel.
(Lite OT: Av samma anledning är det för mig helt oväsentligt vad som händer med min kropp efter döden, jag är ju inte kvar där ändå. )

Däremot själva avlivningen är såklart fruktansvärt jobbig och jag skulle inte skicka iväg en levande häst för avlivning. Det är trygg hemmamiljö som gäller så långt det är möjligt.

Finns det slaktbilar som hämtar hästar levande idag? Jag har personligen inte hört om det utan att man får köra dem själv till slakterierna om man vill att de ska bli mat men vad vet jag? Har bara varit med om att behöva ta bort en häst hittills så jag kollade inte möjligheterna så noga.

Vi var inne på att köra ner lilla ponnyn till ett krematorium men det blev väldigt osmidigt. Hon skulle inte kunna transporteras levande (kraftig fång) och kostnaden om de skulle hämta henne blev hög så det var i så fall att köra med död häst i transporten ner dit och det kändes inte sådär jättebra i och med att det blir ett jäkla jobb att få ut död-lukten osv. Att sedan kremeringen skulle kosta skjortan. Annars hade det varit väldigt fint att hälla hennes aska bredvid syrrans på berget hemma hos mamma då det var syrrans ponny.

Alternativ #2 var att kontakta djurparker för att se om det var intressant men det fanns ingen som ville ta emot henne. Det hade känts bra för mig att hon fick bli en del av kretsloppet.

Av den anledningen valde vi att bulta henne hemma och skicka med kadaverbilen. Det var på ett sätt ganska skönt att slippa ta hand om kroppen.

Jag tog bort en av mina egna hästar för två år sen. Pappa och en kompis körde honom till ett litet gårdsskakteri där han avlivades med bult, och därefter gick till livsmedelsproduktion. En ung och frisk häst så tillvida att han inte var fullproppad med mediciner, jag såg ingen anledning till att låta hans kropp "gå till spillo".
Vi har också tagit bort hästar hemma, med bult och därefter har kroppen vinschats upp i lastbilen och åkt iväg för destruktion. Det ser makabert ut, och är man det minsta känslig ska man nog undvika att titta när ens vän dras in i lastbilen, där det ofta kan finnas flera andra kroppar som tillkommit under dagen. Jag får nog se mig som ganska van och lite avtrubbad för jag har inga problem med att se det.
När min första ponny ska tas bort (om många år hoppas jag..) vill vi begrava eller kremera honom. Han har en särskild plats i hela familjens hjärta. Egen mark har vi gott om.

Visst finns det slaktbilar som hämtar hästar levande. Det finns ju de som hämtar och kör utomlands också, men du lär ju knappast hitta dem på annons. Om man säger så.

Jag är larvig, men jag vill att mina ska begravas hemma. Vill precis som med övrig släkt och vänner som gått bort ha en grav att gå till.

Vi har början på en liten begravningsplats vid skogsbrynet bredvid vår ridbana. Där ligger hittills en liten häst och en gammal katt. Och tanken är väl att alla våra älsklingar så småningom ska begravas där. (om de får plats)

Skulle själv vilja kremeras och spridas över platsen, men vet inte om man får tillstånd till sånt? Har inga planer på att skaffa några barn så kommer nog inte vara nån som är intresserad av att gå till min grav ändå.

Om man som jag inte har en gård utan står inackorderad hos andra så är valet inte så stort.
Jag har avlivat med trotjänaravlivning (eller inte jag personligen, jag har stått och stortjutit i stallet efter att ha gått bort med hästen till avlivningsplatsen, sen gått iväg). Bult och sen har de kört iväg hästen. Väldigt lugnt och harmoniskt utan stress för hästen.

Varför? För att det varit dags för hästen och det var den bästa lösning jag kunnat komma på för min bäste vän.

Jag fick skicka min häst att begravas på plats för stordjur, typ del av en större soptipp. Kändes inte speciellt kul men jag hade ingenstans att begrava hästen då jag stod inhyrd i ett stall där det inte var möjligt.

I dagsläget om jag blir tvungen att ta bort en häst så begravs den här på gården där vi nu har alla hästarna. Vi har stått i samma stall 7 år och känner dem bra och har redan frågat om det är okej och de har sagt att de kan hjälpa till med det, det finns tydligen redan en häst begravd någonstans.

KL

Nödslaktade häst med brutet ben. Det fanns ingen tid att planera tillstånd för begravning etc. Rent känslomässigt är hans själ kvar i hagen där han dog. Kan känna honom där fortfarande. Kroppen känns mer som ett skal och destruktion var det enda val vi hade.

Att det finns de som kör utomlands är jag medveten om men de lär väl ändå inte ha helt rent mjöl i påsen. Det som jag funderade på var om det fanns de med helt rena papper som hämtade.

Ja, det tror jag säkert. Det är ju egentligen bara tillstånd för transporten som behövs, bedriver man slakteri är det ju liksom bara hämtningen som ska till (om kunden som så önskas)

Skicka iväg levande med slaktbil skulle jag inte göra. Det känns lite väl osäkert eftersom jag vill att de sista minuterna ska vara lugna och fina. Däremot har jag inget emot att bulta hemma med mulen i en havrehink och sen använda kadaverbil. Åka till slakteri och slakta till köttproduktion faller också bort eftersom jag använder Switch mot fästingarna på sommaren och då är det väl livstids karens för köttproduktion (om jag har fattat rätt).

Jag har ingen egen gård så begravning hemma är inte heller ett alternativ. Det är väl egentligen inte ens ett alternativ för dom som har egen gård heller längre? Vad jag hört är det väl riktigt svårt att få tillstånd för att gräva ner djur på gården nu för tiden? Men förstås, man kan ju göra det utan tillstånd och låtsas att det regnar om man är sån.

Men ursch vilka tråkiga tankar man fick i huvudet av att ens tänka på hur man skulle göra i detta läge. Hoppas ponnyn lever tills han blir 30 minst så det dröjer ett antal år i alla fall.

När min gamla ponny togs bort 2010 så kom veterinär och avlivade med spruta, sedan begravdes han hemma (han bodde på föräldrarnas gård).
Nu står jag inackorderad så hade det tex hänt en olycka med min häst nu så hade ju inte begravning varit aktuellt utan då hade det varit avlivning och sedan hade kroppen fått hämtas.

Jag skulle inte skicka en häst med slaktbil, eftersom den då kan hamna var som helst. Köra en häst till slakteri och få avlivad där har jag inga moraliska problem med, däremot har jag inte gjort det själv.
De vi avlivat på senare år har bultats hemma och kroppen har hämtats av kadaverbilen. Att begrava hemma är inget alternativ, det har vi inte mark till, och även om vi haft det, när vi flyttar och ny ägare ska ta över en djurkyrkogård, nja, nej tack.
Jag har själv sluppit vara med vid avlivningar då min mamma tagit den "smällen". Normalt sett har hon hållit i hästen tills den trillat och sen vänt sig och gått därifrån och sluppit vara med om resten, det sköter de som har det som jobb. När vi tvingades akutavliva en häst på ett väldigt olämpligt ställe dit bilen inte kunde komma, fick hon själv ta traktorn, dra upp kroppen i skopan och tippa i containern. Det är inget jag önskar någon, men ibland händer det tyvärr. Själen har lämnat kroppen så det är ju inte för hästens skull egentligen, utan för att det är vidrigt för hästägaren.

Ibland tycker jag att det är konstigt att det är sånt generellt motstånd till att hästar slaktas, medan det anses "fint" med begravning där kroppen äts upp av maskar - och skillnaden är? Sen förstår jag att det kan kännas jobbigt känslomässigt, men när jag får släppa fram hjärnan och inte bara hjärtat så känns det självklart. Idag hade jag kunnat tänka mig att ta bort en häst på slakteri, under förutsättning att det är en häst som är frisk nog att åka transport, som inte blir stressad av lastning/resa eller av nya platser och nya människor, eftersom det självklart ska kännas lugnt och tryggt för hästen. När vårt gamla sto avlivades för tre veckor sedan skedde det dock "hemma" (hos fv), eftersom hon fick smärtstillande och därmed hade karens och nåt annat inte var aktuellt.

Varför är det så få som valt att kremera/begrava sin häst?

Kanske kostnaden avskräcker? Och avsaknaden av begravningsplats? Eller helt enkelt att det inte känns bra att förslösa kött om hästen går att använda till livsmedel?

Min häst bultades utanför stalldörren och kroppen hämtades sedan av kadaverbilen.
Hon kunde inte gå till livsmedelproduktion då hon stod på medicin, och eftersom vi inte har eget stall utan hon var inhyrd så kändes det dumt att be dem om att få begrava henne där, det var heller inget som kändes viktigt för mig.
Hon lever ju kvar i mitt minne ändå, och själen galopperar väl omkring på de evigt gröna ängarna i en ung och fräsch kropp igen :love: :cry:

Jag fick ta bort min häst i våras.

Då jag bestämde tidigt att den dagen han behövde tas bort skulle han få bli begravd hemmavid.
Jag fick arrangera allt. Ringa ut en kille som kom med grävskopa, grannen som skulle bulta (en gammal slaktare och bonde) och jag fick även välja ut en plats på grannens mark. När alla tillstånd var klara fick min man och grävaren åka ut och förbereda platsen. Vi hade kommit överens om en tid då bonden skulle komma dit. Sen gick jag och min häst våran sista promenad tillsammas. En promenad på ca 500 meter. Där lämnade jag över honom till min man som fick vara den som höll grimskaftet. Jag ville inte ha minnet av att min häst faller ihop. Jag gick och satte mig en bit bort och hörde skottet.
Killen med grävmaskinen var väldigt hänsynsfull med den döda kroppen (brukar gräva gravarna på kyrkogården) och när han var klar krattade han till och med det sista, för han ville alltid lämna en grav på bästa sätt, oavsett ifall det var en manniska eller djur.

Liknande trådar

Övr. Katt Jag har en katt som är sjuk, som antagligen inte blir så mycket bättre. Vi ger henne ett sista försök med en ny medicin, men blir hon...
Svar
6
· Visningar
479
Senast: Krålus
·
Hästvård Hej, Jag är mitt uppe i en utredning hos veterinär av min häst som har ett släpande bakben. Han visar ingen reaktion på böjprov, visade...
Svar
11
· Visningar
1 053
Hästvård Står just nu i ett jäkla mysterium. Tankarna går som en studsboll. Tänker jag berättar händelseförloppet så får vi se vad ni har o säga...
2 3 4
Svar
74
· Visningar
4 725
Kropp & Själ Jag har alltid haft kalla händer och fötter, och har en släng av Raynauds syndrom, dvs blodcirkulationen stänger av i fingrar och tår...
Svar
6
· Visningar
272

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka