Kropp efter avlivning?

• Hästvård
  • Trådstartare Trådstartare delavdig
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 126
  • Visningar Visningar 11 081
Sv: Kropp efter avlivning?

Allra hellst skulle jag vilja kremera och begrava på gården.

Men var jag tvungen att skicka i väg kroppen hade jag avliva hästen på gården och sedan skickat iväg kroppen. Vill inte skicka iväg en levande häst och sedan slaktas på ett stakteri med massa stess.

Man tycker och tror olika. Vad som händer efter kroppen efter döden bekommer liksom inte mig speciellt mycket, därför hade jag inga bekymmer med att låta min högt älskade gamla ponnys kropp åka i väg i kontainer till destruktion efter att hon tagits bort lugnt och fint bakom stallet. Dock valde jag att inte se på när de vinschade upp henne, det kände jag att jag kunde få bespara mig.

Jag vill helst ta bort hästar hemma, men ser inga bekymmer i att åka till klinik eller t o m i egen transport till ett slakteri där de slaktar hästar separat och man själv är med hela vägen om hästen är van att åka och inte störs av det. Jag skulle dock aldrig någonsin skicka i väg min levande häst med en slaktbil, det finns inte på kartan.

Jag tycker det är oansvarigt att skuldbelägga andra för att de väljer andra alternativ när det gäller en död vän, inte hur kroppen efteråt behandlas.

Såg du med egna ögon hur din häst transporterades till krematoriet? Hur värdig var den behandlingen i dina ögon?

Min första häst nödslaktades på 80-talet i hagen efter ett benbrott, hennes döda kropp klassades som extra prima och de pengarna jag fick av slakteriet hjälpte till att köpa häst nr 2. Jag tog adjö av henne i hagen men klarade inte av att vara med när de sköt henne. Jag har sörjt henne i över 20 år nu och kommer fälla tårar över henne resten av mitt liv.

Häst nr 2 bultades på gården hon var uppstallad och åkte sedan med kadaverbilen till destruktion. För mig är det betydligt mycket värre än vad som hände med häst nr 1.

Häst nr 3 avlivades akut med spruta på Ultuna och även hennes kropp gick sedan på destruktion. Det var definitivt inte en värdig död för henne och det var rent fasansfullt att se hur hon slagit sönder sig i smärtor innan hon äntligen fick dö.

Vad du anser är värdigt eller ej är en sak, men hur kan det bli ansvarslöst att skicka en häst på slakt eller en död kropp på destruktion? I mina ögon är man ansvarslös om man dumpar kroppen i skogen eller gräver ner den utan tillstånd efter avlivning, alternativt att man inte tar sitt djurägaransvar och ser till att hästen får vård och/eller avlivas när det behövs, inte att slakta eller destruera! :crazy:

Otäcktmed din tredje häst! Stackars ni! Togs hon bort med Somnulose? Det finns ju tydligen hästar som snedtänder på det och kastar sig vilt under en halv minut eller så innan de dör. Mycket obehagligt! Jag har tagit bort en akutsjuk häst med det en gång (eller inte jag ,men vet) och det gick som tur var bra, och eftersom hästen var dödssjuk i tarmvred och vet inte hade bult så var det det enda alternativet, men annars tycker jag att lugnande (för att "idiotsäkra" situationen) och bult känns som det tryggaste alternativet, just för risken med snedtändning på Somnulose.

Jag tog nyligen bort min älskling efter 20 år ihop, hon fick somna in hemma på gården och sedan begravde vi henne bredvid hagen hemma på vår gård där hon alltid stått. Jag kan inte tänka mig att göra på något annat sätt och nu efter känns det bra att gå till hennes grav och sitta där. Vi har lagt en stor sten på hennes grav och byggt ett kors. För mig känns det bra och hedrande mot henne. Jag vill veta att hon ligger där och att jag fortfarande kan vara nära henne, nu jag jag någonstans jag kan gå för att sörja henne och vara med henne trots att hon inte står i hagen.

Jag tror inte det var medlet hon reagerade på utan de våldsamma kramperna hon hade innan där inte ens morfin kunde hjälpa längre. Vi hade kämpat med henne i 6 dygn på Ultuna för hennes lille pojkes skull och jag började hysa ett litet hopp fram till den här kvällen då vi inte kunde göra mer än se till att avsluta det hela. :cry:

Well i mitt fall var det ganska enkelt.
jag har ingenstans att göra av kroppen, bor i lägenhet, hyr in mig på en gård där man inte är tillräckligt tjenis med gårdsägaren och min häst trivdes bokstavligen inte i det stallet(blev som apatisk)..
Vi tog ut en "avlivare"..men jag fick köra in honom på travet eftersom det kändes enklare för jag skulle inte fått ha gjort det på gården med alla hagar runtomkring.
Jag var med honom hela tiden fram tills gubben sa att det var dags.. då stod min kompis med honom hela tiden tills han ramlade ihop, sen tog dom kroppen med sig tillbaka för kremering.

Hade jag haft en egen gård hade det varit en självklarhet att kolla upp om det fanns möjlighet att begrava hemma åtminstone. Men nu fanns inte det alternativet.

Det enda jag ångrar är att han var tvungen att byta stall precis innan från ett där han sprudlade och var så glad till ett där han blev så olycklig och hängig. Jag avlivade honom pg av att han hade väldigt ont och inte svarade alls på behandling och dessutom blivit behandlad tidigare...

Saknar honom väldigt mycket men jag vet att jag tog helt rätt beslut- att gick så otroligt bra tillväga och det var min första egna slaktupplevelse.

Foderhästen(travare) innan dess- ägaren valde att skicka honom till valbo(?) med bil. Jag grämde mig så otroligt över det. Jag visste ju hur han haft det hos mig, men visste inte vad som skulle hända där, om han skulle vara stressad eller tokig i det absolut sista. Ovissheten var det som gjorde det skitjobbigt.
Men hon gjorde det av enkelhet.
På ett sätt kan jag väl förstå det, men jag skulle inte kunna välja det när det kommer till mina egna djur :)

Liknande trådar

Övr. Katt Jag har en katt som är sjuk, som antagligen inte blir så mycket bättre. Vi ger henne ett sista försök med en ny medicin, men blir hon...
Svar
6
· Visningar
478
Senast: Krålus
·
Hästvård Hej, Jag är mitt uppe i en utredning hos veterinär av min häst som har ett släpande bakben. Han visar ingen reaktion på böjprov, visade...
Svar
11
· Visningar
1 051
Hästvård Står just nu i ett jäkla mysterium. Tankarna går som en studsboll. Tänker jag berättar händelseförloppet så får vi se vad ni har o säga...
2 3 4
Svar
74
· Visningar
4 725
Kropp & Själ Jag har alltid haft kalla händer och fötter, och har en släng av Raynauds syndrom, dvs blodcirkulationen stänger av i fingrar och tår...
Svar
6
· Visningar
272

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka