Kropp efter avlivning?

• Hästvård
  • Trådstartare Trådstartare delavdig
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 126
  • Visningar Visningar 11 081
Sv: Kropp efter avlivning?

Jag avlivade min häst den 25 december i år. Ett krematorie från skåne åkte hit och hämtade honom. En veterinär jag känner avlivade innan så dom hämtade bara kroppen. Och dom skickar självklart inte askan på posten! De åker hit med den. Jag betalar nästan 7000kr för allt. Urnan är inte i papper utan i trä och kostar inte så mkt.

Dom åker garanterat inte 95 mil för att hämta hästkroppen, och ej heller för att lämna askan.;) För detta så kostade hela proceduren 22000 kr, i detta fall en urna av papp.

Man kan komma billigare undan genom att samkremera, och sedan dela på askan med dem som har haft kroppen i samma ugn men det ville inte den här personen och då kostar kremeringen i runda slängar 6500 kr eftersom hästen vägde över 500 kg. Sedan väljer man själv om urnan ska vara i trä eller papp.
Askan kom med posten.

OT. Den 25 december har inte infallit ännu, så jag antar att du tog bort din häst förra året alltså 2010.

kl

Jag tog bort min ena häst för knappt 5 veckor sedan. Hon var min bästa vän i tio år och det viktigaste i mitt liv. Jag gav henne ett bra och värdigt liv, en bra och värdig ålderdom och, när jag ansåg att hennes tid var inne, ett bra och värdigt slut. Jag var med henne hela vägen och hon behövde inte lida.

Huruvida man sätter värde på kroppen av en död vän är högst personligt, och jag tycker att du TS borde försöka tänka efter lite innan du slänger ur dig saker. Särskilt när du använder så starka ord som ansvarslöst och ovärdigt.

Jag sätter inget värde på en död kropp, du gör det. För mig finns minnena i mitt hjärta, medan du vill ha en fysisk sorg-/minnesplats i form av en grav. Du tycker att en död kropp ska behandlas med värdighet, jag tycker att en död kropp bara är just en död kropp och att det därför inte spelar någon roll vad som händer med den.

Du behöver inte förstå varför jag känner som jag gör, men du bör respektera det. Jag hade kunnat kremera och begrava min häst hemma på mammas gård, men jag valde att inte göra det. Varför? För att min älskling redan var borta. Jag såg bara en död häst, att gräva ner kroppen i trädgården skulle inte ge mig henne tillbaka eller trösta mig. Efter avlivningen lämnade jag kroppen på kliniken och helt ärligt tyckte jag det var skönt att slippa ta hand om den och tänka på praktiska saker, jag kunde bara åka hem och få sörja. Det hjälpte mig.

Dom åker garanterat inte 95 mil för att hämta hästkroppen, och ej heller för att lämna askan.;) För detta så kostade hela proceduren 22000 kr, i detta fall en urna av papp.

Man kan komma billigare undan genom att samkremera, och sedan dela på askan med dem som har haft kroppen i samma ugn men det ville inte den här personen och då kostar kremeringen i runda slängar 6500 kr eftersom hästen vägde över 500 kg. Sedan väljer man själv om urnan ska vara i trä eller papp.
Askan kom med posten.

OT. Den 25 december har inte infallit ännu, så jag antar att du tog bort din häst förra året alltså 2010.

Jag kommenterade mitt egna inlägg och skrev november. Han tog alltså bort 11-12-25. Och jag har inte fått askan ännu.
95 mil, vart har jag skrivit de? De här företaget som jag ringde åker över hela södra sverige.
Jag pratade med dom och dom sa att dom åker hit med askan, för sånt skickar man inte med posten. Jag vill inte ha någon annans aska så han kremeras separat.

Vad skulle ni ha gjort med eran hästs kropp efter avlivning?
Skicka den med slaktbil, kremering, begrava hemma osv?
Och förklara Varför.
Jag förstår faktiskt inte varför folk kan skicka iväg sin vän med en slaktbil.. Vill veta andras åsikter.
:cry::confused::mad::(

Vi har en ugn för kremering av djur på jobbet så det är ganska självklart var han kommer hamna.

Jag kommenterade mitt egna inlägg och skrev november. Han tog alltså bort 11-12-25. Och jag har inte fått askan ännu.
95 mil, vart har jag skrivit de? De här företaget som jag ringde åker över hela södra sverige.
Jag pratade med dom och dom sa att dom åker hit med askan, för sånt skickar man inte med posten. Jag vill inte ha någon annans aska så han kremeras separat.

Nä jag kommenterade mina egna, och du kan inte räkna med att alla bor i närheten av krematoriet därav kostnadsanalysen. De priser jag gav är dessutom tagna från deras egen prislista.;)

Vad skulle ni ha gjort med eran hästs kropp efter avlivning?
Skicka den med slaktbil, kremering, begrava hemma osv?
Och förklara Varför.
Jag förstår faktiskt inte varför folk kan skicka iväg sin vän med en slaktbil.. Vill veta andras åsikter.
:cry::confused::mad::(

Jag är helt osentimental när det gäller behandlingen av kroppen. Kanske beror det på att jag är uppväxt med jakt/slakt och dessutom jobbat hela livet på kyrkogård, men för mig är kroppen ett skal.

Mina hästar jag har nu får inte gå till livsmedel pga livsids karens, så de får nog gå till destruktion, alt. om skäcken begravs på mina föräldrars gård den dagen.

Jag tog bort min hund förra året, kroppen skänkte jag till Ultuna så att blivande veterinärer hade något att öva på.
Samma, med min kropp när jag inte finns i den längre, kan det göra nytta för någon, fine.

Jag är förmodligen kallhjärtad o grym som inte sprängde i berget på min tomt för att begrava hunden?

Vad bra att de tar emot kropparna! Vi har ingen veterinärutbildning här, men jag skulle gärna skänkt till forskning/utbildning. Samma med mig själv, jag står i alla register som finns:D

Jag läste på en hel del (tyvärr) innan jag tog bort Tussi förra året.

För mig var valet enkelt. Avlivning hemma i fd beteshagen och begravning i densamma. Det är tyvärr långt ifrån alla förunnat att kunna göra så.

Alternativ b för mig var kremering men det är snordyrt och blir väldigt mycket aska efter en häst.

Destruktion innebär tydligen att det tillsammans med andra hästar kärs genom en köttkvarn inna de föbränns vilket jag aldrig någonsin skulle kunna låta älsklingens kropp göra. Bilderna som jag bildade mig när jag läste informationen förföljde mig i veckor så det är big nono för mig.

Den dagen min häst ska avlivas kommer hon att bultas på hemmaplan, och jag ska själv hålla i grimskaftet.

Kroppen ska kremeras separat och jag vill ha tillbaka askan i en träurna. Vad jag ska göra med den får vi se när den dagen kommer.
Egentligen skulle jag vilja söka tillstånd att begrava kroppen, men jag vill inte ha en fast gravplats eftersom det kör ihop sig om jag flyttar från staden jag då bor i. Det känns inte bra för mig att lämna kvar hästen om jag flyttar.

Jag läste på en hel del (tyvärr) innan jag tog bort Tussi förra året.

För mig var valet enkelt. Avlivning hemma i fd beteshagen och begravning i densamma. Det är tyvärr långt ifrån alla förunnat att kunna göra så.

Alternativ b för mig var kremering men det är snordyrt och blir väldigt mycket aska efter en häst.

Destruktion innebär tydligen att det tillsammans med andra hästar kärs genom en köttkvarn inna de föbränns vilket jag aldrig någonsin skulle kunna låta älsklingens kropp göra. Bilderna som jag bildade mig när jag läste informationen förföljde mig i veckor så det är big nono för mig.

Där jag jobbar läggs hästar hela i brännugnen. Vi har inga köttkvarnar. Så destruktion innefattar inte alltid köttkvarnar. Sen väljer man om man vill ha separatkremering och askan tillbaka eller om djuret bränns med andra.

Bulta hemma eller på klinik beroende på omständigheter kring avlivning sedan kadaverbil.

Inga av mina får gå till slakt, och att begrava hemma nä vill inte att marken smittas ner av olika läkemedel eller bakterier.
Man försöker ju just nu kartlägga massgravar från mjältranden som härjade på gådar på 40talet och som fortfarande smittar ner dagens tamdjur.

Kram
Vad nu detta har med frågeställningen att göra:mad:
PL

Men nog är du dömande alltid!
Är det inte bättre att lägga de pengar man har över på den nya hästen än på den döda?
PL

Nedsmittning! Så länge man inte fuskar med uppgifterna till länsstyrelsen.
PL

Hon ville ha förklaring varför man väljer/valde, och det är därför jag inte vill ha djur nergrävde på gården och då framförallt i hagmarker.

Det behöver inte ha och göra med fusk utan för att man inte alltid vet hur naturen tarhand om olika ämnen/smittor.

Kram

Man visste redan då att den var farlig men hade inga andra sätt att ta hand om tiotusentals djur.
Att man inte höll reda på dokumentationen är däremot skandal.
När det gäller riskerna med enstaka hästar tycker jag du kan överlåta det åt sakkunniga istället för att skrämma upp folk här!
PL

Jag förstår inte hur man kan vara ansvarslös för att man inte gräver ner en död kropp? På vilket sätt är det dåligt för kroppen att bli uppeldad istället för nergrävd och uppäten av maskar?

Min förra häst dog (av sig själv) och blev hämtad av kadaverbilen och körd till destruktion. Den döda kroppen kunde lika gärna varit ett tillknycklat papper ur min synvinkel, min häst försvann när han dog. Jag skulle inte vilja ha en grav att gå till för att minnas honom, en grästuva eller en sten har ju ingen som helst anknytning till hästen. Jag har hellre ett fint porträtt tillsammans med en fläta från manen att titta på när jag saknar honom. Gör det mig ansvarslös...? Sätt inte något likhetstecken mellan att skicka iväg en död kropp och att inte bry sig.

Liknande trådar

Övr. Katt Jag har en katt som är sjuk, som antagligen inte blir så mycket bättre. Vi ger henne ett sista försök med en ny medicin, men blir hon...
Svar
6
· Visningar
478
Senast: Krålus
·
Hästvård Hej, Jag är mitt uppe i en utredning hos veterinär av min häst som har ett släpande bakben. Han visar ingen reaktion på böjprov, visade...
Svar
11
· Visningar
1 051
Hästvård Står just nu i ett jäkla mysterium. Tankarna går som en studsboll. Tänker jag berättar händelseförloppet så får vi se vad ni har o säga...
2 3 4
Svar
74
· Visningar
4 725
Kropp & Själ Jag har alltid haft kalla händer och fötter, och har en släng av Raynauds syndrom, dvs blodcirkulationen stänger av i fingrar och tår...
Svar
6
· Visningar
272

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka