Kropp efter avlivning?

• Hästvård
  • Trådstartare Trådstartare delavdig
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 126
  • Visningar Visningar 11 081
Sv: Kropp efter avlivning?

Den största anlednignen till att jag ville att han skulle bli begravd hemmavid var att den hästen betytt enormt mycket för mig.

Men även att jag varit med när det tagits andra hästar på gården. För visso lugnt och fint. Men sen när det vichar in den döda kroppen över tre redan döda hästar kändes för mig lite makabert. Sen droppade bloder från bilen både till och från stallet...
Nu kunde jag planera när, var och hur. Men skulle jag inte kunna det så skulle jag låta kroppen gå med kadaverbilen.

Killen med grävmaskinen var väldigt hänsynsfull med den döda kroppen (brukar gräva gravarna på kyrkogården) och när han var klar krattade han till och med det sista, för han ville alltid lämna en grav på bästa sätt, oavsett ifall det var en manniska eller djur.

:bow: :bow: :bow:

Det lät väldigt fint! Då vet man vad som händer med kroppen.
Jag skulle aldrig livet skicka iväg min häst med en stor container, Fy. Min åsikt är att man inte tar ansvar som hästägare.
Det värdigaste och säkraste för då vet man vad som händer, det är Kremering. Efter det kommer begravning hemma/ på annans mark.
Att skicka iväg sin häst i en container tycker inte jag är okej, att skicka sin kära vän som har gett en så mycket kärlek, styrka.
Men såklart, detta är mina åsikter, alla har full rätt att tycka och tänka vad de vill :)

Vaddå inte ta sitt ansvar? Hästkroppen bryr sej knappast vart den hamnar.
Värdigt är att ha ett bra liv. Inte en bra gravplats.

Jag tycker inte att man tar sitt ansvar, Men det är MIN åsikt. Alla får tycka vad de vill, så låt mig göra det. Jag kan också ha fel, det kan du med!

Senast ändrad av en moderator:

Undrar samma sak som lady. Vaddå inte tar ansvar och vad är det som är så fel med att skicka iväg sin häst i en container? Den är ju redan död? Vilket lidande hoppas du kunna bespara den? En död häst är en död häst precis som med vilket annat djur som helst.

Hur vida man som ägare tar ansvar eller inte beror inte på hur den döda kroppen forslas bort, utan på det beslutet man tar. Att ta ansvar innebär att man fattar det beslut som är minst plågsamt och bäst för hästen. Dem som inte tar ansvar är dem som skickar sina hästar i händerna på människor som skickar dem på slakttransporter utomlands. Dem som tar ansvar är dem som ser till att hästen får avsluta sina dagar på ett värdigt sätt, som ser till att hästen inte lider och som väljer en avlivningsmetod som är så smärtfri och skonsam för hästen som möjligt.

Att säga att man som ägare är ansvarslös för att man skickar iväg den döda kroppen med en kadaverbil (istället för att kremera eller gräva ned den i trädgården) gör min nästan lite förbannad...

Skulle jag bli tvungen att avliva min häst så skulle jag skänka honom till Nordens ark så att han fick bli mat åt deras djur.

Det är somsagt bara min åsikt, Jag kan mycket väl ha fel eller hur ? :)

Skulle jag bli tvungen att avliva min häst så skulle jag skänka honom till Nordens ark så att han fick bli mat åt deras djur.

Det har jag hört ska vara bra också, då det går i naturens kretslopp :)
Men är det inte lång väntetid där ? :confused:

Hur kan du då ha så starka åsikter om vad som händer döda hästar, om du glatt sätter i dig andra djur, som t o m haft det sämre under sin livstid än vad hästen haft? Känns inte det lite... hycklande?

Det känns verkligen som årets dubbelmoral att äta andra djur, men anse att andra hästägare "inte tar sitt ansvar" för att man inte begraver sina hästar när de fått gå vidare.

Då vet du ju inte vad som igentligen händer med kroppen, hur de hanterar den osv.. Nej usch.. :(

Det vet man inte när människor dör heller och det är bara kroppar. Finns inget liv kvar. (jag vet hur man hanterar döda människor och det är inte alltid så vackert)

Jag skulle vilja begrava min häst men har inte möjlighet till detta (detta är för att jag skulle vilja ha en grav fast det är ju ändå ingen där så lite onödigt...)
Utan när han måste tas bort så kommer det bli med spruta av veterinären då jag inte gillar bult och han gillar inte när man tar han i huvudet.
Och kommer då hämtas av kadaverbilen.
Kremering är inte ett alternativ då jag måste åka flera mil för att ta bort honom då och betala en stor kostnad och det är det inte värt.. bättre att ta bort hästen hemma där den är trygg.

Hur kan du då ha så starka åsikter om vad som händer döda hästar, om du glatt sätter i dig andra djur, som t o m haft det sämre under sin livstid än vad hästen haft? Känns inte det lite... hycklande?

Det känns verkligen som årets dubbelmoral att äta andra djur, men anse att andra hästägare "inte tar sitt ansvar" för att man inte begraver sina hästar när de fått gå vidare.

Tänk om jag är vegetarian då?;)

Det vet man inte när människor dör heller och det är bara kroppar. Finns inget liv kvar. (jag vet hur man hanterar döda människor och det är inte alltid så vackert)

Jag skulle vilja begrava min häst men har inte möjlighet till detta (detta är för att jag skulle vilja ha en grav fast det är ju ändå ingen där så lite onödigt...)
Utan när han måste tas bort så kommer det bli med spruta av veterinären då jag inte gillar bult och han gillar inte när man tar han i huvudet.
Och kommer då hämtas av kadaverbilen.
Kremering är inte ett alternativ då jag måste åka flera mil för att ta bort honom då och betala en stor kostnad och det är det inte värt.. bättre att ta bort hästen hemma där den är trygg.

Ja självklart, alla har inte möjlighet det vet jag. Men Om man har möjlighet, och inte tar den.. Det är liksom så jag menar men jag fick inte fram det i ord.
:bow:

Hur många hästar har du själv tagit bort och var har du gjort av kadavren? Och hur mycket betalade du om/när du kremerade?

Min man berättade att grävaren till och med hade vikt benen rätt på hästen så att han skulle "ligga bekvämt" och inte spreta åt alla håll.

OK, du är vegetarian som inte använder skinnprodukter? Ska jag sitta och gissa eller?

Ja varför inte? :d Men snälla nån, jag menade inte att ''hoppa på'' någon med att skriva att det var ansvarslöst. Jag vet att alla inte har pengar eller möjlighet att tex kremera, begrava sin häst, Men om man skulle ha det och inte göra det, Då tycker jag att det är ansvarslöst. Hänger du med ? :confused:

Det lät väldigt fint! Då vet man vad som händer med kroppen.
Jag skulle aldrig livet skicka iväg min häst med en stor container, Fy. Min åsikt är att man inte tar ansvar som hästägare.
Det värdigaste och säkraste för då vet man vad som händer, det är Kremering. Efter det kommer begravning hemma/ på annans mark.
Att skicka iväg sin häst i en container tycker inte jag är okej, att skicka sin kära vän som har gett en så mycket kärlek, styrka.
Men såklart, detta är mina åsikter, alla har full rätt att tycka och tänka vad de vill :)

Visst kan man kremera hästen om man vill, det kostar mellan 6000-6500 kr för detta jobb. Sedan tillkommer en urna och i detta fall en enkel pappurna som kostar ungefär 1400 kr, bor man inte närheten av krematoriet så skickas urnan med post till en kostnad av 450-500 kr. Sedan tillkommer förstås kostnaden för avlivning och transport till krematoriet, den kostnaden kan varierar beroende på var man bor.;)

Liknande trådar

Övr. Katt Jag har en katt som är sjuk, som antagligen inte blir så mycket bättre. Vi ger henne ett sista försök med en ny medicin, men blir hon...
Svar
6
· Visningar
479
Senast: Krålus
·
Hästvård Hej, Jag är mitt uppe i en utredning hos veterinär av min häst som har ett släpande bakben. Han visar ingen reaktion på böjprov, visade...
Svar
11
· Visningar
1 053
Hästvård Står just nu i ett jäkla mysterium. Tankarna går som en studsboll. Tänker jag berättar händelseförloppet så får vi se vad ni har o säga...
2 3 4
Svar
74
· Visningar
4 725
Kropp & Själ Jag har alltid haft kalla händer och fötter, och har en släng av Raynauds syndrom, dvs blodcirkulationen stänger av i fingrar och tår...
Svar
6
· Visningar
272

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka