B
Borttaget konto
För det första så verkar du inte se kopplingen mellan Israels bosättningspolitik och vad som sker i Gazaremsan. På vilket sätt signalerar det svineriet "vi vill ha tvåstatslösning och fred" menar du?för det första, att Israel bär sig svinigt åt på västbanken och inne i Israel är jag den förste att understryka.
för det andra, så ockuperar, så vitt jag vet Israel inte Gaza.
För det tredje, den som på allvar tror att aggressionens från Hamas skulle sluta om Israel kom till en kompromisslösning och lämnade västbanken, den är nog rätt naiv. Uttalande från Hamas vedimerar det jag säger, deras mål är en komplett elimination av israel som suverän stat.
För det andra så skrev jag ett förtydligande några inlägg ner att jag inte menade att just Gaza är ockuperat, men att andra aspekter av det jag beskrev i den meningen (kollektiv bestraffning, aggressiv politik osv) beskriver situationen där.
För det tredje, nej, aggressionerna skulle inte sluta direkt, men fredsprocessen skulle starta och inte aktivt motarbetas så som den gör nu. Och som sagt, attackerar man Hamas enbart militärt så bereder man bara vägen för andra värre extremister, man måste försvaga deras position politiskt genom att agera för fred. Då får den typen av organisationer minskat stöd av allmänheten i området, för en majoritet vill först och främst ha fred och en plats att leva på som fria människor.
Visste att du skulle ge igen med att jag är naiv. Ibland känns det som det enda vi gör i våra diskussioner är att anklaga varandra för att vara naiva, skulle nog inte ha kastat första stenen där, men jag tyckte faktiskt att du naivt förenklade situationen. För hur troligt är det att Hamas helt enkelt bestämmer sig för att sluta skjuta raketer? Något annat måste ske på större skala för att upphörande av raketskjutningarna i sin tur ska kunna ske.