Krig i Gaza.

-Raketbeskjutningen mot Israel påminner om den som tyskarna förde mot England under andra världskriget. Jag tycker det är fegt och meningslöst att skicka raketer som trillar ned från himmelen när bränslet tagit slut - vart som helst. Ingen hederlig soldat skulle väl själv tänka att -nej, nu är krafterna slut men jag kan inte lämna mina granater odetonerade så jag slänger iväg dom där jag är. Och så skadas några civlia, och dör efter en stund, en åsna mister benet och en fårskock på bete får splitterskador... Men då en raket åstadkommer samma skador är det inte samma sak, eller? Palestinerna har stöd av hela arabvärlden verkar det som, än fast alla inte är araber och/eller muslimer. Och Israel har stöd av USA. På så vis blir det en strid mellan dom - fast den äger rum i Israel.
Jag var i Israel som volentär i på åttiotalet - innan infatadan. Då var det fredfullt och man kunde resa runt hur som helst. Minns den judiska killen Simon som sa att det värsta är att obildade palestinier och ortodoxa judar är värst på att föröka sig - många familjer har tio ungar, och det är dom som är farligast. Bildade israeler nöjer sig med 2-3 barn.

Slutar Hamas med raketbeskjutningen så finns väl ingen anledning för Israel att öda kapital, soldater samt skaffa sig en massa bad will.
Naturligtvis resulterar det inte i att Israel lämnar Jerusalem. Men en massa civila slipper agera sköldar när Hamas modiga raketservice jobbar...
Ja, för Israel har ju absolut bevisat att i tider med relativ fred, så har man inte roat sig med att t.ex öka expansionen av sina bosättningar på områden de tycker att de har all rätt i världen till..

Vad som hände under/efter ww2 kan inte jämföras med hur Israel och varför skapades.
Det är faktiskt en ganska adekvat jämförelse eftersom ockupationen av Västbanken och Gazaremsan var slutresultatet av sjudagarskriget -67 där Israel blev angripna.

Jag kan förstå varför båda parter agerar som de gör, även om jag tycker att båda parter gör fel.

Det är faktiskt en ganska adekvat jämförelse eftersom ockupationen av Västbanken och Gazaremsan var slutresultatet av sjudagarskriget -67 där Israel blev angripna.

Jag kan förstå varför båda parter agerar som de gör, även om jag tycker att båda parter gör fel.
Sorry, men hur Israel skapades och sjudagarskriget -67 var väl ändå inte samma händelse..?

Här finns en karta från december 2012, skapad av FN-organet OHCA.
Den torde vara en av de mest objektiva som går att finna.

Den visar Västbanken i detalj, och hur det israeliska inflytandet är just då. Magenta är Israeliska bosättningar. Blått är full Israelisk kontroll. Det finns två sorters gult (inte de orange tätorterna), en gulgrå där en slags delar security control råder - samt en gulorange som är fullt Palestinsk.
Det framgår med tydlighet var West Bank Barrier finns, byggs och planeras.
Man skulle kunna säga att ju bättre och bördigare områden, desto mer Israeliskt har det blivit.

Den viktigaste frågan är alltså inte vad gör vi med Gazaremsan.
Den viktigaste frågan är vad gör vi med Västbanken?

Varning! Kartan är GIGANTISK, näst intill naturlig storlek - och gör sig INTE nedladdad i en mobil på badstranden.

(jag tar bort den, och gör på lite annat sätt...)

Här är en länk för den som har en stooor skärm, och sitter på trådbunden Internet:
http://upload.wikimedia.org/wikipedia/commons/2/2f/West_Bank_Dec_2012.jpg

Här är en mycket förminskad bild:
westbank.jpg

Slutar Hamas med raketbeskjutningen så finns väl ingen anledning för Israel att öda kapital, soldater samt skaffa sig en massa bad will.
Naturligtvis resulterar det inte i att Israel lämnar Jerusalem. Men en massa civila slipper agera sköldar när Hamas modiga raketservice jobbar...
Så slutar Hamas skicka raketer från Gaza blir alla nöjda och glada tror du. Det är naivt, är det inte Hamas så är det någon annan och så fortsätter det tills en större förändring gällande ockupationen och bosättningarna drivs igenom.

Problemet att Israel bryter mot internationell rätt genom att ockupera Gaza och Västbanken och skapa bosättningar kvarstår ju - så länge den aggressiva politiken fortsätter och bosättningarna breder ut sig, och så länge som palestinier inte har samma rättigheter som israeler utan bestraffas kollektivt på olika sätt, då kommer det finnas ett problem och troligtvis ett våldsamt gensvar. Om inte från Hamas så från ännu värre grupper. Som någon annan påpekade kan det palestinska samhället knappt kallas för samhälle, och på sådana platser sås fröet till extremism och våld.

Att Israel genom sina olagliga bosättningar skaffar sig bad will, utsätter sitt eget folk för upptrappning av konflikten osv är ledningen uppenbart likgiltig inför. De underminerar tvåstatslösningen och fredsutvecklingen genom att inte respektera gränserna, det är helt orealistiskt att förvänta sig fred i egenskap av kolonialmakt. Israel skjuter sig själv i foten genom sitt agerande, genom att inte ta tag mot extremnationalismen i de egna leden, och det är sorgligt att se.

Men Israel kommer knappast lägga sig i frågan i nuläget, det finns människor som byggt i princip hela sin politiska karriär på att upprätthålla konflikten och på att driva en ockupation, bosättningar osv. (Kan ju inflika att det förstås även gäller åt andra hållet, det finns alltid parter i båda läger som tjänar på konflikter) De kommer inte frivilligt göra en helomvändning, omfamna en tvåstatslösning och respektera gröna linjen. Det krävs påtryckningar utifrån och troligtvis annan ledning.

Så "Hamas måste sluta med raketbeskjutningar" är väldigt förenklat och naivt. Slutar Hamas med sina raketbeskjutningar som till viss del också är ett spel/styrkedemonstration då även de har att förlora på invasion, då kliver bara de ännu mer extrema grupperna fram tex al-Qaida. Israel sitter i en rävsax så länge man driver sin kolonisation och inte respekterar gränserna för en framtida tvåstatslösning, är det inte Hamas så är det något ännu värre som dyker upp.

Problemet att Israel bryter mot internationell rätt genom att ockupera Gaza och Västbanken och skapa bosättningar kvarstår ju - så länge den aggressiva politiken fortsätter och bosättningarna breder ut sig, och så länge som palestinier inte har samma rättigheter som israeler utan bestraffas kollektivt på olika sätt, då kommer det finnas ett problem och troligtvis ett våldsamt gensvar. Om inte från Hamas så från ännu värre grupper. Som någon annan påpekade kan det palestinska samhället knappt kallas för samhälle, och på sådana platser sås fröet till extremism och våld.
Det smög sig in ett Gaza där men menar förstås att enbart Västbanken är ockuperat, däremot är ju palestinierna i Gazaremsan i mångt och mycket kollektivt bestraffade osv.

Poängen är att om inte Israel själv visar vilja till tvåstatslösning i hela området som då skulle kunna utgöra en palestinsk stat i framtiden, och på vis driver en fredsutveckling framåt å sin sida, så kommer oroligheterna fortsätta i Gaza.

Kan tillägga att jag tror omvärlden måste vara väldigt försiktig med att bemöta hela Israel med påtryckningar och sanktioner och dylikt, tex tror jag en bojkott av varor från hela Israel skulle kunna vara kontraproduktivt medan bojkott av varor producerade på ockuperad mark är bra.

Man måste försöka separera det egentliga Israel från bosättarna och andra som inte respekterar de internationellt erkända gränserna, snarare än driva hela Israel i famnen på extremnationalister.

Skulle man lyckas få Israel att visa vilja till tvåstatslösning tror jag mycket är vunnet. Ingen av parterna Israel och Palestina vill väl egentligen strida, men de befinner sig i ett låst läge och Israel i egenskap av ockupationsmakt har störst chans att påverka status quo.

Ja, för Israel har ju absolut bevisat att i tider med relativ fred, så har man inte roat sig med att t.ex öka expansionen av sina bosättningar på områden de tycker att de har all rätt i världen till..

expansionen av bosättningar har skett i områden som man vunnit i krig och som motståndarsidan inte velat byta mot fred så.....
hade man bitit i det sura äpplet så som ex finnar och tyskar gjort så hade området kanske varit i bättre skick.

expansionen av bosättningar har skett i områden som man vunnit i krig och som motståndarsidan inte velat byta mot fred så.....
hade man bitit i det sura äpplet så som ex finnar och tyskar gjort så hade området kanske varit i bättre skick.

Så vad tycker du och Israel att 4.000.000 miljoner palestinier ska ta vägen?
Gazaremsan?

Så slutar Hamas skicka raketer från Gaza blir alla nöjda och glada tror du. Det är naivt, är det inte Hamas så är det någon annan och så fortsätter det tills en större förändring gällande ockupationen och bosättningarna drivs igenom.

Att Israel genom sina olagliga bosättningar skaffar sig bad will, utsätter sitt eget folk för upptrappning av konflikten osv är ledningen uppenbart likgiltig inför. De underminerar tvåstatslösningen och fredsutvecklingen genom att inte respektera gränserna, det är helt orealistiskt att förvänta sig fred i egenskap av kolonialmakt. Israel skjuter sig själv i foten genom sitt agerande, genom att inte ta tag mot extremnationalismen i de egna leden, och det är sorgligt att se.

Men Israel kommer knappast lägga sig i frågan i nuläget, det finns människor som byggt i princip hela sin politiska karriär på att upprätthålla konflikten och på att driva en ockupation, bosättningar osv. (Kan ju inflika att det förstås även gäller åt andra hållet, det finns alltid parter i båda läger som tjänar på konflikter) De kommer inte frivilligt göra en helomvändning, omfamna en tvåstatslösning och respektera gröna linjen. Det krävs påtryckningar utifrån och troligtvis annan ledning.

Så "Hamas måste sluta med raketbeskjutningar" är väldigt förenklat och naivt. Slutar Hamas med sina raketbeskjutningar som till viss del också är ett spel/styrkedemonstration då även de har att förlora på invasion, då kliver bara de ännu mer extrema grupperna fram tex al-Qaida. Israel sitter i en rävsax så länge man driver sin kolonisation och inte respekterar gränserna för en framtida tvåstatslösning, är det inte Hamas så är det något ännu värre som dyker upp.

för det första, att Israel bär sig svinigt åt på västbanken och inne i Israel är jag den förste att understryka.
för det andra, så ockuperar, så vitt jag vet Israel inte Gaza.

För det tredje, den som på allvar tror att aggressionens från Hamas skulle sluta om Israel kom till en kompromisslösning och lämnade västbanken, den är nog rätt naiv. Uttalande från Hamas vedimerar det jag säger, deras mål är en komplett elimination av israel som suverän stat.

för det första, att Israel bär sig svinigt åt på västbanken och inne i Israel är jag den förste att understryka.
för det andra, så ockuperar, så vitt jag vet Israel inte Gaza.

För det tredje, den som på allvar tror att aggressionens från Hamas skulle sluta om Israel kom till en kompromisslösning och lämnade västbanken, den är nog rätt naiv. Uttalande från Hamas vedimerar det jag säger, deras mål är en komplett elimination av israel som suverän stat.
Kan en idé vara att bete sig mindre svinigt åt, åtminstone på västbanken..?

Så vad tycker du och Israel att 4.000.000 miljoner palestinier ska ta vägen?
Gazaremsan?

För det första anser jag inte att man ska göra vad de allierade och framförallt i sovjetkontrollerade områden, gjorde efter ww2, fördrev ca 10 miljoner människor och mördade ca 1 miljon i processen direkt efter andra världskriget.

Jag anser att om Israel vill annektera västbanken så ska alla som bor där ha samma rätt, samma skyldigheter oberoende om man är palestinensisk arab eller palestinesisk jude. Mark , vatten , dessa tillgångar skulle regleras i lag oberoende av vem som äger dem.

Liknande trådar

Relationer Min sambo släppte bomben att han vill göra slut. Jag är helt förkrossad. Visst vi har bråkat ganska mycket på sistone och vi...
6 7 8
Svar
142
· Visningar
14 605
Senast: tott
·
Tjatter Idag den 20 oktober 1650 har jag Kristina krönts till landets drottning vid kröningsriksdagen i Storkyrkan. Jag har färdats genom...
19 20 21
Svar
416
· Visningar
7 295
Senast: Gabby_Ossi
·
Kropp & Själ Kan inte sova utan ligger och snurrar i sängen och funderar på något som psykoterapeuten sa till mig i dag. Jag ska besluta mig. För...
2
Svar
21
· Visningar
2 000
Senast: tuaphua
·
Avel Håller på och avvänjer mitt föl och funderar på hur länge vi ska "hålla på". Fölet är 11 månader och går i flock med fyra andra...
Svar
5
· Visningar
997
Senast: Ketrawzc
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama