Krig i Gaza.

Lösningen är att Hamas slutar skjuta och erkänner Israel som stat.
Västbanken har inget med Hamas och Gaza att göra. Terrorister som skickar upp kvinnor och barn på taken på husen för att undvika angrepp medans man skjuter raketer själv är inte klokt.
Det är betydligt mer komplicerat än så här, och problemet var redan i full blom då Britterna plockade fram linjalerna efter andra världskriget.

Lösningen är att Hamas slutar skjuta och erkänner Israel som stat.
Västbanken har inget med Hamas och Gaza att göra. Terrorister som skickar upp kvinnor och barn på taken på husen för att undvika angrepp medans man skjuter raketer själv är inte klokt.

Ja men hur skall du få Hamas att gå med på detta? Lätt att säga men svårt att genomdriva.

Det är helt ok att Israel attackerar Hamas. Problemet är att det mest är vanliga Palestinier som dör. Varken Israel eller Hamas verkar tycka det är viktigt att bara militära mål atackeras.

Ja men hur skall du få Hamas att gå med på detta? Lätt att säga men svårt att genomdriva.

Det är helt ok att Israel attackerar Hamas. Problemet är att det mest är vanliga Palestinier som dör. Varken Israel eller Hamas verkar tycka det är viktigt att bara militära mål atackeras.
Nja. Nu borde du kolla läget. Hamas har klart deklarerat att civila är mål.

Eftersom det är fel av Hamas att använda barn som sköldar så får man alltså skjuta på barnen? Eller?
Hamas skjuter ju på civila. Inga militära mål där. Bara att sikta nånstans där det finns Israeler och tryck på knappen. Verkar ju inte som om dom ringde först.

Problemet är Israels övervåld.
? så om Israel istället ställer upp ett batteri med grovt artilleri som slumpmässigt avlossar en salva mot Gaza varje gång Gaza avlossar en raket mot Israel? Och att detta görs per automatik, utan att order ges, då är det väl knappast övervåld....

Jag utvecklar:
Problemet är Israels övervåld, på Hamas raketbeskjutningar för att Israel bryter mot alla möjliga folkrättsregler för att kunna expandera sitt Israel in på Palestinskt område.

Lösningen är att USA slutar att svansa inför den mäktiga amerikanska Israelvänliga lobbyn, som gör att hela USA svansar som en liten knähund inför Israel internationellt, och på så sätt backar upp och godkänner och lägger in veton mot alla FN-resolutioner emot Israel.

Denna konflikt kommer inte sluta förrän Israel får en riktig tumme i ögat, en som gör ont på riktigt.

Vad du säger är att Tyskland trots sitt angreppskrig mot Polen o Tjeckoslovakien ska få tillbaka de områden som togs förlorades under ww2?
Jordanien förlorade västbanken och sin del av Jerusalem sedan man anslutit sig till Egypten i dess politik att skapa ett krig i mellanöstern 67. Blockaden av Hormuzsundet var ett brott mot internationella sjöregler och de facto den krigsförklaring som föregick sjudagarskriget.

Lösningen är ett fredsavtal där land byts mot fred. Så som gjordes med Egypten. Och att de paramilitära organisationer som idag agerar på vissa länders territorium antingen förgörs eller tar över de länder de huserar i och sedan görs direkt ansvariga för sina handlingar.

? så om Israel istället ställer upp ett batteri med grovt artilleri som slumpmässigt avlossar en salva mot Gaza varje gång Gaza avlossar en raket mot Israel? Och att detta görs per automatik, utan att order ges, då är det väl knappast övervåld....

Israel är en demokratisk stat och kan och skall inte jämföras med en terrororganisation. Så vi ställer högre krav på Israel än på Hamas. Delvis gör vi väl det för att Israel kanske lyssnar men det gör ju inte Hamas.

Vi brukar ju kräva att stater sköter sig även när de angrips av terrorister.

Vad du säger är att Tyskland trots sitt angreppskrig mot Polen o Tjeckoslovakien ska få tillbaka de områden som togs förlorades under ww2?
Jordanien förlorade västbanken och sin del av Jerusalem sedan man anslutit sig till Egypten i dess politik att skapa ett krig i mellanöstern 67. Blockaden av Hormuzsundet var ett brott mot internationella sjöregler och de facto den krigsförklaring som föregick sjudagarskriget.
Vad som hände under/efter ww2 kan inte jämföras med hur Israel och varför skapades.

Vad som hände under/efter ww2 kan inte jämföras med hur Israel och varför skapades.
Principiellt så ska man göra det.
En angripande part, som förlorat en konflikt har aldrig kunnat ställa territoriella krav, kan inte göra det och kommer aldrig kunna göra det.
Däremot så kan man komma fram till ett fredsavtal som fastställer gränser, gör det möjligt för en civil uppbygnad och gör det möjligt till ett drägligt liv för båda parter.
Med detta under en ack så viktig förutsättning.
Det att båda parterna vid förhandlingsbordet har mandat och kraft nog att tvinga igenom påskrivna avtal hos det egna folket.
Det har inte varit fallet hos Israels motparter alltsedan 1948.

Alltså har vi ingen fred utan bara vapenvila. Idag så har visserligen Jordanien o Egypten påskrivna och gällande fredsavtal sedan många år men aggression utgår fortfarande från Libanon och Gaza.

Situationen i protektoratet Palestina bäddade för dagens situation. De markköp som judiska organisationer gjort alltsedan slutet på 1800talet, var helt lagliga och redde marken för den påföljande inflyttningen. Att många som flyttade in var välutbildade och drivna resulterade i att den outbildade majoriteten av jordlösa araber sidsteppades blev då ett faktum som ytterligare spetsade till det hela.

Idag så har visserligen Jordanien o Egypten påskrivna och gällande fredsavtal sedan många år men aggression utgår fortfarande från Libanon och Gaza.
Du missar den aggression som försigår från Israels sida, där man annekterar Palestinsk mark för att expandera antalet bosättningar.

Klart landsbygdsbo kan lösa konflikten på Västbanken.
Det är ingen som kan lösa den konflikten, eftersom de involverade inte vill att den ska lösas. De har krigat i den regionen sedan medeltiden. Alla har tex velat ha sin del av Jerusalem (och Israel) - mongolerna, turkarna under det Osmanska riket, muslimerna, judarna, muslimerna, judarna, romarna, muslimerna, judarna.

Alla "duktiga" krigare har varit där, Gjingis Khan, Saladin, Alexander den Store, mfl, mfl.

Om inte mänskligheten har kunnat lösa konflikterna de senaste 4000 åren, lär vi inte klara av att lösa de nu heller.

Klart landsbygdsbo kan lösa konflikten på Västbanken.
Nej det kan jag lika lite som du! Vad jag däremot, till skillnad från en del, är att jag har klart för hur konflikter har hanterats i alla tider, och hur de hanteras idag. En stat, ett folk kan inte tilltvinga sig förhandling om man inte har ngt att erbjuda. Israel har klart deklarerat, både i ord och handling att man är beredd att byta land mot fred. Problemet är att Libanon och Gaza inte har regeringar som klarar av eller är kapabla att hålla fast vid den andra sidan av avtalet, freden. Sju raketer i timmen i snitt de senaste sex månaderna har avlossats från Gaza. Det tyder jag och de flesta andra som att man önskar fortsätta konflikten....

Du missar den aggression som försigår från Israels sida, där man annekterar Palestinsk mark för att expandera antalet bosättningar.
?? annekterar Israel mark i Gaza? Jag har för mig att Isrelisk militär sattes in för att tvinga bort judiska bosättare när Israel lämnade Gaza.

Vad som däremot sker inne i Israel och på västbanken är ett svineri!
Världssamfundet borde tvinga Israel att dels ge alla som bor fast inom Israels gränser + i de områden man annekterat fullständiga medborgerliga rättigheter och där ingår rätten till den mark man äger.

Men nu diskuterar vi Gaza och orsakerna till Israels nuvarande agerande.

Att vi idag har mycket svårlösta problem beror till stor del på att de arabiska staterna inte accepterat att man förlorade flera angreppskrig och därför obstruerat och vägrat teckna fredsavtal. Och så länge inga avtal finns så länge kan segrarmakten göra vad de vill.....

Liknande trådar

Relationer Min sambo släppte bomben att han vill göra slut. Jag är helt förkrossad. Visst vi har bråkat ganska mycket på sistone och vi...
6 7 8
Svar
142
· Visningar
14 605
Senast: tott
·
Tjatter Idag den 20 oktober 1650 har jag Kristina krönts till landets drottning vid kröningsriksdagen i Storkyrkan. Jag har färdats genom...
19 20 21
Svar
416
· Visningar
7 295
Senast: Gabby_Ossi
·
Kropp & Själ Kan inte sova utan ligger och snurrar i sängen och funderar på något som psykoterapeuten sa till mig i dag. Jag ska besluta mig. För...
2
Svar
21
· Visningar
2 000
Senast: tuaphua
·
Avel Håller på och avvänjer mitt föl och funderar på hur länge vi ska "hålla på". Fölet är 11 månader och går i flock med fyra andra...
Svar
5
· Visningar
997
Senast: Ketrawzc
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama