Hoppar in här.
Konflikten är oerhört sorglig och oerhört svår. Förutom att det har bråkats om området sen civilisationens begynnelse (Jordan-floden och Genesarets sjö står för en stor del av färskvattnet i området, och så har vi då Jerusalem) så gick ju saker åt h-vete när britterna skapade Brittiska Mandatet Palestina och sen togs beslutet att ge en liten bit av det till judarna, Jordanien blev Jordanien och de som kallar sig Palestiner fick nöja sig med ännu mindre. Om jag inte minns fel finns det en population på över 1 miljon i Jordaniens största Palestinska flyktingläger, som inte vill bli en del av det jordanska samhället. Addera religiös extremism på båda sidor och det faktum att det israeliska samhället på väldigt kort tid började blomstra och nu är ett i-land och en av världens mest effektiva militärmakter, i kontrast till det palestinska samhället som knappt kan kallas ett samhälle.
Skitkrångligt. Riktigt, riktigt krångligt.
Jag tror inte att någon härinne sitter på lösningen.
Det handlar inte om vem som började, för det går fan inte att reda ut. Det är misstag och provokationer på båda sidor, om och om igen. Ingen ger sig och när politikerna vill ge sig så kommer en extremistfalang och pajjar allt på nytt (oavsett sida, det varierar från gång till gång).
Jag tror på att om Israel-Palestina-konflikten ska lösas så krävs det att det händer något i omvärlden som får deras konflikt att blekna i jämförelse, och som leder till att de väljer att börja samarbeta för att alternativet är värre. Miljökatastrof? Tredje världskriget?
(btw, jag bodde där 99-01, så jag var med om en tid när gränserna var öppna och muren inte hade byggts än)