Krig i Gaza.

landsbygdsbo

Trådstartare
Israel låter meddela att man kommer att angripa Gaza så länge kartuscharaketerna avlossas från Gaza.
Så var ligger problemet?
Inga raketer inga bomber.......

Sluta vara förtryckta så blir ni inte mördade?

Katjushja heter raketerna.

Nja det hette dom under WWII jag gissar på Ryska SS N 17 om dom kan nå Tel Aviv från Gaza.
Jag antar att du noterat att Västbankens Fatah och palestinska invånare inte ställer upp på Hamas sida alls.

@TomasN

Fast det har ju skjutits in raketer konstant de senaste åren. Bara det att svensk media inte skriver något om det. Hur skulle vi reagera om danskarna började skjuta raketer in i Skåne?

Problemet är att båda sidor hela tiden hämnas och då kan det aldrig ta slut.

Israels militära aktioner måste ju anses vara fiasko i vilket fall som helst. Om raketerna hela tiden fortsätter komma så är alltså Israels raider verkningslösa.

Men jag håller med om att Hamas har störst skuld till läget

@TomasN
Tyvärr finns det religiösa fanatiker på båda sidor. De ortodoxa judarna är inte särskilt populära bland övriga israeler. De slipper göra militärtjänst, medan övriga israeler får göra fyra år för män och två år för kvinnor. Samtidigt är det ofta just de ortodoxa judarna som provocerar fram nya bråk som tex i fallet den dödade palestinske 16-åringen.

Dock kan jag tycka att rapporteringen i svensk media är alltför okritisk gentemot palestinierna

Problemet är att båda sidor hela tiden hämnas och då kan det aldrig ta slut.

Israels militära aktioner måste ju anses vara fiasko i vilket fall som helst. Om raketerna hela tiden fortsätter komma så är alltså Israels raider verkningslösa.

Men jag håller med om att Hamas har störst skuld till läget
Israel som stat är skyldig att agera och har rätt att agera mot dessa raketer

Jag menar att det är fel att hämnas mördade israeliska ungdomar genom att använda militär.
Och din lösning på problemet att Hamas skjuter raketer in i Israel för att Palestinerna först mördade 3 Israeliska undomar och Israeler hämnades på 1 Palestinsk pojke är?

Och din lösning på problemet att Hamas skjuter raketer in i Israel för att Palestinerna först mördade 3 Israeliska undomar och Israeler hämnades på 1 Palestinsk pojke är?

Med tanke på att det här fortsätter år efter år så kan vi inte säga att Israel hittat lösningen heller. Och eftersom båda sidor hela tiden oavbrutet begår övergrepp så kan man inte säga vem som börjat längre. Det bara pågår.

Jag har ingen lösning och jag tvivlar på att du har det heller.

Jag utvecklar:
Problemet är Israels övervåld, på Hamas raketbeskjutningar för att Israel bryter mot alla möjliga folkrättsregler för att kunna expandera sitt Israel in på Palestinskt område.

Lösningen är att USA slutar att svansa inför den mäktiga amerikanska Israelvänliga lobbyn, som gör att hela USA svansar som en liten knähund inför Israel internationellt, och på så sätt backar upp och godkänner och lägger in veton mot alla FN-resolutioner emot Israel.

Denna konflikt kommer inte sluta förrän Israel får en riktig tumme i ögat, en som gör ont på riktigt.

Med tanke på att det här fortsätter år efter år så kan vi inte säga att Israel hittat lösningen heller. Och eftersom båda sidor hela tiden oavbrutet begår övergrepp så kan man inte säga vem som börjat längre. Det bara pågår.

Jag har ingen lösning och jag tvivlar på att du har det heller.

Västbanken har tydligen ett bättre svar än Hamas i Gaza. Deras ide verkar inte funka alls.
Kanske Hamas borde kickas ut från Gaza? Och Västbanken och Fatah har stödjer inte ens sina Palestinska bröder i Gaza.

Jag utvecklar:
Problemet är Israels övervåld, på Hamas raketbeskjutningar för att Israel bryter mot alla möjliga folkrättsregler för att kunna expandera sitt Israel in på Palestinskt område.

Lösningen är att USA slutar att svansa inför den mäktiga amerikanska Israelvänliga lobbyn, som gör att hela USA svansar som en liten knähund inför Israel internationellt, och på så sätt backar upp och godkänner och lägger in veton mot alla FN-resolutioner emot Israel.

Denna konflikt kommer inte sluta förrän Israel får en riktig tumme i ögat, en som gör ont på riktigt.

Lösningen är att Hamas slutar skjuta och erkänner Israel som stat.
Västbanken har inget med Hamas och Gaza att göra. Terrorister som skickar upp kvinnor och barn på taken på husen för att undvika angrepp medans man skjuter raketer själv är inte klokt.

Liknande trådar

Relationer Min sambo släppte bomben att han vill göra slut. Jag är helt förkrossad. Visst vi har bråkat ganska mycket på sistone och vi...
6 7 8
Svar
142
· Visningar
14 605
Senast: tott
·
Tjatter Idag den 20 oktober 1650 har jag Kristina krönts till landets drottning vid kröningsriksdagen i Storkyrkan. Jag har färdats genom...
19 20 21
Svar
416
· Visningar
7 295
Senast: Gabby_Ossi
·
Kropp & Själ Kan inte sova utan ligger och snurrar i sängen och funderar på något som psykoterapeuten sa till mig i dag. Jag ska besluta mig. För...
2
Svar
21
· Visningar
2 000
Senast: tuaphua
·
Avel Håller på och avvänjer mitt föl och funderar på hur länge vi ska "hålla på". Fölet är 11 månader och går i flock med fyra andra...
Svar
5
· Visningar
997
Senast: Ketrawzc
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama