Krävs utställd tik för valpar?

Bubbles

Trådstartare
Det har börjat pratas om valpar här hemma. Jag känner mig dock aningen (ytterst) tveksam och tänkte därför fråga lite här. För det första måste tiken ställas ut? Finns inte så stort intresse för det nämligen. Vi har en vakt/sällskapsras så några andra tävlingsmeriter antar jag inte behövs. Självklart passande hälsoundersökning men det är en frisk ras. Som ni märker har jag noll koll på detta men eftersom det inte bara är jag som bestämmer så vill jag i varje fall börja läsa på lite.

För att en hund ska gå i avel tycker jag den ska vara rastypisk (ja, det kan man få reda på på utställning) men jag sätter större värde vid att den är frisk (hälsosam både mentalt och fysiskt), att den genomgått ev hälsotester för rasen och att man genom aveln tillför nåt till rasen.
BPH (alternativt MH om det är en brukshund) samt att även hundens föräldrar/syskon/far- och morföräldrar är hälostestade (och gärna meriterade) ua.
Gäller både tikägare och hanhundsägare.

Titta på vad rasklubben har för avelsrekommendationer till att börja med.

Läs igenom RAS-dokumentet (finns länkat från SKKs rasbeskrivning), där står det vad uppfödare ska tänka på vid avel, hur läget ser ut i rasen nu osv.
Prata även med uppfödaren till er hund! Är uppfödaren kunnig och seriös kan ni få jättebra tips där.

Det är också jättebra om ni kan gå SKKs uppfödarutbildning.

Det är ingen bruksras men bph får vi kolla upp. Föräldrar och syskon till vår tik är både meriterade och hälsotestade. Jag inte alla syskon antar jag men hon kommer från en seriös uppfödare.

Jag ska kika på ras-dokumentet när min dator behagar öppna det... Jag har bra kontakt med uppfödaren så blir det aktuellt pratar jag med henne. Vill bara läsa på lite först så man inte blir helt idiotförklarad ;) Det är mest övriga familjen som är pigga på det här men jag känner att jag måste läsa på lite så de inte i ivern springer över och lånar grannens hane eller så... Utställning är alltså inte super duper nödvändigt?

Avelsdata, jättebra. Tack så mycket. Måste bara hitta vår hunds papper först så ska jag söka där.

Jag tror att ni har en hel del att fundera på. Att avla för att det är gulligt med valpar är som sagt helt fel anledning. Det är mycket att hålla reda på och mycket kan hända under valpning. Det är bra om ni får full support av er redan kunniga uppfödare. Sen följer 8 ganska så påfrestande veckor, sökning efter bra valpköpare, ordna med registrering, stamtavlor etc. En kull valpar sker inte i en handvändning. Om något skulle gå fel under valpningen kan det också bli väldigt, väldigt dyrt. Min systers senaste kull var uppe i över 50 000 kr i veterinärkostnader när valparna bara var ett par veckor gamla. Akut kejsarsnitt med komplikationer + infektion på valparna varav en tyvärr dog.

Känner ni till linjerna bakom tiken? Vad kan hon bidra till rasen? Vad för typ av hane kan passa? Vad har tiken för för- och nackdelar? Att få ett exteriört utlåtande på henne innan ni tar en kull skulle jag definitivt rekommendera. Syskon är testade skriver du, men desto viktigare är att faktiskt ta reda på vad de fått för resultat. Jag skulle t ex inte använda en hund i avel vars syskon fått flera femmor på skott, dåliga avreaktioner eller HC D/ED 2 etc etc.

Förutom det övriga personer skrivit så tycker jag att ett bra BPH/MH är bra mycket viktigare än nån utställningsmerit, framförallt på sällskapsraser där väldigt få hundar mentalbeskrivs och det är svårt att meritera dem på annat sätt än utställning.

När jag köper hund vill jag föräldradjuren ska vara veterinärundersökta och testade angående rasvisa problem, gått GPH/MH med bra resultat för rasen, utställda så de är bedömda utifrån typ och gärna meriterade beroende på ras. Jag vill inte köpa valp från någon som bara tycker det är kul och sedan inte lägger ner något arbete på avelsarbetet eller har någon tanke på resultatet.

Jag hade, som flera redan varit inne på, ställt frågan ärligt till min uppfödare om tiken är nåt att avla på.

Då jag själv är fullkomlig novis inom hund så har jag överlåtit alla eventuella avelsbeslut till min uppfödare. Hade hon avrått från avel så hade jag lyssnat men hon har hela tiden varit positiv till att använda henne själv. På hennes inrådan gjorde vi BPH, röntgade och ställde ut och nu väntar tiken sin andra kull via kenneln. Uppfödaren med sina 20+ år av erfarenhet har mycket bättre koll på rasbeskrivningen, vilka linjer som funkar osv än mig, jag tycker dock att det är kul att hon vill använda min tik eftersom hon anser att hon tillför något till rasen.

Jag är helt ointresserad av utställning men vi skramlade ihop ett VG på en internationell utställning och hälso- och mentaltestet var klockrena, det kan jag tycka är ett minimum för avel om man ska göra det seriöst. Som sagt, jag är själv nybörjare inom hund men resonerar som så att ska man ge sig in i något man inte själv har koll på så ska man vara beredd på att ta mycket hjälp av folk som kan.

Liknande trådar

Övr. Hund Hej alla! (Längre inlägg) Jag har i många år längtat efter en hund men har pga omständigheter inte haft den möjligheten förrän ett år...
2 3 4
Svar
64
· Visningar
7 995
Senast: Mabuse
·
V
Hundavel & Ras Hej! Planen är att köpa en valp men jag är inte helt säker på ras eller uppfödare/föräldradjur än. Haft finsk lapphund tidigare. Är ute...
4 5 6
Svar
100
· Visningar
10 919
Senast: valpköpare
·
Hundavel & Ras Jag håller på att leta valp (och har så gjort ganska länge). Ett problem är att jag inte kan bestämma mig för ras. Jag tittar både på...
Svar
16
· Visningar
2 571
Senast: Ajda
·
Hundavel & Ras Hej! Jag har sen länge haft ett intresse att vilja bli uppfödare, men känner nu att jag vill öka min kunskap och se vad ni som kanske...
2
Svar
24
· Visningar
3 101
Senast: snorp
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar