Jag hade, som flera redan varit inne på, ställt frågan ärligt till min uppfödare om tiken är nåt att avla på.
Då jag själv är fullkomlig novis inom hund så har jag överlåtit alla eventuella avelsbeslut till min uppfödare. Hade hon avrått från avel så hade jag lyssnat men hon har hela tiden varit positiv till att använda henne själv. På hennes inrådan gjorde vi BPH, röntgade och ställde ut och nu väntar tiken sin andra kull via kenneln. Uppfödaren med sina 20+ år av erfarenhet har mycket bättre koll på rasbeskrivningen, vilka linjer som funkar osv än mig, jag tycker dock att det är kul att hon vill använda min tik eftersom hon anser att hon tillför något till rasen.
Jag är helt ointresserad av utställning men vi skramlade ihop ett VG på en internationell utställning och hälso- och mentaltestet var klockrena, det kan jag tycka är ett minimum för avel om man ska göra det seriöst. Som sagt, jag är själv nybörjare inom hund men resonerar som så att ska man ge sig in i något man inte själv har koll på så ska man vara beredd på att ta mycket hjälp av folk som kan.