Jag fattar ingenting. Självklart vet du väl om/när de bedövat bort all hälta, då är ju hästen ohalt.
Hon menar väl att det i tråden inte står om man bedövat bort all hälta tror jag.
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
OBS: This feature may not be available in some browsers.
Jag fattar ingenting. Självklart vet du väl om/när de bedövat bort all hälta, då är ju hästen ohalt.
Det tar mycket mer än en vecka att se små sprickor tex ...om ett ben är helt av dvs en fraktur , inte en spricka , så ser man det direkt på röntgen , så det där har du nog fått lite om bakfoten vad det gäller och hur mkt olika skador har olika diagnoser . Du pratar nog just just hovbensfraktur och det är ju annorlunda och ett helt annat fall /typ av skada .
Oavsett så har det ju lite med tråden att göra tänker jag då TS ju har ett helt annat problem än ngn spricka eller fraktur . En hovbensfrakrur
Det tar mycket mer än en vecka att se små sprickor tex ...om ett ben är helt av dvs en fraktur , inte en spricka , så ser man det direkt på röntgen , så det där har du nog fått lite om bakfoten vad det gäller och hur mkt olika skador har olika diagnoser . Du pratar nog just just hovbensfraktur och det är ju annorlunda och ett helt annat fall /typ av skada .
Oavsett så har det ju lite med tråden att göra tänker jag då TS ju har ett helt annat problem än ngn spricka eller fraktur . En hovbensfrakrur
Kl
Rent allmänt så kan man be om röntgen och få det närsom man vill (med avseende till hur tråden är formulerad att man behöver kräva det osv ).
En försäkring tar givetvis inte röntgenplåtar bara för att man vill ha sådana dock . Men som sagt - man behöver varesig tjata eller krångla med ngn veterinär för att få plåtar tagna om man som ägare vill det . En inflik i sammanhanget .
I samband med hältproblem på häst som inte direkt går att diagnosticera rakt av är det inget konstigt alls att det röntgas om veterinären anser utifrån situationen att det är lämpligt . Det är heller inget konstigt att utifrån situationen man väntar med röntgen . Men som sagt - vill hästägaren ha plåtar är det inget ngn veterinär har problem med - men FB ersätter inte "omotiverad " röntgen så då får hästägaren betala plåtarna .
@kryddelydd TS har en till tråd där information finns om att hästen har behandlats i glidleder och knä bak och nu också även fram. Ingenting är röntgat och jag undrade i den tråden varför? För mig hade det varit en självklarhet att slå plåtar de behandlade lederna bak med tanke på bl a spatt.
Och i den tråden uppfattade jag det som att röntgen kunde vara missvisande och inte nödvändigt@kryddelydd TS har en till tråd där information finns om att hästen har behandlats i glidleder och knä bak och nu också även fram. Ingenting är röntgat och jag undrade i den tråden varför? För mig hade det varit en självklarhet att slå plåtar de behandlade lederna bak med tanke på bl a spatt.
Det är högst aktuellt att röntga om det finns problem som inte direkt kan detekteras initialt och lokal behandling i ngn led som konstaterats påverkad, inte ger resultat . Utöver det så nej - man röntgar inte i första hand bara för att , så där har du helt rätt att röntgen i sak inte öht ingår i en initial utredning - beroende på vad man då bedömer och "hittar" i den utredningen .Och i den tråden uppfattade jag det som att röntgen kunde vara missvisande och inte nödvändigt