Kräva röntgen?

huggabugga

Trådstartare
Min häst är sprutad I bägge hovlederna fram samt höger kota och knä utan att veterinären har röntgat. Borde jag kräva en röntgen så jag får svar nu? Eller ska jag avvakta till återbesöket om 10 dagar och då först se om han är bättre och är han inte bättre först då kräva röntgen?
Hur hade ni gjort?

Men det kan ju vara missvisande
Missvisande kan även ett eventuellt rtg fynd vara, bara för att det finns något så betyder det inte att det är därför hästen fått inflammationen.
Det man egentligen vill ta reda på är varför hästen behövt behandlas i både bak och fram, vad gör att ledinflammationerna uppstår?

Jag accepterar inte behandlingar utan att veta VAD som behandlas. D v s jag tar alltid plåtar om det känns meningsfullt för utredningen. Har tyvärr sett många slänga ut tusenlapp efter annan där det sedan visar sig att det inte alls är rätt att behandla som gjorts.

Svårt att veta vad som är rätt och vad som är fel när man ej vet orsaken. Men är han inte bättre nästa gång ska röntgas. Och givetvis är det orsaken jag försöker ta reda på annars hade jag aldrig lagt ner så mycket tid på denna häst.

Jag accepterar inte behandlingar utan att veta VAD som behandlas. D v s jag tar alltid plåtar om det känns meningsfullt för utredningen. Har tyvärr sett många slänga ut tusenlapp efter annan där det sedan visar sig att det inte alls är rätt att behandla som gjorts.
Det är min erfarenhet också.
Jag tror jag alltid har röntgat eller gjort UL innan behandling.

Jag vill inte att de behandlar utan att, om felet sitter i benen, ha bedövat bort ALL hälta. Stå på dig!!
Jag accepterar inte att de har en kotledsinflammation som grundorsak. Aldrig igen.

Min häst är sprutad I bägge hovlederna fram samt höger kota och knä utan att veterinären har röntgat. Borde jag kräva en röntgen så jag får svar nu? Eller ska jag avvakta till återbesöket om 10 dagar och då först se om han är bättre och är han inte bättre först då kräva röntgen?
Hur hade ni gjort?

Vilken information är det du tänker dig att röntgenundersökningen ska ge? :)

Varför dom väntar med just röntgen första gången tills efter ca en vecka är på grund av tex benbrott inte är så lätta att se i akut skede. Vi har nyss varit med på den ena kallblodstravaren att han fått fraktur i hoven och då gjordes det på detta sätt och vi fick även se plåtarna på en häst som hade benet helt av men man såg ingenting på röntgen i akuta skedet tyvärr. Hoppas det löser sig för din häst och att den får mindre ont.

Kl
Rent allmänt så kan man be om röntgen och få det närsom man vill (med avseende till hur tråden är formulerad att man behöver kräva det osv ).
En försäkring tar givetvis inte röntgenplåtar bara för att man vill ha sådana dock . Men som sagt - man behöver varesig tjata eller krångla med ngn veterinär för att få plåtar tagna om man som ägare vill det . En inflik i sammanhanget .
I samband med hältproblem på häst som inte direkt går att diagnosticera rakt av är det inget konstigt alls att det röntgas om veterinären anser utifrån situationen att det är lämpligt . Det är heller inget konstigt att utifrån situationen man väntar med röntgen . Men som sagt - vill hästägaren ha plåtar är det inget ngn veterinär har problem med - men FB ersätter inte "omotiverad " röntgen så då får hästägaren betala plåtarna .

Senast ändrad:
Varför dom väntar med just röntgen första gången tills efter ca en vecka är på grund av tex benbrott inte är så lätta att se i akut skede. Vi har nyss varit med på den ena kallblodstravaren att han fått fraktur i hoven och då gjordes det på detta sätt och vi fick även se plåtarna på en häst som hade benet helt av men man såg ingenting på röntgen i akuta skedet tyvärr. Hoppas det löser sig för din häst och att den får mindre ont.
Det tar mycket mer än en vecka att se små sprickor tex ...om ett ben är helt av dvs en fraktur , inte en spricka , så ser man det direkt på röntgen , så det där har du nog fått lite om bakfoten vad det gäller och hur mkt olika skador har olika diagnoser . Du pratar nog just just hovbensfraktur och det är ju annorlunda och ett helt annat fall /typ av skada .

Oavsett så har det ju lite med tråden att göra tänker jag då TS ju har ett helt annat problem än ngn spricka eller fraktur . En hovbensfrakrur

Senast ändrad:
Edit och hann inte innan redigeringsriden rann ut då tydligen mitt svar var otydligt ...

@Novaindex : En hovbensfraktur/spricka hade detekterats och diagnosticerats från veterinär och inte förväxlats med att hästen har ngn diffus allmän hälta .ts har ju ett helt annat scenario på sin häst än ditt :)

Liknande trådar

Hästvård Köpte en häst för ett halvår sedan. Besiktigad ua vid försäljningen, ingen röntgen gjordes. Efter ett par månader uppmärksammades...
Svar
17
· Visningar
1 429
Hästvård Vet inte vart jag ska ta vägen längre.. För 2,5 månad sen så tappades en sko på uteritt och hon blev halt och hovslagaren kom ut och...
Svar
1
· Visningar
481
Senast: Grazing
·
Hästvård Hej! Va ute och red gör 1,5 månad sen och hästen tappade en sko i galopp och började halta. Vi gick hem och hovslagaren kom dagen efter...
2
Svar
23
· Visningar
2 012
Senast: animalasia
·
Hundhälsa Obs långt inlägg. I slutet av maj sprang jag och min dvärgschnauzer Hasta ihop på en agilitytävling, vi flög iväg bägge två så jag vet...
Svar
4
· Visningar
892
Senast: igbest
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Födda 2022
  • "Rimligt" pris för en hobbyhäst