Kräftskiva utan kräftor

Sv: Kräftskiva utan kräftor

Mat såsom fisk och skaldjur är ju lite speciellt. Sen att man inte kan sitta vid samma bord som kräftorna låter lite väl.

Fast jag kan relatera till det. Jag har något som näst intill är en fobi mot champinjoner. Jag kan motvilligt se någon äta champinjoner men tappar helt matlusten.
Speciellt om någon äter direkt från en burk. Jag skulle rengöra en burk hemma efter att sambon haft det i matlagningen (sin mat till jobbet) och höll på att börja kräkas.
Jag kan väl hantera det bättre nu än för 5 år sen men jag föredrar om jag slipper se det.
All annan svamp kan jag äta.
 
Sv: Kräftskiva utan kräftor

Det var väl visst det hon skrev?

Hon skrev att hon tyckte sig ha märkt att folk som undvek viss typ av mat hade problem med kontrollbehov som tydligen ska härröras från en stökig bakgrund.

Och det är ju bara BS.
 
Sv: Kräftskiva utan kräftor

Fast att inte kunna sitta i närheten när någon annan äter en viss rätt kan vara ganska socialt handikappande så det kan vara värt att bearbeta. Exempelvis får man ju trots allt beställa in vad man vill på restaurang i ett sällskap.... Eller sällskapet bredvid.

Klart att det blir handikappande på ett sätt. Men vissa maträtter, speciellt sådana som involverar fisk, kan verkligen lukta extremt besvärande för någon som har väldigt svårt för just den rätten.
Nu tycker inte jag att kräftor luktar överdrivet illa men det finns andra fisk/skaldjursrätter som jag verkligen inte vill ha i närheten av mig om jag får välja, just för lukten.
 
Sv: Kräftskiva utan kräftor

Nu tycker inte jag att kräftor luktar överdrivet illa men det finns andra fisk/skaldjursrätter som jag verkligen inte vill ha i närheten av mig om jag får välja, just för lukten.

Själv är jag tvärtom. Yummie...

oskars.jpg
 
Sv: Kräftskiva utan kräftor

Hon skrev att hon tyckte sig ha märkt att folk som undvek viss typ av mat hade problem med kontrollbehov som tydligen ska härröras från en stökig bakgrund.

Och därav följer inte att alla som är kräsna har haft en stökig uppväxt.
 
Sv: Kräftskiva utan kräftor

Det var väl visst det hon skrev?

Hon skrev att hon tyckte sig ha märkt att folk som undvek viss typ av mat hade problem med kontrollbehov som tydligen ska härröras från en stökig bakgrund.

Och det är ju bara BS.

Dina förenklingar och därav dragna slutsatser är imponerande.
För att underlätta har jag fetat det jag tror (bäst att vara tydlig) är poängerna. Har även fetat, strukit under och kursiverat att detta rör sig om Ramonas erfarenheter. Hur du kan få detta till att "alla som inte äter skaldjur kommer från en trasig bakgrund" är som sagt, imponerande.;)

Men när det går så långt att man i princip inte gillar någonting alls är det ett problem. Då handlar det inte om smak, utan om vad jag tror är ett mentalt kontrollbehov. Man styr det kan kan styra, dvs vad man äter. I min egna lilla empiriska studie så har jag också insett att de personer som kommer ifrån stökiga hem, med tex missbrukande föräldrar, mycket, mycket oftare är extremt petiga med maten än vad de som kommer från mer stabila förhållanden är. Jag är helt övertygad om att det har ett samband.

Till TS: Om han känner att han klarar av att ni äter kräftor vid samma bord så tror jag på att någon form av plock- och pillmat är bra. Då följer man samma "ät-tempo" som kräftätarna. Tex. klämmor med olika innehåll som man själv lägger ihop eller så. Västerbottenpajen äter väl alla :d Kräftätande är ju en lite långdragen process och att då som icke-kräftätare få typ en portion mat som helst skall ätas färdigt innan den tappat temperatur kan vara lite trist kanske. Nu menar jag inte att "en portion varm mat" normalt slängs in i svindlande hastighet. Men det blir ändå lite skillnad att äta en rätt mot att pilla kräftor. Tycker jag.
 
Sv: Kräftskiva utan kräftor

HAha! Du har lite fördommar va?!
hihihihi... Roligaste jag har läst på länge!
Du kan inte så mycket om psykologi va? Hört talas om fobier?
 
Sv: Kräftskiva utan kräftor

Alltså, när det kommer till att inte tycka om en eller två grejer så är det helt normalt. Det är många som tex inte gillar lever eller blodpudding och det är inga konstigheter med det.

Men när det går så långt att man i princip inte gillar någonting alls är det ett problem. Då handlar det inte om smak, utan om vad jag tror är ett mentalt kontrollbehov. Man styr det kan kan styra, dvs vad man äter. I min egna lilla empiriska studie så har jag också insett att de personer som kommer ifrån stökiga hem, med tex missbrukande föräldrar, mycket, mycket oftare är extremt petiga med maten än vad de som kommer från mer stabila förhållanden är. Jag är helt övertygad om att det har ett samband.

Att tycka så illa om allting som kommer ifrån havet att man knappt kan sitta vid samma bort....ja, då handlar det inte om smak. Då handlar det om så mycket mer.

Håller med om detta. Jag tycker nästan man kan gissa på förhand vilka som kommer att äta det mesta och vilka som "bara måste kräkas om de ser ditten och datten, eller absolut inte kan äta si och så.."
 

Liknande trådar

Relationer Varning för vääääldigt långt inlägg! Jag skriver sällan personliga saker här men nu känner jag att jag skulle behöva andras syn på...
2 3 4
Svar
74
· Visningar
26 023
Senast: alazzi
·
Kropp & Själ Jag har en fråga hur jag ska bete mig mot just gällande hennes förhållande till hennes kropp och på bästa sätt stötta min allra bästa...
2
Svar
22
· Visningar
3 339
Senast: Qelina
·
Äldre Äntligen börjar det snart bli dags:). Jag har fiskat kräftor varje år sedan barnsben, och känner mig ganska erfaren på hur det hela...
Svar
8
· Visningar
9 987
Katthälsa Vill höra om andras erfarenheter/kunskap runt kräsna katter. Vet att det inte är ovanligt att de blir såna, men varför, och finns det...
2
Svar
24
· Visningar
6 471
Senast: Marvin
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Uppdateringstråd 30
  • Hönstråden II
  • Hjälp att välja ras

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp