Kräftskiva utan kräftor

Sv: Kräftskiva utan kräftor

Jag undviker att gå på kräftskiva men de gånger jag varit på en har jag ätit pastasallad. Funkar bra.
 
Sv: Kräftskiva utan kräftor

Men snälla, överdriver du inte en aning nu?
Alla som inte gillar fisk och skaldjur kommer från stökiga hem och är omogna?

Det var det dummaste jag hört.
 
Sv: Kräftskiva utan kräftor

Fast äter du spindlar, marsvin och steklar? Att man väljer bort födoämnen - i vår privilegierade värld är inte så konstigt, och har inte automatiskt något med kontrollbehov att göra.

Carl von Linne tyckte inte heller att kräftor ingick i människofödan.
Carl von Linné ansåg att kräftor var oätliga – de tillhör insekterna och insekter äter man inte, en inställning man har i många länder.
 
Sv: Kräftskiva utan kräftor

Ja, att kräftor dessutom är asätare gör att det på sina håll i världen anses vara rent av vedervärdigt att äta dem.
 
Sv: Kräftskiva utan kräftor

Ja, att kräftor dessutom är asätare gör att det på sina håll i världen anses vara rent av vedervärdigt att äta dem.

Fast det är en myt, även om de äter as också. Mer en allätare som människan. Vi älskar också att äta redan döda djur. De gånger restauranger (i bland annat Kina) serverar levande djur på tallriken brukar turisterna bli förskräckta.
 
Sv: Kräftskiva utan kräftor

Har för mig att jag äter kräftor, kan inte komma ihåg något annat. Men inte varit på en kräftskiva på säkerligen över 20 års tid. Men personligen skulle jag vara väldigt väll nöjd med västerbottenpaj, något gott bröd med något gott till och en sallad. Allting annat utöver det skulle bli en glad överraskning.
 
Sv: Kräftskiva utan kräftor

kl

Jäklar. Och jag som inte äter fisk och skaldjur eftersom jag tycker att det är lika vedervärdigt som att äta skalbagge eller daggmask - skulle således inte heller kunna sitta med på en kräftskiva lika lite som jag skulle kunna äta medan någon bredvid åt kackerlackor - inte tål smaken eller lukten av griskött, och dessutom vägrar vilt av etiska skäl... jag måste ju ha blivit både våldtagen, utnyttjad, misshandlad och utsparkad på gatan i min barndom. Fan. Har väl lyckats förtränga det av alla heroinshots jag fick i lågstadiet.
 
Sv: Kräftskiva utan kräftor

Men snälla, överdriver du inte en aning nu?
Alla som inte gillar fisk och skaldjur kommer från stökiga hem och är omogna?

Det var det dummaste jag hört.

Håller med till fullo!

Jag kommer från ett väldigt ostabilt och stökigt hem men jag är allätare.

TS,

jag håller med övriga om paj, en köttbit, rostbiff..
Ett plockbord hade jag uppskattat som helst bara äter 1-2 kräftor.
 
Sv: Kräftskiva utan kräftor

Han kan enligt honom själv, knappt sitta vid samma bord som vi som faktiskt njuter av den fantastiskt goda smaken av nyfångade färska kräftor.

Förstår jag rätt om du planerar att bjuda på en kräftskiva utan kräftor därför att din sambo inte kan sitta med vid bordet då kräftor serveras?
 
Sv: Kräftskiva utan kräftor

kl

Jäklar. Och jag som inte äter fisk och skaldjur eftersom jag tycker att det är lika vedervärdigt som att äta skalbagge eller daggmask - skulle således inte heller kunna sitta med på en kräftskiva lika lite som jag skulle kunna äta medan någon bredvid åt kackerlackor - inte tål smaken eller lukten av griskött, och dessutom vägrar vilt av etiska skäl... jag måste ju ha blivit både våldtagen, utnyttjad, misshandlad och utsparkad på gatan i min barndom. Fan. Har väl lyckats förtränga det av alla heroinshots jag fick i lågstadiet.

Fast att inte kunna sitta i närheten när någon annan äter en viss rätt kan vara ganska socialt handikappande så det kan vara värt att bearbeta. Exempelvis får man ju trots allt beställa in vad man vill på restaurang i ett sällskap.... Eller sällskapet bredvid.
 
Sv: Kräftskiva utan kräftor

Det kan det säkert vara. Själv äter jag kanske på restaurang en gång vartannat år eller så, så för min del har det aldrig varit ett bekymmer. Vad folk som sitter vid bord bredvid äter spelar dock ingen roll, jag sitter ju inte och stirrar på andra sällskap(s mat).

Hur som helst, poängen var att jag definitivt inte haft någon traumatisk eller instabil barndom för att jag råkar jämställa skaldjur med insekter.
 
Sv: Kräftskiva utan kräftor

*kl*

Har en pappa som är allergisk mot skaldjur och han brukar äta kycklingvingar vid kräftskivor, blir lite samma pillande som med kräftor!
 
Sv: Kräftskiva utan kräftor

Förstår jag rätt om du planerar att bjuda på en kräftskiva utan kräftor därför att din sambo inte kan sitta med vid bordet då kräftor serveras?


Haha nej absolut inte.
Rubriken är nog lite missvisande i det avseendet.
Självklart kommer det finnas kräftor.
 
Sv: Kräftskiva utan kräftor

Låt killen stanna hemma och gå själv! :D
Att inte äta någonting från havet är ju så totalt omoget och fjantigt. Det handlar inte om smak, det handlar om ett kontrollbehov.

Visst kan jag hålla med om att det är fjantigt, men samtidigt är det hans val, och det får jag ju acceptera. Precis som att han får acceptera att jag äter det.
 
Sv: Kräftskiva utan kräftor

Visst kan jag hålla med om att det är fjantigt, men samtidigt är det hans val, och det får jag ju acceptera. Precis som att han får acceptera att jag äter det.

Fast jag tycker inte att det är fjantigt att vara selektiv i sitt val av vad man vill äta. Kan inte alls hålla med om det i någon allmän mening.
 
Sv: Kräftskiva utan kräftor

Men snälla, överdriver du inte en aning nu?
Alla som inte gillar fisk och skaldjur kommer från stökiga hem och är omogna?

Det var det dummaste jag hört.

Å här klarar vi av att läsa inläggen ser jag. Till och med jag fattade att det INTE var vad Ramona skrev. Läs om, läs rätt, reagera därefter.
 

Liknande trådar

Relationer Varning för vääääldigt långt inlägg! Jag skriver sällan personliga saker här men nu känner jag att jag skulle behöva andras syn på...
2 3 4
Svar
74
· Visningar
26 023
Senast: alazzi
·
Kropp & Själ Jag har en fråga hur jag ska bete mig mot just gällande hennes förhållande till hennes kropp och på bästa sätt stötta min allra bästa...
2
Svar
22
· Visningar
3 339
Senast: Qelina
·
Äldre Äntligen börjar det snart bli dags:). Jag har fiskat kräftor varje år sedan barnsben, och känner mig ganska erfaren på hur det hela...
Svar
8
· Visningar
9 987
Katthälsa Vill höra om andras erfarenheter/kunskap runt kräsna katter. Vet att det inte är ovanligt att de blir såna, men varför, och finns det...
2
Svar
24
· Visningar
6 471
Senast: Marvin
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Uppdateringstråd 30
  • Avels fråga
  • Hönstråden II

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp