Kräftskiva utan kräftor

Rugge

Trådstartare
Min sambo är tyvärr av den sorten som inte äter något havslevande protein överhuvud taget :(
Minst av allt kräftor eller andra skaldjur. Han kan enligt honom själv, knappt sitta vid samma bord som vi som faktiskt njuter av den fantastiskt goda smaken av nyfångade färska kräftor.

Finns ju självklart fler av denna konstiga sort som inte äter skaldjur (allergiker borträknade)
Vad kan man egentligen bjuda dessa människor på istället?
 
Sv: Kräftskiva utan kräftor

kronärtskocka (hel, kokt) har vi många gånger haft med på kräftskiva. Det blir lite samma plockande och skalande, och passar lika bra till aioli! :D

Annars brukar olika pajer och bröd ha en självskriven plats som komplement på bordet, och där kan man ju hitta på hur mycket gott som helst, men det ersätter ju inte direkt kräftorna.
 
Sv: Kräftskiva utan kräftor

Åhhhh pajer är ju en jättebra förslag :D

Tyvärr gillar han ju inte mat han måste pilla med, så kronärtskockan går bort för hans del, men det finns ju andra som uppskattar det:

Tack!!
 
Sv: Kräftskiva utan kräftor

Låt killen stanna hemma och gå själv! :D
Att inte äta någonting från havet är ju så totalt omoget och fjantigt. Det handlar inte om smak, det handlar om ett kontrollbehov.
 
Sv: Kräftskiva utan kräftor

Du har redan fått förslaget om paj, och för mig är det västerbottenpaj som gäller på en kräftskiva. Det är ju så gott, och med lite kantareller i också, är det extra lyxigt.

Nu äter jag ju både kräftor och räkor, men på mitt bord finns annars gärna sallad och bröd ( av baguettesort eller painriche), vitlöksmör och vanligt smör, och kanske någon go ost till det. Det är också gott med lite fint framlagd, skivad frukt att plocka av, då kräftorna ju är ganska salta. Frukt bryter av fint mellan varven.

Fast sen känner jag lite spontant, att äter man inte kräftor på en kräftskiva, kan han väl helt enkelt äta vad som helst som han gillar istället. Det behöver ju inte vara något som passar till just kräftor om han ändå inte äter dem;).
 
Sv: Kräftskiva utan kräftor

Som skaldjursallergiker är jag inte så kräsen... Plocktillbehören är OK för mig :) men värden vill ju gärna bjuda på något for mig också. Genom åren har jag serverats: Köttgryta, grillade revbensspjäll/ kotletter/ fläskfilé, varmkorv och även pizza (!). + tillbehör, förstås :)
 
Sv: Kräftskiva utan kräftor

Att inte äta någonting från havet är ju så totalt omoget och fjantigt. Det handlar inte om smak, det handlar om ett kontrollbehov.

:meh: :confused: Jag äter inte sånt som kommer från havet, vegetarian. Handlar inte om kontrollbehov utan snarare om ett icke behov av att äta det. Är jag då "fjantig och omogen" för att jag väljer att avstå?

knapp

TS: Pajer och div. plockmat. Äter han nöt+fläskkött? Äh jag hade nog gjort nån fräsig paj som alla kan ta del av.
 
Sv: Kräftskiva utan kräftor

:meh: :confused: Jag äter inte sånt som kommer från havet, vegetarian. Handlar inte om kontrollbehov utan snarare om ett icke behov av att äta det. Är jag då "fjantig och omogen" för att jag väljer att avstå?

Det omogna handlar för min del snarare om att han inte ens kan unna andra att äta det vid bordet :meh:

Passar det inte att äta kräftor på kräftskivan så måste man inte, vill man inte se andra äta kräftor på kräftskivan kan man stanna hemma :p
 
Sv: Kräftskiva utan kräftor

Alltså, det är ju stor skillnad på att välja bort att äta någonting pga att man är vegetarian, än att man tycker att någonting är äckligt. Det är ju ingen som säger någonting om det ifall man är vegetarian. Att du ens tar upp frågan tycker jag är konstigt. Snacka om att ta åt sig helt i onödan.
 
Senast ändrad:
Sv: Kräftskiva utan kräftor

Men jag tycker inte om kräftor/övriga skaldjur. Ja, jag tycker det är äckligt. Är jag omogen för att jag inte tycker om vissa saker??
Har ätit allt från rostbiff till köttbit när övriga i familjen haft kräftskiva.
 
Sv: Kräftskiva utan kräftor

Jag är en sån.... Min sambo brukar säga att jag inte skulle äta en ko om den gått nära vatten...
JAg brukar köra på grillad kyckling och sallad, västerbottenpaj är ett toppenförslag!
 
Sv: Kräftskiva utan kräftor

Men jag tycker inte om kräftor/övriga skaldjur. Ja, jag tycker det är äckligt. Är jag omogen för att jag inte tycker om vissa saker??
Har ätit allt från rostbiff till köttbit när övriga i familjen haft kräftskiva.
Alltså, när det kommer till att inte tycka om en eller två grejer så är det helt normalt. Det är många som tex inte gillar lever eller blodpudding och det är inga konstigheter med det.

Men när det går så långt att man i princip inte gillar någonting alls är det ett problem. Då handlar det inte om smak, utan om vad jag tror är ett mentalt kontrollbehov. Man styr det kan kan styra, dvs vad man äter. I min egna lilla empiriska studie så har jag också insett att de personer som kommer ifrån stökiga hem, med tex missbrukande föräldrar, mycket, mycket oftare är extremt petiga med maten än vad de som kommer från mer stabila förhållanden är. Jag är helt övertygad om att det har ett samband.

Att tycka så illa om allting som kommer ifrån havet att man knappt kan sitta vid samma bort....ja, då handlar det inte om smak. Då handlar det om så mycket mer.
 
Sv: Kräftskiva utan kräftor

Mat såsom fisk och skaldjur är ju lite speciellt. Sen att man inte kan sitta vid samma bord som kräftorna låter lite väl. Beror iofs på om man sitter ute eller inne utan ordentlig luft också.

Tilläggas bör att jag äter fisk men är inte jätteförtjust i skaldjur om dessa inte ligger i någon ordentligt god röra. Kräftskiva går bort för min del om det inte finns alternativ alltså.

TS
Sist jag var på kräftskiva var vi 2 st som inte gillar kräftor. Vi petade i oss en köttbit med potatisgratäng, det var inte fyskam :p Fanns även lite gott bröd, pajer och sånt som hör till.
 
Sv: Kräftskiva utan kräftor

Jag kan sitta vid samma bord som folk som äter saker jag inte gillar, det är inga problem.
Inte heller för min bror, som har en diagnos och är oerhört petig med vad han gillar. Det han inte gillar får han inte ner, helt enkelt.
Vi kommer från ett mycket stabilt hem så där tror jag inte att det stämmer, eller så är vi undantaget.
 
Sv: Kräftskiva utan kräftor

Generellt tycker jag det är trevligt om man om möjligt kan servera alternativ kost så att det inte blir så stor affär för den som inte gillar huvudalternativet.

Exet och jag var för en massa år sedan bjudna på surströmmingsskiva. Nu är det så att jag har väldigt svårt att äta surströmming, men jag tänkte för mig själv att jag äter väl resten och så får det vara så. Men nej då. En av arrangörerna hade faktiskt dragit sig till minne att jag någon gång nämnt att jag hade svårt för fisk över huvud taget och fram bars ett stort fat med rostbiff och skinka. Det var så mycket att det absolut inte var riktat till en kräsen person (d v s undertecknad) utan ordentligt tilltaget så att även de som gillade surströmming kunde variera lite. En "surströmmingsklämma" med rostbiff var mums! Och jag behövde på intet sätt känna mig utpekad som "besvärlig" eftersom det bara var att plocka på och fixa klämmor som alla andra. Faktiskt berättade en av gästerna att flera var väldigt tillfreds med min aversion mot surströmming, för de tyckte egentligen inte att det var speciellt gott, men ville gärna ha en klämma för traditionens skull.

För mig är ost, bröd, västerbottenpaj och sallad klassiska tillbehör till kräftor. Till de tillbehören tycker jag att rostbiff eller tjälknöl passar jättebra. Har nyligen upptäckt att kassler är vansinnigt underskattat (kassler med bbq-sås, mums!). Salami passar jättebra till västerbottenpaj. Ett stort fat med kallskuret av olika sort och kanske inlagda/grillade grönsaker? Då kan de som vill ha lite variation ta av från faten och de som inte gillar kräftor behöver inte göra någon stor affär av det.
 
Sv: Kräftskiva utan kräftor

Jag kan sitta vid samma bord som folk som äter saker jag inte gillar, det är inga problem.
Inte heller för min bror, som har en diagnos och är oerhört petig med vad han gillar. Det han inte gillar får han inte ner, helt enkelt.
Vi kommer från ett mycket stabilt hem så där tror jag inte att det stämmer, eller så är vi undantaget.
Poängen hade väldigt lite med att göra ifall man klarade av att sitta vid bordet eller inte.

Poängen är att ju mer kräsen man är med maten, ju mer problematik än smak ligger bakom. Det finns givetvis människor som kommer från stabila bakgrunder som har enormt kontrollbehov.
 
Sv: Kräftskiva utan kräftor

Jag håller med dig, som värdinna vill man ju att gästerna ska bli nöjda. Att servera ett stort fat med alternativ mat var verkligen en bra idé.

Normalt anser jag att man som gäst faktiskt får äta det som bjuds men både surströmming och kräftor är så pass annorlunda i smaken att man kanske inte kan tvinga i sig det (allergier är ju en kategori för sig). Då kanske man får acceptera att inte gå om man blir bjuden på surströmmings- eller kräftskiva.
 
Sv: Kräftskiva utan kräftor

Precis. När jag bjuder på mat så vill jag ju att gästerna ska tycka om den och känna sig bekväma. Om det är en mindre middag så frågar jag, annars är jag mycket för alternativ som finns från början så att ingen känner sig "utpekad". Det går nästan alltid att göra rätt enkelt, bara man tänker till lite.

På kräftskiva måste man ju ha kräftor men det är ju trevligt om även de som inte gillar kräftor kan komma och bli mätt. Jag är själv inte jätteförtjust i (flod)kräftor, mest för att jag tycker dill är en extremt överskattad och överanvänd krydda i det svenska köket. Föredrar helt klart Lousiana-stuket med chili.
 
Sv: Kräftskiva utan kräftor

Om jag inte hade ätit kräftor så hade jag iaf klarat mig fin fint på västerbottenpaj med någon god brödbit och någon lite starkare ost till :)

Min mor och bror som visserligen är allergiska mot skaldjur brukar äta landgång istället.
 

Liknande trådar

Relationer Varning för vääääldigt långt inlägg! Jag skriver sällan personliga saker här men nu känner jag att jag skulle behöva andras syn på...
2 3 4
Svar
74
· Visningar
26 023
Senast: alazzi
·
Kropp & Själ Jag har en fråga hur jag ska bete mig mot just gällande hennes förhållande till hennes kropp och på bästa sätt stötta min allra bästa...
2
Svar
22
· Visningar
3 339
Senast: Qelina
·
Äldre Äntligen börjar det snart bli dags:). Jag har fiskat kräftor varje år sedan barnsben, och känner mig ganska erfaren på hur det hela...
Svar
8
· Visningar
9 987
Katthälsa Vill höra om andras erfarenheter/kunskap runt kräsna katter. Vet att det inte är ovanligt att de blir såna, men varför, och finns det...
2
Svar
24
· Visningar
6 471
Senast: Marvin
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Uppdateringstråd 30
  • Hönstråden II
  • Hjälp att välja ras

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp