Kraftigt spolmaskangrepp på föl

Sv: Kraftigt spolmaskangrepp på föl

peter_lundin skrev:
Jag glömde visst att skriva att dom skulle torkas först så dom inte rinner ur kuvertet på vägen.
PL

Du tror inte det går att ta avföringen från den feta passgångarhunden och lämna in???undrars vad dom säger när dom får se såna bautamaskar från hund :angel: ett fall för den vetgirige :rofl: :rofl:

F'låt francess...orkade bara inte låta bli ;)

Men varför ska hon göra träckprov 2 1/2 vecka efter avmaskning med BAnminth ?? Intervallen är ju 4 veckor...på 2 1/2 vecka efter lär ju provet vara missvisande...alltså lär hon INTE hitta några ägg/mask i träcken på så kort tid.

men är hästen såpass angripen så finns det mask ändå..på 2,5 vecka hinner nya maskar kläckas och då har man en status på hur hästen är....har inte fyrantelen orkat tagit det som finns nu så märks det ju på provet om 14 dar...eller hur..

Frågade veterinären idag om det.
10 dagar efter maskning skall man skicka nytt prov.
Detta för att se om maskmedlet har haft verkan och hur mycket...
Äckelpotta där.. ;) ;)

AM

ja det gör jag :devil:
Jag ahr inte varit inne på tråden på hela dagen fast jag suttit här 8tim :eek: pga andra omständigheter :angel:
Du skulle bara våga och lägger du in en länk kommer jag inte att öppna den :D

Uppdatering. Tydligen är jag blind som en fladdermus. Maken hittade maskar i bajset redan i går morse när han tände, men när jag kom ut och släppte ut dem så såg jag inget. Men han visade mig när han mockade på kvällen och tog dessutom reda på några av dem och jag tog ett kort. Förmodligen har hon väl bajsat mask i hagen också igår.

Idag, när han tände, kunde han inte se några maskar däremot. De verkar väldigt svåråtkomliga! Och jag gav ändå dubbel dos den här gången... Ska banne mig skicka in träckprov 10 dagar efter igår...hmm när blir det...typiskt det är en lördag. Kan man vänta till måndagen, så att det går 12 dagar istället???

Jag tycker fölis har blivit större om magen de senaste dagarna. Är det maskarna eller är det all maten hon äter???

Jag har funderat över en fråga som varit uppe lite i periferin, men inte belysts på allvar, antagligen för att ni andra kan mycket mer än jag!

Hur gör man med foder till en sådan här liten krake? Det ligger väl nära till hands att ge "så mycket och så nyttigt som möjligt" men funkar det? Är det risk att ett undernärt föl "tvärväxa" när det får tillgång till foder (och inte längre tvingas dela det med 432 inneboende) så att det är fara för att t ex skelett och senor inte hänger med? Måste man var ännu mer försiktig än med ett vanligt föl för att inte riskera "broilerproblem"?

(Jag har lärt mig att det kallas selektivt seende när jag ser en valp 300 m bort men inte den stora lastbilen som svänger ut framför mig! Du kanske lider av selektivt blindhet? Jag har bara sett två sådana här maskar och det var ca 1 3/4 för mycket...Hoppas det går bra med fölis. Fånigt kanske, men eftersom ditt föl faktiskt engagerar mig vill jag gärna veta vad h*n heter! :o )

peter_lundin skrev:
Jag glömde visst att skriva att dom skulle torkas först så dom inte rinner ur kuvertet på vägen.
PL

Förlåt, men jag KAN inte låta bli!

Är det någon mer än jag som framför sig ser bilden av en rad maskar upphängda med klädnypor på en tvättlina och så en dreglande hund under???

Ja det är "extra" viktigt att man har balans i foderstaten men annars skall det inte vara farligt att låta fölet utnyttja sin kompensatoriska tillväxt.
PL

Senast ändrad:

Hej och tack för ditt trevliga inlägg! Blir rörd över allas engagemang i mitt lilla ta-hand-om-projekt-fölis, som dessutom har knipit mitt hjärta med sin öppenhet och sitt varma lilla hjärta. Bebis-subsitut? Förmodligen...

Jag gör som så med fodret att jag har räknat ut foderstat på ananlyserat hösilage och går efter Ch. Plancks riktlinjer för föl/åring 6-12 månader gammal. Har ju bara haft henne i två veckor (idag!) och ökar därför sakta. Fölis äter med god aptit allt hon får. Inget knussel där inte! Är såklart lika noga med mineraler och vitaminer som med protein och MJ. Hon överutfodras ju inte, så jag ser inget hinder i att hon "helt plötsligt" får tillgång till det hon ska ha, trots att hon är undernärd och förmodligen var i svälttillstånd innan. Så länge man inte lägger på extra för att kompensera det hon gått miste om tidigare kan jag inte tänka mig att det skulle vara skadligt. Jag håller ju också koll på kotor och leder etc.

Broilerproblem uppstår väl främst när man överutfodrar "bara för att", oavsett hur näringsstatusen sett ut tidigare. Det är ju bättre att de växer långsammare under en något längre period än att de växer fort och på kort tid. Men då tänker jag på hela perioden fram till 3 års åldern.

Hmm, det är inte omöjligt att jag blivit selektivt blind. Och jag har nog blivit selektivt förhärdad...när jag släppte ut pållarna i morse gick jag in i fölis box, böjde mig ner och petade runt i det uttrampade bajset. Hon är lite kladdig den lilla, skiter gärna där hon står och trampar sen runt i det. För naturligtvis skiter hon där hon äter, är väl rädd att maten ska försvinna om hon flyttar sig en meter. Det börjar bli något bättre nu, men hon är lite stressad när hon ska äta ur krubban...står och slår/skrapar med ena frambenet under tiden. Igår var första gången hon var lite lugnare, så det lägger sig väl med tiden. När hon gick hos uppf så fick hon ju inte äta ur mammans hög med bröd...mamman var väldigt egoistisk...men hon var väl också väldigt hungrig.

Mitt lilla hjärtegryn heter Danza! Stoföl mao. Korsning paint-halvblod. Mormor är e Gibraltar - Utrillo.

Hej,idag skall jag vara seriös...... ;)

JAG FÖRSTÅR DIN ÄNGSLAN ÖVER LILLA fölis........

Om det var mitt föl så skulle jag absolut ge den fri tillgång på hö och ev. halm.
Sedan försiktigt lägga till det som du ämnat ge henne framöver.

Jag har sett föl som varit väldigt illa där ann av maskangr.men som idag t.o.m. är högpresterande tävlingshästar.
Trots att ägaren inte varit lika noga som du vad gäller foderanalyser och dylikt.

En sak som är väldigt viktigt i avmaskningen är att hästen verkligen får i sig hela mängden maskmedel!
Jag har sett folk ge sina hästar maskmedel men de har spottat ut hälften,ett ypperligt sett att få maskarna ressistenta.

Får hästen i sig för liten mängd så överlever de och efter hand så vänjer de sig vid medlet.

Om man har några besvär att få i hästen medlet bör man ta hjälp av någon som är duktig på detta.
Du är säkert bra på detta,men det är m.k.t. viktigt att inte bara tala om medel och avmaskning utan oxå förstå hur viktig hanteringen är.

Jag har nyss varit på Azorerna,där kunde man se MÅNGA hästar som bara var skinn och ben på grund av mask,jag har en kompis där,hon har köpt upp flera skinn o ben hästar,sedan har hon i samverkan med vet.fått så bra ordning på flera,att hon nu använder dessa som turridningshästar.

Så om du nu bara gör som Martha och Nafayette säger ang.kontroller o.s.v.

ska du se att lillen blir helt återställd!

Vänl.//Stally

Föresten måste jag berätta om hökvaliten på Azorena,där det ju är så fuktigt året om,ni skulle inte ens drömma om att ge det till era hästar.......

Ändå var det ingen som hostade eller verkade må dåligt.....

Tilläggas kan att min vän där ger hästarna två olika sorters mussli-pellets oxå....

Hej svejs! Vg avmaskningsbiten är lillan så himla lätthanterad. Jag bara sticker in den långt in mot tungroten och trycker av. Direkt efter får hon en bit bröd som gottis och belöning. Kollar så inget hamnar utanför igen. Vissa hästar är ju fenomenala på att spotta ut avmaskningsmedlet...men än så länge har inte fölis försökt nåt sånt (har iofs bara maskat två gånger nu).

Hästarna (alla tre) går på fritt hösilage och står på halm. Fölis får dessutom ett kg lucern hackat strå i en spann och äter upp över natten. Hon har åtminstone god aptit! Har ökat kraftfodret ganska långsamt och är inte uppe i full dos ännu. Har börjat lägga till havren nu, börjar med 0,1 kg och ska upp i 0,3 kg. När hon är uppe i full portion får jag nog dela upp det på morgon + kväll, men för tillfället får hon bara på kvällen.

A pro pros träckprovet igen. Jag räknade efter och 10 dagar e avm blir en lördag. Är det ok att vänta till på måndagen, dvs 12 dagar e avm istället???

Förresten tycker jag det varit roligt att läsa era tokigheter! Jag hade dött om min hund käkade upp spolmaskarna sådär...urrk och blä!

En sak till förresten! Maskarna som kom ut igår, som min man "hittade" och snällt la upp på stallgolvet åt mig, de var liksom kortare än de som kom ut vid första tillfället för snart två veckor sen. Någon som vet varför? De var både betydligt kortare och tunnare. De i första omgången var nog uppemot 40-50 cm (vissa av dem) och rejält tjocka och feta. Nästan som långa, vita daggmaskar! Fullmatade med andra ord. De frågn igår såg ynkliga ut i jämförelse.

Här har ni ett kort på några av de spolmaskar fölis sket ut igår, i boxen. :eek:

Min man är en riktigt klippa som tillvaratar mina intressen och lägger upp maskarna så fint och aptitligt på stallgolvet. :d :banana:

Ett litet urval mumsig maskar

Den som vill får gärna räkna dem. ;)

Tänker inte ens tanken :crazy:

Att dom är mindre kan kanske bero på att de största har kommit ut först och de mindre är barn till dom och det drar sig mot slutet av detta maskeri.

Bara tanken att ha dom i magen gör att jag mår illa :crazy: och jag som inte är kvackelmagad annars :D

Ah, men kan du tänka dig att på "den gamla goda tiden" gick fina damer ner i vikt genom att frivilligt smitta sig (äta?) med binnikemask! Något att tänka på...

Lena_B skrev:
Förlåt, men jag KAN inte låta bli!

Är det någon mer än jag som framför sig ser bilden av en rad maskar upphängda med klädnypor på en tvättlina och så en dreglande hund under???

Hehe..nä, det skulle aldrig falla henne in att visa sitt intresse för saker hon inte FÅR...hon är skenheligheten själv.....sen när man inget ser...då smyger hon i lönndom :rofl: :rofl:

Men den lilla högen var väl söt! Knappt några alls ju...då skulle du sett det hon bajsade ut första dagarna hon var här...det var mer mask än bajs i vissa högar! *tjohoo!*

Liknande trådar

Hästvård *Lång tråd* Vad är rimliga symptom på 1400 epg på en 7 månaders gammal unghäst? Väntar på svar på odling för att se om det är lilla...
Svar
9
· Visningar
1 146
Senast: Habina
·
Hästvård Avmaskning är i första hand för att skydda markerna. Alla avmaskningsmedel är receptbelagda. För att få ut recept måste veterinären...
79 80 81
Svar
1 609
· Visningar
164 348
Senast: Cattis_E
·
Hästvård Har ett föl (islandshäst) på 4 månader som sedan ca 1 månad tillbaka har haft besvär med lös mage till och från. Insåg då hon var 3...
Svar
6
· Visningar
1 837
Senast: keilir
·
Avel Jag kommer att i helgen få hem 12:a han är 8 månader och precis avvand. Mamman är nu såld och när nya ägarna hämtar stoet så lämnar de...
2 3
Svar
40
· Visningar
4 522
Senast: Fenestra
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Löpband till hund?
  • Guldfasanerna