Sv: Kraftigt spolmaskangrepp på föl
Oj! Vad ni ställer till det för mig! *skratt*
Fölis är ju avmaskad med Fyrantel två gånger (3/10 o 13/10) och varje gång har det kommit ut vuxna, feta, långa spolmaskar de första två, tre dagarna för att sedan upphöra. Båda gångerna alltså. Vi kan inte se några vuxna spolmaskar i bajset efter det. Men jag misstänker att nästa gång jag avmaskar henne så kommer det ut vuxna igen. Men om inte vi kan se några vuxna spolmaskar i bajset, hur ska någon annan kunna göra det?
Om en veckas tid ska alla tre hästarna Ivomecas, mot styngflugan bl.a. Jag misstänker att fölis spolmaskar får sig en dust då med och kanske (förhoppningsvis) en del av larverna. Sen är tanken att hon ska få Rintal i februari. Ska jag kanske vänta tills efter det med träckprovet och då ta på alla tre i stället? Så jag vet inför vårsäsongen vad som behöver åtgärdas och hur?
För övrigt har fölis synbart lagt på sig. Hon är rundare över manken och har fått betydligt kraftigare lår/rumpa och bogparti. Även frambenen är kraftigare upptill (PopEye haha!). Halsen är dock fortfarande lite tanig och magen är *ännu* större nu! Hon är som en liten tunna. Tycker inte benen är lika galliga som innan i alla fall. Knappt alls ärligt talat. Dessutom är hon *betydligt* mer överbyggd för tillfället så hon är i tillväxt.
Upptäckte i morse att hon fått lite lös mage och misstänker att jag ökat proteintillskottet lite för snabbt. Har introducerat soja (ca 50 gram till att börja med, har räknat ut att hon ska ha 200 gr/dag i slutändan) för några dagar sen, men ska ta bort det igen och se vad som händer med magen. 50 gr kanske är för mycket för en fölis? Kanske ska starta om med typ 1 tsk om några dagar, när magen är bra igen?