Kraftigt spolmaskangrepp på föl

Sv: Kraftigt spolmaskangrepp på föl

Fy tusan ,vad äckliga ni är, men skrattat det har man fått göra. Tack för det.

Hoppas det nu löser sig för Francess och fölis maskar.

Jag kan leverera ett julkort till Mysko om ni vill. :angel: :rofl: :rofl: Nej Mysko det skulle aldrig falla mig in. Håller med dig om att bilderna var äckliga, men jag var bara tvungen att öppna och kolla.

På nåt sätt lär fölis bli avmaskad, även om det tar ett tag. Nästa gång blir det Ivomec (Bimectin) till alla tre, mot styngflugan. Och det tar ju även larver av spolmask. Men det blir inte förrän i slutet av okt/början av nov.

Har fortfarande inte fått svar på min träckprovsfråga! När jag räknade efter var 10 dagar en lördag, kan jag vänta till på måndagen, dvs 12 dagar efter avmaskningen, och ta ett träckprov och skicka in då???

Ja, du kan vänta på 12 dagar, är du riktigt försigkommen så skickar du på sönd :D,så har du svaret på måndag...men 10 eller 14 dgr har ingen somhelst betydelse....hur går det då?? Nån mer mask?

Kan ni skärpa er en stund och lära mig ännu mer?

Om man bortser från den akuta risken för förstoppning och de ev. följderna av undernäring etc, är det risk för andra följdskador eller är spolmask ett "bra val" om man ska skaffa en häst full med mask?

Min kompis hade en häst som förmodligen hade en del krösrotsskador och som hela livet hade lätt att få förstoppning. Sånt riskerar men väl inte med spolmask???

Har man löst problemet när hästen är maskfri och "normalfet", eller är det risk att det kommer "surt efter" och i så fall vad?

Det är ju inte spolmasken som ställer till det i krösroten, utan blodmasken...spolmasken brukar dom bli immuna emot när dom blir lite äldre och förekommer ju oftast bara på unga hästar...

Mitt sto som var utsatt förra året är jättefin i både ben o hull, men åtgärder sattes ju in på henne när hon var 5 månader....ju längre man vänter , ju värre blir ju skadorna såklart...det är inte bara magen som utsätts utan också leder o skelett pga näringsbrist
Här är ett kort( inget höjdarkort så) på henne vid 1o månaders ålder,våren innan betet

http://groups.msn.com/FinnFeaver/classicdsign.msnw?action=ShowPhoto&PhotoID=195

skall hitta nån bild på henne efter betet också....men hon är verkligen snygg nu och fin i både hull o päls, inga gallor eller nåt.

Hmmm vad jag vet har vi inget postkontor som är öppet och skickar iväg post på söndagar, så det får bli måndagen den 25/10 som jag paketerar bajsbollar och skickar iväg. Hmmm möjligtvis kan jag kanske hitta ett öppet postkontor på lördagen...ska kolla upp under veckan!

Har inte sett nån mer mask, kom bara under ett par dagar den här gången med. Men det finns säkerligen fler där inne! Ska bli intressant att se vad träckprovet säger.

Fölis har förresten börjat lägga på sig så smått! Manken börjar bli lite rundad istf vass och kantig. :banana:

Senast ändrad av en moderator:

Hon ser ju hur fin ut som helst! Min var ju också 5 månader (plus en vecka) när jag började avmaska, så det borde finnas hopp för henne också! Nästa sommar, eller efter, ska jag lägga ut bilder här (eller på Gnägg) med bilder på hur hon såg ut som 5 mån och hur hon ser ut sen...hoppas på en lika fin pålle som ditt sto!

Men enligt D. Christensen på SVA så säger ju han: att Pyranthel och Banminth bara tar bort de vuxna maskarna och en del av de larver som är på gång att bli vuxna. Vilket gör att du kan ha lika mycket ägg i träcken igen efter en månad. Tar du träckprov inom dessa tider hittar du inga ägg. Så undersökning under denna tid är ganska bortkastade. Jag anser ändå att hon ska vänta tills intervallen är slut...alltså 4 V efter Banminthbehandlingen.

Tar man prov tidigare är det ju för att kolla att medlet verkligen tagit alla vuxna maskar. Men jag håller med om att man lätt kan vänta tills intervallet gått ut.

Jag är ju inte så väldigt bevandrad i detta , men jag eller vi(vidilab) ville nog mer se om det FANNS vuxna maskar kvar i henne....
Min var maskad med bimectin 29/11 och det var därefter som "problemen" började, med maskar som ara kom o kom flera veckor efte maskningen....sen maskade jag henne med banminth 1/12 och det var då jag fick utresningen på 94 mask bara på natten!!! träckprov togs 14/12 och då var hon "nollad" nytt träckprov 4/1 nollad, 3/2 nollad på spolmask med 350 på blodmask...sen tog jag ett innan betet 6/5 och där var hon också nollad
Under tiden var hon maskad med ivomec den 6/2 och en gång under betet....nu är hästen såld och jag vet inte hur det ligger till, men hon är så fin att det skulle förvåna mig om hon är angripen igen.....

Oj! Vad ni ställer till det för mig! *skratt*

Fölis är ju avmaskad med Fyrantel två gånger (3/10 o 13/10) och varje gång har det kommit ut vuxna, feta, långa spolmaskar de första två, tre dagarna för att sedan upphöra. Båda gångerna alltså. Vi kan inte se några vuxna spolmaskar i bajset efter det. Men jag misstänker att nästa gång jag avmaskar henne så kommer det ut vuxna igen. Men om inte vi kan se några vuxna spolmaskar i bajset, hur ska någon annan kunna göra det?

Om en veckas tid ska alla tre hästarna Ivomecas, mot styngflugan bl.a. Jag misstänker att fölis spolmaskar får sig en dust då med och kanske (förhoppningsvis) en del av larverna. Sen är tanken att hon ska få Rintal i februari. Ska jag kanske vänta tills efter det med träckprovet och då ta på alla tre i stället? Så jag vet inför vårsäsongen vad som behöver åtgärdas och hur?

För övrigt har fölis synbart lagt på sig. Hon är rundare över manken och har fått betydligt kraftigare lår/rumpa och bogparti. Även frambenen är kraftigare upptill (PopEye haha!). Halsen är dock fortfarande lite tanig och magen är *ännu* större nu! Hon är som en liten tunna. Tycker inte benen är lika galliga som innan i alla fall. Knappt alls ärligt talat. Dessutom är hon *betydligt* mer överbyggd för tillfället så hon är i tillväxt.

Upptäckte i morse att hon fått lite lös mage och misstänker att jag ökat proteintillskottet lite för snabbt. Har introducerat soja (ca 50 gram till att börja med, har räknat ut att hon ska ha 200 gr/dag i slutändan) för några dagar sen, men ska ta bort det igen och se vad som händer med magen. 50 gr kanske är för mycket för en fölis? Kanske ska starta om med typ 1 tsk om några dagar, när magen är bra igen?

Liknande trådar

Hästvård *Lång tråd* Vad är rimliga symptom på 1400 epg på en 7 månaders gammal unghäst? Väntar på svar på odling för att se om det är lilla...
Svar
9
· Visningar
1 146
Senast: Habina
·
Hästvård Avmaskning är i första hand för att skydda markerna. Alla avmaskningsmedel är receptbelagda. För att få ut recept måste veterinären...
79 80 81
Svar
1 609
· Visningar
164 348
Senast: Cattis_E
·
Hästvård Har ett föl (islandshäst) på 4 månader som sedan ca 1 månad tillbaka har haft besvär med lös mage till och från. Insåg då hon var 3...
Svar
6
· Visningar
1 837
Senast: keilir
·
Avel Jag kommer att i helgen få hem 12:a han är 8 månader och precis avvand. Mamman är nu såld och när nya ägarna hämtar stoet så lämnar de...
2 3
Svar
40
· Visningar
4 522
Senast: Fenestra
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Löpband till hund?
  • Guldfasanerna