kraftig käpp och lite utevistelse?

Sv: kraftig käpp och lite utevistelse?

Jag skrattar lite smått åt citatet att om en ponnyryttare ska krattsa hovarna i stallgången så ska helst dennas mamma stå med en hink under hoven så att stallskötarna slipper sopa upp det som fanns i hovarna, oavsett om det är hästar inne eller inte.

Stallägaren i sista stallet Besten var inackorderad hade nog läst den boken, för hon gjorde precis så :D

Immer
 
Sv: kraftig käpp och lite utevistelse?

Instämmer.
Ser heller inget konstigt med något av exemplen.

Nu tycker jag att du är lite konstig?
Ska man slå hästen?
Ska man skära i hästen?
Ska hästen stå inne ca 2-3 timmar bara för att den inte mår bra av mer?

Nej!
Nej!
Nej!


Hur tänker du? Och den viktigaste frågan;

Hur sköter du egentligen din häst?
 
Sv: kraftig käpp och lite utevistelse?

Skär ut hovbölder själv om dom inte sitter för djupt, Är det riktigt skitväder är dom ute 2-3 timmar endast pågrund av att dom då inte vill vara ute längre.

Slå hästen, nej men tillrätta vissa dem ska man göra i bland kan man få ta till extrema metoder för att få bukt med vissa grejor.

Jag sköter mina hästar alldeles utmärkt och på bästa tänkbara sätt, mina hästar är glada och harmoniska djur.

Som sagt så riktare sig boken till mer arbetande hästfolk som ska jobb aktivit i stall mm..
 
Sv: kraftig käpp och lite utevistelse?

en ganska enkel kommentar

Jag försöker se hur hästar i det vilka reagerar och bemöter varandra i olika situationer.

Däremot tror jag väldigt få härinne har kunskapen att läsa av hästar och hur de reagerar i olika sammanhang. Den kunskapen kan man inte läsa sig till...inte ens i ovan nämnda "superbok"

Det är iaf väldigt olika reaktioner på folk, alltså har vi alla oolika sätt att hantera och bestraffa våra hästar på. Synd att hästar egentligen bara förstår bestraffningar som liknar de de får av varandra...Skulle vara kul att se en häst som säger fy...
 
Sv: kraftig käpp och lite utevistelse?

Mina hästar står inne 24 timmar om dygnet.
Får stryk tre gånger om dagen i förebyggande syffte och givetvis brukar jag skära lite i dem emellanåt...

*mycket ironisk*

Min ahästar råkar må alldeles ypperligt och dessutom är jag läskunnig[

Läs saker och ting i dess sammanhang så ska du se vad det egentligen handlar om.
 
Sv: kraftig käpp och lite utevistelse?

visst jag håller med i mycket av det du skriver..Men sedan är det oxå skillnad på en elitidrottsman och på en svensson = tävlingshäst hobbyhäst.
Dessa två har olika Klarar behöver olika saker .Visst det är hästar och på så vis är det ingen skillnad på dem men deras användningsområden skilljer sig väldigt mycket i från varandra.

Det jag tyvärr ofta kan se är att många hobbyryttare behandlar sina hästar som om dom vore gjorda av socker allt tvärt om.Och i det här går det ofta snett. Det är ofta dessa hästar som inte får sina behov tillgodosedda.
visserligen kan man tycka att tävlingshästen inte heller har ett humant liv .Men pga deras användningsområde så blir deras hästliv inte så humant(humant är igentligen fel ord) för dem .Men man kan inte bara för det säga att vi ska sluta använda hästarna på detta vis.
Och om man ska som du säger lägga ner alla ridskolor som har för lite mark. Hur skulle det då gå med framtida hästnäringen och den kunskapsbank som ridskolor ofta är och var ska nästa generations hästmänniskor då få sin kunskap i från?

Alla de stall jag jobbat på har efter sina förutsättningar försökt så gott det går att ge hästarna ett liv som är oki för dem.Alla ridskolor tex jag jobbat på har sina hästar på bete hela sommaren där de får gå i flock på väl sammansatta beten med god tillsyn dagligen .Och försöker under vinterhalvåret så gott det går med de förutsättningar anläggningen har ge hästarna ett så gott liv som möjligt.Och inga av de ställen jag har jobbat på tycker att frimärks hagar är oki om inte hästen är sjuk och är ordinerad att gå på mindre yta.

Oftast så är det inte ridskole hästarna som har det sämst utan de hobbyhästar som står gömda ute i skogen någonstanns hos någon privat person.hos dessa får man ofta se bristande hovvård.foderkunskaper .säkerhet mm .
Oki att ridskolehästarna kanske inte får gå ute lika mycket men vad är det i gämförelse men bristande hästhantering/vård över lag?

Denna bok som denna tråd handlar om vänder sig som många har skrivit(även jag) till folk som arbetar med hästar aktivt.Boken tar upp grundstenarna till en effektiv och säker hästhantering sen får man faktiskt själv ta ansvar för det egna tänkandet och se till individen och dess förutsättningar.

Det kan tyckas att det inte är försvarbart att vissa hästar gå ute i hage lite..Men om man ser till ridskolorna så är dessa inte vinst drivande företag de är idiella föreningar där många slite hårt för hästarnas skull för att ge dem den omvårdnad de så väl behöver.Om ska man se det på så vis så är utevistelse frågan en piss i havet om man ska diskutera hästhållning överlag.Ett ämne som igentligen är så brett att det är svårt att diskutera öht även om det så väl kan behövas för hästarnas skull.
 
Sv: kraftig käpp och lite utevistelse?

Jag förstår percis vad du menar och våld är inte nått man ska lära ut.
Och att säga att hästen inte trivs på ridskola för att den kanske uppvisar ett betende som att den bits eller sparkar tycker jag är naivt.Visst är det så för en del hästar det ska jag inte sticka under stol med .Men faktum är att dessa hästar inte blir kvar på en ridskola värst länge för det är inte hållbart att ha en häst som vantrivs i verksamheten.Just pga säkerheten.Därimot finns det hästar som trivs ypperligt men som kanske är kittliga tex Och en kittlig häst behöver ju inte vantrivas.
Här har i allafall ridskolan ett stort ansvar tycker jag att lära ut hur en häst faktiskt fungerar .Varfer tex den beter sig som den gör.

Nått som jag tycker hästmänniskor kan vara dåliga på överlag.Just att förstå sig på hästens agerande i olika lägen.Detta är nått jag tycker är otroligt viktig att man lär sig.för tyvärr är det här det brister nästan alla gånger.Men att lära sig förstå häst är svårt men nått alla borde lägga mer vikt vid.Allaär inte födda med en känsla för hästarna.. därför är detta otroligt viktigt att lägga ner tid på för alla hästmänniskor.. man kan se det lite som så just när det gäller boken i fråga..Den tar upp mycket av säkerheten som är nödvändig.och dne lämpar sig då oxå till de som inte har förmåga att läsa av hästarna och kan då ändå tillämpa en säker hästhantering.
Sen som alltid när man läser en bok om hästar överlag så lär man faktiskt tänka lite själv oxå..jag anser att man aldrig ska följa en lära slaviskt utan se till individen i stället.
 
Sv: kraftig käpp och lite utevistelse?

Nått som jag tycker hästmänniskor kan vara dåliga på överlag.Just att förstå sig på hästens agerande i olika lägen.Detta är nått jag tycker är otroligt viktig att man lär sig.för tyvärr är det här det brister nästan alla gånger.Men att lära sig förstå häst är svårt men nått alla borde lägga mer vikt vid.Allaär inte födda med en känsla för hästarna.. därför är detta otroligt viktigt att lägga ner tid på för alla hästmänniskor.. man kan se det lite som så just när det gäller boken i fråga..Den tar upp mycket av säkerheten som är nödvändig.och dne lämpar sig då oxå till de som inte har förmåga att läsa av hästarna och kan då ändå tillämpa en säker hästhantering.
:bow: :bow: :bow:
Mycket bra skrivit. Du har helt rätt i den frågan, anser jag.
 
Sv: kraftig käpp och lite utevistelse?

Herregud, har jag missförstått allt eller, som har mina hästar på lösdrift, de är ute dygnet runt i stora kuperade hagar. De har inga täcken utan är ute oavsett väder iförd endast päls. De leds ibland utan grimma och nej, jag slår inte min häst. Och skulle hästen få en hovböld så tar jag till professionell hjälp. Haha, är jag ute och cyklar eller? ;)
 
Sv: kraftig käpp och lite utevistelse?

Nej, du är inte ute och cyklar. Det är så det ska se ut hos en häst som änvänds till HOBBY.

Läste du inte hela tråden innan du svarade??
 
Sv: kraftig käpp och lite utevistelse?

Herregud, har jag missförstått allt eller, som har mina hästar på lösdrift, de är ute dygnet runt i stora kuperade hagar. De har inga täcken utan är ute oavsett väder iförd endast päls. De leds ibland utan grimma och nej, jag slår inte min häst. Och skulle hästen få en hovböld så tar jag till professionell hjälp. Haha, är jag ute och cyklar eller? ;)

Dessutom får du inte rykta om du inte har skjorta :angel: :rofl:
 
Sv: kraftig käpp och lite utevistelse?

Jag tycker att hästarna ska få gå ute så mycket som möjligt.
I det stallet jag står i så kommer hästarna ut vid 7:30 och kommer in mellan 17:00 - 19:00 varje dag. även om dom rids.
Visst det har ju före kommit att dom kommit in lite tidigare.
Hade jag haft nån möjligthet så hade jag valt lösdrift.
 
Sv: kraftig käpp och lite utevistelse?

Nu är det så att jag känner till författaren och hans hästhållning. citaten är missvisande. Vill man ha sig en uppfattning får man lov att läsa hela boken.

*det stämmer att alla hans hästar leds i kedjegrimskaft under hakan alt träns. Det är en ren säkerhetsfråga. Han vill inte riskera olyckor och även den snällaste häst kan få för sig ngt. dessutom hanteras hans hästar av många olika människor(=större olycksrisk). och trots att han äger kring 30 hästar har jag ALDRIG hört om någon olycka som skett i samband med människa-häst från marken, vilket jag tycker talar för sig själv.

* Hans unghästar/äldre hästar/fölston går ute hela dagarna. dygnet runt under sommarhalvåret. De behöver den stimuleringen. men dom hästar som arbetar och presterar ett par timmar om dan behöver inte samma stimuleringen.

Förövrigt har jag stor respekt för denna människa, och även om jag inte hanterar min häst som han hanterar sina så ser jag inget fel med hans hästhållning(jag beundrar hans säkerhetstänkande). Hans hästar är glada, pigga, lydiga och välmående enligt konstens alla regler....
 
Sv: kraftig käpp och lite utevistelse?

Har inte läst helatråden så hoppas att jag inte upprör ngn..

Kan i stort sett boken utantill eftersom den är material till hästkunskap cup. Har aldrig lagt märke till sitaten men ska kolla igenom den igen..

Att mindre hagar bör sandas med grus alt sand för så lite slitage som möjligt, ser jag som självklart :confused: Har själv sånna hagar och hade dom inte varit grusade så hade hästarna stått i minst en halvmeter lera, eftersom dom rör sig på samma område och trampar upp... Min tidigare häst hade jag i större gräshage som blev till lervälling höst vinter och vår, när marken var frusen var det puckelpist. Hon fick bland annat en senskada när hon sprang i leran och frambenet gled iväg framför henne.

Men kanske bara här på västkusten som vi har ovanligt mjuk mark eller nåt...
 
Senast ändrad av en moderator:
Sv: kraftig käpp och lite utevistelse?

Kl...

Vad jag blir trött på alla besserwissrar som bara har någon gammal häst gåendes i en hage året runt utan skydd.

Fatta att det är skillnad på en häst som rids ibland och på tävlingshästar!!

Mina hästar tävlar men de är ändå ute 9-16 alla dagar. längre tid behövs inte och de kommer inte vara ute så länge om det vräker ner flera dagar i sträck och de kommer inte ut i hagen alls om det är halt. Ser ni inte till era hästars säkerhet ens?
I ett stall mina hästar stod i innan var hästarna ute 3 timmar i grushagar och det gick ingen större nöd på dem även om det inte är något jag förespråkar.
 
Sv: kraftig käpp och lite utevistelse?

Men sedan är det oxå skillnad på en elitidrottsman och på en svensson = tävlingshäst hobbyhäst.
Dessa två har olika Klarar behöver olika saker .Visst det är hästar och på så vis är det ingen skillnad på dem men deras användningsområden skilljer sig väldigt mycket i från varandra.
Människans användningsområden för hästarna skiljer sig! Hästen har sina behov oavsett vi har den som hobbyhäst eller som elithoppare.
Att det finns hobbyhästar som sköts fel/dåligt är ingen ursäkt för att ge "elithästar" eller andra ett icke-hästligt liv!


visserligen kan man tycka att tävlingshästen inte heller har ett humant liv .Men pga deras användningsområde så blir deras hästliv inte så humant(humant är igentligen fel ord) för dem .Men man kan inte bara för det säga att vi ska sluta använda hästarna på detta vis.
Jo, det kan man visst det. "I min värld" tillgodoses hästens grundbehov först, innan människans användande kommer in i bilden.

Och om man ska som du säger lägga ner alla ridskolor som har för lite mark. Hur skulle det då gå med framtida hästnäringen och den kunskapsbank som ridskolor ofta är och var ska nästa generations hästmänniskor då få sin kunskap i från?
Har jag inte sagt. Läs citatet nedan. Ridskolor som sådana eller deras kvalitéer kommenterar jag inte alls här.

Oki att ridskolehästarna kanske inte får gå ute lika mycket men vad är det i gämförelse men bristande hästhantering/vård över lag?
Lika illa!


Det kan tyckas att det inte är försvarbart att vissa hästar gå ute i hage lite..Men om man ser till ridskolorna så är dessa inte vinst drivande företag de är idiella föreningar där många slite hårt för hästarnas skull för att ge dem den omvårdnad de så väl behöver.Om ska man se det på så vis så är utevistelse frågan en piss i havet om man ska diskutera hästhållning överlag.Ett ämne som igentligen är så brett att det är svårt att diskutera öht även om det så väl kan behövas för hästarnas skull.
Det inte bara kan tyckas vara oförsvarbart, det är det.
Beträffande ridskolor skrev jag faktiskt så här: "Finns det inte underlag efter en flytt till bättre/större marker, så har ridskolan inget existensberättigande. Det är ett företag, och ska som sådant bära sig ekonomiskt, ev med bidrag från kommun för den insats man gör för ungdomarna.
Det är INTE hästarna som ska betala!"

Dvs, att dom är företag och lever under div olika förutsättningar som alla andra företag. Man kan inte bara strunta i dom krav man inte gillar eller man tycker medför för stora kostnader.

Enligt min uppfattning, borde det se ut så här om man vill starta ridskoleverksamhet, oavsett i vilken form den skall bedrivas:

A Man har tillräckligt mycket mark för det antal hästar man anser sig vilja använda (min 1-2 ha/häst). Man har även erfoderliga byggnader etc.
B Man kan skaffa dom hästar som behövs.
C Man har den personal som behövs.
D Man väljer dom kategorier av utbildning som behövs och efterfrågas.
E Man har det kundunderlag som behövs och som är villigt att ta sig till ridskolan.
F Man kan ta ut dom priser som behövs för att verksamheten ska gå ihop.

Om det klickar på någon av punkterna ovan, är det bara att lägga projektet på hyllan.

LIA
 
Sv: kraftig käpp och lite utevistelse?

För den som bara ser hästen som ett tävlingsredskap och inte har förmågan att tänka längre, är det svårt att förstå oss "besserwissers" resonemang.
Men kanske att du en dag ser djuret bakom hopp(?)apparaten?

LIA
 
Sv: kraftig käpp och lite utevistelse?

Är du en häst?

Hur kan du vara så hundra procent säker på att alla som tävlar ser hästen som en maskin?
VET du med säkerhet att just din hästhållning är det enda raka?

HUR kan du vara så säker på att dina hästar skulle vara lyckligare än någon annans?

Finns det bevis för vilken häst som är lyckligast, den som går på lösdrift och rids av halvtaskig ryttare i skogen ett par dagar i veckan,eller tävlingshästen som får allt den "pekar på"?

Hus skulle man rent praktiskt sköta ett tävlingsstall med 10-15 hästar för att det ska vara optimalt?
 

Liknande trådar

Hästvård Hjälp!! Vad tror ni det kan vara? Tog ut min häst i hagen som vanligt. Inga fel på henne. 2 timmar senare är hon blockhalt.. Har varit...
Svar
15
· Visningar
3 317
Senast: Mia_R
·
Hästvård Min shettis drabbades för en vecka sedan av ett kraftigt kolikanfall. Det tog närmare 72 timmar innan hon inte fick återfall. Efter...
2
Svar
22
· Visningar
6 726
Senast: Luleå
·
  • Låst
Hästvård För att förkorta så mkt som möjligt så. Häst pigg och glad tidigare, pigg som en spigg och rörde sig både mycket, gärna och utmärkt...
2 3
Svar
51
· Visningar
7 088
Senast: axel
·
Hästvård Lillens till och från hälta eller vad vi ska kalla den är tydligen av en envis sort, och jag börjar bli rejält frustrerad. Kort...
2
Svar
24
· Visningar
3 775

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

  • Sytråden del 4
  • Hiss och diss del 5
  • Valet i USA

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp