kraftig käpp och lite utevistelse?

Sv: kraftig käpp och lite utevistelse?

Förhoppningsvis den ansvariga för hästen/arna

NU, ska det bli intressant att få "motsidans" information om icke-hagar och varför.
Jag vill veta hur ni resonerar, när ni menar att hästen inte behöver utevistelse, eller hagar, eller flockliv?

Jag har inte fått intrycket av att någon här inte vill att hästarna ska gå i hage, jag har fått uppfattningen av att de vill att utevistelsen ska vara anpassad efter hästen.
En tävlingshäst på hög nivå som är klippt bör inte gå ute dygnet runt när det är -15 grader.
En hobbyhäst som är fullt påpälsad och väl isolerad klara av att gå ute dygnet runt även på vintern.
 
Sv: kraftig käpp och lite utevistelse?

En tävlingshäst på hög nivå som är klippt bör inte gå ute dygnet runt när det är -15 grader.
En hobbyhäst som är fullt påpälsad och väl isolerad klara av att gå ute dygnet runt även på vintern.
Jag sa precis samma sak på typ sida 5 i denna tråden. Många andra har sagt precis samma sak under trådens gång...men människan verkar inte ta upp det vi skriver eller säger.

Jag känner att denna tråden har ballat ur totalt och att upprepningarna frodas. Vi kommer ju ingen vart alls ju!!
 
Sv: kraftig käpp och lite utevistelse?

Du missade något i den sista meningen.
Jag vill veta hur ni resonerar, när ni menar att hästen inte behöver utevistelse, eller hagar, eller flockliv?

LIA
 
Sv: kraftig käpp och lite utevistelse?

"Människan" kanske tänker själv, oavsett vad du tycker? :devil:

Du kanske skulle försöka begripa vad "människan" säger, istället för att vara så nedlåtande?

LIA
 
Sv: kraftig käpp och lite utevistelse?

Vi har 7 st hästar och jag kan garantera dig att 4 av dom älskar att stå inne och mysa med en sudd hö än att gå ute i "Gudrun" väder.
Är det regningt och blåsigt ute så vänder 3 av våra hästar direkt i dörren!!

o gudrun blåser över sverige en gång om dagen?
 
Sv: kraftig käpp och lite utevistelse?

Berättigad fråga.

Våra ville inte in ens under Gudrun-vädret, vilket jag berättat om i en annan tråd.

LIA
 
Sv: kraftig käpp och lite utevistelse?

Det är ingen här inne som har sagt att hästen inte behöver utevistelse. Vad jag och andra har sagt är att alla hästar inte behöver 12 h utevistelse, oavsett väder. Vad vi säger är att man måste se till individen, vad hästen har för bruksområde, hur hästen tränas, hur hästen är som person mm mm. Man kan inte dra alla hästar över en kam och säga att alla hästar har ett stort behov av långvarig utevistelse.
 
Sv: kraftig käpp och lite utevistelse?

Visa var någon har skrivit att de tycker att hästen inte behöver utevistelse.
 
Sv: kraftig käpp och lite utevistelse?

ja jag tror att jag läst det men hoppas nog på att människan läser rätt nångång... ( jag skyller på att jag är sen in i tråden ;) )
 
Sv: kraftig käpp och lite utevistelse?

Jag misstänkte att det var lönlöst att skriva till dig och väntade mig faktiskt ett svar av den kalibern du skrev till mig.
Ja! Jag ger mig!! Jag har missuppfattat allt!!!
Jag inser nu att hästar är innedjur, att vara ute är för våra människoanpassade hästar fullkomligt motbjudande annat än möjligtvis korta stunder under flera, tjocka täcken. Jag förstår också att beta gräs blivit ett onaturligt sätt för en häst att livnära sig på, när dom numera är framavlade för att uteslutande äta turbopellets.
Var någonstans nämner jag täcken? Var någonstans nämner jag pellets? Var någonstans nämner jag att alla hästar är innedjur? Jag säger att vissa hästar vill vara inne men långtifrån alla. Förövrigt pratar jag om ca 100 hästar som går/gått på ridskola som jag har erfarenhet av och nämner att de inte har ovanligt mycket olater trots kort utevistelse. Var i detta ser du att jag anser att hästar ska vara inne?
Så ni undantagstalibaner, ni kan sluta rapa "jag vet en häst som ...". Ni har alldeles rätt. Ursäkta tusen gånger om mina obegripligt oinsatta inlägg för ett ögonblick fått er att tvivla på installningens välsignelse. Hädanefter ska jag noga se till att varken våra eller kompisars eller grannars hästar får leva sina nuvarande liv. Dom ska in i stall och därmed basta! Hagarna överlåter vi till rådjur och älg, för dom begriper ju inte bättre. Vilket jag äntligen gör. :D
Helt ärligt människa var har du fått detta ifrån var i hela fridens dar är det någon som propagerat för detta :confused:
Jag ska också omedelbart åka in till staden och införskaffa ovannämnda foder samt ett antal täcken m fl livsnödvändiga skydd samt hingstkedjor, för äntligen förstår jag hur otroligt korkade vi varit som uppfostrat våra hästar att gå lösa eller med ett balsnöre runt halsen, när det enda som är acceptabelt är en kraftig grimma med hingstkedja. För säkerhets skull ska jag nog ta några träns med skarpa bett också och använda samtidigt. Och en påk plus en rejäl piska. För vår säkerhets skull.
Det lustiga är att du skriver detta till mig som ger min häst grovfoder och 2 NÄVAR pellets. Det lustiga är även detta med piska och stigbett, jag rider min häst på sidepull och leder den i vanlig grimma.
Ahhh! Äntligen känner jag att jag kommit rätt. Tack alla ni som fått mig att se ljuset! Tusen tack!!
Så snart det slutar regna (för dom får ju panik av det) ska jag sela på mina maskiner och ta en runda.
Fortfarande lustig att skriva till mig. Min stackars häst har gått ut för snart 2 timmar sedan hon har iofs täcke på sig men det är under protest från både matte och häst men vad gör man inte när kräket :love: har ont i ryggen?

Helt ärligt det finns hästar som har olika behov. Min häst vill vara ute medans foderhästen jag skrev om i föregående inlägg ville vara inne. Min häst går ut i vanlig tid en sådan här dag medans den hästen hade fått stå inne till minst kl 9 för det hade den mått bäst av.
Precis som med människor så kan hästar leva ett liv som inte är det allra bästa för dem men ändå må väldigt bra. Det beror helt enklet på INDIVIDEN. Vissa hästar behöver mycket utevistelse för att må bra, desssa ska få det. Några klarar sig med lite mindre utevistelse men mår bäst med att vara ute mycket dessa kan man hålla lite vilket som. Några ytterst få individer trivs inte med att vara ute mycket dessa kanske man då kan tillåta att var inne lite mer.
Om du svarar på mitt inlägg så hoppas jag att du läser igenom allt och svarar på det jag skrivit och inte på något du läser in mellan raderna.
 
Sv: kraftig käpp och lite utevistelse?

Du frågar och frågar. Varför inte svara som omväxling?
Vad är vetenskap i det här fallet?

Vetenskap är väl alltid samma sak? En hypotes som bevisats och blivit en vedertagen teori. Man har genom studier visat ett samband eller en händelse. Jag undrade om du baserade din åsikt på en sådan studie.

Du baserar din åsikt på egna erfarenheter osv. detta innebär att andras erfarenheter och åsikter i detta fall väger lika tungt. Båda har så att säga "rätt".

Jag håller med dig fullständigt med dig i det du säger, hästar ska kunna vara hästar.
 
Sv: kraftig käpp och lite utevistelse?

knapp lån

Vart tog trådskaparen vägen???
 
Sv: kraftig käpp och lite utevistelse?

Urspårning har det varit en tid, så jag lät tåget krascha :angel:
Allt upprepas och alla missförstår varandra, då är det liksom stopp.
Det finns inte EN sanning, allt är individuellt, enligt mig mår hästarna bäst över att få vara hästar. Att hästar inte vill gå ut tror jag inte på. Jovisst, om det är 45 minusgrader eller Gudrun kanske. Men det händer inte så ofta :D
Ibland tycker jag dock att vi gör vissa saker för att vi är bekväma, inte för att hästens hälsa är viktigast. Eller så kan det handla om okunskap.
O nej, jag har inte antytt att ngn sagt ngt annat heller :)
 
Sv: kraftig käpp och lite utevistelse?

Det finns inte EN sanning, allt är individuellt, enligt mig mår hästarna bäst över att få vara hästar. Att hästar inte vill gå ut tror jag inte på. Jovisst, om det är 45 minusgrader eller Gudrun kanske. Men det händer inte så ofta :D
Ibland tycker jag dock att vi gör vissa saker för att vi är bekväma, inte för att hästens hälsa är viktigast. QUOTE]

:bow::bow:
 
Sv: kraftig käpp och lite utevistelse?

Ibland tycker jag dock att vi gör vissa saker för att vi är bekväma, inte för att hästens hälsa är viktigast.
Fast det beror ju lite på hur mycket tid man har att spendera också. Har man lite ont om tid, vilket är vanligt nu när vinterns mörka kvällar är här så är det lättare att tex sätta på ett regntäcke så att man slipper rengöra en häst från leran den rullade sej i tidigare på dagen. Det sparar man en hel del tid på faktiskt.
Eller en sådan sak som att hästen står inne när man kommer till stallet. Det gör att man slipper vara ute i mörkret och leta efter hästarna, vilket kan ta tid om de går i en större hage med mycket träd!!

Bara för att man gör saker för sej själv, så innebär det inte att hästen mår dåligt av det.
 

Liknande trådar

Hästvård Hjälp!! Vad tror ni det kan vara? Tog ut min häst i hagen som vanligt. Inga fel på henne. 2 timmar senare är hon blockhalt.. Har varit...
Svar
15
· Visningar
3 317
Senast: Mia_R
·
Hästvård Min shettis drabbades för en vecka sedan av ett kraftigt kolikanfall. Det tog närmare 72 timmar innan hon inte fick återfall. Efter...
2
Svar
22
· Visningar
6 725
Senast: Luleå
·
  • Låst
Hästvård För att förkorta så mkt som möjligt så. Häst pigg och glad tidigare, pigg som en spigg och rörde sig både mycket, gärna och utmärkt...
2 3
Svar
51
· Visningar
7 088
Senast: axel
·
Hästvård Lillens till och från hälta eller vad vi ska kalla den är tydligen av en envis sort, och jag börjar bli rejält frustrerad. Kort...
2
Svar
24
· Visningar
3 775

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Tångbett dåligt?
  • Målbilder för trubbnosar.
  • Uppdateringstråd 30

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp